Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis järkyttävä tuo HS:n artikkeli lääkäripäivystyksen tilanteesta - Ihmiset väärin syin päivystykseen

Vierailija
05.11.2019 |

Ihmiset hakeutuvat kiireettömien asioiden, saikkulappujen ja kyydin vuoksi sairaalan akuuttipäivystykseen.

Mikä ihmisiä oikein vaivaa? :0

Kommentit (192)

Vierailija
61/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän päivystyksessä sairaanhoitaja kirjoittaa pääosin saikkulaput, eikä sairaanhoitajan jonot ole kuin 10-30 min. Sitten jos on lääkärille tarvetta, alkaa vasta se tuntien jonotus.

Harvan työpaikassa kelpaa sairaanhoitajan kirjoittama saikkulappu.

Jutussa ahdistavaa on, että asiakkaita syytetään siitä, ettei kaupunki tarjoa heille tarvittavia palveluja vaan on pakko mennä päivystykseen.

Jos työnantaja vaatii lääkärintodistusta jokaisesta sairauspoissaolosta, niin silloin työnantaja on velvoitettu järjestämään työterveyden. Näin on ainakin Hgin terveysasemat linjanneet.

Mites Hgin terveysasemat tän vaatimuksen käytännössä toteuttaa?

Niin, että hoitaja kirjoittaa sen sairaslomatodistuksen ja mukaan laitettiin ylilääkärin kirjoittama tiedonanto työnantajalle. Ei se lääkärin kirjoittama 3 päivän sairasloma ole mitenkään sen kummallisempi kuin hoitajan.

Pitkiin saikkuihin toki tarvitaan se lekurintodistus.

Vierailija
62/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko hakea saikkulappu heti (kaupan ala). Eli jos lauantaina on iltavuoro niin en voi odottaa maanantaihin vaan lauantaina mun pitää suoraan lähteä lappu hakemaan heti jos olen kunnon flunssassa.

Sit taas jos huomaan maanantaina kello 17, että mulla on kuumetta, niin en voi tehdä niin, että soittelen tk:hon vasta seuraavana aamuna. Voi olla, että jos aamulla menen tk:hon, niin kuume on laskenut yön aikana eikä ole sitten mitään oiretta, mistä sitä saikkua kirjottaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pitää olla ekasta päivästä saikkulappu. Kyse on vuorotyöstä, lähellä oleva Mehiläinen on kiinni vkonloput. Jos sairastut vkonloppuna niin lähdet päivystykseen tai Mehilläisen toiseen pisteeseen, mikä saattaa olla Vantaalla. Yhden paperin takia... Näin kaupan alalla.

Silloin kun olin yhdellä kauppaketjulla töissä niin Töölössä oleva Mehiläinen oli kyllä viikonloppunakin auki.

Niin ne vaihtelee mitkä päivystää. Ja jos oot tosi kipeä, niin onhan se mukavaa matkustaa dösällä hakemaan yhtä paperia.

Vierailija
64/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän päivystyksessä sairaanhoitaja kirjoittaa pääosin saikkulaput, eikä sairaanhoitajan jonot ole kuin 10-30 min. Sitten jos on lääkärille tarvetta, alkaa vasta se tuntien jonotus.

Harvan työpaikassa kelpaa sairaanhoitajan kirjoittama saikkulappu.

Jutussa ahdistavaa on, että asiakkaita syytetään siitä, ettei kaupunki tarjoa heille tarvittavia palveluja vaan on pakko mennä päivystykseen.

Jos työnantaja vaatii lääkärintodistusta jokaisesta sairauspoissaolosta, niin silloin työnantaja on velvoitettu järjestämään työterveyden. Näin on ainakin Hgin terveysasemat linjanneet.

Meillä on kattava työterveyshuolto, sairauslomaa saa päivän kerrallaan. Työnantajan kanssa ovat tehneet sopimuksen, jonka mukaan sairaan tulee mennä joka päivä vastaanotolle tilanteen tarkistukseen, ainoana poikkeuksena on vakavat sairaalahoitoa vaativat sairaudet. Flunssapotilas menee siten työterveyteen joka päivä, jos aikoo olla palkallisesti pois töistä.

Entä jos sairaus estää matkustamisen ja/tai matka on pitkä? Kuka maksaa paaritaksin 80 kilometrin päähän ja takaisin joka päivä, työnantajako?

Eipä ole tuollaista sairautta töissä vielä tullut kenellekään ilman, että se olisi vaatinut sairaalahoitoa.

No sen sairaalahoidon ja leikkauksen jälkeen voi tulla. Itse jouduin olemaan 8 kk saikulla kahden selkäleikkauksen jälkeen. En pystynyt istumaan ensimmäisinä viikkoina ollenkaan, myöhemminkin vielä pitkään 80 km edestakainen matka olisi ollut mahdoton istuen.

