Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis järkyttävä tuo HS:n artikkeli lääkäripäivystyksen tilanteesta - Ihmiset väärin syin päivystykseen

Vierailija
05.11.2019 |

Ihmiset hakeutuvat kiireettömien asioiden, saikkulappujen ja kyydin vuoksi sairaalan akuuttipäivystykseen.

Mikä ihmisiä oikein vaivaa? :0

Kommentit (192)

Vierailija
81/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nojoo. Itse kerran istuin päivystyksessä kolaroitua pyöräilijänä auton kanssa. (Ja ennenkuin kukaan huutelee mitään tyhmistä pyöräilijöistä: niin vika oli autoilijan ja tapaus meni sitten myös tutkintaan.)

Olin käytännössä vai "pikku naarmuilla", eli ns kävelevä asiakas. Mutta, eipä muu auttanut. Päivystykseen oli mentävä dokumentointia varten. 

Hienosti minua hoidettiin ja olin pahoillani, että toin ns turhaa ruuhkaa. Onneksi mulla oli kirja mukana (oli ollut repussa) niin sain ajan kulumaan. Harmillinen tilanne kyllä kaikkiaan.

Hienoa. Lukutaitoinen pyöräilijä. Sellaisia ei paljon ole.

Mutta ei sentään kirjoitustaitoinen. Pitäisi olla ”kolaroituani pyöräilijänä auton kanssa”.

Vierailija
82/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuon pitäisi tulla kellekään yllätyksenä!

Jos on joskus itse joutunut päivystykseen, huomaa siellä aina ison kasan terveyskeskukseen kuuluvia asiakkaita.

Myös palvelu erityisesti sisäänkirjautumistiskillä on sen mukaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin pari vuotta sitten käymään Jorvissa päivystyksessä, kun kokatessa terävä veitsi lipsahti sormeen ihan reilusti. Ilmoittautuminen kävi nopeasti: todettiin, että pitää paketoida, hupiranneke ranteeseen ja käytävälle odottamaan. Oli arki-ilta ja jonottajia riitti. Koska mulla oli akuutti vaiva ts. sormi vuosi reippaasti verta, kutsu toimenpidehuoneeseen tuli parissa minuutissa. Joku pidempään jonottanut alkoi ulista: "Miksi toi pääsee jo, vastahan se tuli, mä oon ollut täällä jo tunnin!"

Vierailija
84/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen soittelin terveysasemalle ja kysäisin siinä muuten vaan asiani lomassa, että mikä on lääkäritilanne. Kuulemma yhtään lääkäriaikaa ei ole annettavana. Tietysti terveysaseman päivystykseen voi mennä paikan päälle mutta vähemmän kiireellisille, silti pakollisesti hoidettaville, yritetään sitten taikoa jostain aika = lääkärit joutuvat tekemään ylitöitä? Että tää systeemi on kuralla.

Vierailija
85/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystys- ja muita hoitojonojahan ei edes haluta purkaa. On vain tehty varovaisia kokeiluja ja väitetty, ettei yksityissektorilla käytetyt jononpurkusysteemit muka toimisi julkkari-terveyspuolella.  Sillä tavoin lääkärien palkkataso ja jumaluuden aste pysyy korkeana ja hoitoalan työllisyys on taattu.

Vierailija
86/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu jononpurkuun olisi potilaan vastaanottotiimi, jossa on pari hoitajaa ja lääkäri. He tsekkaavat potilaan heti kun hän tulee paikalle, määrittelevät hoidon tarpeen, kirjoittavat tarpeelliset proopuskat jos potilas on vain sitä vailla, ja lähettävät potilaan tarkempiin tutkimuksiin tai labraan, jos sellaista tarvitaan.

Vierailija
87/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi meillä (vuokratyöfirmassa) et voi saada työterveyspalveluita viikonloppuisin tai arki-iltoina, koska joudut hakemaan AINA niihin ensin maksusitoumuksen toimistolta. Toimisto on auki arkisin klo 8-16. Eli jos sairastut iltapäivällä 16.15 ja iltavuoroon pitäisi mennä klo 18.00 - 23.30, joudut menemään päivystykseen hakemaan sairauslomalapun, koska muuten et saa palkkaa työvuorosi ajalta.

Tämä systeemi on kyllä harvinaisen perseestä, jos pitää vatsataudissa istua päivystyksessä lapun takia yli viisi tuntia. :(

Ei kotona nyhväämisestä ja paskomisesta pitäiskään maksaa palkkaa.

