Miten joku ihan oikeasti viitsii enää olla kirkon jäsen? Kun niiden suurin pulma näyttää olevan se, ovatko homot ihmisiä vai eivät.
Itse en ainakaan halua olla osa tuollaista. Kun eduskunta on päättänyt, että homot voi mennä naimisiin, niin sitten asia on niin ja turha siitä on kitistä.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä kahden vaiheilla eroamassa kirkosta. Nolottaa nytkin, kun KUKAAN piispa tai pappi ei puolusta Päiviä, vaikka samanmielisiäkin on paljon. Kun nääs pelottaa, että saako itsekin syytteen, tai potkut... Mielistely mukavampaa.
Viimeistään siinä vaiheessa erotaan koko perhe, kun aletaan vihkimään Raamatun vastaisesti. Ja kyllä: homot ja lesbot on ihmisiä, suurin osa tuntemistani vieläpä huipputyyppejä, tykkään <3 Ei saa sekoittaa asioita.
Tykkäät mutta heidän rakkautensa ei sinusta ole Jumalalle kelpaavaa. Oletpa tosi kiva lähimmäinen.
Jospa annat Jumalan päättää etkä tuomitse itse.
Rakkaus kelpaa aina <3 Älä edelleenkään sekoita asioita.
Toinen juttu on sitten se, että mitäpä luulet näiden homokavereideni piittaavan mielipiteistäni? Ymmärtävät paljon paremmin kuin toisten puolesta loukkaantuvat, että jokainen saa ajatella kuten haluaa. He saavat elää kuten haluvat, mutta se ei tarkoita, että minun pitäisi ylistää heidän elämäntapaansa.
Olen itse lesbo ja suhteessa naisen kanssa. Oksettaa ajatus, että minun pitäisi olla kaltaisesi kaksinaismoralistin kanssa henkilökohtaisessa ystävyyssuhteessa.
Toki saat ajatella kuten haluat.
Sinähän suvaitsevainen ja rakkaudellinen olet :O
Saanko haastaa sinut nyt oikeuteen, kun loukkasit herkkiä tunteitani?
ps. tottakai osa vihaa erilaisia ihmisiä! Minun homo- ja lesbokaverini ovat oikeasti suvaitsevaisia, sen lisäksi onnellisia =)
No, en minä vihaa sinua. Voisin tietenkin hoitaa esim. työasioita aivan neutraalisti, jos joutuisin asioimaan tavallasi ajattelevan ihmisen kanssa.
Itse asiassa minulla on hyvin vanhoillisia kristittyjä ystävinä, on ollut jo kauan.
Tiedän heistä, etteivät he halveksi rakkauttani tai oleta elämäntapaani omaansa huonommaksi, kuten sinä teet. Se lukee rivien välissä, vaikka miten tuuppisit sydämiä perään.
En minä jaksa läheisissä ystävyyssuhteissa olla kiitollinen, jos toinen ”suvaitsee” minua, rakkauttani ja elämäntapaani. Voin olla läheisissä ystävyyssuhteissa, joissa olemme oikeasti tasavertaisia ja arvostamme toisiamme sellaisina kuin olemme.
Tietysti on minulle edullista, jos homofoobikon ”suvaitsevainen” käytös säästää minut esim. väkivallalta, kuten on käynytkin. Ei se tarkoita, että minun kiitollisuudesta pitäisi tuntea ystävyyttä tai arvostusta ihmistä kohtaan, joka hädin tuskin päätti jättää minut hakkaamatta. Hyöty on puhtaasti käytännön tasolla. Olen kiitollinen elämälle ja universumille, että säädetyin väkivallalta, en tuolle ihmiselle.
Hyvä kysymys. Niin hyvä, että kirkko on mieluiten ihan hiljaa näistä jotta mahdollisimman vähän lähtisi pois...
Vierailija kirjoitti:
Päivi Räsänen ei ole kirkko.
Onhan noita kaiken maailman huuhaahurmosliikkeitäkin ja niiden saarnamiehiä vaikka kuinka, mutta eivät ole ”kirkko”.
Kertoo kaiken ateistien älykkyydestä kun eivät osaa edes erottaa kirkkoa ja KD-puoluetta :'D
Vinkki: kyseessä on kaksi TÄYSIN eri asiaa. KD ei ole mikään kirkon ylin johto, joten ko. puolueen protestointi kirkosta eroamalla on jokseenkin absurdia.
Kirkosta ei erota siksi koska se ei ole tarpeeksi liberaali, vaan siksi, koska se on liian liberaali.
Ei kirkon huomaan kääntyvä etsi modernia maailman menoa. Ja toisaalta tavan ja suvun perinteen takia ei mihinkään uskontokuntaan pitäisikään kuulua.
Jokaisen tulee itse miettiä mitä on vailla. Leipää ja sirkushuveja ei kirkosta löydä.
Milloin kaikille vinkujille ja länkyttäjille ja lynkkaajille menee perille se, että tässä asiassa ei ole kysymys IHMISTEN mielipiteistä! Ei vaikka hän olisi Päivi Räsänen, presidentti tai YK:n pääsihteeri tai minkä maan tai liittouman ylin pomo tai lainsäätäjä!
