Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis järkyttävä tuo HS:n artikkeli lääkäripäivystyksen tilanteesta - Ihmiset väärin syin päivystykseen

Vierailija
05.11.2019 |

Ihmiset hakeutuvat kiireettömien asioiden, saikkulappujen ja kyydin vuoksi sairaalan akuuttipäivystykseen.

Mikä ihmisiä oikein vaivaa? :0

Kommentit (192)

Vierailija
101/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on olemassa varsin helppo ratkaisu. Hallitus voi tehdä lakiesityksen, jossa kolme ensimmäistä sairauspäivää saa olla poissa omalla ilmoituksella. 4-5 päivää saa olla pois sairaanhoitajan todistuksella ja vasta 6. päivästä vaaditaan lääkärintodistus. Jos sairaus jatkuu jo 6. päivää, niin silloin kannattaakin lääkärin tarkistaa tilanne.

Onnistuukohan vihervasemmistolaishallitukselta tällainen työväkeä hyödyttävä uudistus?

Juuri näin ja samalla tehtäisiin päätös, että sairausloman ajalta ei makseta palkkaa, asiakas hakee korvauksen Kelan kautta ja siellä on 1+9 päivää omavastuuta. Reilua kaikille!

Vierailija
102/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä päivystyksessä vauvan kanssa istunut, miksi hän menisi kenenkään edelle jos vauva oli terve?

Jos minäkin otan naapurin vauvan mukaan päivystykseen, menenkö jonon ohi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi meillä (vuokratyöfirmassa) et voi saada työterveyspalveluita viikonloppuisin tai arki-iltoina, koska joudut hakemaan AINA niihin ensin maksusitoumuksen toimistolta. Toimisto on auki arkisin klo 8-16. Eli jos sairastut iltapäivällä 16.15 ja iltavuoroon pitäisi mennä klo 18.00 - 23.30, joudut menemään päivystykseen hakemaan sairauslomalapun, koska muuten et saa palkkaa työvuorosi ajalta.

Tämä systeemi on kyllä harvinaisen perseestä, jos pitää vatsataudissa istua päivystyksessä lapun takia yli viisi tuntia. :(

Nää kyllä pitäis kieltää lailla. Vuokrafirmat nettoo hyvin, mutta aikoinaan itse sellaisella ollessani firma mainosti että heillä on työterveys. Kuitenkaan eivät koskaan suostuneet kertomaan missä firmassa se on ja sairastuessa olisi pitänyt soittaa heidön toimistotyöntekijälle ja neuvotella onko nyt tarpeeksi kipeä jotta pääsisi lääkärille. Oli helpompi vain mennä julkiselle kuumeessa, kun soitella jollekin jolla ei ole mitään terveysalan koulutusta. Muutenkin taitaa olla aika laiton toimintatapa

Vierailija
104/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä ja samaan aikaan tuollaiset ääliöt tukkivat tiet niiltä, joiden tila on hengenvaarallinen ja vaatii akuuttia hoitoa 🙁

Itse olin joskus vastaavassa tilanteessa ensiavussa kohtutulehduksen ja keuhkoputkentulehduksen takia. Kuume oli järkyttävä ja joka paikkaan sattui.

Oli yö, mutta paikka oli täynnä porukkaa. Jono veti todella hitaasti. Ensi- ja sairaanhoitajilla meni kaikki aika puliukkojen hoitamiseen ja vahtimiseen, koska uhkasivat tehdä pahoja.

Itsekin sain istua kiitettävät 7 h odotustilassa odottelemassa antibiootteja. Kiva oli siellä olla kipeänä, sylissä pieni muutaman viikon ikäinen vauva 😡

Sanotaan, että lapset ja vanhukset hoidetaan ensiksi, mutta ei sekään kyllä toteutunut tuolla...ja äidit ovat ilmeisesti samantekeviä.

Ensinnäkin, se ei ole työntekijöiden vika, että työnantaja vaatii saikkulapun HETI. Se on muuten luvaton poissaolo. Toisekseen, kohtutulehdus menee varmasti jonon hännille. Ei ole mikään akuutti hengenvaarallinen tilanne. 