Vierailija
65/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä ja samaan aikaan tuollaiset ääliöt tukkivat tiet niiltä, joiden tila on hengenvaarallinen ja vaatii akuuttia hoitoa 🙁

Itse olin joskus vastaavassa tilanteessa ensiavussa kohtutulehduksen ja keuhkoputkentulehduksen takia. Kuume oli järkyttävä ja joka paikkaan sattui.

Oli yö, mutta paikka oli täynnä porukkaa. Jono veti todella hitaasti. Ensi- ja sairaanhoitajilla meni kaikki aika puliukkojen hoitamiseen ja vahtimiseen, koska uhkasivat tehdä pahoja.

Itsekin sain istua kiitettävät 7 h odotustilassa odottelemassa antibiootteja. Kiva oli siellä olla kipeänä, sylissä pieni muutaman viikon ikäinen vauva 😡

Sanotaan, että lapset ja vanhukset hoidetaan ensiksi, mutta ei sekään kyllä toteutunut tuolla...ja äidit ovat ilmeisesti samantekeviä.

Vierailija
66/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonot päivystyksessä loppuu samantien, kun sairaspäivistä tulee automaattisesti palkattomia. Silloin kukaan ei mene lääkäriin vain siksi, että palkka saadakseen tulee olla sairauslomalappu.

Ja sitten onkin työpaikat täynnä kipeitä ihmisiä tartuttamassa muita. Tosi kiva.

Missään ei ole tehty tutkimusta siitä, että nimenomaan työpaikka on se, jossa taudit tarttuvat. Hyvä käsihygienia jne. on paljon tärkeämpi asia kuin se, onko alakerran Lissulla flunssa.

Niin, eihän se mitään tarkoita jos kolmasosa saman toimiston työntekijöistä sairastuu lyhyellä aikavälillä vaikka mahatautiin, ei silloinkaan vaikka joukossa olisi yksinasuvia jotka eivät juuri muiden ihmisten kanssa tekemisissä kuin työkavereiden.

Samoin jos päädyt vuodeosastolle vaikka sydänvaivojen vuoksi ja huonetoverilla todetaan noro, se ei liity mitenkään siihen jos itse sairastut muutaman päivän päästä noroon.

Vierailija
67/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä ja samaan aikaan tuollaiset ääliöt tukkivat tiet niiltä, joiden tila on hengenvaarallinen ja vaatii akuuttia hoitoa 🙁

Itse olin joskus vastaavassa tilanteessa ensiavussa kohtutulehduksen ja keuhkoputkentulehduksen takia. Kuume oli järkyttävä ja joka paikkaan sattui.

Oli yö, mutta paikka oli täynnä porukkaa. Jono veti todella hitaasti. Ensi- ja sairaanhoitajilla meni kaikki aika puliukkojen hoitamiseen ja vahtimiseen, koska uhkasivat tehdä pahoja.

Itsekin sain istua kiitettävät 7 h odotustilassa odottelemassa antibiootteja. Kiva oli siellä olla kipeänä, sylissä pieni muutaman viikon ikäinen vauva 😡

Sanotaan, että lapset ja vanhukset hoidetaan ensiksi, mutta ei sekään kyllä toteutunut tuolla...ja äidit ovat ilmeisesti samantekeviä.

Miksei puoliso hoitanut vauvaa, kun olit päivystyksessä?

Vierailija
68/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, se ei ole työntekijöiden vika, että työnantaja vaatii saikkulapun HETI. Se on muuten luvaton poissaolo. Toisekseen, kohtutulehdus menee varmasti jonon hännille. Ei ole mikään akuutti hengenvaarallinen tilanne. 

Tiedostan tekeväni moraalisesti väärin, mutta kerran 9 tuntia päivystyksessä jonotettuani päätin, että tästä lähin mulla on aina vatsatauti, kun olen kipeä. Olen onneksi harvoin kipeä, mutta vatsataudilla saa saikkulapun suoraan hoitajalta ja joskus kirjoittavat lapun etänä. 

Vierailija
69/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppanilla oli sellainen tapaus että oli paha akuutti mahakipu. Työterveydessä ei päässyt lääkärille ollenkaan vaan terveydenhoitaja käski ottaa yhteyttä kunnalliseen puoleen. Mies sitten jonotteli terpan päivystyksessä ja onneksi sai sinne ajan ja avun. Seuraava vaihtoehto olisi ollut sitten sairaalan päivystys illalla. Kipu oli aikamoinen.