Tässä on kyse siitä, mihin suuri osa ihmisistä on kautta historian uskonut. Että on olemassa korkeampi voima, joka on luonut kaiken ja joka siksi päättää mikä on oikein ja mikä ei. Eikä sitä asiaa muuta vaikka vaiennettaisiin joka ikinen eri mieltä oleva ja tapettaisi vielä heidät. Jos on Jumala, hän on AINOA, jonka mielipide merkitsee.
Jos sen Luojan, Jumalan mielipide on se, mikä Raamatussa lukee niin sitten se on. Eikä siihen auta minkäänlainen megaluokan itkupotkuraivari. Silloin ei auta lakien muutokset tai joka ikisen ihmisen pakottaminen olemaan samaa mieltä.
Koska meillä kenelläkään ei ole siihen asiaan yhtään mitään sanomista. Se ei ole meidän ihmisten päätettävissä, JOS kerran on olemassa Jumala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivi Räsänen ei ole kirkko.
Onhan noita kaiken maailman huuhaahurmosliikkeitäkin ja niiden saarnamiehiä vaikka kuinka, mutta eivät ole ”kirkko”.
Kertoo kaiken ateistien älykkyydestä kun eivät osaa edes erottaa kirkkoa ja KD-puoluetta :'D
Vinkki: kyseessä on kaksi TÄYSIN eri asiaa. KD ei ole mikään kirkon ylin johto, joten ko. puolueen protestointi kirkosta eroamalla on jokseenkin absurdia.
Tämä! Tilanne on aivan yhtä absurdi kuin että jengi eroaisi kirkosta yhden yksittäisen Kokoomuksen kansanedustajan vuoksi.
Jos on Päivi Räsäselle asiaa - ota yhteyttä suoraan puoluetoimistolle.
Minä en eroa ev.lut. kirkosta, jos joku lahkoa edustava hihhuli julistaa omia teeseejään. Nyt jo osa papeista vihkii samaa sukupuokta olevua pareja ilman mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Milloin kaikille vinkujille ja länkyttäjille ja lynkkaajille menee perille se, että tässä asiassa ei ole kysymys IHMISTEN mielipiteistä! Ei vaikka hän olisi Päivi Räsänen, presidentti tai YK:n pääsihteeri tai minkä maan tai liittouman ylin pomo tai lainsäätäjä!
Tässä on kyse siitä, mihin suuri osa ihmisistä on kautta historian uskonut. Että on olemassa korkeampi voima, joka on luonut kaiken ja joka siksi päättää mikä on oikein ja mikä ei. Eikä sitä asiaa muuta vaikka vaiennettaisiin joka ikinen eri mieltä oleva ja tapettaisi vielä heidät. Jos on Jumala, hän on AINOA, jonka mielipide merkitsee.
Jos sen Luojan, Jumalan mielipide on se, mikä Raamatussa lukee niin sitten se on. Eikä siihen auta minkäänlainen megaluokan itkupotkuraivari. Silloin ei auta lakien muutokset tai joka ikisen ihmisen pakottaminen olemaan samaa mieltä.
Koska meillä kenelläkään ei ole siihen asiaan yhtään mitään sanomista. Se ei ole meidän ihmisten päätettävissä, JOS kerran on olemassa Jumala.
Raamattu on ihmisten kirjoittama. Nyt sitä sitten tulkintaan kukin oman näkemyksensä mukaan, itse en tulkitse sitä lahkolaisten näkemysten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en eroa ev.lut. kirkosta, jos joku lahkoa edustava hihhuli julistaa omia teeseejään. Nyt jo osa papeista vihkii samaa sukupuokta olevua pareja ilman mitään ongelmia.
Oletko tosissasi?
Kirkko on ne ihmiset, jotka siihen kuuluvat. Itse en ole koskaan pitänyt enkä kokenut homokeskustelua merkittäväksi asiaksi kirkon toiminnan kannalta. Käyn tilaisuuksissa ja keksityn ihan muihin asioihin. Media nostaa milloin mitäkin asia esille ja keskustelu jopa vääristyy kokoluokaltaan toiseksi. Ajattelen kirkon olevan sitä, mitä sieltä olen lähtenytkin etsimään ja hakemaan, yhteyttä Jumalaan ja seurakuntaan.
Päivi Räsänen edustaa ensisijaisesti omia ajatuksiaan, viidesläisen herätysliikkeen fundamentalismia sekä kristillistä puoluetta. Ev.lut. kirkko eroaa suuresti hänen käsityksistään uskosta ja uskonnosta.
Mutta jengi ei osaa erottaa näitä tahoja toisistaan. Jos Päivi R. mainitseekin sanan homo, niin erotaan kirkosta.