Tiedostan tekeväni moraalisesti väärin, mutta kerran 9 tuntia päivystyksessä jonotettuani päätin, että tästä lähin mulla on aina vatsatauti, kun olen kipeä. Olen onneksi harvoin kipeä, mutta vatsataudilla saa saikkulapun suoraan hoitajalta ja joskus kirjoittavat lapun etänä. 

Tilanne ei ollut hengenvaarallinen verrattuna niihin pariin mummoon, jotka joutuivat odottelemaan lakanan valkeina. Kohtutulehdus oli kuitenkin paha. Tulehdus arpeutti mm; toisen munasarjani ja pahensi endometrioosia. Jouduin syömään antibiootteja kuukauden ajan...että joo...oli minulla siellä ihan hyvä syy jonotella 🙄

Mikä syy sinulla on vähätellä ventovieraita??

Come on. Mistä hoitajat voivat tietää että juuri sinulle kehittyy kaikki maailman komplikaatiot? Ihan samaa mieltä olen ettei todellakaan ollut akuutti tilanne, mutta toki sinulla erityisen huono tuuri. Ei kai jokaisesta kuumepotilaastakin oleteta sepsistä vaikka on mahdollinen, tai vatsakipupotilaasta sisäisen verenvuodon mahdollisuutta ensimmäisenä. Eikä tuo pitkä ab-kuuri tarkoita erityisen pahaa kohtutulehdusta, sen saa lievemmilläkin oireilla.

Miksi muuten et mennyt synnytysvastaanottoon/naisten tautien päivystykseen? Lapsivuodeajan 12vko synnytyksestä saa mennä myös hoitoon sinne missä synnytti, ainakin jos on yliopistosairaalassa synnyttänyt.

Olin ollut mainitsemissasi tutkimuksissa. Tulehdusta ei otettu tosissaan, kun oli alkutekijöissään. Sanoivat, että menee levolla ja särkylääkkeillä ohi. Oli itseasiassa näillä hoitohenkilöillä varsin samanlainen asenne kuin sinulla- syyttää potilasta. No, ei mennyt ohi...ja tuli jälkioireet.

P.S. Toivon oikeasti, että et ole sosiaali -ja terveysalalla. Sinulta puuttuu empatiakyky.

Vierailija
105/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä päivystyksessä vauvan kanssa istunut, miksi hän menisi kenenkään edelle jos vauva oli terve?

Jos minäkin otan naapurin vauvan mukaan päivystykseen, menenkö jonon ohi?

terveysasemalla vähän flunssainen lapsi meni vakavasti sairaan aikuisen,jolla korkeat tulehdusarvot, edelle. Odotusaika luukulle tunnin. Ei järjen hiventä

Vierailija
106/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä ja samaan aikaan tuollaiset ääliöt tukkivat tiet niiltä, joiden tila on hengenvaarallinen ja vaatii akuuttia hoitoa 🙁

Itse olin joskus vastaavassa tilanteessa ensiavussa kohtutulehduksen ja keuhkoputkentulehduksen takia. Kuume oli järkyttävä ja joka paikkaan sattui.

Oli yö, mutta paikka oli täynnä porukkaa. Jono veti todella hitaasti. Ensi- ja sairaanhoitajilla meni kaikki aika puliukkojen hoitamiseen ja vahtimiseen, koska uhkasivat tehdä pahoja.

Itsekin sain istua kiitettävät 7 h odotustilassa odottelemassa antibiootteja. Kiva oli siellä olla kipeänä, sylissä pieni muutaman viikon ikäinen vauva 😡

Sanotaan, että lapset ja vanhukset hoidetaan ensiksi, mutta ei sekään kyllä toteutunut tuolla...ja äidit ovat ilmeisesti samantekeviä.

Ensinnäkin, se ei ole työntekijöiden vika, että työnantaja vaatii saikkulapun HETI. Se on muuten luvaton poissaolo. Toisekseen, kohtutulehdus menee varmasti jonon hännille. Ei ole mikään akuutti hengenvaarallinen tilanne. 

