Siis järkyttävä tuo HS:n artikkeli lääkäripäivystyksen tilanteesta - Ihmiset väärin syin päivystykseen
Ihmiset hakeutuvat kiireettömien asioiden, saikkulappujen ja kyydin vuoksi sairaalan akuuttipäivystykseen.
Mikä ihmisiä oikein vaivaa? :0
Kommentit (192)
Tälläistä se on kun käynnit on lähes ilmaisia. Verot alas ja maksut kustannusten mukaan.
Saikkulappuihin kommentti: oon vuokratyöntekijä. Vain lääkärin kirjoittama saikkulappu kelpaa palkanmaksajafirmalle. Jostain syystä lapsen sairauden todistamiseen kelpaa sairaanhoitajankin todistus...
Työterveyteen ei saa mennä kuin työtapaturmien vuoksi ja niihinkin pitää anoa ensin lupa firmalta.
Oon katsonut helpommaksi mennä vähän sairaana töihin kuin jonottaa koko päivän yhtä saatanan paperilappua. Jos lapsi sairastuu ja taas joudutaan jonottamaan, olen pitänyt kaikki kirjoitetut saikkupäivät hyvällä omallatunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Espoossa on 7 viikon jonotusaika lääkäriin. Toisesta kädestäni on alkanut menemään välillä tunto niin, että käsi on pari minuuttia hervoton, mutta pitää vain odottaa 7 viikkoa. Olen käynyt saman alueen vaivan takia jo aikaisemmin vastaanotolla, mutta mikään lääke ei ole auttanut eikä lääkäreille saa nykyään enää edes puhelinaikoja, vaikka lääkäri puhui viime käynnillä jo alueen kuvaamisesta. Uskomattoman hidasta saada edes diagnoosi.
TOS. Siinä sulle diagnoosi. Katoppa vaan.
Voihan työssäkäyvä ihminen mennä yksityislääkärille.
Sinne pääsee aina, eikä tarvitse jonottaa.
Ja rahasta ei pitäisi olla kiinni, kun sitä rahaa riittää kuitenkin meikkeihin, alkoholiin, ulkomaanmatkoihin, muotivaatteisiin ja muuhun.
Joku 60 ecun käynti ei tuollaista taloutta hetkauta mihinkään.
Nopeaa ja helppoa lääkärissäkäyntiä.
Itse käyn aina yksityisellä, en mistään hinnasta lähtisi jonottomaan päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Espoon keskuksen terveysasema on saanut odotuspäivät tiputettua murto-osaan muista terveysasemista, jotka ovat sittemmin ottaneet mallia - en tiedä tämän hetken tilannetta.
Siellä on sairaanhoitaja, joka ottaa potilaan vastaan. Sairaanhoitaja tarpeen mukaan laittaa potilaan päivystävän lääkärin jonoon tai varaa ajan kiireettömälle hoidolle noin 1-2 vkon päähän tai hoitaa tilanteen itse.
Omassa kunnassa sama, mutta aikoja ei kuin netissä klo 24:00. Jos yrittää vaikka 00:30 varata aikaa, niin saa vaan viestin, että vapaita aikoja ei ole.
Aamulla voi toki kahdeksalta mennä jonottamaan ilman ajanvarausta. Siinä käy sitten niin, että kolmelta iltapäivällä ilmoitetaan ettei ketään voida enää ottaa vastaan. Menkää sairaalan päivystykseen tai tulkaa aamulla heti kahdeksalta jonottamaan.
Kerran jonotin lapsen kanssa 4 tuntia kun hänellä oli jalka murtunut koulussa. Yli 10 v lapsi joutui jonottamaan aikuisten aikoja kun oli liian vanha lasten jonoon. Kymmenestä kahteen jonotettiin ja lähdettiin yksityiselle. Yksityisellä saatiin sitten kuulla että koko homma menee koulun vakuutukseen. Hassua sinänsä että koulusta oltiin hyvin tiukkaan sävyyn käsketty mennä terveyskeskukseen.
Sen jälkeen ollaan osattu mennä suoraan yksityiselle koulutapaturmissa.
Vitutti lukea sitä Hesarin artikkelia kun omat kokemukset julkisesta terveydenhoidosta ovat todella karuja.
Kiirettömän ajan meillä saa 3 kk päähän.
Olin ennen töissä ravintolassa. Siellä oli tarjoilijoiden keskuudessa tapa, että jos vuoron vaihto ei onnistunut, niin sitten haettiin saikkua. Sama juttu, jos piti päästä Tallinnaan ja sattuikin olemaan työvuoro. Siellä vaadittiin lääkärintodistus heti ekasta päivästä ja syystä. Jos olisi saanut olla omalla ilmoituksella 3 päivää, niin sairauslomien määrä olisi räjähtänyt käsiin. Nyt piti sentään nähdä se vaiva, että kävi lääkärissä.
Nyt olen töissä toimistossa. 10v sitten jalkaani tuli ruusu, jonka vuoksi olin lähes 4 viikkoa saikulla. Olin kotisairaalassa ja hoitaja kävi 3x vrk tiputtamassa antibioottia suoneen. Huokailin jokaiselle, että kun pitäisi päästä töihin. Sain kuulla v****lua siitä, kuinka kuvittelen olevani korvaamaton. Eikä kuulemma ole minun huoleni miten työt poissaoloni aikana työpaikalla järjestetään. Kylläpä vaan oli. Siellä kaikki työt odottivat minua kun ei ollut sijaista ja sitten vedettiinkin pitkää päivää, että sain rästityöt tehtyä.
Aloilla, joissa tekemättömät työt eivät kaadu omaan niskaan, saikutetaan helpommin. Tästä syystä hoitajatkaan eivät käsittäneet asiaa. Jos hoitaja jää saikulle, ei häntä odota palattuaan kaikki hoitamatta jääneet potilaat kuten ei tarjoilijallakaan ole salillista asiakkaita palvelematta. Työkaveri on hoitanut.
Vierailija kirjoitti:
Olen 2 kertaa ollut päivystyksessä, ekan kerran suolitukoksen ja toisen kerran keuhkokuumeen takia ja molemmilla kerroilla siellä oli lähinnä yksinäisiä vanhuksia, ei ollenkaan sairaan näkösiä, hymyiltiin ja puhuttiin small talkia keskenään. Jos ihminen on päivystyskunnossa niin se ei todellakaan ole kykeneväinen tuohon.
Etkö siis sinäkään ollut päivystyskunnossa kun kykenit hymyilemään ja puhumaan?
Vierailija kirjoitti:
Olin ennen töissä ravintolassa. Siellä oli tarjoilijoiden keskuudessa tapa, että jos vuoron vaihto ei onnistunut, niin sitten haettiin saikkua. Sama juttu, jos piti päästä Tallinnaan ja sattuikin olemaan työvuoro. Siellä vaadittiin lääkärintodistus heti ekasta päivästä ja syystä. Jos olisi saanut olla omalla ilmoituksella 3 päivää, niin sairauslomien määrä olisi räjähtänyt käsiin. Nyt piti sentään nähdä se vaiva, että kävi lääkärissä.
Nyt olen töissä toimistossa. 10v sitten jalkaani tuli ruusu, jonka vuoksi olin lähes 4 viikkoa saikulla. Olin kotisairaalassa ja hoitaja kävi 3x vrk tiputtamassa antibioottia suoneen. Huokailin jokaiselle, että kun pitäisi päästä töihin. Sain kuulla v****lua siitä, kuinka kuvittelen olevani korvaamaton. Eikä kuulemma ole minun huoleni miten työt poissaoloni aikana työpaikalla järjestetään. Kylläpä vaan oli. Siellä kaikki työt odottivat minua kun ei ollut sijaista ja sitten vedettiinkin pitkää päivää, että sain rästityöt tehtyä.
Aloilla, joissa tekemättömät työt eivät kaadu omaan niskaan, saikutetaan helpommin. Tästä syystä hoitajatkaan eivät käsittäneet asiaa. Jos hoitaja jää saikulle, ei häntä odota palattuaan kaikki hoitamatta jääneet potilaat kuten ei tarjoilijallakaan ole salillista asiakkaita palvelematta. Työkaveri on hoitanut.
Hm, millä alalla työt voi odottaa vaikka kuukauden että joku tulee takaisin sairaslomaltaan ne tekemään? Ilmeisesti julkisella sektorilla koska ainakin yksityisfirmat joutuu pitämään huolen ettei asiakkaiden asiat jää jumiin jos joku on poissa. Ihmettelen siis vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 2 kertaa ollut päivystyksessä, ekan kerran suolitukoksen ja toisen kerran keuhkokuumeen takia ja molemmilla kerroilla siellä oli lähinnä yksinäisiä vanhuksia, ei ollenkaan sairaan näkösiä, hymyiltiin ja puhuttiin small talkia keskenään. Jos ihminen on päivystyskunnossa niin se ei todellakaan ole kykeneväinen tuohon.
Etkö siis sinäkään ollut päivystyskunnossa kun kykenit hymyilemään ja puhumaan?
Ehkä ne oli ne vanhukset jotka hymyili. Eipä sinänsä jotkut vaivat ei vaivaa ihan 100% ajasta eli lääkäriin mennessä saattaa olla ihan hyvä olo mutta silti on jotain joka olisi syytä hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai mikä vaivaa? Terveysasema suljetaan klo 16 ja sen jälkeen asiakkaat ohjataan päivystykseen. Jos perusterveydenhuollossa olisi enemmän lääkäreitä, ei päivystykseen joutuisi lähtemään odotushuoneesta toiseen.
Niin, ja terveysasemalta lääkäriajat loppuvat jo puolilta päivin. Vaihtoehtona on sitten mennä yksityiselle tai matkustaa päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hm, millä alalla työt voi odottaa vaikka kuukauden että joku tulee takaisin sairaslomaltaan ne tekemään? Ilmeisesti julkisella sektorilla koska ainakin yksityisfirmat joutuu pitämään huolen ettei asiakkaiden asiat jää jumiin jos joku on poissa. Ihmettelen siis vaan.
Hmmm jos pohdit kovin niin saatat ymmärtää ettei jokaisen yksityisfirman jokaisen työntekijän panos mene asiakkaiden kiireisiin asioihin.
Terveisin tuotekehityksen parissa yksityissektorilla työskentelevä DI, jonka projektit on yleensä 4-12 kk mittaisia.
ihan ok juttu mutta ootko sä ap kattonu simpsonit sarjasta jakson himo läs ki homer :D siinä esiintyy koko simpsonit perhe eli myös bаrt simpsons homer poika fanit saavat nauraa ja naurattaahan se tietty myös vaikka homerin läs ki kuteet ja muut :D kannattaa kattoo nopee