Miten joku ihan oikeasti viitsii enää olla kirkon jäsen? Kun niiden suurin pulma näyttää olevan se, ovatko homot ihmisiä vai eivät.
Itse en ainakaan halua olla osa tuollaista. Kun eduskunta on päättänyt, että homot voi mennä naimisiin, niin sitten asia on niin ja turha siitä on kitistä.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei eduskunta voi päättää, että kirkon pitää heidät vihkiä, vaan vain siviilivihkimisen esim maistraatissa.
Tiedä, ennen kuin kommentoit.
PS Eduskunta kun ei ole kirkon ylin päättävä elin.
Mutta Suomessa kaikkien harrastekerhojen, myös seurakuntien, pitää olla alisteisia eduskunnan päätöksille. Eduskunta on ylin päättävä elin myös seurakunnille. Vain eduskunnan säätämien lakien puitteissa voi tehdä omia alempitasoisia kerhon sääntöjä.
Jankkaaja olet.
No, sehän koskee kaikkia samalla lailla, sinä siis väität, että muuuslimmi-iimaamikin joutuu vihkimään Suomessa nyt tänään homoparin, koska eduskunta niin säätänyt?
-Näetkö, kuinka lapsellinen kantasi on?
Koita reppana ymmärtää, että eduskunta ei ole kirkon päättävä elin, montako kertaa se pitää sanoa?
Haluan yhä kuulua kirkkoon, koska jollain tasolla uskon.
Minua ei liikuta miten Päivi Räsänen tai kukaan mukaan oman uskonsa tulkitsee.
Minusta on asiatonta vaatia, että Raamattua pitäisi alkaa tulkita eri lailla, koska "nykyään maailma on erilainen".
En koe että uskoni suoranaisesti on kiinni kirkon jäsenyydestä - mutta koen, että kristinusko on niin vahva arvopohja suomalaiseen yhteiskuntaan, ja erittäin olennainen Suomen kasvussa nyky-yhteiskunnaksi (eikä esim Venäjän läntiseksi lääniksi) - suomalainen mies olisi rintamalla sortunut ilman vahvaa uskoa ja rukouksen tuomaa lohtua.
Koen myös, että nyt kun maahamme on saapunut paljon ihmisiä, jotka ovat omassa uskossaan erittäin vakaumuksellisia, on erittäin tärkeää suomalaisen yhteiskunnan jatkuvuudelle, ettei kristillisyyttä piiloitella tai vähätellä tai sovitella miellyttämään kaikkia.
Toisaalta koen, että kirkko on ainoa instanssi, jonka luotan käyttävän veroeurojani niitten yhteiskunnan vähäosaisten avuksi diakoniatyön kautta.
Maallinen eduskunta ei voi määrätä kirkon teologiasta. Jos eduskunta päättää että homo voivat mennä naimisiin niin menkööt, mutta eivät kirkossa sillä kirkon on noudatettava Raamatun oppia jonka mukaan homot eivät voi mennä naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä kahden vaiheilla eroamassa kirkosta. Nolottaa nytkin, kun KUKAAN piispa tai pappi ei puolusta Päiviä, vaikka samanmielisiäkin on paljon. Kun nääs pelottaa, että saako itsekin syytteen, tai potkut... Mielistely mukavampaa.
Viimeistään siinä vaiheessa erotaan koko perhe, kun aletaan vihkimään Raamatun vastaisesti. Ja kyllä: homot ja lesbot on ihmisiä, suurin osa tuntemistani vieläpä huipputyyppejä, tykkään <3 Ei saa sekoittaa asioita.
Tykkäät mutta heidän rakkautensa ei sinusta ole Jumalalle kelpaavaa. Oletpa tosi kiva lähimmäinen.
Jospa annat Jumalan päättää etkä tuomitse itse.
Rakkaus kelpaa aina <3 Älä edelleenkään sekoita asioita.
Toinen juttu on sitten se, että mitäpä luulet näiden homokavereideni piittaavan mielipiteistäni? Ymmärtävät paljon paremmin kuin toisten puolesta loukkaantuvat, että jokainen saa ajatella kuten haluaa. He saavat elää kuten haluvat, mutta se ei tarkoita, että minun pitäisi ylistää heidän elämäntapaansa.
Kuinkahan moni näistä Räsästä vastaan taistelijoista käy todellisuudessa kirkossa? Niinpä. Siksi ihmettelen tätä kiihkoa ja intohimoa asiaan, johon ei edes itse haluta uskoa!