Vierailija
88/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikalla saa olla sairaana poissa yhden päivän omalla ilmoituksella, sairaasta lapsesta vaaditaan LÄÄKÄRINtodistus jo ensimmäisestä päivästä. Mieheni työpaikalla molemmista riittää oma ilmoitus kolmesta ensimmäisestä päivästä. Mun työkavereita on siellä päivystyksessä hakemassa saikkutodistusta nuhaisesta ja kuumeisesta lapsesta ja kuuntelemassa piikittelyä, meidän perheen onni on miehen järkevä työnantaja. Työkaveri toi kerran flunssaisen lapsensa toimiston sohvalle nukkumaan kunnes miehensä pääsi työvuorosta.

Vierailija
89/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivystys- ja muita hoitojonojahan ei edes haluta purkaa. On vain tehty varovaisia kokeiluja ja väitetty, ettei yksityissektorilla käytetyt jononpurkusysteemit muka toimisi julkkari-terveyspuolella.  Sillä tavoin lääkärien palkkataso ja jumaluuden aste pysyy korkeana ja hoitoalan työllisyys on taattu.

Toimiihan ne tietty mutta julkinen sektori uskoo vahvasti säästämiseen sillä keinolla että palvelut tehdään joko vaikeasti saavutettaviksi (esim. terveydenhoito ja monet virastot) tai nöyryyttäviksi (sossun toimeentulotuki, leipäjonot, työkkärin "palvelut").

Jännää kyllä tätä kutsutaan hyvinvointivaltioksi. Tosin ne on ne itse jotka sitä siksi kutsuvat joten ehkä se vaan kuvastaa noiden muutenkin vinksahtanutta maailmankuvaa. Jos päästetään joku itse julistamaan mitä on niin turha odottaa kovinkaan objektiivista luonnehdintaa. 

Vierailija
90/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, (en ole lukenut ko. artikkelia) mutta en ymmärrä, miksei järjestetä ns. "saikkulappu-päivystyksiä".

Jo pitkään on puhuttu, että päivystyksessä käydään väärien syiden takia, mitä en hyväksy, mutta toisaalta joidenkin on pakko.

Itse esim. olen tehnyt töitä (ns. hanttihommia, ei ollut työterveyttä) ja jos sairastuin viikonloppuna, oli pakko maksaa käynti yksityisellä lääkäriasemalla (tai mennä päivystykseen, sitä en tehnyt).

Ilman saikkulappua ei saanut sairasajalta palkkaa. Työ oli vielä osa-aikatyö, eli muutenkin oli rahat tiukilla.

Jos saikkkulappu maksaa enemmän kuin päivän palkka niin silloin kannattaa ottaa varmaan vaan palkaton. Oletan ettei osa-aika työn palkka päätä huimaa ja yksityinen lääkäri maksaa sen ~satasen

Vierailija
91/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei meinaa päästä omaan terveyskeskukseen, kun eivät huoli näytille.

Esim. Tyttö oli loukannut kätensä koulussa ja minulle soitettu, että pitää käyttää lääkärissä.

mentiin omaan terveyskeskukseen, josta sanottiin suoraan etteivät edes katso kättä, koska heillä ei ole röntgeniä. Siitä sitten ajelu toiselle puolelle kaupunkia sairaalan päivystykseen, jossa todettiin tutkimuksen jälkeen että koko röntgeniä ei tarvita. Ranne oli vain hieman vääntynyt /venhähtänyt ja tätä ei terveyskeskuksessa voitu tutkia..

Toinen esimerkki, kun poika oli ollut 2päivää kovassa kuumeessa ja toisena päivänä kuume noussut yli 40 asteeseen. Soitto omaan terkkariin ja sieltä käskettiin antamaan kuume lääkettä ja seuraamaan kotona, kun kuume oli kestänyt vain 2päivää.

Lopputulos: illalla päivystykseen ottamaan lisä happea, kun kunto romahti eikä poika saanut henkeä kunnolla. Tämä oltaisiin vältetty, jos oltaisiin päästy terveyskeskukseen kuuntelemaan keuhkot. Akuutti ylähengitysteiden infektio

Vierailija
92/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kaksi kertaa päivystyksessä ja silloin saanut avun suht nopeasti, onneksi. En olisi kyennyt odottamaan aamuun, vaivani on virtsaumpi. Ensimmäisellä kerralla odotin liian kauan, virtsarakko oli venynyt jo 3 x normaalin kokoiseksi ja kivut olivat kovat. Nyt ongelma on hoidossa, toivottavasti ei koskaan enää. Noilla kerroilla katsoin muuta porukkaa minkä kivulta kykenin. Valitettavan paljon öisin työtä aiheuttavat päihdeongelmaiset. Heidän hoitonsa ja vahtimisensa työllistää paljon niin hoitohenkilökuntaa kuin vartijoita ja poliiseja. 