Vierailija
70/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi meillä (vuokratyöfirmassa) et voi saada työterveyspalveluita viikonloppuisin tai arki-iltoina, koska joudut hakemaan AINA niihin ensin maksusitoumuksen toimistolta. Toimisto on auki arkisin klo 8-16. Eli jos sairastut iltapäivällä 16.15 ja iltavuoroon pitäisi mennä klo 18.00 - 23.30, joudut menemään päivystykseen hakemaan sairauslomalapun, koska muuten et saa palkkaa työvuorosi ajalta.

Tämä systeemi on kyllä harvinaisen perseestä, jos pitää vatsataudissa istua päivystyksessä lapun takia yli viisi tuntia. :(

Jos pystyt istumaan 5 t niin mene töihin

Oletko koskaan ajatellut, että kaupan alan työ tai ravintolatyö ei ole pelkkää istumista?

Älä ruoki porvari-trollia.. se ehdottaa seuraavaksi vaippojen käyttöä. Tällaisia ne teidän työnantajanne ovat hyvät suomalaiset ;)

Vierailija
71/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin viimeksi mennä päivystykseen vuosia sitten kun metsähommissa tuli haava jalkaan johon pääsi sitten pöpöt sisään ja Ruusuhan siinä tuli, jalka tulipunainen, 40 asteen kuume, kipu sääressä kuin joku repisi nahkaa pois astuessa ja virtsa tumman oluen väristä. Oikeastaan ainoa harmi että piti jalka kirvelevän kipeänä ja korkeassa kuumeessa polkea parin kilometrin matka sairaalaan kun vaimo vei auton.

Päivystyksessä meni 10 minsaa eteisessä odotellessa ja noin 20-30 minsaa lääkärin oven edustalla odotellessa. Tämä tapahtui Jyväskylän keskustan lääkärillä aamupäivästä. Pisimpään taisi mennä lääkärihuoneen jälkeen kun hoitajat antoivat ensimmäisen penissilliinisatsin piikkinä pakaraan ennenkuin marssittivat apteekkiin hakemaan loput reseptistä. Ja sekin lähinnä että käskivät odotella piikin jälkeen p.erse paljaana mahallaan sängyllä jonkin aikaa mahdollisten allergiareaktioiden varalta.

Vierailija
72/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi majapaikkaa vailla olevat ovat nistejä, ei normi-ihmisiä.

Pienemmässä firmassa ravintola-alalla ei ole työterveyttä, mutta joka poissaolosta oltava lääkärintodistus. Haluatteko itse että teitä palveleva kokki tai tarjoilija on koko vkl flunssassa pärskimässä teidän annoksiin?

Vaihtoehtona on mennä pärskimään koko vkl kipeänä töihin tai mennä sinne ensiapuun. Flunssa menee levolla, mutta kun työnantaja on sitä mieltä että todistus on oltava. 

Vierailija
73/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai mikä vaivaa? Terveysasema suljetaan klo 16 ja sen jälkeen asiakkaat ohjataan päivystykseen. Jos perusterveydenhuollossa olisi enemmän lääkäreitä, ei päivystykseen joutuisi lähtemään odotushuoneesta toiseen.

En muutenkaan ymmärrä että mikä ihmeen 70-luvun brezneviläinen byrokraatti luulee että ihmisten julkiselle terveydenhoidolle ei ole tarvetta muulloin kuin 8-16. Iltavuoro terveyskeskuksiin niin kummasti alkaa jonot purkautua kun nuo pikkujutut ei vie kaikkia arvokkaita hoitoaikoja ja päivystys voi keskittyä aitoihin äkillisiin tapauksiin. 

Vierailija
74/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiireellinen on tietysti suhteellinen käsite, mutta jotain tarttis kyllä tehdä.

Sinulla on esim. ikävä ihottuma joka polttelee ja kirvelee pahasti, ei kuitenkaan ole hengenvaarallinen, saat lääkäriajan kuukauden päähän. Kuukauden! Siinähän tulee jo inhimillinen kestokyky, sekä fyysinen että henkinen, vastaan. Ymmärrän aivan hyvin miksi ihmiset menevät päivystykseen.

Toinen juttu on sitten se, että ne täysin turhat tapaukset jotka hakevat vain yösijaa tai juttuseuraa pitäisi saada siivottua äkkiä jonnekin. Herää kysymys ovatko triage-hoitajat tehtäviensä tasalla. Joku vähän itseään pullonsiruihin loukannut pulsu voisi ihan hyvin odotella vuoroaan vaikka koko yön jos ei ole valtimoon osunut.

Ihmetytti muuten myös se, että olin lapseni kanssa eräs arkiaamu pk-seudulla labrassa käymässä. Ihmetytti se mummo- ja pappa-armeija siellä jonottamassa. Siis aivan täysin terveennäköisiä 50-70 -vuotiaita eläkeläisiä iso kasa. Onko kansanterveys todella romahtanut vai käyvätkö ihmiset labrakokeissakin ajankuluksi???