Minä päätin juuri liittyä takaisin kirkkoon. En uskon, vaan yhteiskunnallisen vaikuttamisen tasolla. Siinä samassa voi sitten äänestää liberaalia aatetta kirkon sisällä. Kirkollisvero on myös helppo tapa antaa rahaa hyväntekeväisyyteen. Voin kuvitella, kuinka oma osuuteni menee diakoniatyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä kahden vaiheilla eroamassa kirkosta. Nolottaa nytkin, kun KUKAAN piispa tai pappi ei puolusta Päiviä, vaikka samanmielisiäkin on paljon. Kun nääs pelottaa, että saako itsekin syytteen, tai potkut... Mielistely mukavampaa.
Viimeistään siinä vaiheessa erotaan koko perhe, kun aletaan vihkimään Raamatun vastaisesti. Ja kyllä: homot ja lesbot on ihmisiä, suurin osa tuntemistani vieläpä huipputyyppejä, tykkään <3 Ei saa sekoittaa asioita.
Tykkäät mutta heidän rakkautensa ei sinusta ole Jumalalle kelpaavaa. Oletpa tosi kiva lähimmäinen.
Toinen juttu on sitten se, että mitäpä luulet näiden homokavereideni piittaavan mielipiteistäni? Ymmärtävät paljon paremmin kuin toisten puolesta loukkaantuvat, että jokainen saa ajatella kuten haluaa. He saavat elää kuten haluvat, mutta se ei tarkoita, että minun pitäisi ylistää heidän elämäntapaansa.
Olen itse lesbo ja suhteessa naisen kanssa. Oksettaa ajatus, että minun pitäisi olla kaltaisesi kaksinaismoralistin kanssa henkilökohtaisessa ystävyyssuhteessa.
Toki saat ajatella kuten haluat.
Vierailija kirjoitti:
Kirkkoon voi vaikuttaa vain sisältä päin. Pysyn jäsenenä vähintään yhtä kauan kuin ääriuskovaisetkin ja äänestän liberaalin kirkon puolesta.
Ihan rauhassa. Jumalallehan sitä lopulta vastaa.
En tiedä mihin itse menisin kuvailemallasi akselilla mutta näinköhän tuolla väliä. Jumalan tahtoa etsin. En tiedä mittaako hän samalla akselilla kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Haluan yhä kuulua kirkkoon, koska jollain tasolla uskon.
Minua ei liikuta miten Päivi Räsänen tai kukaan mukaan oman uskonsa tulkitsee.
Minusta on asiatonta vaatia, että Raamattua pitäisi alkaa tulkita eri lailla, koska "nykyään maailma on erilainen".En koe että uskoni suoranaisesti on kiinni kirkon jäsenyydestä - mutta koen, että kristinusko on niin vahva arvopohja suomalaiseen yhteiskuntaan, ja erittäin olennainen Suomen kasvussa nyky-yhteiskunnaksi (eikä esim Venäjän läntiseksi lääniksi) - suomalainen mies olisi rintamalla sortunut ilman vahvaa uskoa ja rukouksen tuomaa lohtua.
Koen myös, että nyt kun maahamme on saapunut paljon ihmisiä, jotka ovat omassa uskossaan erittäin vakaumuksellisia, on erittäin tärkeää suomalaisen yhteiskunnan jatkuvuudelle, ettei kristillisyyttä piiloitella tai vähätellä tai sovitella miellyttämään kaikkia.Toisaalta koen, että kirkko on ainoa instanssi, jonka luotan käyttävän veroeurojani niitten yhteiskunnan vähäosaisten avuksi diakoniatyön kautta.
Raamattu on aikansa tuotos. Eikä nykyäänkään olla yhtä mieltä siitä, mitä jotkut asiat tarkoittaa. Kaksinaismoralistista myös valkata Raamatusta yksi asia tuomittavaksi ja toinen hyväksyttäväksi, esim. orjuus vs. sianlihan syönti. Miksi asiat eivät ole toisinpäin ok nykypäivänä?
Suomalainen mies pärjäsi rintamalla amfetamiinin voimalla. Kotona auttoi heroiini ja viina. Ei sillä ole uskon kanssa mitään tekemistä.
Lopusta olen samaa mieltä.
Räsäsen vastustajat tekevät kristityille parhaillaan suurta palvelusta: omalla toiminnallaan he mahdollistavat ennustusten toteutumisen sekä pitävät
kristinuskon sanoman ykkösuutisena ja ihmisten huulilla. Että oikeastaanhan tässä pitäisi olla kiitollinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi raamatun sanomaa pitäisi muuttaa vain siksi että eduskunta on päättänyt että samaa sukuouolta olevat saa mennä naimisiin? Miksi ne haluavat mennä naimisiin kirkossa joka on Jumalan huone? Jumala rakastaa kaikkia mutta tuomitsee homoliitot, lukekaa sieltä Raamatusta niin ei jää epäselväksi. En tajua miksi kirkon pitäisi siunata liitto joka on täysin Jumalan vastainen.?