Vierailija
93/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut käytössä se, että esim mahataudissa tai flunssassa riittää viesti työterveyshoitajalle, joka sitten töihin tullessaan kirjoittaa takautuvasti saikkua jos case yksinkertainen eli ei mitään epämääräisiä oireita, myös lapsen sairastumiset hoituu nlan kautta näin. Miksi muilla ei?

Vierailija
94/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi meillä (vuokratyöfirmassa) et voi saada työterveyspalveluita viikonloppuisin tai arki-iltoina, koska joudut hakemaan AINA niihin ensin maksusitoumuksen toimistolta. Toimisto on auki arkisin klo 8-16. Eli jos sairastut iltapäivällä 16.15 ja iltavuoroon pitäisi mennä klo 18.00 - 23.30, joudut menemään päivystykseen hakemaan sairauslomalapun, koska muuten et saa palkkaa työvuorosi ajalta.

Tämä systeemi on kyllä harvinaisen perseestä, jos pitää vatsataudissa istua päivystyksessä lapun takia yli viisi tuntia. :(

Jos pystyt istumaan 5 t niin mene töihin

No varmasti oksenteleva ja housuunsa ripuloiva järjestyksenvalvoja herättää luottamusta ja turvallisuudentunnetta asiakkaissa (joita saattaa olla reilu 10 000). Lisäksi työni on valitettavasti seisomatyö. :)

Vierailija
95/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on olemassa varsin helppo ratkaisu. Hallitus voi tehdä lakiesityksen, jossa kolme ensimmäistä sairauspäivää saa olla poissa omalla ilmoituksella. 4-5 päivää saa olla pois sairaanhoitajan todistuksella ja vasta 6. päivästä vaaditaan lääkärintodistus. Jos sairaus jatkuu jo 6. päivää, niin silloin kannattaakin lääkärin tarkistaa tilanne.

Onnistuukohan vihervasemmistolaishallitukselta tällainen työväkeä hyödyttävä uudistus?

Vierailija
96/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä ja samaan aikaan tuollaiset ääliöt tukkivat tiet niiltä, joiden tila on hengenvaarallinen ja vaatii akuuttia hoitoa 🙁

Itse olin joskus vastaavassa tilanteessa ensiavussa kohtutulehduksen ja keuhkoputkentulehduksen takia. Kuume oli järkyttävä ja joka paikkaan sattui.

Oli yö, mutta paikka oli täynnä porukkaa. Jono veti todella hitaasti. Ensi- ja sairaanhoitajilla meni kaikki aika puliukkojen hoitamiseen ja vahtimiseen, koska uhkasivat tehdä pahoja.

Itsekin sain istua kiitettävät 7 h odotustilassa odottelemassa antibiootteja. Kiva oli siellä olla kipeänä, sylissä pieni muutaman viikon ikäinen vauva 😡

Sanotaan, että lapset ja vanhukset hoidetaan ensiksi, mutta ei sekään kyllä toteutunut tuolla...ja äidit ovat ilmeisesti samantekeviä.

Ensinnäkin, se ei ole työntekijöiden vika, että työnantaja vaatii saikkulapun HETI. Se on muuten luvaton poissaolo. Toisekseen, kohtutulehdus menee varmasti jonon hännille. Ei ole mikään akuutti hengenvaarallinen tilanne. 

Tiedostan tekeväni moraalisesti väärin, mutta kerran 9 tuntia päivystyksessä jonotettuani päätin, että tästä lähin mulla on aina vatsatauti, kun olen kipeä. Olen onneksi harvoin kipeä, mutta vatsataudilla saa saikkulapun suoraan hoitajalta ja joskus kirjoittavat lapun etänä. 

Tilanne ei ollut hengenvaarallinen verrattuna niihin pariin mummoon, jotka joutuivat odottelemaan lakanan valkeina. Kohtutulehdus oli kuitenkin paha. Tulehdus arpeutti mm; toisen munasarjani ja pahensi endometrioosia. Jouduin syömään antibiootteja kuukauden ajan...että joo...oli minulla siellä ihan hyvä syy jonotella 🙄

Mikä syy sinulla on vähätellä ventovieraita??

Come on. Mistä hoitajat voivat tietää että juuri sinulle kehittyy kaikki maailman komplikaatiot? Ihan samaa mieltä olen ettei todellakaan ollut akuutti tilanne, mutta toki sinulla erityisen huono tuuri. Ei kai jokaisesta kuumepotilaastakin oleteta sepsistä vaikka on mahdollinen, tai vatsakipupotilaasta sisäisen verenvuodon mahdollisuutta ensimmäisenä. Eikä tuo pitkä ab-kuuri tarkoita erityisen pahaa kohtutulehdusta, sen saa lievemmilläkin oireilla.

Miksi muuten et mennyt synnytysvastaanottoon/naisten tautien päivystykseen? Lapsivuodeajan 12vko synnytyksestä saa mennä myös hoitoon sinne missä synnytti, ainakin jos on yliopistosairaalassa synnyttänyt.