Tiedostan tekeväni moraalisesti väärin, mutta kerran 9 tuntia päivystyksessä jonotettuani päätin, että tästä lähin mulla on aina vatsatauti, kun olen kipeä. Olen onneksi harvoin kipeä, mutta vatsataudilla saa saikkulapun suoraan hoitajalta ja joskus kirjoittavat lapun etänä. 

Tilanne ei ollut hengenvaarallinen verrattuna niihin pariin mummoon, jotka joutuivat odottelemaan lakanan valkeina. Kohtutulehdus oli kuitenkin paha. Tulehdus arpeutti mm; toisen munasarjani ja pahensi endometrioosia. Jouduin syömään antibiootteja kuukauden ajan...että joo...oli minulla siellä ihan hyvä syy jonotella 🙄

Come on. Mistä hoitajat voivat tietää että juuri sinulle kehittyy kaikki maailman komplikaatiot? Ihan samaa mieltä olen ettei todellakaan ollut akuutti tilanne, mutta toki sinulla erityisen huono tuuri. Ei kai jokaisesta kuumepotilaastakin oleteta sepsistä vaikka on mahdollinen, tai vatsakipupotilaasta sisäisen verenvuodon mahdollisuutta ensimmäisenä. Eikä tuo pitkä ab-kuuri tarkoita erityisen pahaa kohtutulehdusta, sen saa lievemmilläkin oireilla.

Miksi muuten et mennyt synnytysvastaanottoon/naisten tautien päivystykseen? Lapsivuodeajan 12vko synnytyksestä saa mennä myös hoitoon sinne missä synnytti, ainakin jos on yliopistosairaalassa synnyttänyt.

Olin ollut mainitsemissasi tutkimuksissa. Tulehdusta ei otettu tosissaan, kun oli alkutekijöissään. Sanoivat, että menee levolla ja särkylääkkeillä ohi. Oli itseasiassa näillä hoitohenkilöillä varsin samanlainen asenne kuin sinulla- syyttää potilasta. No, ei mennyt ohi...ja tuli jälkioireet.

P.S. Toivon oikeasti, että et ole sosiaali -ja terveysalalla. Sinulta puuttuu empatiakyky.

Tässä mättää nyt niin moni asia, etten oikein ymmärrä. Miten kohtutulehdus pahentaa endometrioosia, siis muuten kuin sinun kokemuksesi perusteella? Sattumalta kuulostaa. Miten sinulta on munasarjat tutkittu joko raskauden aikana tai heti synnytyksen jälkeen ja todettu että juuri kohtutulehdus pahensi sitä? Millä funktiolla?

Olit myös käynyt aiemmin tutkittavana? Eli hoitajat pystyivät siitä arvioimaan etenemistä. Alunperin tutkinut lääkäri olisi voinut myös laittaa alustavan lähetteen naistentaudeille tai sitten aliarvioi kuntosi muuten.

Empatiakykyni tälläisissä tilanteissa todellakin puuttuu, koska hommat kohdallasi meni juuri kuin pitikin, ei ole mitään mistä tuntea empatiaa.

Pieni vauva ei tee sinusta sairaampaa kuin muistakaan, sinusta vain tuntui siltä.

Tässä luotan kyllä triagehoitajiin varsinkin, kun hekin olivat samoilla linjoilla.

Hoitovirheilmoitus on toki yksi mahdollisuutesi saada oikeutta.

Vierailija
107/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä ettei lääkärin vastaanotolle saa aikaa kuin kuukausien päähän jollei mene päivystykseen. Ongelma poistuisi heti mikäli jokaisessa terveyskeskuksessa olisi yksi lääkäri sitä varten että pääsee samana päivänä vaikka asia olisi kiireetönkin.

Miksi kiireetön asia pitää hoitaa akuutisti?

Kaikki asiat eivät ole ihan niin mustavalkoisia. Että joko on pakko hoitaa heti tai sitten voi odottaa useamman kuukauden. Olisi hyvä jos tk:ssa olisi aikoja myös näille "keskikiireellisille", niin niiden ei tarvitsisi käyttää päivystystä. Esimerkiksi pitkittynyt vatsavaiva ja kipu ei tarvitse päivystystä, mutta on aika inhottava odotella 1-3kk tk:n aikaa. En sitten tiedä pääseekö nämä ei-akuutit tapaukset joissain kunnissa tuon nopeammin lääkäriin?

