Miten te muut perheelliset hoidatte kodin, työt, omat ja lasten harrastukset, hyvinvoinnin, ruokahuollon...
En kaipaa naljailua vaan oikeasti APUA. Vuorokaudesta loppuu yksinkertaisesti tunnit kesken! Miten te muut selviätte tästä kaikesta?
Esimerkkipäivä:
6:00 ylös, omat aamutoimet, eväiden pakkaus, lasten kamat valmiiksi jne.
7:00 lähtö töihin, mies hoitaa lapset päiväkotiin ja kouluun
16-17 aikoihin päiväkodin kautta kotiin
17-19 ruoka, siivoilu, pyykit, tiskit, läksyjen tarkistus, mahdollinen ulkoilu, lasten harrastukset jne.
19-20 lasten iltatoimet, iltasatu, siivousta
20-> lapset nukkumaan (nuorimmainen vaatii vielä kainalon)
21-> oma aika lukemiselle, laskujen maksulle jne., monesti täytyy laittaa asioita valmiiksi tuleville päiville
Missä välissä treenaatte? Hoidatte parisuhdetta? Nukutte? Minusta tuntuu, etten muuta teekään kuin siivoan ja järjestän asioita, eikä siltikään tule valmista. Mitä teen väärin?
Kommentit (93)
Arki sujuu kun se on kivaa.
Siitä pitää siis tehdä mukavaa!
Kannattaa erota. Viikko-viikko -systeemi, jolloin ehdit levätä ja harrastaa sekä tehdä miinussaldot täyteen lapsettomilla viikoilla.
Meillä 3 lasta, kaikilla harrastuksia plus omat. Viikossa yksi päivä ettei ole mitään ohjattua harrastusta kenelläkään, joinain iltoina kolmekin yhtä aikaa ja eri puolilla kaupunkia. Minä yleensä kuskaan lapset ja treenaan sillä välin. Mies laittaa ruuat kotona ja muut kotityöt tehdään yhdessä. Ei hirveästi stressata siivoamisesta, siistitään siltä täältä ja kunnolla ehkä kerran kuukaudessa tai jos tulee vieraita. Ruokaostokset tehdään sunnuntaina ainakin koko arkiviikoksi.
Itse kyllä tykkään tästä elämästä. Mielelläni vien lapsia harratuksiin jos vaihtoehto on se että makaavat pelaamassa. Saan itsekin käydä lenkillä samalla. Jonkun vuoden kuluttuahan ne kulkevat jo itse. Joka viikko katsotaan että mihin venytään ja mitä pitää kenenkin muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ratkaisu ollut minun, eli äidin, osa-aikatyö. Mies tekee pitkää päivää ja myös matkatöitä, joten käytännössä itselleni kokoaikatyö olisi lasten heitteillejättöä. Mulla siis vuorotyö, jos oliskin pelkkää päivätyötä niin varmaan voisin kokoaikaisesti tehdäkin. Tällä tavalla on saatu hyvin hoidettua sekä lapset ja koti eikä elämä ole mitään kiireistä eikä aikataulutettua. Molemmilla koululaisilla on yksi harrastus, pienimmällä ei vielä yhtään. Vanhemmilla ei mitään aikatauluun sidottua harrastusta ole, sekin helpottaa. Puuhaillaan omiamme silloin kun on aikaa sopivasti. Tukiverkkoja meillä ei ole, joten yhteinen aika on lähinnä silloin kun lapset nukkuvat jos itse vielä jaksaa valvoa.
Maksaahan mies sinulle palkkaa ja eläkettä kotona tehtävästä työstä?
treffit kirjoitti:
treffit kirjoitti:
06.30 heratys. Kiireeton aamiainen yleensa kirjaa lukien/kuunnellen, suihkussa kaynti, meikkaus, hiukset ym.
07.45 mies ja koira heraavat
07.55 toihin lahto.
08.00 tyopaivan aloitus
12.30-13.00 lounas kotona (mies laittanut)
16.30 kotiinlahto
16.35 kotona, salipaivina (3 kertaa viikossa) kamppeet mukaan ja suoraan salille miehen kanssa
18.00 Lasi tai pari viinia, seurustelua miesystavan kanssa sohvalla. Jos on kiva ilma niin saatetaan kayda kavelylla. Ruokakaupassa kaynti kerran viikossa.
20.00 ruoka, jonka mies on jo laittanut valmiiksi ennen kuin tulin kotiin.
Ruuan jalkeen Netflixia tai kahdestaan hengailua muuten. Tai vaihtoehtoisesti kavelylenkki, ellei iltapaivalla kayty.
21.45 sankyyn (arvio), seksia
22.30 nukkumaan (mina, mies saattaa viela palata olohuoneeseen ellei hanta vasyta)
Pe-su sitten ymmarrettavasti eri rutiinit, silloin mina mm. teen ruuat.
23 alapeukkua, miksi? Oikeasti valaiskaa mua etta miksi. Mun mielesta erittain hyvin jarjestelty arki.
Siksi, ettei koiraa lenkitetty yhtään? Se on kuitenkin 3 x 30 min vähintään, joten lyylisi, että löytyisi listasta, jossa lyhyemmätkin taskit lueteltu.
Ei paljon itseä ehdi ajatella. Kerran viikossa oma harrastus. Teen yleensä viikonloppuna isot satsit ruokaa ja niitä lämmitellän. Siivouksesta joustan eniten... Sit kun vapaata hoidan vanhoja vanhempia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ratkaisu ollut minun, eli äidin, osa-aikatyö. Mies tekee pitkää päivää ja myös matkatöitä, joten käytännössä itselleni kokoaikatyö olisi lasten heitteillejättöä. Mulla siis vuorotyö, jos oliskin pelkkää päivätyötä niin varmaan voisin kokoaikaisesti tehdäkin. Tällä tavalla on saatu hyvin hoidettua sekä lapset ja koti eikä elämä ole mitään kiireistä eikä aikataulutettua. Molemmilla koululaisilla on yksi harrastus, pienimmällä ei vielä yhtään. Vanhemmilla ei mitään aikatauluun sidottua harrastusta ole, sekin helpottaa. Puuhaillaan omiamme silloin kun on aikaa sopivasti. Tukiverkkoja meillä ei ole, joten yhteinen aika on lähinnä silloin kun lapset nukkuvat jos itse vielä jaksaa valvoa.
Maksaahan mies sinulle palkkaa ja eläkettä kotona tehtävästä työstä?
En ole tämä vaan eri osa-aikatyöäiti, mutta säästän joka kk itselleni lisäeläkettä rahastosäästämisen muodossa, tämä on mieheni kanssa sovittu näin. Meillä yhteiset varat vaikka omat tilit, mies täysipäiväisesti töissä joten kertyy parempi eläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Minun päivä:
05.00 herätys, aamiainen, koiran ulkoilutus
05.40 salilla
06.40 salilta lähtö töihin
07.00-15 töitä
15.30 kotona, vaimo lähtee salille.
15.30-20 kotitöitä ja lastenhoitoa
20-21.30 Koiran ulkoilutus, lasten ruokintaa, pesua ja nukkumaanlaittoa
21.30 itse nukkumaan.
22.30 vaimo tulee makkariin, herättää minut panemaan (yleensä haluaa takaapäin) ja sen jälkeen nukutaan lusikassa
22.47-05.00 unta palloon.Vaimon päivä
7.30 herätys, lapsen ruokkimista, pesua, pukemista
8.30-10.30 kotitöitä
10.30 koiran ulkoilutusta
11-12.30 ulkoilua lapsen kanssa, kaupassakäyntiä
12.30-15.30 lapsi nukkuu, vaimon omaa aikaa
15.30 minä tulen töistä ja vaimo lähtee salille..Tällä sapluunalla menty vuosia, lapsiperheen arjen lisäksi työn ohessa viimeistelty tänä aikana yksi AMK tutkinto ja kaksi ammatillista tutkintoa.
Turhan häröilyn kun lopettaa, keskittyy olennaiseen ja pysyy rutiineissa niin onnistuu.
Tää oli tosi hyvä , miksiköhä alapeukkuja?
Ja meillä myös mies nukahtaa yleensä jo heti 21:00 ja mä herätän sen seksiin 😄
t. 5:00 herääjäOlis varmaan pitänyt itkeä ja vollottaa siitä kuinka roskaruoan syömisestä ja siiderinlipittämisestä huolimatta vatsa on kuralla eikä tunnit riitä vaikka vähentää ruutuajan neljään tuntiin päivässä.. sillä olis peukkuja saanut.
Kolmen tunnin päiväunia vetelevä lapsi, morjens.
Nii? Mikä mättää?
Ohis
No itseäni ainakin mättää se, että kirjoittaja käyttää poikkeuksellisen helppoa elämäntilannetta tehokkuuden ja aikaansaavuuden synonyymina. Jos olet kotona ja lapsi nukkuu kolmen tunnin päikkärit, ei ole kovin vaikeaa saada asioita aikaan.
Ja ei, ei ole oma lehmä ojassa - olen itse juuri sellainen jota monet pitävät aikaansaavana. Kahden pienen, vilkkaan ja ei niin hyvin nukkuvan lapsen yh, kokopäivätöissä. Saan pidettyä itsestäni huolta (kynnet, hiukset jne), treenattua ja kotikin on siisti. Mutta mulla saattaisikin olla jotain oikeita vinkkejä jaettavana. Tän kirjoittajan teksti oli pelkkää aiheetonta itsekehua.
Ruuhkavuosina, molenpien käydessä töissä ja pieniä lapsia, kannattaa ehdottomasti käyttää kotiapua.( siivous, pyykkihuolto, tarvittaessa lastenkaitsiminen esim iltaisin). Säästää avioliittoa ja näin koko perheen etu.
Itsestään pitää huolehtia ensin, muuten ei jaksa mitään.
treffit kirjoitti:
06.30 heratys. Kiireeton aamiainen yleensa kirjaa lukien/kuunnellen, suihkussa kaynti, meikkaus, hiukset ym.
07.45 mies ja koira heraavat
07.55 toihin lahto.
08.00 tyopaivan aloitus
12.30-13.00 lounas kotona (mies laittanut)
16.30 kotiinlahto
16.35 kotona, salipaivina (3 kertaa viikossa) kamppeet mukaan ja suoraan salille miehen kanssa
18.00 Lasi tai pari viinia, seurustelua miesystavan kanssa sohvalla. Jos on kiva ilma niin saatetaan kayda kavelylla. Ruokakaupassa kaynti kerran viikossa.
20.00 ruoka, jonka mies on jo laittanut valmiiksi ennen kuin tulin kotiin.
Ruuan jalkeen Netflixia tai kahdestaan hengailua muuten. Tai vaihtoehtoisesti kavelylenkki, ellei iltapaivalla kayty.
21.45 sankyyn (arvio), seksia
22.30 nukkumaan (mina, mies saattaa viela palata olohuoneeseen ellei hanta vasyta)
Pe-su sitten ymmarrettavasti eri rutiinit, silloin mina mm. teen ruuat.
Joka päivä lasi tai pari viiniä?
Mielellään joo joka ilta lasi viiniä...
Varmaan ihan siksi, että kahden aikuisen talous (jossa toinen vielä kotona töissä) vertautuu aika huonosti esim. lapsiperheen ruuhkavuosiin. Eikä vastauksesi siksi auta yhtään aloittajaa tai muita vinkkien tarvitsijoita. Itse asiassa sehän on suorastaan itsestään selvää, että lapsettomassa taloudessa arki on "hyvin järjestetty". Ei vaadi paljoa, nimittäin.