Vierailija
97/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on olemassa varsin helppo ratkaisu. Hallitus voi tehdä lakiesityksen, jossa kolme ensimmäistä sairauspäivää saa olla poissa omalla ilmoituksella. 4-5 päivää saa olla pois sairaanhoitajan todistuksella ja vasta 6. päivästä vaaditaan lääkärintodistus. Jos sairaus jatkuu jo 6. päivää, niin silloin kannattaakin lääkärin tarkistaa tilanne.

Onnistuukohan vihervasemmistolaishallitukselta tällainen työväkeä hyödyttävä uudistus?

Saikuttajat ja juopot ainakin tykkää kun aina on pitkät viikonloput. 

Vierailija
98/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä muuten tiedät, ettei endometrioosi puhjennut vain raskauden jälkeisistä hormonista ja endo arpeuttanut munasarjaa?

Vierailija
99/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan, että lapset ja vanhukset hoidetaan ensiksi, mutta ei sekään kyllä toteutunut tuolla...ja äidit ovat ilmeisesti samantekeviä.

---ton kirjotti joku,ois mielenkiintoista tietää mistä olet tuollaista kuullut ?  jokainen tietää että ne menee ihan kiirellisyys järjestyksessä, ei iän mukaan.

Vierailija
100/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä ja samaan aikaan tuollaiset ääliöt tukkivat tiet niiltä, joiden tila on hengenvaarallinen ja vaatii akuuttia hoitoa 🙁

Itse olin joskus vastaavassa tilanteessa ensiavussa kohtutulehduksen ja keuhkoputkentulehduksen takia. Kuume oli järkyttävä ja joka paikkaan sattui.

Oli yö, mutta paikka oli täynnä porukkaa. Jono veti todella hitaasti. Ensi- ja sairaanhoitajilla meni kaikki aika puliukkojen hoitamiseen ja vahtimiseen, koska uhkasivat tehdä pahoja.

Itsekin sain istua kiitettävät 7 h odotustilassa odottelemassa antibiootteja. Kiva oli siellä olla kipeänä, sylissä pieni muutaman viikon ikäinen vauva 😡

Ensinnäkin, se ei ole työntekijöiden vika, että työnantaja vaatii saikkulapun HETI. Se on muuten luvaton poissaolo. Toisekseen, kohtutulehdus menee varmasti jonon hännille. Ei ole mikään akuutti hengenvaarallinen tilanne. 

Tiedostan tekeväni moraalisesti väärin, mutta kerran 9 tuntia päivystyksessä jonotettuani päätin, että tästä lähin mulla on aina vatsatauti, kun olen kipeä. Olen onneksi harvoin kipeä, mutta vatsataudilla saa saikkulapun suoraan hoitajalta ja joskus kirjoittavat lapun etänä. 

Tilanne ei ollut hengenvaarallinen verrattuna niihin pariin mummoon, jotka joutuivat odottelemaan lakanan valkeina. Kohtutulehdus oli kuitenkin paha. Tulehdus arpeutti mm; toisen munasarjani ja pahensi endometrioosia. Jouduin syömään antibiootteja kuukauden ajan...että joo...oli minulla siellä ihan hyvä syy jonotella 🙄

Mikä syy sinulla on vähätellä ventovieraita??

Turha sulla on marttyyriksi ruveta. Ensin haukut saikkulappuja hakevat ääliöiksi, vaikka ääliö tässä on se työnantaja, joka vaatii heti lapun. Kohtutulehdus on inhottava sairaus. Olen sairastanut sen itsekin ja ehti levitä laajalle, kun muhi useamman kuukauden tietämättä. SILTIKÄÄN se ei ole akuutti, hengenmenoa uhkaava sairaus ja juuri nämä menevät päivystyksessä ensisijalle niin kuin pitääkin mennä. Olen kärsinyt aivan liian monta tuntia esimerkiksi hirveissä sappikivuissa päivystyksessä, mutta sekään ei ollut henkeä uhkaava. Sen sijaan silloin, kun ihan oikeasti on ollut hätä, sitä apua on saanut heti. Ja näiden kokemusten jälkeen ymmärrän todella hyvin, että siellä sairaaloissa tapahtuu paljon muutakin kuin se mitä näemme päivystyksen puolelle. 

Yksi iso ongelma on myös se, ettei lääkärille saa yksinkertaisesti aikoja. Mulla oli joku vuosi sitten olkapää paskana ja soitin lääkäriaikaa. Ohjeeksi sain mennä päivystykseen. Sanoinkin, että ihan älytöntä tulla kuormittamaan tänne päivystystä, mutta näin Oulussa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän