Miten te muut perheelliset hoidatte kodin, työt, omat ja lasten harrastukset, hyvinvoinnin, ruokahuollon...
En kaipaa naljailua vaan oikeasti APUA. Vuorokaudesta loppuu yksinkertaisesti tunnit kesken! Miten te muut selviätte tästä kaikesta?
Esimerkkipäivä:
6:00 ylös, omat aamutoimet, eväiden pakkaus, lasten kamat valmiiksi jne.
7:00 lähtö töihin, mies hoitaa lapset päiväkotiin ja kouluun
16-17 aikoihin päiväkodin kautta kotiin
17-19 ruoka, siivoilu, pyykit, tiskit, läksyjen tarkistus, mahdollinen ulkoilu, lasten harrastukset jne.
19-20 lasten iltatoimet, iltasatu, siivousta
20-> lapset nukkumaan (nuorimmainen vaatii vielä kainalon)
21-> oma aika lukemiselle, laskujen maksulle jne., monesti täytyy laittaa asioita valmiiksi tuleville päiville
Missä välissä treenaatte? Hoidatte parisuhdetta? Nukutte? Minusta tuntuu, etten muuta teekään kuin siivoan ja järjestän asioita, eikä siltikään tule valmista. Mitä teen väärin?
Kommentit (93)
Olen koko ajan luurissa kiinni ja annan muiden hoitaa miten hoitavat. Ihan sama.
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Minun päivä:
05.00 herätys, aamiainen, koiran ulkoilutus
05.40 salilla
06.40 salilta lähtö töihin
07.00-15 töitä
15.30 kotona, vaimo lähtee salille.
15.30-20 kotitöitä ja lastenhoitoa
20-21.30 Koiran ulkoilutus, lasten ruokintaa, pesua ja nukkumaanlaittoa
21.30 itse nukkumaan.
22.30 vaimo tulee makkariin, herättää minut panemaan (yleensä haluaa takaapäin) ja sen jälkeen nukutaan lusikassa
22.47-05.00 unta palloon.Vaimon päivä
7.30 herätys, lapsen ruokkimista, pesua, pukemista
8.30-10.30 kotitöitä
10.30 koiran ulkoilutusta
11-12.30 ulkoilua lapsen kanssa, kaupassakäyntiä
12.30-15.30 lapsi nukkuu, vaimon omaa aikaa
15.30 minä tulen töistä ja vaimo lähtee salille..Tällä sapluunalla menty vuosia, lapsiperheen arjen lisäksi työn ohessa viimeistelty tänä aikana yksi AMK tutkinto ja kaksi ammatillista tutkintoa.
Turhan häröilyn kun lopettaa, keskittyy olennaiseen ja pysyy rutiineissa niin onnistuu.
Tää oli tosi hyvä , miksiköhä alapeukkuja?
Ja meillä myös mies nukahtaa yleensä jo heti 21:00 ja mä herätän sen seksiin 😄
t. 5:00 herääjäOlis varmaan pitänyt itkeä ja vollottaa siitä kuinka roskaruoan syömisestä ja siiderinlipittämisestä huolimatta vatsa on kuralla eikä tunnit riitä vaikka vähentää ruutuajan neljään tuntiin päivässä.. sillä olis peukkuja saanut.
Mä veikkaan myös sukupuolta. Jos olisit vaihtanut ne päittäin, ni olis ollu hyväksyttävämpää. Jostain kumman syystä joitain ärsyttää järestään vain se, et mies sanoo yhtään mitään.
Varmaan toteutatte jo näitä, mutta kun niitä ei ole mainittu niin pohdin:
Ettehän tee joka päivälle ruokaa erikseen? Pääse helpommalla kun tekee kahden tai kolmen päivän ruuan kerralla
Tarvitseeko joka päivä todella siivota sama määrä?
Hyviä vinkkejä täällä on. Ruokaa kannattaa tosiaan tehdä parin päivän annos valmiiksi. Töihin voi ostaa evääksi myös valmista ruokaa tai mahdollisesti käydä lounaalla töissä.