Se, mitä ihmiset eivät yleensä tajua on, että piispat, papit ja muut kirkon työntekijät eivät päätä kirkon linjasta, vaan sen tekevät seurakuntavaaleissa valitut luottamushenkilöt. Konservatiiviset ihmiset ovat innokkaampia äänestämään seurakuntavaaleissa, joten luottamushenkilötkin ovat sitten usein melko konservatiivisia. Kirkon linjaan voi jokainen seurakunnan jäsen vaikuttaa oikeasti äänestämällä niissä vaaleissa ja valitsemalla päättäjäksi ihmisiä, jotka haluavat muuttaa asioita (niitäkin on ehdolla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu on ihmisten kirjoittama. Nyt sitä sitten tulkintaan kukin oman näkemyksensä mukaan, itse en tulkitse sitä lahkolaisten näkemysten mukaan.
Ei se ole mistään IHMISTEN tulkinnoista kiinni. Jos oikeasti uskomme, että on kristinuskon Jumala niin eikö silloin pitäisi oikein sydämestään perehtyä siihen kirjaan, jonka sanotaan olevan hänen viestinsä meille? Jos ei usko Jumalaan niin eihän hänen viestillään sitten mitään väliä edes ole.
Mutta jos Jumala kerran on, niin eikö silloin oikeasti ole tärkeää saada tietää hänen mielipiteensä. Mitä väliä ihmisten mielipiteillä silloin on, jos se lopullinen kaiken luonut Jumala on kerran olemassa. Mitä järkeä täällä on toisten ihmisten kimpussa roikkua ja räyhätä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se kirjaa olisi teettänyt ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Päivi Räsänen edustaa ensisijaisesti omia ajatuksiaan, viidesläisen herätysliikkeen fundamentalismia sekä kristillistä puoluetta. Ev.lut. kirkko eroaa suuresti hänen käsityksistään uskosta ja uskonnosta.
Mutta jengi ei osaa erottaa näitä tahoja toisistaan. Jos Päivi R. mainitseekin sanan homo, niin erotaan kirkosta.
Se onkin mielenkiintoista, miksei Räsäskä tuo esille uklsotuloissaan, että edustan viidesläistä herätyskristillistä uskonlahkoa? Koska haluaa esiintyä kirkon mielipiteenä? Olisi reilua mainita, että eroaa muutenkin kirkon valtavirrasta, ja että miehensäkin on pappi, mutta ei töissä kirkon vaan lahkon palveluksessa. Koska kyllähän kaikkia lahkoja on joka paikassa, mutta Räsänen hämmentää varsin tietoisesti soppaa, kuin edustaisi kirkkoa. Reilua? Ei.
Eduskunta on päättänyt vain, että homoparit voivat mennä naimisiin maistraatissa. Uskonnolliset yhteisöt taas saavat päättää ihan itse ketä vihkivät. Esim. ortodoksinen kirkko ei suostu vihkimään ketään neljänteen avioliittoon vaikka maistraatissa se on mahdollista, ja ev.lut-kirkko ei vihi niitä jäseniään jotka eivät ole käyneet rippikoulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mistään IHMISTEN tulkinnoista kiinni. Jos oikeasti uskomme, että on kristinuskon Jumala niin eikö silloin pitäisi oikein sydämestään perehtyä siihen kirjaan, jonka sanotaan olevan hänen viestinsä meille? Jos ei usko Jumalaan niin eihän hänen viestillään sitten mitään väliä edes ole.
Mutta jos Jumala kerran on, niin eikö silloin oikeasti ole tärkeää saada tietää hänen mielipiteensä. Mitä väliä ihmisten mielipiteillä silloin on, jos se lopullinen kaiken luonut Jumala on kerran olemassa. Mitä järkeä täällä on toisten ihmisten kimpussa roikkua ja räyhätä.
Meinaatko että Jumalaa kiinostaisi että onko joku homo vai hetero tai että vihitäänkö homoja jossain Suomen ev.lut. kirkossa? Eiköhän nuo raamatulliset asiat kerro enemmän sen ajan yhteiskunnasta ja ihmiskäsityksistä kuin Jumalan mielipiteistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi raamatun sanomaa pitäisi muuttaa vain siksi että eduskunta on päättänyt että samaa sukuouolta olevat saa mennä naimisiin? Miksi ne haluavat mennä naimisiin kirkossa joka on Jumalan huone? Jumala rakastaa kaikkia mutta tuomitsee homoliitot, lukekaa sieltä Raamatusta niin ei jää epäselväksi. En tajua miksi kirkon pitäisi siunata liitto joka on täysin Jumalan vastainen.?
Jumalaa ei kiinnosta, eikä kirkolla luulisi olevan varaa valikoida näinä ateismin aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Mielipide homoista on kyllä hyvin hajautunut myös kirkon sisällä. Kirkko sen sijaan tekee myös paljon todella tärkeää työtä esim lasten ja vanhusten parissa joten jos homous on ainut asia joka merkitsee niin kannattaa toki erota kirkosta.
Ymmärrän kyllä näkökantasi, mutta jos viedään sama ajatus äärimmäisyyteen, niin hra H mm. rakensi Saksaan erittäin hyvän tieverkoston, eikä se saa silti minua kannattamaan aatettaan.
Köökkisykoloki vauhdissa :D