Miten te muut perheelliset hoidatte kodin, työt, omat ja lasten harrastukset, hyvinvoinnin, ruokahuollon...
En kaipaa naljailua vaan oikeasti APUA. Vuorokaudesta loppuu yksinkertaisesti tunnit kesken! Miten te muut selviätte tästä kaikesta?
Esimerkkipäivä:
6:00 ylös, omat aamutoimet, eväiden pakkaus, lasten kamat valmiiksi jne.
7:00 lähtö töihin, mies hoitaa lapset päiväkotiin ja kouluun
16-17 aikoihin päiväkodin kautta kotiin
17-19 ruoka, siivoilu, pyykit, tiskit, läksyjen tarkistus, mahdollinen ulkoilu, lasten harrastukset jne.
19-20 lasten iltatoimet, iltasatu, siivousta
20-> lapset nukkumaan (nuorimmainen vaatii vielä kainalon)
21-> oma aika lukemiselle, laskujen maksulle jne., monesti täytyy laittaa asioita valmiiksi tuleville päiville
Missä välissä treenaatte? Hoidatte parisuhdetta? Nukutte? Minusta tuntuu, etten muuta teekään kuin siivoan ja järjestän asioita, eikä siltikään tule valmista. Mitä teen väärin?
Kommentit (93)
No minä olen vielä kotiäitinä, ja sehän helpottaa hurjasti kaiken suhteen. Tulevaisuudessa haaveena työskennellä osa-aikaisesti. Suurimman osan kotitöistä ja ruuan olen tehnyt kun mies tulee kotiin. Pari tuntia ollaan lasten kanssa ja toinen saattaa käydä kaupassa tms. Kerran viikossa molemmat käyvät omissa harrastuksissa. Ja lasten nukkumaanlaittoa vaihdellaan, eli aina toinen saa sen ajan rauhassa lukea kirjaa tms. Parisuhdetta hoidetaan rehellisesti sanottuna aika huonosti, mutta ehkä sekin tästä pikkuhiljaa paranee kun aletaan iltaisin panostamaan.
Minun mielestäni päiväkoti-ikäisiltä lapsilta harrastukset minimiin tai jopa nollaan. Tämän ikäiset lapset nauttivat enemmän vanhemman kanssa yhteisestä perhejumpasta tai uimahallireissusta kuin omasta harrastuksesta.
Sannaleena39 kirjoitti:
Aikamoisia näkijöitä täällä kun pystyvät sanomaan kuinka kauan kenenkin lapsi nukkuu.
Tietämättä edes lapsen ikää tai mitään muutakaan lapsesta.Mun lapsella on narkolepsia, kertokaa, Oi te ihmeelliset osaajat, kuinka monta tuntia vuorokaudessa hän nukkuu?
Tuo yksi siis kirjoitti ”12.30-15.30 lapsi nukkuu, vaimon omaa aikaa”. Kommentit olivat siihen.
Vierailija kirjoitti:
1. Työt hoidan puolikuolleena, työmatkoista en muista juuri mitään, vaikka itse ajankin. Hengenvaarallista, mutta kun on pakko.
2. Lapset hoitaa kouluunlähdön itse (hoitaneet eka luokasta lähtien), koska olen jo töissä heidän herätessään. (tämä on rikkonut minua henkisesti aina, mutta kun on prkl pakko käydä töissä)
3. Harrastuksiin lapset kulkevat myös itse (koska olen silloin vielä töissä)
4. Kodin siivoan max yksi huone päivässä. Parin viikon sisään tulee jokainen huone siivottua kertaalleen.
5. Ruokaa laitan heti töiden jälkeen, että pääsen ajoissa nukkumaan, koska pakko nousta aikaisin töihin.
6. Hyvinvointiani hoidan nukkumalla aina kun voin, että jaksan käydä töissä. Lasten kanssa vietän niin paljon aikaa kuin ehdin. Nukkumaan menevät vasta pari tuntia minun jälkeeni ja tämäkin on asia mikä rikkoo minua, mutta kun ne työt...
Niin, ja se syy miksen vain lopeta töitäni on se, että vaimon lähdettyä kävelemään helpon elämän perässä, jäi itselleni valtava velka talosta muuttotappioalueella, eikä työpaikan vaihtokaan ole täällä realistinen vaihtoehto.
Sama... tosin mä vielä ajan työksenikin.
6-9 herätys
6-9 koiran kans ulkoilua
6-17 töitä, juoksevia asioita, koiran ulkoilutusta, salilla käynti, siivoamista, riippuen päivästä ja töiden määrästä.
17 —> riippuen edelleen päivästä mitä haluttaa ja jaksaa tehdä, koiran ulkoilutusta.
21.30 koira käy viimeisen kerran iltapissalla
22 —> nukkumaan
Ai niin eihän tässä kysytty lapsettoman ihmisen päivästä, mutta kyllähän äiditkin käy pätemässä eri ketjuissa, kuinka ihanaa äitiys on.
00-03 välillä herätys. Tai mihin aikaan nyt sitten sattuukin.
Siitä tunnin päästä työpaikalla, josta n. 12-15h töitä, jonka jälkeen kotiin. Suihku, ruoka ja nukkumaan ja sama seuraavana päivänä uudestaan.
Lapset hoitelee itse itsensä kouluun ja syö milloin on nälkä.
Viikonloppuna ei ole onneksi töitä, mutta silloin yritän tehdä koulutehtäviä, siivota ja käydä kaupassa.
Pystytkö tekemään pienempää työaikaa esim 80% työaikaa? Helpottaa arjen sujuvuutta ja ajan käyttöä. Toki pieni lovi pois palkasta mutta kaikkea ei voi mitata rahassa
Mun päivät, kun lapset oli pieniä:
Herätys 6:45, lapset ja itse valmiiksi ja ulos ovesta klo 8, töissä 8:20-16. Päikyn kautta kotiin, ruokaa kaikille. Ruoan valmistuksen lomassa pyykkejä ym, lapset leikkii. Lapset katto Pikkukakkosen. 18-19 salille, pienet lapset mukaan lapsiparkkiin. Kotiin N 19:30, suihkuun/kylpyyn/saunaan koko sakki. 20:30 iltapala. 21/22 lapset nukkumaan.
Nyt,
Herätys 6:45, hoidan itseni töihin klo 8, lapset hoitaa itse itsensä kouluun
Kotiin 15/16 aikoihin. Ruuanlaittoa/pyykkejä. Salille kavereiden kanssa n 17-19. Lapset on harrastuksissaan, menevät suoraan koulusta eväineen. Kyytirinkiajoa kerran viikossa/vanhempi.
Yhteinen dinner 19:30/20. Tv:n katsomista ym perusmeininkiä.
Elämä on tosi helppoa kun kaikki lapset on kouluiässä!
Mä olen kanssa sinkkuna ja lapsettomana hmetellyt miten te perheelliset, kokopäivätyössä käyvät ihmiset oikeasti jaksatte kun itsellekin tuntuu arjen pyöritys usein aika rankalta ja töitten jälkeen olen usein jo todella uuvuksissa.
Meillä on ratkaisu ollut minun, eli äidin, osa-aikatyö. Mies tekee pitkää päivää ja myös matkatöitä, joten käytännössä itselleni kokoaikatyö olisi lasten heitteillejättöä. Mulla siis vuorotyö, jos oliskin pelkkää päivätyötä niin varmaan voisin kokoaikaisesti tehdäkin. Tällä tavalla on saatu hyvin hoidettua sekä lapset ja koti eikä elämä ole mitään kiireistä eikä aikataulutettua. Molemmilla koululaisilla on yksi harrastus, pienimmällä ei vielä yhtään. Vanhemmilla ei mitään aikatauluun sidottua harrastusta ole, sekin helpottaa. Puuhaillaan omiamme silloin kun on aikaa sopivasti. Tukiverkkoja meillä ei ole, joten yhteinen aika on lähinnä silloin kun lapset nukkuvat jos itse vielä jaksaa valvoa.
Mulla on ammatti jossa tienaisin erittäin hyvin. Olen kuitenkin ratkaissut tämän dilemman toistaiseksi niin että olen kotona ja pyritään pärjäämään vähemmillä tuloilla. Ei ole kiire tuohon oravanpyörään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Minun päivä:
05.00 herätys, aamiainen, koiran ulkoilutus
05.40 salilla
06.40 salilta lähtö töihin
07.00-15 töitä
15.30 kotona, vaimo lähtee salille.
15.30-20 kotitöitä ja lastenhoitoa
20-21.30 Koiran ulkoilutus, lasten ruokintaa, pesua ja nukkumaanlaittoa
21.30 itse nukkumaan.
22.30 vaimo tulee makkariin, herättää minut panemaan (yleensä haluaa takaapäin) ja sen jälkeen nukutaan lusikassa
22.47-05.00 unta palloon.Vaimon päivä
7.30 herätys, lapsen ruokkimista, pesua, pukemista
8.30-10.30 kotitöitä
10.30 koiran ulkoilutusta
11-12.30 ulkoilua lapsen kanssa, kaupassakäyntiä
12.30-15.30 lapsi nukkuu, vaimon omaa aikaa
15.30 minä tulen töistä ja vaimo lähtee salille..Tällä sapluunalla menty vuosia, lapsiperheen arjen lisäksi työn ohessa viimeistelty tänä aikana yksi AMK tutkinto ja kaksi ammatillista tutkintoa.
Turhan häröilyn kun lopettaa, keskittyy olennaiseen ja pysyy rutiineissa niin onnistuu.
Tää oli tosi hyvä , miksiköhä alapeukkuja?
Ja meillä myös mies nukahtaa yleensä jo heti 21:00 ja mä herätän sen seksiin 😄
t. 5:00 herääjäOlis varmaan pitänyt itkeä ja vollottaa siitä kuinka roskaruoan syömisestä ja siiderinlipittämisestä huolimatta vatsa on kuralla eikä tunnit riitä vaikka vähentää ruutuajan neljään tuntiin päivässä.. sillä olis peukkuja saanut.
Kolmen tunnin päiväunia vetelevä lapsi, morjens.
Morjensmorjens näitä morjenstelijoita....
Varmaan tuossa ei nyt ollut joka ikinen päivä kiveenhakattu päikkäriaika, vaan aikahaarukka suurinpiirtein tuota luokkaa. Näin itse ymmärsin
Meillä ainakin lapsi voi hyvin nukkua kolmisenkin tuntia. Onko se joku ihmettelyn aihe?On se ihmeteltävää, jos lapsi vetää vuosikausia kolmen tunnin päikkärit. Omani ovat lopettaneet päiväunet kokonaan 3-vuotiaaksi mennessä.
Mutta vielä enemmän minua ihmetyttää se, ettei kyseisen kirjoittajan vaimo mene vuosikausiin kouluun eikä töihin, pukee ja pesee lastaan vain. Mitä niillä tutkinnoilakaan sitten tekee? Tietysti ymmärrän, jos lapsi on vammainen ja vaimo omaishoitaja.
Vaimo hoitaa kodin ja lapset.
Mies hommaa tutkinnot, etenee työelämässä ja tuo leivän pöytään.
Meniskö noin?
treffit kirjoitti:
06.30 heratys. Kiireeton aamiainen yleensa kirjaa lukien/kuunnellen, suihkussa kaynti, meikkaus, hiukset ym.
07.45 mies ja koira heraavat
07.55 toihin lahto.
08.00 tyopaivan aloitus
12.30-13.00 lounas kotona (mies laittanut)
16.30 kotiinlahto
16.35 kotona, salipaivina (3 kertaa viikossa) kamppeet mukaan ja suoraan salille miehen kanssa
18.00 Lasi tai pari viinia, seurustelua miesystavan kanssa sohvalla. Jos on kiva ilma niin saatetaan kayda kavelylla. Ruokakaupassa kaynti kerran viikossa.
20.00 ruoka, jonka mies on jo laittanut valmiiksi ennen kuin tulin kotiin.
Ruuan jalkeen Netflixia tai kahdestaan hengailua muuten. Tai vaihtoehtoisesti kavelylenkki, ellei iltapaivalla kayty.
21.45 sankyyn (arvio), seksia
22.30 nukkumaan (mina, mies saattaa viela palata olohuoneeseen ellei hanta vasyta)
Pe-su sitten ymmarrettavasti eri rutiinit, silloin mina mm. teen ruuat.
23 alapeukkua, miksi? Oikeasti valaiskaa mua etta miksi. Mun mielesta erittain hyvin jarjestelty arki.
En ymmärrä, miksi arjen aikataulutuksen ongelmat olisivat vain perheellisiä koskevia? Ihan tukkoista sitä on sinkullakin, joka käy töissä, koska kauppa ja ruoka ja siivous ja autonhuollot ja pyykkäys ja tiskaus ja koiranulkoilutus, pihatyöt, hankinnat jne on hoidettava kaikki yksin. Ero lienee siinä, että jos jonnekin ehtii lähtemään, voi mennä omaan harrastukseen lapsen harrastuksen sijaan, mutta aika vähiin jäänyt kyllä sekin puoli (no, koiran kävelytys pitää kai laskea harrastukseksi).
treffit kirjoitti:
treffit kirjoitti:
06.30 heratys. Kiireeton aamiainen yleensa kirjaa lukien/kuunnellen, suihkussa kaynti, meikkaus, hiukset ym.
07.55 toihin lahto.
08.00 tyopaivan aloitus
16.30 kotiinlahto
16.35 kotona, salipaivina (3 kertaa viikossa) kamppeet mukaan ja suoraan salille miehen kanssa
18.00 Lasi tai pari viinia, seurustelua miesystavan kanssa sohvalla. Jos on kiva ilma niin saatetaan kayda kavelylla. Ruokakaupassa kaynti kerran viikossa.
Ruuan jalkeen Netflixia tai kahdestaan hengailua muuten. Tai vaihtoehtoisesti kavelylenkki, ellei iltapaivalla kayty.
22.30 nukkumaan (mina, mies saattaa viela palata olohuoneeseen ellei hanta vasyta)
23 alapeukkua, miksi? Oikeasti valaiskaa mua etta miksi. Mun mielesta erittain hyvin jarjestelty arki.
No todellakin, mutta olisi kiva nähdä myös miehesi arki (=ei käy töissä?). Ja mielenkiintoisinta on tuo, että mies kokkailee ja ulkoiluttaa koiran ja puuhastelee ja sinä saat chillailla miesystävän kanssa.
Itse olen siitä onnellisessa asemassa, että työaikani on 4.30-12.30 - tarkoittaa sitä, että haen 1- ja 3-vuotiaat lapset hoidosta klo 15, päiväunien jälkeen. Kolme kertaa viikossa pääsen salille, pari kertaa teen ison satsin ruokaa koko perheelle. Isommalla lapsella on kerran viikossa harrastus, jonka aikana pääsen vaunulenkille.
Koska työaikani vaatii heräämistä klo 3.15, mies laittaa lapset nukkumaan, taistelee aamuherätykset ja hoitaa heidät hoitoon ennen kuin menee itse töihin klo 8. Koska viikolla minä hoidan ruokahuollonm miehellä on päävastuu pyykinpesusta ja imuroinnin hoitaa se, jota villakoirat enemmän häiritsevät.
Eihän tuo työaika kaikille sovi tai olisi edes mahdollinen, mutta meidän perheessämme täydellinen järjestely.
Kaikkien lapsiperheiden elämässä on tunne siitä, että tunnit eivät vuorokaudessa riitä läheskään kaikkeen. Siksi kannattaa opetella armollisuutta, rentoutta ja suurpiirteisyyttä.
Riittävään lepoon kannattaa satsata. Koska levänneenä jaksaa paremmin kiireisen työntäyteistä arkea.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
treffit kirjoitti:
07.55 toihin lahto.
08.00 tyopaivan aloitus
16.30 kotiinlahto
No todellakin, mutta olisi kiva nähdä myös miehesi arki (=ei käy töissä?). Ja mielenkiintoisinta on tuo, että mies kokkailee ja ulkoiluttaa koiran ja puuhastelee ja sinä saat chillailla miesystävän kanssa.
Joo ei tosiaan kay toissa - sori unohdin sanoa. Eli siis on toissa kotona, kuten usein esim. kotiaidit/kotirouvat on. :)
Mina huolehdin siita etta meilla on ruokaa poydassa ja olen siksi 8.5 tuntia paivassa tyopaikalla, eli miehen mielesta, kun tulen kotiin tyopaivan jalkeen, minun tehtavani on chillata. :)
Sitten tietysti kun mies saa toita niin jaetaan noi kotityot uusiksi.
Kouluikäiset pystyy vallan mainiosti tiskaamaan tai täyttämään/tyhjentämään tiskikonetta. Viikkaamaan omat puhtaat pyykkinsä kaappiin, imuroimaan omalla vuorollaan jne. Pienempänä kannattaa jo alkaa harjoitella. Lyhyellä tähtäimellä pääsee helpommalla jos tekee itse, pitkällä tähtäimellä kaikki hyötyy kun lapsetkin osaa kotihommat.
Meillä kaksi lasta, 3- ja 5-vuotiaat. Tässä omat vinkkini, miten tästä kaikesta selviää
-siivooja käy kahden viikon välein. Tässä välissä täytyy toki myös itse siivota, mutta helpottaa elämää, kun ei joka siivouskerta tarvitse pestä lattioita itse.
-ruokahuolto kuntoon, tehdään kerralla isompi annos ruokaa. Välillä lapset syövät Prisman lämpötiskistä ostettua lohta yms valmisruokaa.
-Osittainen työaika (minulla 30 h/vko), miehellä yksi etätyöpäivä viikossa. Minulla myös viikonlopputöitä, joten n joka toinen viikko arkivapaita, lapset tällöin aamupäivän hoidossa, jolloin ehdin käydä kaupassa/treenata tms. Mies treenaa näinä päivinä iltaisin.
-Lapsenvahti kerran viikossa arki-iltasin. Tällöin molemmat ehtivät treenata/tehdä kotihomma (asumme omakotitalossa)
-Lapset harrastavat kerran viikossa jumppaa, käyvät samassa ryhmässä. Vien heidät sinne, käyn jumpan ajan lenkillä, myös mies ehtii treenata tässä välissä. Yhtään enempää harrastuksia ei tämänikäiset tarvitse.
-Olen miettinyt Prisman kauppakassipalvelun käyttämistä, vielä ei ole ollut "uskallusta"
Ehkä tärkeimpänä kuitenkin ymmärrys siitä, että lapset kasvavat koko ajan. Kasvun myötä omatoimisuus lisääntyy. Miehen kanssa on puhuttu, että nyt ei ole niin paljon parisuhdeaikaa, mutta tilalle helpottuu ajan myötä. Pienet, ystävälliset eleet arjessa, halit ja pusut, ovat tärkeitä.
Tsemppiä ap sinne, muista, että kaikkea ei tarvitse tehdä itse!
On se ihmeteltävää, jos lapsi vetää vuosikausia kolmen tunnin päikkärit. Omani ovat lopettaneet päiväunet kokonaan 3-vuotiaaksi mennessä.
Mutta vielä enemmän minua ihmetyttää se, ettei kyseisen kirjoittajan vaimo mene vuosikausiin kouluun eikä töihin, pukee ja pesee lastaan vain. Mitä niillä tutkinnoilakaan sitten tekee? Tietysti ymmärrän, jos lapsi on vammainen ja vaimo omaishoitaja.