Vierailija
108/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä mättää nyt niin moni asia, etten oikein ymmärrä. Miten kohtutulehdus pahentaa endometrioosia, siis muuten kuin sinun kokemuksesi perusteella? Sattumalta kuulostaa. Miten sinulta on munasarjat tutkittu joko raskauden aikana tai heti synnytyksen jälkeen ja todettu että juuri kohtutulehdus pahensi sitä? Millä funktiolla?

Olit myös käynyt aiemmin tutkittavana? Eli hoitajat pystyivät siitä arvioimaan etenemistä. Alunperin tutkinut lääkäri olisi voinut myös laittaa alustavan lähetteen naistentaudeille tai sitten aliarvioi kuntosi muuten.

Empatiakykyni tälläisissä tilanteissa todellakin puuttuu, koska hommat kohdallasi meni juuri kuin pitikin, ei ole mitään mistä tuntea empatiaa.

Pieni vauva ei tee sinusta sairaampaa kuin muistakaan, sinusta vain tuntui siltä.

Tässä luotan kyllä triagehoitajiin varsinkin, kun hekin olivat samoilla linjoilla.

Hoitovirheilmoitus on toki yksi mahdollisuutesi saada oikeutta.

Ainakin alalle ominaisen ylimielisyyden olet onnistunut mestaroimaan. Vikana on vaan se että koska uskot viimeiseen asti olevasi oikeassa vaikka sitten ilman mitään tukevia faktoja niin et kykene oppimaan virheistä, et omista etkä muidenkaan. Valitettavasti kärsijöinä ovat potilaasi, muutenhan olisi aika sama miten joku ylimielinen sählää oman elämänsä hölmöyttään.

Vierailija
109/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Husissa päivystysmaksu on niin suuri, n. 45e viikonloppuna ettei ole varaa mennä, vaikka olisi totinen tarve. Päivystys on niille, joilla on varaa siitä maksaa, ei niille, jotka päivystyshoitoa tarvitsevat.

Vierailija
110/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi monet työnantajat vaativat sen saikkulapun heti ensimmäisestä päivästä? Pakkohan sitä on sitten mennä hakemaan.

Koska muuten ihmiset alkaa saikuttaa tavan vuoksi niitä "ensimmäisiä päiviä" joten linjan on oltava tiukka.

Ja kuitenkin lukemattomilla työpaikoilla saa olla peräti 3 päivää saikulla omalla ilmoituksella. 

Meillä saa olla viisi päivää omalla ilmoituksella.

Vierailija
111/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ne ylipalkatut toimistobyrokraatit (lääkärit) kehtaavat valittaa. se saikkulappu on pakko viedä töihin ja sen kirjoittaminen on noiden byrokraattien tehtävä. varsinkin julkisella puolella se on niiden AINOA tehtävä. arvauskeskuksesta ei ole ikinä saanut mihinkään muuta hoitoa kuin 2pv saikkua ja buranaa. joten tehköön sen ainoan osaamansa homman ilman valitusta. luulisi sillä palkalla onnistuvan.

Vierailija
112/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, (en ole lukenut ko. artikkelia) mutta en ymmärrä, miksei järjestetä ns. "saikkulappu-päivystyksiä".

Jo pitkään on puhuttu, että päivystyksessä käydään väärien syiden takia, mitä en hyväksy, mutta toisaalta joidenkin on pakko.

Itse esim. olen tehnyt töitä (ns. hanttihommia, ei ollut työterveyttä) ja jos sairastuin viikonloppuna, oli pakko maksaa käynti yksityisellä lääkäriasemalla (tai mennä päivystykseen, sitä en tehnyt).

Ilman saikkulappua ei saanut sairasajalta palkkaa. Työ oli vielä osa-aikatyö, eli muutenkin oli rahat tiukilla.

Jos saikkkulappu maksaa enemmän kuin päivän palkka niin silloin kannattaa ottaa varmaan vaan palkaton. Oletan ettei osa-aika työn palkka päätä huimaa ja yksityinen lääkäri maksaa sen ~satasen

Ei sitä palkatonta voi sopia, kun työvuoro on jo alkanut. Luvaton poissaolo ----> varoitus tai irtisanominen. Meistä monet joutuu käymään huonoissa työpaikoissa.

Vierailija
113/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyydin?

Joo, vaikka tuntuu uskomattomalta niin näitäkin on. Tuosta Hesarin artikkelista:

"”Tänne hakeutuu toistuvasti ihmisiä, jotka tarvitsevat majoituksen yöksi. He valehtelevat oireen, jotta pääsevät yöksi tutkimuksiin. Jotkut myös tietävät, mitä ambulanssille pitää sanoa, jotta sen on pakko hakea heidät ja tuoda tänne – siksi, että heillä sattui olemaan jotain ihan muuta asiaa tänne päin Espoota.”"

omavastuu 25e. Mitä järkeä?

Vierailija
114/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on olemassa varsin helppo ratkaisu. Hallitus voi tehdä lakiesityksen, jossa kolme ensimmäistä sairauspäivää saa olla poissa omalla ilmoituksella. 4-5 päivää saa olla pois sairaanhoitajan todistuksella ja vasta 6. päivästä vaaditaan lääkärintodistus. Jos sairaus jatkuu jo 6. päivää, niin silloin kannattaakin lääkärin tarkistaa tilanne.

Onnistuukohan vihervasemmistolaishallitukselta tällainen työväkeä hyödyttävä uudistus?

Se kuudes on monesti lauantai, joka on sitten päivystyskeikka se. 

Vierailija
115/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anteeksi että olen olemassa ja monioireinen ja sairas työtön ja kulutan terveydenhuollon resursseja, parempi kai sitten että t pan itseni.

Vierailija
116/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyydin?

Joo, vaikka tuntuu uskomattomalta niin näitäkin on. Tuosta Hesarin artikkelista:

"”Tänne hakeutuu toistuvasti ihmisiä, jotka tarvitsevat majoituksen yöksi. He valehtelevat oireen, jotta pääsevät yöksi tutkimuksiin. Jotkut myös tietävät, mitä ambulanssille pitää sanoa, jotta sen on pakko hakea heidät ja tuoda tänne – siksi, että heillä sattui olemaan jotain ihan muuta asiaa tänne päin Espoota.”"

omavastuu 25e. Mitä järkeä?

Jos laskua ei maksa niin sitten se on ilmainen. 

Vierailija
117/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska asiat tehdään vaikeaksi vaatimalla pikku saurauksiin lääkärin todistuksia joita on vaikea saada tarvittaessa "rehellisesti". Ihan tekemällä tehty ongelma.

Vierailija
118/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Helsingissä ainakaan saa mennä.

Mä olen istunut vastasyntyneen kanssa Malmin päivystyksessä monta tuntia. Mulla oli rintatulehdus ja kuume. Vauva parka oli siellä imemässä rintaa tyhjäksi. Todella tuskaiset tunnit oli nuo, koska olin vähiten kiirellinen siellä nistien ja väkivaltaisten kännitappelijoiden seassa. Jotenkin vielä vauva on sellainen, että vetää puoleensa kaikenmaailman horisijoita. Mitään rauhallisempaa paikka ei ollut. Vessakaan (tuo imetystilojen aateli) ei tullut kyseeseen, koska tosiaan tuollainen paikka ja lisäksi tuntien imetys.

Vierailija
119/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi monet työnantajat vaativat sen saikkulapun heti ensimmäisestä päivästä? Pakkohan sitä on sitten mennä hakemaan.

Koska muuten ihmiset alkaa saikuttaa tavan vuoksi niitä "ensimmäisiä päiviä" joten linjan on oltava tiukka.

Ja kuitenkin lukemattomilla työpaikoilla saa olla peräti 3 päivää saikulla omalla ilmoituksella. 

Meillä saa olla 5 päivää. Eikä silti ole saikuttelua paljon, päinvastoin.

Vierailija
120/192 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomessa ei ole korruptiota"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän