Olen muunsukupuolinen, loukkaanko näkemystäsi 2 sukupuolesta? Vastaan kysymyksiisi
Olen muunsukupuolinen.
Synnyin naiseksi, ja kärsin pahasta bodydysforiasta- eli keho vääristymästä. Varsinkin rinnat tätä teettävät, ne haluan ehdottomasti pois, en koe niiden kuuluvan kehooni, vain olevan jotkut paiseet/kasvannaiset.
En muuten koe olevani mieskään, vaikka rinnat lähtisivät, eikä tämä siihen kehon kuvan ongelmaan oikeastaan liitykään. Koen olevani jotain miehen ja naisen välistä, ja näin olen aina kokenut. Miksi tämä ahdistaa muita ihmisiä niin kovasti, etten ole mies tai nainen? Ei minua tarvitse muuten erillailla kohdella kuin vain toisena ajattelevana ihmisinä:( En oikeasti ymmärrä miksi tämä tuntuu loukkaavan ihmisiä enemmän kuin jopa sanoa olevansa trans, vaikkei senkään mielestäni pitäisi ketään loukata. Tosin tuntuvat monet trans ihmisetkin muunsukupuolisisia halveksuvan.
Kommentit (73)
Mä en tunnista itselläni minkäänlaista sukupuoli-identiteettiä. Koko identiteetti sukupuolesta kuulostaa minusta täysin tyhmältä, tai tuulesta temmatulta. Tiedän, että olen nainen, koska minulla on pillu ja tissit, mutta se ei määrittele minua ihmisenä mielestäni mitenkään.
Siis okei, joo, voisi olla hämäävää tai kauheaa, jos minut koko ajan otettaisiin miehenä, mutta ongelma olisi silloin muilla, ei mulla ole sen kanssa identiteettiä! Olen vain nainen ja sukupuoli-identitetistä en ole ikinä kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on ehkä jo kysytty, mutta mitä mieltä olet muunsukupuolisten hoidoista Suomessa? Tai ylipäänsä. Esim. millaista hoitoa muunsukupuoliseksi itsensä identifioivalle tulisi ensisijaisesti tarjota? Kuinka nuorelle voidaan tehdä fysiikkaa muuttavia hoitoja kuten hormonihoitoja tai kirurgisia toimenpiteitä? Millä perusteella noin esimerkiksi?
Muunsukupuolisten hoito ei ole hyvällätolalla suomessa, suurinosa muunsukupuolisista joutuu valehtelemaan olevansa trans-identifoivia jotta saavat hoitoa. Tämä ei todellakaan ole tasa-arvoista tai oikein. Koen että muunsukupuolisille pitäisi tarjota samat hoidot kuin trans-ihmisille, ja muutenkin hoitoihin ääsyä nopeuttaa ja helpottaa.
Omasta mielestäni kovin nuorille ei pidä lähteä hormonihoitoja tai kirurgisia toimenpiteitä tekemään, sillä kyseessä on vaikeasti peruttavia tai peruuttamattomat toimenpiteet. Mutta koska en ole lääketieteen tai psykologian erikois osaaja, niin en osaa tarkkaa rajaa sanoa. Itse en alle 20-vuotiaille toimenpiteitä suosittelisi, mutta varmasti moni haluaa hormoonihoidot aloittaa viimeistään kun puberteetti alkaa.
En ole itse käynyt diagnosoimassa itseäni muunsukupuoliseksi virallisesti vielä, mutta ilman sitä diagnoosia en saa edes yksityisellä puolella rintojenpoistoleikkausta. Jännää mielestäni.
Väärä osasto. Täällä puhutaan seksistä eikä foliohattu jutuista.
Miksi ihmeessä se, miten itse itsesi koet loukkaisi minua? Jos sinä niin koet, niin se on sinun asiasi. Tähän ikään mennessä on ainakin sen oppinut, että kyllä mualimmaan mielipiteitä, vakaumuksia ja elämänkatsomuksia mahtuu. Sinä koet asian yhdellä, minä toisella tavalla.
Mies, 38
En ihan täysin ymmärrä. Sanot, että jokainen nainen saa olla sellainen kuin haluaa. Kuitenkaan et hyväksy sellaista naiseutta, mitä itse olet?
Eräs tutkija sanoi tässä taannoin, että ihmiset voidaan jakaa naisiin ja miehiin heti sen jälkeen kun tiedemiehet keksii missä vaiheessa nainen muuttuu mieheksi. Joten toistaiseksi on tyytyminen siihen, että on naisia, miehiä ja monia siltä väliltä.
Sen jälkeen en enää ajatellut avioliitonkaan määritelmästä perinteisesti.
Näin ollen olkaa ihan sitä sukupuolta miltä tuntuu tai siitä välistä. Ei ole keneltäkään pois, ennemmin rikkaus.
Hyvä muunsukupuolinen.
Kirjoitan ajatukseni sinulle ystävällisesti ja rakkaudella.
Biologia tuntee tasan kaksi sukupuolta. Sen lisäksi on olemassa erilaisia vähemmistöryhmiä, joille ei riitä tämä määritelmä, vaan pitää keksiä jotain uutta. Suurinta osaa ihmisistä ei kiinnosta vähääkään se, että koetko olevasi nainen vai muunsukupuolinen. Kuten ei sekään, että onko joku ihminen trans tai homoseksuaali. Suurimmalle osalle kaikki nämä ryhmät ovat täysin samalla tavalla ihmisiä, joilla on oikeus elää omaa elämäänsä parhaaksi katsomallaan tavalla.
Ongelmalliseksi asian tekee se, että tavan kadun tallaajan mielestä tässä ei ole mitään ongelmaa. Ja sekös teitä "vähemmistöjä" jurppii, joten teette itse asiastanne ongelman. Koska ongelmaksi asia muotoutuu vasta siinä kohtaa, kun te ette saa arvollenne sopivaa kohtelua.
Jos esimerkiksi sinut laitetaan työharjoittelussa keittämään kahvia (naisena), on se sinulle ongelma. Jos taas mies laitettaisiin kahvin keittoon ja sinut ns. perinteiseen (ruumiilliseen) miesten hommaan, olisi sekin sinulle ongelma koska siinä vaiheessa kokisit olevasi biologisesti nainen.
Muutenkin koko asia (muunsukupuolisuus) saa tavallisen tallaajan huomion vasta siinä vaiheessa, kun omaa asiaansa ajava muunsukupuolisten verkosto alkaa ajamaan sukupuolineutraalia yhteiskuntaa ja ilmoittaa, ettei lapsen pidä vielä päiväkodissa tai koulussa tietää, kumpaa sukupuolta aikoo edustaa.
Jos et vieläkään ymmärtänyt, toistan viestini: ongelmaa ei ole tavallisen tallaajan mielestä. Ongelma olette te itse. Odottakaa saavanne arvoistanne kohtelua vasta sitten, kun osaatte antaa muillekkin samaa arvoa.
Jos puhut englantia, pyydätkö itsestäsi käytettävän they-pronominia?
Kumman kanssa menisit sänkyyn ,
M vai N?
Olen nainen. On perhe, mies ja lapsia. Lapsena leikin mieluiten legoilla, en koskaan nukeilla. Työskentelen miesvaltaisella alalla, ja viihdyn paremmin miesten kuin naisten seurassa. Silti minulle ei tule mieleenkään etten olisi nainen. Olen nainen jota eivät kiinnosta perinteisen naisen rooolin mukaiset jutut. Miten minun kokemukseni eroaa sinun kokemuksestasi?
Sukupuolia on kaksi ja muut on mielenterveyden häiriöitä
Mä en tajua, miten voi olla sukupuoli-identiteetti. Siis aivan kuin olisi vaikka napa-identiteetti. Jossa henkilöllä ei mielestään ole napaa, vaikka onkin.