Vierailija
75/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi monet työnantajat vaativat sen saikkulapun heti ensimmäisestä päivästä? Pakkohan sitä on sitten mennä hakemaan.

Koska muuten ihmiset alkaa saikuttaa tavan vuoksi niitä "ensimmäisiä päiviä" joten linjan on oltava tiukka.

Eikä huomenna voi kirjoittaa sairaslomaa tälle päivälle, vaikka olisi pää kainalossa. Siksi lääkäriin on päästävä heti, vaikka tietäisi sairauden kestävän pitempään kuin sen yhden päivän.

Vierailija
76/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lähes kaikki muut saa olla omalla ilmoituksella sen 3 pvää pois, mutta kaupan alalla se on heti ekasta päivästä?! Ihan helvetin rasittavaa.

Vierailija
77/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tuolle sairaanhoitajalle myös maksetaan käypää liksaa, kuulostaa meinaan vastuulliselta hommalta.

Ihan perus sairaanhoitajan työnkuva avopuolella. Itse pidän sh:n vastaanottoa terveyskeskuksessa, eli teen hoidontarpeen arviointia, kirjoitan saikkulappuja, hoidan kaiken potilastyön mihin ei tarvita lääkäriä ja lisäksi huolehdin lääkekaapin ylläpidosta ja tavaran tilauksista. Liksa on nettona 1800e/kk.

Vierailija
78/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole julkisella puolella sairaanhoitajaa kirjoittamassa klo.16.00 jälkeen saikkulappuja...

Se olisikin hienoo kun kaikki tulis sairaaksi klo.8-16.00!

Älä tee yleistyksiä, ilman parempaa tietoa. Minä olen töissä julkisella yhteispäivystyksessä ja meillä on sairaanhoitaja paikalla ympäri vuorokauden joka päivä. Onneksi monet suuret työnantajat (esim. kaupunki) hyväksyvät hoitajan kirjoittaman saikkulapun. Tässä hommassa ei ole nykyisellään mitään järkeä.

Vierailija
79/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiireellinen on tietysti suhteellinen käsite, mutta jotain tarttis kyllä tehdä.

Sinulla on esim. ikävä ihottuma joka polttelee ja kirvelee pahasti, ei kuitenkaan ole hengenvaarallinen, saat lääkäriajan kuukauden päähän. Kuukauden! Siinähän tulee jo inhimillinen kestokyky, sekä fyysinen että henkinen, vastaan. Ymmärrän aivan hyvin miksi ihmiset menevät päivystykseen.

Toinen juttu on sitten se, että ne täysin turhat tapaukset jotka hakevat vain yösijaa tai juttuseuraa pitäisi saada siivottua äkkiä jonnekin. Herää kysymys ovatko triage-hoitajat tehtäviensä tasalla. Joku vähän itseään pullonsiruihin loukannut pulsu voisi ihan hyvin odotella vuoroaan vaikka koko yön jos ei ole valtimoon osunut.

Ihmetytti muuten myös se, että olin lapseni kanssa eräs arkiaamu pk-seudulla labrassa käymässä. Ihmetytti se mummo- ja pappa-armeija siellä jonottamassa. Siis aivan täysin terveennäköisiä 50-70 -vuotiaita eläkeläisiä iso kasa. Onko kansanterveys todella romahtanut vai käyvätkö ihmiset labrakokeissakin ajankuluksi???

Mummoilla ja papoilla voi olla Marevan-hoito eli verta ohentava varfariini käytössä. Vaatii jatkuvia labrakokeita. Lääke halpa mutta labrarumba yhteiskunnalle ei.

Vierailija
80/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, se ei ole työntekijöiden vika, että työnantaja vaatii saikkulapun HETI. Se on muuten luvaton poissaolo. Toisekseen, kohtutulehdus menee varmasti jonon hännille. Ei ole mikään akuutti hengenvaarallinen tilanne. 

Tiedostan tekeväni moraalisesti väärin, mutta kerran 9 tuntia päivystyksessä jonotettuani päätin, että tästä lähin mulla on aina vatsatauti, kun olen kipeä. Olen onneksi harvoin kipeä, mutta vatsataudilla saa saikkulapun suoraan hoitajalta ja joskus kirjoittavat lapun etänä. 

Tilanne ei ollut hengenvaarallinen verrattuna niihin pariin mummoon, jotka joutuivat odottelemaan lakanan valkeina. Kohtutulehdus oli kuitenkin paha. Tulehdus arpeutti mm; toisen munasarjani ja pahensi endometrioosia. Jouduin syömään antibiootteja kuukauden ajan...että joo...oli minulla siellä ihan hyvä syy jonotella 🙄

Mikä syy sinulla on vähätellä ventovieraita??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi