Miten te muut perheelliset hoidatte kodin, työt, omat ja lasten harrastukset, hyvinvoinnin, ruokahuollon...
En kaipaa naljailua vaan oikeasti APUA. Vuorokaudesta loppuu yksinkertaisesti tunnit kesken! Miten te muut selviätte tästä kaikesta?
Esimerkkipäivä:
6:00 ylös, omat aamutoimet, eväiden pakkaus, lasten kamat valmiiksi jne.
7:00 lähtö töihin, mies hoitaa lapset päiväkotiin ja kouluun
16-17 aikoihin päiväkodin kautta kotiin
17-19 ruoka, siivoilu, pyykit, tiskit, läksyjen tarkistus, mahdollinen ulkoilu, lasten harrastukset jne.
19-20 lasten iltatoimet, iltasatu, siivousta
20-> lapset nukkumaan (nuorimmainen vaatii vielä kainalon)
21-> oma aika lukemiselle, laskujen maksulle jne., monesti täytyy laittaa asioita valmiiksi tuleville päiville
Missä välissä treenaatte? Hoidatte parisuhdetta? Nukutte? Minusta tuntuu, etten muuta teekään kuin siivoan ja järjestän asioita, eikä siltikään tule valmista. Mitä teen väärin?
Kommentit (93)
Vähennät siivouksen määrää (opetat miehesi sekä lapset siivoamaan omat jälkensä), myöhemmin lapset maate - ne ei kuole jos menetät nukkumaan vaikka kasin, ysin maissa. Sulle jää tunti treeni aikaa suoraan töistä.
Sillon kun lapset harrastaa, harrastat sinäkin
Vierailija kirjoitti:
Tuo klo 17-21 ei vaadi molempia vanhempia. Esim 1-2 kertaa viikossa molemmille vanhemmille omaa aikaa ja toinen hoitaa ruoan, koti- ja iltahommat. Aikaa tulee hurjasti kuukausitasolla omaan käyttöön.
Tämä. Jos on kaksi vanhempaa ja molemmat osaavia, niin toinen tekee tuon välin yksin.
(Olisikin se toinen vanhempi olemassa.)
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Minun päivä:
05.00 herätys, aamiainen, koiran ulkoilutus
05.40 salilla
06.40 salilta lähtö töihin
07.00-15 töitä
15.30 kotona, vaimo lähtee salille.
15.30-20 kotitöitä ja lastenhoitoa
20-21.30 Koiran ulkoilutus, lasten ruokintaa, pesua ja nukkumaanlaittoa
21.30 itse nukkumaan.
22.30 vaimo tulee makkariin, herättää minut panemaan (yleensä haluaa takaapäin) ja sen jälkeen nukutaan lusikassa
22.47-05.00 unta palloon.Vaimon päivä
7.30 herätys, lapsen ruokkimista, pesua, pukemista
8.30-10.30 kotitöitä
10.30 koiran ulkoilutusta
11-12.30 ulkoilua lapsen kanssa, kaupassakäyntiä
12.30-15.30 lapsi nukkuu, vaimon omaa aikaa
15.30 minä tulen töistä ja vaimo lähtee salille..Tällä sapluunalla menty vuosia, lapsiperheen arjen lisäksi työn ohessa viimeistelty tänä aikana yksi AMK tutkinto ja kaksi ammatillista tutkintoa.
Turhan häröilyn kun lopettaa, keskittyy olennaiseen ja pysyy rutiineissa niin onnistuu.
Tää oli tosi hyvä , miksiköhä alapeukkuja?
Ja meillä myös mies nukahtaa yleensä jo heti 21:00 ja mä herätän sen seksiin 😄
t. 5:00 herääjäOlis varmaan pitänyt itkeä ja vollottaa siitä kuinka roskaruoan syömisestä ja siiderinlipittämisestä huolimatta vatsa on kuralla eikä tunnit riitä vaikka vähentää ruutuajan neljään tuntiin päivässä.. sillä olis peukkuja saanut.
Kolmen tunnin päiväunia vetelevä lapsi, morjens.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joillekin tosiaan outo ajatus, et lapsillakin on harrastuksia? No, kyllä sen näkee koulussakin lasten luokalla missä perheessä harrastetaan (ja kyllä, jo päiväkoti-ikäisenä) ja missä löhötään vaan ruutujen edessä.
Ei täyspäiväisessä hoidossa oleva lapsi todellakaan tarvitse enää harrastuksia. Päinvastoin.
Voi kuule. Tässä maassa ei olisi ainuttakaan urheilijatähteä tai kunnon muusikkoa, jos tuo pitäisi paikkansa! :D
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Minun päivä:
05.40 salilla
07.00-15 töitä
21.30 itse nukkumaan.
22.30 vaimo tulee makkariin, herättää minut panemaan (yleensä haluaa takaapäin) ja sen jälkeen nukutaan lusikassa
8.30-10.30 kotitöitä
15.30 minä tulen töistä ja vaimo lähtee salille..Tällä sapluunalla menty vuosia, lapsiperheen arjen lisäksi työn ohessa viimeistelty tänä aikana yksi AMK tutkinto ja kaksi ammatillista tutkintoa.
Turhan häröilyn kun lopettaa, keskittyy olennaiseen ja pysyy rutiineissa niin onnistuu.
t. 5:00 herääjäOlis varmaan pitänyt itkeä ja vollottaa siitä kuinka roskaruoan syömisestä ja siiderinlipittämisestä huolimatta vatsa on kuralla eikä tunnit riitä vaikka vähentää ruutuajan neljään tuntiin päivässä.. sillä olis peukkuja saanut.
Nii? Mikä mättää?
Ohis
Ehkä nyt ei ole aika mihinkään muulle ja se on vaan hyväksyttävä?
Ei minusta ap:n päiväohjelma kuulosta mitenkään pahalta tai kiireiseltä. Varsinkin jos mieskin on pyörittämässä arkea.
Itse kuntoilen lasten harrastusten aikaan, esim. porrasjuoksu. Välillä käyn kaupassa harrastusten aikana. Meillä siis lapset harrastavat paljon ja mies paljon reissuhommissa.
Pyykki hoituu suunnilleen itsestään, kone pyörii joka ilta ja viikkaan pyykit Netflixin kanssa. Sama tiskien kanssa. Tyhjennän koneen aamulla aamukahvia juoden. Jokainen täyttää, laitan loput lasten syödessä (syön nopeiten) ja samalla jutellen päivän asioista.
Menen nukkumaan aikaisin, mies herättää keskellä yötä "tarvittaessa", kun perheen teininin vihdoin nukkuu. Ollaan näin sovittu, koska muuten kahdenkeskinen aika on vähissä.
Ei tässä ole edes paha kiire. Nytkin palstailen, katson samalla Netflixiä, autan tarvittaessa läksyissä kun kuopus kyselee. Kohta otan vähän työläppäriä esiin. Tunnin päästä alkaa esikoisen harkat, eli kauppareissu samalla minullakin luvassa.
Ihan kamalaa aikaa tuo oli. Mulla oli vielä 2h suuntaansa työmatkat joten miehen oli pakko hoitaa päiväkotiin viemiset ja hakemiset. Lähdin töihin klo 5.20 ja olin kotona n. Klo 17.20. Onneksi tein päätöksen lähteä opiskelemaan ja nykyään työmatka on pyöräillen 20min.
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Minun päivä:
05.40 salilla
07.00-15 töitä
21.30 itse nukkumaan.
8.30-10.30 kotitöitä
Morjensmorjens näitä morjenstelijoita....
Varmaan tuossa ei nyt ollut joka ikinen päivä kiveenhakattu päikkäriaika, vaan aikahaarukka suurinpiirtein tuota luokkaa. Näin itse ymmärsin
Meillä ainakin lapsi voi hyvin nukkua kolmisenkin tuntia. Onko se joku ihmettelyn aihe?
Mä en tee mitään, joo hengaan lähipubis, alepan kassis viel pari sidukkaa, päästän parit pierut ja kaivan nenää.
Tällästä tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Minun päivä:
05.40 salilla
07.00-15 töitä
21.30 itse nukkumaan.
8.30-10.30 kotitöitä
Varmaan tuossa ei nyt ollut joka ikinen päivä kiveenhakattu päikkäriaika, vaan aikahaarukka suurinpiirtein tuota luokkaa. Näin itse ymmärsin
Meillä ainakin lapsi voi hyvin nukkua kolmisenkin tuntia. Onko se joku ihmettelyn aihe?
Meillä myös, ei ole ihmetyksen aihe.
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä, että mitä ihmettä te ihmiset kuvittelitte, että elämä lapsiperheessä on? Kai se on itsestäänselvää, että lapsista pitää huolehtia koko ajan silloin kun ne on pieniä? Ei mitenkään ole voinut tulla yllätyksenä, että ihan joka päivä ne pitää pukea ja niille pitää tehdä ruokaa, ja että ne sotkeekin sitä kotia eivätkä siivoa jälkiään. Ihmisillä tuntuu olevan ihmeellisiä ajatuksia, että se elämä on sitä 'omaa aikaa', ja muu on pakkopullaa. Miksi teitte lapsia, jos oma aika on niin tärkeää?
Hyvin sanottu! Kuvastaa nykyaikaa. Vedetään ja suoritetaan elämää hirveellä paineella ja syytellään kaikkia muita omista valinnoista (kuten osallistumattomia/olemattomia tukiverkostoja ym.) vaikka se ei olisi ollenkaan välttämätöntä.
Minä nautin kiireisestä arjestamme! Se on elämää, jonka halusin ja valitsin. Ihan itse aikuisena ihmisenä.
Jotenkin sumplitaan. Minä teen lyhennettyä työpäivää, ja se auttaa paljon. Lapset ovat kahtena iltana kuussa hoidossa.
Meillä ei ole paikat koko ajan tiptop. Iltaisin kun lapset on mennyt nukkumaan saatetaan täyttää astianpesukone ja ripustaa pyykit, mutta muuten se on meidän omaa aikaa.
Kummallakin on aika lyhyt työmatka ja lasten päiväkoti lähellä, sekin auttaa. Kumpikin on noin yhtenä arki-iltana viikossa liikkumassa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Minun päivä:
05.40 salilla
07.00-15 töitä
21.30 itse nukkumaan.
8.30-10.30 kotitöitä
Meillä ainakin lapsi voi hyvin nukkua kolmisenkin tuntia. Onko se joku ihmettelyn aihe?Meillä myös, ei ole ihmetyksen aihe.
Lapsi vaan on sellainen 1-2 v kovin lyhyen aikaa.
Aikamoisia näkijöitä täällä kun pystyvät sanomaan kuinka kauan kenenkin lapsi nukkuu.
Tietämättä edes lapsen ikää tai mitään muutakaan lapsesta.
Mun lapsella on narkolepsia, kertokaa, Oi te ihmeelliset osaajat, kuinka monta tuntia vuorokaudessa hän nukkuu?
Itselläni ei lapsia, mutta muistan vain omasta lapsuudestani, että jo päiväkoti-ikäisenä leikin illat siskoni ja saman taloyhtiön muksujen kanssa, jolloin äiti teki omia juttujaan (usein juorusi puhelimessa tuntikausia) eikä äitini tainnut siivota ja pyykätä kuin kerran viikossa. Ruokaa laittoi aina kerralla suuren määrän ja söimme monta päivää tähteitä. Kouluikäisenä ei äiti koskaan puuttunut läksyihini ja kouluun kuljettiin omin nokkinemme. Illat sitten hilluin ympäri lähiöitä tai leikin parhaan ystäväni kanssa. Tämä siis 90-luvulla.
Nykylapsia jotenkin paapotaan aivan liikaa, koko ajan pitäisi olla aikuinen niskassa hengittämässä. En ymmärrä, mutta olen kyllä pistänyt merkille että lapsi vie kaiken vapaa-ajan niillä, jotka ovat niitä tehneet.
Meillä miehen työpäivinä (3 pv/vko) päivä tällainen:
6.00 mies löhtee töihin
n. 6.30-7.15 lapsi herää, minä herään samaan aikaan. Ei ikinä herätyskelloa
Syödään, tyhjään astianpesukoneen, kävellään tai pyöräillään päiväkodille
8.20-16 töitä
16.10 haen lapsen päiväkodilta
16.10-17 syödään, mä luen päivän lehden, lapsi katsoo piirrettyjä
17-18.30 lapsen harrastus tai käydään puistossa leikkimässä, lapsen harrastuksen aikana käyn kävelyllä
18.30-19.30 sauna, laitan pyykkikoneen päälle
19.30-20.30 iltapala, iltatoimet, iltasatu jne
20.30 lapsi nukkuu, minä laitan pyykit kuivumaan ja valmistan seuraavan päivän eväät ja laitan harrastus-/työlaukut kuntoon
22.00 menen nukkumaan, mies tulee kotiin
Miehen vapaapäivinä päivä menee näin:
6.30-7.15 lapsi herää, mies herää lapsen kanssa
Lapsi syö aamupalaa, mies tyhjentää astianpesukoneen ja laittaa pyykkikoneen päälle, herättävät minut kun lähtevät päiväkotiin
8.10 mies tulee kotiin, seksiä, yhteinen aamupala
9.00-18.30 oon töissä (tänä aikana miea tekee kotitöitä, käy salilla, nukkuu päiväunet jne. hakee lapsen hoidosta klo 15 ja käyvät yhdessä kaupassa, lapsi syö välipalan, tekevät ruokaa jne)
18.30 -19.30 perheen yhteinen ruoka ja yhteistä aikaa
19.30-20.30 iltatoimet ja -sadut
20.30 lapsi nukkuu
22.00 me nukkumaan
Kerran kuussa käy siivooja, viikonloppuisin mä kokkaan ruuat ja aina niin paljon, että niistä riittää mun päiville viikolla ja meille molemmille evääksi töihin. Kerran kuussa mulla on harrastusilta, silloin tuun kotiin vasta kun lapsi nukkuu eli n. klo 21.
Tällä tyylillä on menty nyt kolme vuotta, ollaan tyytyväisiä, ei olla ollenkaan poikki.
Koko perhe osallistuu siivoukseen pe iltana tai lauantaina (toinen siivoaa ja toinen hoitaa omat ja anopin ruokaostokset). Pyykit pyörii siinä sivussa.
Sunnuntaina tehdään 2 isoa satsia ruokaa jolloin se riittää 4 päiväksi. Kotitoimistolla oleva hoitaa koulukyydit ja lämmittää ruuan muualta kotiin tulevalle.
Lapsilla max 1 harrastustunti viikossa jotta levolle jää aikaa. Itse ehtii kyllä kerran pari jumppaan
-vanhempien työajat limittäin: toinen lähtee kuudelta, toinen kahdeksalta. Helpottaa arkea lasten kanssa:toinen hoitaa aamun, toinen päivällisen
-oma liikunta samaan aikaan lapsen harrastuksen kanssa. Pienempänä vietiin heidät isovanhemmille oman jumpan ajaksi, toki silloin vain kerran viikolla oma harrastus.
-lapsista on huolehdittu paljon heidän ollessa pieniä, joten 3-4-luokkalainen on omatoiminen aamulla. Autetaan tarvittaessa.
-isot kauppakäynnit viikonloppuna
-arkena koti saa olla välillä sotkuisempi: arkena hoidetaan astianpesukoneen tyhjennys, roskat. pyykkikone päälle heti töistä tullessa. Kerran viikolla imurointi. Tasot pyyhitään suurpiirteisesti iltapalan jälkeen
-ruuan tekee se, joka on ekana kotona. Arkena ei monimutkaisia ruokia
-viikonloppuna toinen imurointi, pyykinviikkaus, wc/kylppärin pesu ja petivaatteiden vaihto joka 2. vkonloppu
-lapset siivoavat omat huoneensa ja keräävät jälkensä(siitä täytyy muistutella
-avainsanana rutiinit ja rentous. Riittää, että koti on perussiisti. Tärkeintä on rento yhdessä olo.
Klo 6, käännän kylkeä.
7.00 mies läks töihi
7.39 avasi aamubissen, sit bb24/avoinna
8.00 täti tuli käymään
8.30 seuraava bisse, sitte raskaustesti
9.00 täti lähti, vei lapset
10.00 päiväbisse
10.30 musiikki kovenee
10.45 taxi tuli
11.05 lähipubis
12.00 en muista oikeen mitään
13.00 tilasin pizzan, hyvä olen alipainoinen