Harrastuksia kannattaa vähän miettiä. Päiväkoti-ikäiset eivät kaipaa ulkopuolisia harrastuksia, jos ovat jo koko päivän saamassa virikkeitä päiväkodissa. Ennemmin ehkä illalla nauttisivat koti-illoista ja vanhempien seurasta. Samoin pikkujoulukaudella riittää harrasteeksi kerhot ja harrasteet, joita yleensä löytyy ihan lähinurkilta. Vielä jos niihin voi yhdistää pitkän iltapäivän lyheneminen kun vanhemmat ovat töissä niin loistavaa.
Siivoukseen ehdottaisin sellaista systeemiä, että sovitaan vaikka sunnuntaina, mitä kumpikin aikuisista seuraavalla viikolla tekee. Ja kumpikin tekee sitten ne omat juttunsa sopivassa kohdassa viikkoa. Ihan hirveän siistiä ei myöskään tarvitse olla ja arkiruoka saa olla arkiruokaa. Lapsille kannattaa myös jakaa pientä tehtävää.
Jos tenavat lähtee klo 07 jälkeen päikkyyn ja palaa klo 17 pintaan, niin mieti lastenkin kannalta olisiko illalla kivempi vain viettää aikaa perheenä. ❤️
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Minun päivä:
05.40 salilla
07.00-15 töitä
21.30 itse nukkumaan.
22.30 vaimo tulee makkariin, herättää minut panemaan (yleensä haluaa takaapäin) ja sen jälkeen nukutaan lusikassa
8.30-10.30 kotitöitä
15.30 minä tulen töistä ja vaimo lähtee salille..Tällä sapluunalla menty vuosia, lapsiperheen arjen lisäksi työn ohessa viimeistelty tänä aikana yksi AMK tutkinto ja kaksi ammatillista tutkintoa.
Turhan häröilyn kun lopettaa, keskittyy olennaiseen ja pysyy rutiineissa niin onnistuu.
t. 5:00 herääjäOlis varmaan pitänyt itkeä ja vollottaa siitä kuinka roskaruoan syömisestä ja siiderinlipittämisestä huolimatta vatsa on kuralla eikä tunnit riitä vaikka vähentää ruutuajan neljään tuntiin päivässä.. sillä olis peukkuja saanut.
Mä veikkaan myös sukupuolta. Jos olisit vaihtanut ne päittäin, ni olis ollu hyväksyttävämpää. Jostain kumman syystä joitain ärsyttää järestään vain se, et mies sanoo yhtään mitään.
Ja varmaan monia ärsyttää se, että jollain naisella on mies, joka on koulutettu, urheilullinen, hyväpalkkaisessa työssä ja lisäksi hoitaa lapsia ja tekee kotitöitä.
Katsovat omaa työtöntä juoppoa rapamahaa sohvalla, niin pistäähän se sylettämään.
Lasten harrastukset - siis mitkä? Kuinka monta kertaa viikossa pienet lapset harrastavat? Onko se oikeasti ihan välttämätöntä ja annatko sen mennä sinun aikasi ylitse aina? Tarkennapa vielä tuota iltaa.
Kirjoitit, että
17-19 ruoka, siivoilu, pyykit, tiskit, läksyjen tarkistus, mahdollinen ulkoilu, lasten harrastukset jne.
Eikö siivoillut ja tiskit riitä jo ettei niitä tarvitse moneen kertaan tehdä? Lapsetkin voivat tehdä jotain aivan varmasti, samoin mies tekee kyllä, tuskin sinulle kaatuu koko rumba. Pyykit - joka ilta? Tuskin. Sitä paitsi pyykinpesukone sen tekee, alku- ja loppujutuissa tarvitsee ihmistä, mutta vain muutaman minuutin. Mies osaa sen myös.
Jotenki nyt tuntuu, että olet kehitellyt itsellesi ihan itse ongelman ja marttyyrinä nyt asiaa valitat.
Jos kuitenkin haluat lenkille, niin mies hoitakoon lapsia ja sinä menet. Vaikka haluatte olla ne pari tuntia yhdessä, niin vartti siitä sinulle parina iltana ei ole liikaa vaadittu ja on hyvin järjestettävissä, jos haluaa.
Ja jos kerran haluatte olla yhdessä, niin ettehän te ole jos yksi kakara hyppää ties missä satubaletissa ja luistelussa, toinen telinevoimistelussa ja näytelmäkerhossa.
Jos aika ei riitä, niin menoja ja tekemisiä tulee karsia.
Sillon kun kävin töissä niin aamulla ennen töihin lähtöä ja lasten heräämistä tein tallihommat. Sitten äkkiä päiväkotiin ja 40km työmatka. Töistä kotiin ja heti ruoka että ehti talliin. Sitten lasten kanssa oloa ja iltapesut ja sun muut vielä kerran talliin. Jossain vaiheessa lämmitin myös taloa. Ihan hirveää aikaa oli, onneksi en käy enää töissä. Mies oli töissä joka päivä 7-22.
20-> lapset nukkumaan (nuorimmainen vaatii vielä kainalon)
Mitä mies tekee tänä aikana?
Missä välissä te sotkette niin paljon että joka päivä pitää siivoilla kun lapsetkaan ei ole hereillä kuin aamulla aamutoimien ajan ja tuon pari tuntia illalla ja siitä vähennettynä heidän harrastuksensa?
Tuntuu olevan jatkuvaa turhaa siivousta.
Lasten tavarat valmiiksi, lapset kouluun, lasten läksyt, lasten harrastukset... Joo, ymmärsin, on päiväkoti-ikäisiäkin lapsia, mutta myös koululaisia. Miksei koululaiset hoida itse tavaroitaan, koulumatkojaan, läksyjään ja harrastuksiaan? Entä illat, eikö ole kavereiden kanssa koskaan, eikö heitä voi jättää keskenään ikinä kotiin? Lapsen pitää antaa myös itsenäistyä. Nyt kannattaa aloittaa niin kohta helpottaa.
Itse olen kolmen yh ja yhdessä hoidetaan lasten kanssa tätä kotia ja eläimiä. Koiraa ulkoiluttavat ennen kuin olen itse kotona ja tekevät muita vaihtuvia kotitöitä. Kouluun ja harrastuksiin ovat aina kulkeneet itse, tai se on ollut oletus, toki joskus olen vienyt jos on tullut kiire tai ollut itsellä muuta menoa jne. Läksyt hoitavat itse, välillä kyselen onko läksyt tehty, kysyvät apua sitten kyllä jos eivät osaa. Ja kaverit on tärkeitä koululaisille. Lähinnä koen haikeutta, kun kasvavat.
Onko joillekin tosiaan outo ajatus, et lapsillakin on harrastuksia? No, kyllä sen näkee koulussakin lasten luokalla missä perheessä harrastetaan (ja kyllä, jo päiväkoti-ikäisenä) ja missä löhötään vaan ruutujen edessä.
Meillä siivotaan vähintään joka toinen päivä.
Vastenmielistä jos kotona on likaista, ei lapset ole mikään tekosyy elää lätissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 35-vuotias nainen(tämä ei ole se provo).
Neljä lasta ja koira. Mies, yli 3-kymppinen ei osaa edes omia sukkiiaan nostaa lattialta pesukoneeseen, juu on vähän turhauttavaa. Kaikki hänen menojensa muistaminen on minun vastuullani.
Koita siinä sitten vaihtaa ja pestä kolmea vaippaikäistä, lenkittää liikuntaa vaativaa koiraa, huolehtia kodista, dementiaa sairastavasta vanhemmasta ja etäopiskella että koti-äitidyen jälkeen olisi edes jotain mahdollisuuksia työmarkkinoilla. On se kiva kun päiväkodissa kommentoidaan, että näytätpä väsyneeltä. Ja aamulla kun menet sinne markettiin niin papat kommentoivat että olet tien tukkeena ja hidaste lapsinesi. Juu u. Teeppä vaikka lasu.No oletko?? Ehkä ne papat sanoo aiheesta.
Ei sullakaan tuo elämänhallinta ihan kuosissa ole... Etteköhän ole ihan vakka-kansi -pari.
Samat sulle.
Heti ensimmäisenä palstamammat ovat osoittelemassa sormellaan miestä, vaikka ap roikkuu nytkin av-palstalla "niin kovin kiireisenä". Ja näinhän se menee muillakin palstamammoilla.
Oma netissä makaaminen on niin kovin tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Heti ensimmäisenä palstamammat ovat osoittelemassa sormellaan miestä, vaikka ap roikkuu nytkin av-palstalla "niin kovin kiireisenä". Ja näinhän se menee muillakin palstamammoilla.
Oma netissä makaaminen on niin kovin tärkeää.
Täällähän sinäkin makaat. :D
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Minun päivä:
05.40 salilla
07.00-15 töitä
21.30 itse nukkumaan.
8.30-10.30 kotitöitä
Ja varmaan monia ärsyttää se, että jollain naisella on mies, joka on koulutettu, urheilullinen, hyväpalkkaisessa työssä ja lisäksi hoitaa lapsia ja tekee kotitöitä.
Katsovat omaa työtöntä juoppoa rapamahaa sohvalla, niin pistäähän se sylettämään.
Mikä on rapamaha?
Saako kysyä, että mitä ihmettä te ihmiset kuvittelitte, että elämä lapsiperheessä on? Kai se on itsestäänselvää, että lapsista pitää huolehtia koko ajan silloin kun ne on pieniä? Ei mitenkään ole voinut tulla yllätyksenä, että ihan joka päivä ne pitää pukea ja niille pitää tehdä ruokaa, ja että ne sotkeekin sitä kotia eivätkä siivoa jälkiään. Ihmisillä tuntuu olevan ihmeellisiä ajatuksia, että se elämä on sitä 'omaa aikaa', ja muu on pakkopullaa. Miksi teitte lapsia, jos oma aika on niin tärkeää?
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Minun päivä:
05.40 salilla
07.00-15 töitä
21.30 itse nukkumaan.
8.30-10.30 kotitöitä
Mikä on rapamaha?
Rapamaha on sellainen huonoilla elintavoilla, huonolla ruualla, dokaamisella ja liikkumattomuudella hankittu löysä röllykkä. Ei sellainen pinkeä pallomaha vaan sellainen löllyvä, ehkä vähän karvainen ja täynnä raskausarpia (myös miehillä).
Vierailija kirjoitti:
Onko joillekin tosiaan outo ajatus, et lapsillakin on harrastuksia? No, kyllä sen näkee koulussakin lasten luokalla missä perheessä harrastetaan (ja kyllä, jo päiväkoti-ikäisenä) ja missä löhötään vaan ruutujen edessä.
Ei täyspäiväisessä hoidossa oleva lapsi todellakaan tarvitse enää harrastuksia. Päinvastoin.
1. Työt hoidan puolikuolleena, työmatkoista en muista juuri mitään, vaikka itse ajankin. Hengenvaarallista, mutta kun on pakko.
2. Lapset hoitaa kouluunlähdön itse (hoitaneet eka luokasta lähtien), koska olen jo töissä heidän herätessään. (tämä on rikkonut minua henkisesti aina, mutta kun on prkl pakko käydä töissä)
3. Harrastuksiin lapset kulkevat myös itse (koska olen silloin vielä töissä)
4. Kodin siivoan max yksi huone päivässä. Parin viikon sisään tulee jokainen huone siivottua kertaalleen.
5. Ruokaa laitan heti töiden jälkeen, että pääsen ajoissa nukkumaan, koska pakko nousta aikaisin töihin.
6. Hyvinvointiani hoidan nukkumalla aina kun voin, että jaksan käydä töissä. Lasten kanssa vietän niin paljon aikaa kuin ehdin. Nukkumaan menevät vasta pari tuntia minun jälkeeni ja tämäkin on asia mikä rikkoo minua, mutta kun ne työt...
Niin, ja se syy miksen vain lopeta töitäni on se, että vaimon lähdettyä kävelemään helpon elämän perässä, jäi itselleni valtava velka talosta muuttotappioalueella, eikä työpaikan vaihtokaan ole täällä realistinen vaihtoehto.
Olis varmaan pitänyt itkeä ja vollottaa siitä kuinka roskaruoan syömisestä ja siiderinlipittämisestä huolimatta vatsa on kuralla eikä tunnit riitä vaikka vähentää ruutuajan neljään tuntiin päivässä.. sillä olis peukkuja saanut.