Aseksuaali kumppanina
Olen naimissa aseksuaalisen naisen kanssa. Yllätyksenä tämä ei tullut, mutta jotenkin kuvittelin, että luonto hoitaa tämmöiset asiat ja seksielämä muodostuisi ihan normaaliksi. No, ei ole muodostunut ja nyt olen ollut 5,5 vuotta ilman seksiä.
Itse olen todella seksuaalinen ja hoidan omat tarpeeni pahimmillaan viidesti päivässä. Yleensä kyllä vain kerran tai kaksi. Meillä on muuten läheinen suhde, hellitään toisiamme, suukotellaan jne, joten mitään läheisyyden kaipuuta tai naisen kosketusta en tarvitse tämän lisäksi. Muutenkin meidän suhde voi hyvin ja minulla on varmasti yksi parhaista vaimoista maailmassa. Ainut puuttuva asia on seksi ja nyt alkaa tuntua siltä, että sitä olisi saatava.
Minulla on ollut lupa alusta saakka hakea seksiä muualta, mutta en sitä ole koskaan tehnyt. Kunnioitan omaa kumppaniani niin paljon, että en ole tätä halunnut tehdä. Nyt olen kuitenkin vakavissani alkanut harkita tätä vaihtoehtoa. Ongelma on vain siinä, että en oikein tiedä, miten tämä olisi järkevintä toteuttaa? Jotenkin tuntuu, että olisi vain helpointa ostaa seksiä joltain maksulliselta. En halua lähteä mihinkään baariin notkumaan seksin perässä. Siksi tuo ostaminen olisi helpointa. Tai sitten jos olisi joku FWB-tyyppinen suhde. Se ehkä olisi kaikista paras vaihtoehto, mutta mistä hemmetistä mä sellaisen kaverin löydän?
Ideoita ja ajatuksia hiukan kaipailisin. Onhan yksi vaihtoehto jatkaa oman käden kanssa, mutta 5,5 vuoden jälkeen sekin alkaa jo vituttamaan ihan konkreettisesti.
Kommentit (31)
Paljon rakastat vaimoasi kun olet suostunut tuollaiseen järjestelyyn. Vaikka puuteessa selvästi oot, kun jopa 5x päivässä runkkaat. Vähän pakonomaiseltahan tuo kuullostaa. Tarkoitan ettet enää tyydytä fyysistä puutetta vaan henkistä. Suhteen ulkopuolisessa seksisuhteessa on se mahdollisuus, että ihastut/rakastutkin seksikumppaniisi. En haluaisi sanoa näin, mutta ehkä sun tapauksessa maksullisissa käyminen on paras vaihtoehto? Ei jutut lähtis kulkemaan, ei kehittyosi tunteita jne.
Mahtava asenne sinulla vaikeassa tilanteessa. Moni olisi jo laittanut lusikat jakoon tai katkeroitunut. Aseksuaalisuus ei ole sen enempää vaimosi kuin sinun vika ja on hienoa, että olet ymmärtänyt sen.
Meillä eletään avoimessa suhteessa. Vaikka Tinder sovelluksena onkin aika hanurista, niin kyllä sieltä miehenä olen seuraa löytänyt. Kärsivällisyyttä se kyllä vaatii. Miehen on lyeisesti vaikeami löytää itsestään kiinnostuneita naisia ja naisilla ongelma on että suuresta tarjonnasta huolimatta mielenkiintoista miestä on vaikea löytää. Yllätyin kyllä positiivisesti siitä, että avoimessa suhteessa eläviä naisia löytyy Tinderistä kohtuullisen paljon. On myös niitä, jotka eivät parisuhdetta halua, vaan ainoastaan satunnaista seuraa.
Kerro ilmoituksessasi rehellisesti olevasi varattu, mutta luvan kanssa liikkeellä. Moralisoijia löytyy tietysti aina, mutta onneksi on myös niitä, joiden käsitys parisuhteesta on avarakatseisempi.
Toisena kommentoinut sanoi "ulkopuolisessa seksisuhteessa on se mahdollisuus, että ihastut/rakastutkin seksikumppaniisi". Mielestäni ihastuminen on sallittua ja ehkä jopa hyväkin, että seksistä voi nauttia. Jos olet herkkä rakastumaan, niin punnitsisin tarkasti vaihtoehtoja ja keskustelisin kumppanini kanssa ennen päätöstä laittaa ilmoitusta seuranhakuun.
Ehkä sinuna tekisin niin, että ihan ensin keskustelisin kumppanini kanssa, että mikä on tämän päivän fiilis seksin hakemisesta muualta. Jos edelleen näyttää vihreää valoa, niin käykää läpi säännöt. Anna vaimon olla pomo siinä mikä on sallittua ja mikä ei. Tärkeintä, että vaimosi tietää menemisistäsi tasan niin paljon kuin itse kokee tarpeelliseksi tietää. Avoimuus luo turvallisuutta teidän parisuhteeseen. Kannattaa myös sopia, että vaimollasi on koska tahansa oikeus puhaltaa peli poikki jos se alkaa ahdistaa ja sinulla ei siinä kohtaa ole oikeutta loukkaantua. Vaimosi on kuitenkin tärkein. Jos ongelmia tulee, niin keskustelkaa uudet säännöt tai mietitte jotain muita vaihtoehtoja olla yhdessä niin että kummallakin on hyvä olla.
Onnea jä pitkää pinnaa seuran hakuun, mikäli sille tielle lähdet.
Maksulliset tai joku eronnut ja parisuhdetta kartteleva nainen seksisuhteeseen?
Itse elän myös puutteessa ja tämä on hirveää, mutta olen sinkku joten ei ole edes ketään keneltä toivoa sitä seksiä.
Itselleni seksi on kyllä niin tärkeää, etten voisi alkaa a-seksuaalin kanssa.
Luulin jo, että tähän ei tule yhtään vastausta. Aivan mahtavaa, että muutama on jaksanut tarinani lukea ja sain ihan konkreettisia vinkkejä, miten asian kanssa voisi edetä.
Kuten sanoin, niin toiveena oli, että homma jotenkin lutviutuisi ja olen siksi jaksanut olla kärsivällinen. Olen ollut aina seksuaalisesti hyvin aktiivinen ja ei tuo aktiivisuus ole yhtään lisääntynyt tai vähentynyt tässä suhteen aikana. Nyt vain ns. oikea seksi on jäänyt pois ja sen tilalla on ollut omatoimikivaa.
Uskon kyllä, että saatan ihastua toiseen helpostikin, mutta rakkaus vaatii jo aika paljon enemmän. Vaimoani rakastan oikeasti ja hänen kanssaan on äärimmäisen helppo olla ja elää. Muutenkin olemme mielestäni täydellinen match, paitsi tuon seksin osalta. 100% täydellistä en usko olevankaan.
Olen hyvin ulospäin suuntautunut henkilö ja aina pilke silmäkulmassa. Uskoisin, että sopivalla ilmoituksella voisin löytää ihan vakikumppanin seksijuttuihin. Täytyy vain lähteä viemään tätä asiaa eteenpäin. Ensin tosin täytyy varmistaa vaimon kanta ja keskustella, jos kuitenkin voisimme seksiä kokeilla yhdessä, vaikka hän ei sitä mihinkään tarvitse. Kiitos kaikille vastanneille.
En kyllä kykene käsittämään, miksi seksuaalisesti hyvin aktiivinen ihminen pariutuu a-seksuaalin kanssa?
Pariutumisessa toi seksuaalisuus on kuitenkin yksi oleellinen ja erittäin tärkeä seikka.
Ystäviä voi olla ilman parisuhdettakin ja seksi on se mikä erottaa parisuhteen ystävyydestä.
Jaa miksi pariuduin a-seksuaalin kanssa? Hyvä kysymys. Tunsimme ennestään aika monta vuotta töiden merkeissä. Viihdyimme tosi hyvin toistemme seurassa, nauroimme samoille asioille ja muutenkin tuntui synkkaavan tosi hyvin. Ja edelleen samat asiat pätee. Jotenkin ajattelin, että eihän se a-seksuaalisuus tarkoita, etteikö voisi toisen mieliksi sekstailla. Onhan joillain a-seksuaaleilla lapsiakin. Ajattelin myös, että seksiä voi aina ostaa, mutta rakkautta ja hyvää parisuhdetta ei.
Paksupää kirjoitti:
Jaa miksi pariuduin a-seksuaalin kanssa? Hyvä kysymys. Tunsimme ennestään aika monta vuotta töiden merkeissä. Viihdyimme tosi hyvin toistemme seurassa, nauroimme samoille asioille ja muutenkin tuntui synkkaavan tosi hyvin. Ja edelleen samat asiat pätee. Jotenkin ajattelin, että eihän se a-seksuaalisuus tarkoita, etteikö voisi toisen mieliksi sekstailla. Onhan joillain a-seksuaaleilla lapsiakin. Ajattelin myös, että seksiä voi aina ostaa, mutta rakkautta ja hyvää parisuhdetta ei.
Ihan ensimmäinen asia on sopia seksistä vaimon kanssa. Ei muiden. Jos vaimo on älykäs niin suostuu tietenkin tekemään asioita miehen mieliksi, kuten silittämään paidat tai ottamaan suihin. Pääset helpolla kun ei tarvitse naista hoidella ollenkaan. Toki jotain jää silti puuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Paksupää kirjoitti:
Ihan ensimmäinen asia on sopia seksistä vaimon kanssa. Ei muiden. Jos vaimo on älykäs niin suostuu tietenkin tekemään asioita miehen mieliksi, kuten silittämään paidat tai ottamaan suihin. Pääset helpolla kun ei tarvitse naista hoidella ollenkaan. Toki jotain jää silti puuttumaan.
Helpompaa on kyllä harrastaa yhdyntää ilman halua, kuin ottaa suihin ilman halua.
Vai miksi tuota suihinottoa ehdotit?
Suuhoidon antamiseen tarvii intohimoa miehen penistä kohtaan, yhdyntää varten taas ei.
Yhdynnässä voi periaattessa käyttää vaikka liukkaria ja nauttia läheisyydestä, vaikka olisikin himoton.
Olisi kyllä varsin mielenkiintoista yhtyä aseksuaali naisen kanssa ja nähdä pystyykö olemaan tilanteessa täysin kiihottumatta, eppäilen vahvasti ettei pystyisi. Kumma juttu muutenkin, ettei joku seksiä haluaisi lainkaan, ikinä? No, maailma on...
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä varsin mielenkiintoista yhtyä aseksuaali naisen kanssa ja nähdä pystyykö olemaan tilanteessa täysin kiihottumatta, eppäilen vahvasti ettei pystyisi. Kumma juttu muutenkin, ettei joku seksiä haluaisi lainkaan, ikinä? No, maailma on...
Ja sitten vielä se ihmetyttää, että onko kyse siitä että paikat menee kipeiksi seksin vuoksi vai miksei voisi erittäin hyvän oman miehen mieliksi antaa edes välillä "soudella järvellä, joka ei siitä kulu".
Minusta tuntuu kyllä vahvasti siltä, että tällaiset parisuhteessa elävät toista puutteessa pitävät ovat todella itsekkäitä ja ilkeintä on ettei anna toiselle edes mahdollistuutta seksiin koskaan.
Olisi mielenkiintoista lukea tällaisen aseksuaalin omia perusteluita käyttäytymiselleen ja sen taustalla olevia syitä. Kipuja, empatiakyvyn puutetta, ei vaan tunnu miltään, tylsää,...? Yllättäisiköhän edes yksi aseksuaali ja kertoisi jotain mitä ei pysty edes arvaamaan syyksi?
AP sijassa heittäisin kyllä pallon tyyliin, kokeillaan 10 seksikertaa, ellet tykkää senkään jälkeen, annetaan sitten olla ja haen seksini jatkossa muualta. Muualta hakuun varmaankin tinder (kun kerran vaimon lupa) on helpoin, sen jälkeen pari eri treffipalvelua (joskin niissä alkaa olla puolet trolleja, mutta onneksi ne tunnistaa aika nopeasti). Monikin nainen on vailla vastaavaa avointa suhdetta.
Täällä yksi pitkässä 'tavallisessa' parisuhteessa elävä aseksuaali ilmoittautuu! En kieltäydy seksistä, kun aloite keskimäärin kuukauden välein tulee. Aseksuaalisuus voi ilmetä hyvin monella tavalla, joten voin kertoa vain omasta puolestani. Minun kohdallani se tarkoittaa sitä, että kiihotun vain hyvin harvoin, ja silloinkin masturboidessa (kertojen välillä saattaa olla kuukausia). Pidän läheisyydestä ja hellyydestä, mutta vain mieheni kanssa. Seksi taas ei tunnu miltään, mutta läheisyyden ja miehen tarpeiden vuoksi voin sitä harrastaa. Minulla on ollut aiempienkin kumppaneiden kanssa sama tilanne, joten hänestä se ei ole kiinni. Tajusin aseksualisuuteni vasta tässä suhteessa ollessani, mikä toisaalta vapautti, sillä enää seksiä ei tarvinnut vältellä jos fiilistä ei ollut, kun ymmärsi, ettei sitä fiilistä todennäköisesti edes tule. Olen silti seksuaalinen siinä mielessä, että minullakin on fantasioita ja tykkään olla seksikäs. En kuitenkaan halua, että vetovoima etenee fyysiseen kontaktiin, minulle jännite on se juttu. En myöskään näe ihmisiä 'kuumina' tai pantavina, vaan voin ainoastaan sanoa vaikuttaako joku kiinnostavalta ja tutustumisen arvoiselta. Älykkyys ensin! Aseksuaalisuudestani tietää ainoastaan mieheni ja paras ystäväni, sillä haluan edelleen säilyttää seksikkyyteni muiden silmissä.
Ja lisään vielä, etten osaa nimetä tälle mitään yksittäistä syytä, sillä se on vain jotain mitä olen. Vähän niinkuin kuvittelisi miltä tuntuu olla ihminen, ja mistä se kokemus tulee.
Vierailija kirjoitti:
Paksupää kirjoitti:
Sä et ole ikinä himoinnut yhtäkään naista, jos ja kun naisen hoiteleminen on sulle vaiva jota ilman pääsee helpommalla.
Noin ajatteleva mies käyttää naisia oman himonsa tyydyttämiseen, mutta ei himoitse naista.
Eli pska partneri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten vielä se ihmetyttää, että onko kyse siitä että paikat menee kipeiksi seksin vuoksi vai miksei voisi erittäin hyvän oman miehen mieliksi antaa edes välillä "soudella järvellä, joka ei siitä kulu".
Minusta tuntuu kyllä vahvasti siltä, että tällaiset parisuhteessa elävät toista puutteessa pitävät ovat todella itsekkäitä ja ilkeintä on ettei anna toiselle edes mahdollistuutta seksiin koskaan.
Olisi mielenkiintoista lukea tällaisen aseksuaalin omia perusteluita käyttäytymiselleen ja sen taustalla olevia syitä. Kipuja, empatiakyvyn puutetta, ei vaan tunnu miltään, tylsää,...? Yllättäisiköhän edes yksi aseksuaali ja kertoisi jotain mitä ei pysty edes arvaamaan syyksi?
AP sijassa heittäisin kyllä pallon tyyliin, kokeillaan 10 seksikertaa, ellet tykkää senkään jälkeen, annetaan sitten olla ja haen seksini jatkossa muualta. Muualta hakuun varmaankin tinder (kun kerran vaimon lupa) on helpoin, sen jälkeen pari eri treffipalvelua (joskin niissä alkaa olla puolet trolleja, mutta onneksi ne tunnistaa aika nopeasti). Monikin nainen on vailla vastaavaa avointa suhdetta.
Ei kai a-seksuaali edes voi kokea täysin empatiaa toisen puutosta ja panetusta kohtaan, koska ei edes tiedä miltä se tuntuu?
Eihän a-seksuaali voi tietää, miten isosta ja elämään suuresti vaikuttavasta asiasta on kyse, hän itse kun ei tunne _mitään seksuaalista halua_ siinä missä normaalille ihmiselle seksuaalinen halu on kiinteä osa ihmisenä olemista.
Vähän kuin hengittäminen, nälkä, jano, väsymys jne.
Kaappiässä kirjoitti:
Täällä yksi pitkässä 'tavallisessa' parisuhteessa elävä aseksuaali ilmoittautuu! En kieltäydy seksistä, kun aloite keskimäärin kuukauden välein tulee. Aseksuaalisuus voi ilmetä hyvin monella tavalla, joten voin kertoa vain omasta puolestani. Minun kohdallani se tarkoittaa sitä, että kiihotun vain hyvin harvoin, ja silloinkin masturboidessa (kertojen välillä saattaa olla kuukausia). Pidän läheisyydestä ja hellyydestä, mutta vain mieheni kanssa. Seksi taas ei tunnu miltään, mutta läheisyyden ja miehen tarpeiden vuoksi voin sitä harrastaa. Minulla on ollut aiempienkin kumppaneiden kanssa sama tilanne, joten hänestä se ei ole kiinni. Tajusin aseksualisuuteni vasta tässä suhteessa ollessani, mikä toisaalta vapautti, sillä enää seksiä ei tarvinnut vältellä jos fiilistä ei ollut, kun ymmärsi, ettei sitä fiilistä todennäköisesti edes tule. Olen silti seksuaalinen siinä mielessä, että minullakin on fantasioita ja tykkään olla seksikäs. En kuitenkaan halua, että vetovoima etenee fyysiseen kontaktiin, minulle jännite on se juttu. En myöskään näe ihmisiä 'kuumina' tai pantavina, vaan voin ainoastaan sanoa vaikuttaako joku kiinnostavalta ja tutustumisen arvoiselta. Älykkyys ensin! Aseksuaalisuudestani tietää ainoastaan mieheni ja paras ystäväni, sillä haluan edelleen säilyttää seksikkyyteni muiden silmissä.
"Pidän läheisyydestä ja hellyydestä, mutta vain mieheni kanssa. Seksi taas ei tunnu miltään, mutta läheisyyden ja miehen tarpeiden vuoksi voin sitä harrastaa. "
Kiitos avautumisesta, auttaa hieman ymmärtämään. Silti.. Seksi taas ei tunnu miltään... eikö seksi parhaillaan kuitenkin ole läheisyyden ja hellyyden huipentuma ja pakkohan sen on joltain tuntua? Miten voit erottaa ne toisistaan, mikset vaan anna "virran viedä" ikäänkuin sen läheisyyden jatkona? Ehkä tarkoititkin tätä osittain? Voisiko sinulle sopia tantraseksi, niin ettei se olisi niin yhdyntäkeskeinen?
Vierailija kirjoitti:
Olet seksuaali. Kirjoituksesi perusteella tulee vaikutelma, että et taida ymmärtää aseksuaalisuutta kovin hyvin.
Kyllä aseksuaali voi kiihottua ja jotkut aseksuaalit harrastavat seksiäkin joskus.
Jotkut harrastavat seksiä vain itsensä kanssa (autoseksuaali).
Aseksuaaliksi itsensä kokeva ei vain halua seksiä. Miksipä harrastaa jotain sellaista jota ei halua.
Jonkun mielestä seksi voi olla neutraalin epäkiinnostavaa ja jonkun mielestä se voi olla epämiellyttävää.
Aseksuaalisuudessakin on variaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai a-seksuaali edes voi kokea täysin empatiaa toisen puutosta ja panetusta kohtaan, koska ei edes tiedä miltä se tuntuu?
Eihän a-seksuaali voi tietää, miten isosta ja elämään suuresti vaikuttavasta asiasta on kyse, hän itse kun ei tunne _mitään seksuaalista halua_ siinä missä normaalille ihmiselle seksuaalinen halu on kiinteä osa ihmisenä olemista.
Vähän kuin hengittäminen, nälkä, jano, väsymys jne.
Aseksuaalisuudessa on pitkä spectri ja osa aseksuaaleista varmasti voi kokea empatiaa toisen panetusta kohtaan. Joskus on voinut panettaa itseäkin. Ja koemmehan me empatiaa toisia kohtaan niistäkin asioista mistä ei ole omakohtaista kokemusta.
Esimerkiksi katastrofin uhreja kohtaan useimmat kokevat empatiaa vaikka itselle ei olisi ikinä sattunut vastaavaa katastrofia.
Se on totta, että jos toisella on seksuaalisia mielikuvia ja haluja paljon, niin aseksuaalin on varmasti vaikea ymmärtää todella syvällisesti sitä ja varsinkin mittakaavaa, koska itsellä niitä on vähän tai ei ollenkaan.
Itse lasken kyllä aseksuaalitkin normaaleiksi ihmisiksi, vaikka he eivät seksiin koe vetoa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu kyllä vahvasti siltä, että tällaiset parisuhteessa elävät toista seksiin vaativat ovat todella itsekkäitä ja ilkeintä on ettei anna toiselle edes mahdollistuutta olla harrastamatta seksiä koskaan.
AP:lle sanoisin, että keskustelkaa asiasta.
Yrittäkää tehdä se puolin ja toisin toista kunnioittaen.
Jos kumppani ei lainkaan halua seksiä tai ei halua edes kokeilla tai kokeiltuaankin on sitä mieltä, että ei halua, niin sitten täytyy pohtia mitä on tehtävissä.
Jos edelleen haluat seksiä jonkun muunkin kuin itsesi kanssa, niin mikä olisi sellainen kompromissi joka kävisi molemmille.
Jos teidän kahden välillä se ei ole mahdollista, niin sopiiko esim. polyamorinen suhdemalli?
Luotettu kumppani?
Miten mustasukkaisuus? Pelisäännöt?
Tämä on varmasti herkkä aihe ja herättää monenlaisia kysymyksiä, mutta kun on rakkautta ja me-henkeä, niin on halua ratkaista ongelmia.
Kaverini on samanlaisen naisen kanssa, mutta kyllä rouva kuitenkin miehen hoitelee vaikka ei itse seksiä tarvitsekaan. Vähän sama kun jos viet vaimon töihin vaikka et sinne itse menekään.