Raamatun sana on muuttunut satoja kertoja siitä, kun ne suullisena kuullut tarinat kirjattiin ensimmäisen kerran papyruksille.
Voitko kertoa yhtään perustelua sille, miksi peräsuoleen tunkeutuminen olisi hyvä tai normaali asia? Oikeasti, kuka tätä voi puolustaa, oli sitten heteron tai kenen tahansa harrastus?
Tiedättekö, että suoli tarkoitettu ihan muuhun, ei se kauaa kestä muuta kuin exit only.
Kuinka usein tulee haaveiltua kyseisestä toiminnosta, kun noin ihaillen puhut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lesbo ja suhteessa naisen kanssa. Oksettaa ajatus, että minun pitäisi olla kaltaisesi kaksinaismoralistin kanssa henkilökohtaisessa ystävyyssuhteessa.
Toki saat ajatella kuten haluat.
Sinähän suvaitsevainen ja rakkaudellinen olet :O
Saanko haastaa sinut nyt oikeuteen, kun loukkasit herkkiä tunteitani?
ps. tottakai osa vihaa erilaisia ihmisiä! Minun homo- ja lesbokaverini ovat oikeasti suvaitsevaisia, sen lisäksi onnellisia =)
Vierailija kirjoitti:
Olen homo ja erosin kirkosta ja ryhdyin roomalaiskatoliseksi. Evlut kirkko on niin meh, ei herätä minussa mitään fiiliksiä.
Ai homo haluaa päästä puuhastelemaan lempihommaansa, eli hyväksikäyttää pikkupoikia XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi raamatun sanomaa pitäisi muuttaa vain siksi että eduskunta on päättänyt että samaa sukuouolta olevat saa mennä naimisiin? Miksi ne haluavat mennä naimisiin kirkossa joka on Jumalan huone? Jumala rakastaa kaikkia mutta tuomitsee homoliitot, lukekaa sieltä Raamatusta niin ei jää epäselväksi. En tajua miksi kirkon pitäisi siunata liitto joka on täysin Jumalan vastainen.?
Raamatun sana on muuttunut satoja kertoja siitä, kun ne suullisena kuullut tarinat kirjattiin ensimmäisen kerran papyruksille.
Voitko kertoa yhtään perustelua sille, miksi peräsuoleen tunkeutuminen olisi hyvä tai normaali asia? Oikeasti, kuka tätä voi puolustaa, oli sitten heteron tai kenen tahansa harrastus?
Tiedättekö, että suoli tarkoitettu ihan muuhun, ei se kauaa kestä muuta kuin exit only.
Ihaillen?
Moskeijaan kannattaa liittyä, jos usko on tärkeä. Kirkko on menettänyt uskottavuutensa täysin.
Vierailija kirjoitti:
Minä päätin juuri liittyä takaisin kirkkoon. En uskon, vaan yhteiskunnallisen vaikuttamisen tasolla. Siinä samassa voi sitten äänestää liberaalia aatetta kirkon sisällä. Kirkollisvero on myös helppo tapa antaa rahaa hyväntekeväisyyteen. Voin kuvitella, kuinka oma osuuteni menee diakoniatyöhön.
Tämä! On oikeasti vaarallista jättää kirkko ääriuskovaisille. Kirkko on verovaroin tuettu instituutio, jolla on paljon vaikutusvaltaa. Se jos annetaan ääriaineksille ne saadaan sieltä vielä kaikkien kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun minua ei voisi vähempää kiinnostaa se mitä aikuiset ihmiset vapaaehtoisesti tekevät toistensa kanssa. Vaikka itse en halua harrastaa ko. toimintaa, minulla ei ole mitään syytä ruveta tuomitsemaan siitä toisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihaillen?
Kirjoituksesi huutaa että olet itse tuota vailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun minua ei voisi vähempää kiinnostaa se mitä aikuiset ihmiset vapaaehtoisesti tekevät toistensa kanssa. Vaikka itse en halua harrastaa ko. toimintaa, minulla ei ole mitään syytä ruveta tuomitsemaan siitä toisia.
Kysymyksen pointti on se, että miten tämä voidaan väittää olevan normaalia? Jos kerran peräsuolta EI ole tarkoitettu penetraatioon?
En pyydä moraalisia kannanottoja, vaan tieteellistä perustetta.