Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joidenkin miesten on niin vaikea hyväksyä että nainenkin voi olla älykäs?

Vierailija
04.11.2019 |

Olen seurustelusuhteissani huomannut että miesten on vaikea hyväksyä sitä, että olen älykäs. Olen joutunut muutaman kerran käymään psykologisissa testeissä, joissa on tehty joku älykkyysprofiili(?) ja pärjännyt niissä hyvin. Kuviopäättelytestit ovat olleet minulle aina helppoja ja olen pärjännyt aina hyvin matemaattisissa aineissa. Toki minulla on haasteita sitten esimerkiksi sosiaalisissa taidoissa, mutta looginen päättelykykyni on hyvä.

Jostain syystä miesten on ollut hyvin vaikea käsittää tätä. Yksi eksäni tapasi aina selittää minulle jotain omia väärinymmärryksiään kuin idiootille, samalla päivitellen kuinka tyhmä olenkaan kun en nyt tätä ymmärrä. Ja asia oli sellainen, ettei kyseessä ollut mikään mielipide. Nykyinen puolisoni hymähti huvittuneena, kun joskus mietin että olisiko pitänyt mennä opiskelemaan alaa x, koska uskoisin pärjääväni siinä, koska siinä olisi suuri apu loogisesta päättelykyvystä. Tällöin kerroin että sellaista on minulta muutamaan kertaan testattu ja olen pärjännyt siinä. Mies totesi että hän uskoo niiden testien olevan sellaisia, että kaikille annetaan hyvät pisteet ettei kenellekään tule paha mieli. Olin ihan puulla päähän lyöty :D

Kommentit (211)

Vierailija
1/211 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

okei

Vierailija
2/211 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap tullut mieleen että ihmisten ylipäätään on vaikea hyväksyä/kestää/jaksaa sellaisia ihmisiä jotka haluavat toitottaa sitä kuinka älykkäitä he ovat?

Oikeasti älykkäät ihmiset ymmärtävät tämän ja toimivat sen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/211 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska miehuus usein perustuu sille, että on isompi, vahvempi, osaavampi, älykkäämpi kuin nainen. Siis luulee olevansa.

Vierailija
4/211 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan minulle ei ole ongelma, suorastaan preferenssi päinvastoin. V*ttumaista luonnetta toki älykkyys ei kompensoi, mutta siitähän tässä ei ollutkaan kyse.

Vierailija
5/211 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kokenut, että moni mies ei kestä neuvoja naiselta. Toiselta mieheltä sama neuvo uppoaa hyvin.

Vierailija
6/211 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyttä ei pysty määrittelemään millään testillä.Se, että on yhdessä osa-alueessa hyvä ei tee ihmisestä älykästä, joten nykyinen miehesi on jollain tavoin ihan oikeassa. 

Vierailija
7/211 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyttä ei pysty määrittelemään millään testillä.Se, että on yhdessä osa-alueessa hyvä ei tee ihmisestä älykästä, joten nykyinen miehesi on jollain tavoin ihan oikeassa. 

Ketut juttelee pihlajanmarjoista. XD

Vierailija
8/211 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja monet kammoaa naista joka on jollain tapaa todistetusti älykäs. Itselläni on akateeminen tutkinto fysiikasta ja teen koodaustöitä hommissa, joissa myös sitä fysiikkaa tarvitaan (liittyy meteorologiaan ja tähtitieteeseen). Tämän kun kertoo deittimiehelle niin oikein näkee miten yleensä kiinnostus tyssää siihen.  Joskus tein kokeenkin ja kerroin olevani sairaanhoitaja, niin silloin tällaista kiinnostuksen lopahdusta ei tapahtunut.

Vierailija
9/211 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis sotkuinen, kiroilet ja olet laiska. Kuka sellaisen ihmisen kanssa haluaa elää?

Vierailija
10/211 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä älykkyyttäni kenellekään ole toitottamassakaan. Eksälleni en koskaan asiasta edes maininnut, vaan yritin kertoa hänelle, että hän on ymmärtänyt jonkun asian väärin ja selittää että se menee oikeasti niinkuin menee. Nykyiselle puolisolleni sanoin miettiessäni koulutusalaa, etten ole keksinyt päästäni että pärjään kuviopäättelyssä, vaan se on ihan tutkittu. Jos tämä on jollekin toitottamista, niin ok. En ole milloinkaan missään mainostanut olevani älykäs. Mutta ilmeisesti ei saisi miettiä omia vahvuuksiaan esim alan valinnassa, joka sinänsä on kummallista. Asia kun on täysin verrattavissa siihen, että joku miettii tyyliin "pitäisiköhän opiskella sairaanhoitajaksi kun minulla on hoivaviettiä ja haluan auttaa ihmisiä". Mikä tässä on niin väärää?

Vierailija
11/211 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tässähän puhuttiin juuri yhdestä osa-alueesta, jossa on todistetusti hyvä? Ja sitten sanottiin että on annettu hyvät pisteet ilman syytä, ettei tule paha mieli. Eli siis ei uskottu että voisi olla hyvä.

Vierailija
12/211 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi on kerran väärässä ja sinä oikeassa, pystyt toki sen hänelle todistamaan konkreettisin todistein. Kun olet tehnyt tuota noin kymmenen kertaa niin luulisi jo tyhmemmänkin miehen tajuavan että sinä olet teistä se alykäs.

Vierailija
13/211 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyy, koska älykkyys nimenomaan jaetaan erilaisiin osa-alueisiin ja AP:lta on testattu loogista päättelykykyä, joka on älykkyyden osa-alue. Kokonaisvaltaista älykkyyttä on toki vaikea, lähes mahdoton, testata, koska siihen kuuluvat myös esimerkiksi sosiaaliset taidot. Olisiko kaikki hyvin, jos aloituksessa olisi puhuttu vain matemaattisesti älykkäästä eikä älykkäästä ylipäätään?

Vierailija
14/211 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne miehet eivät ole älykkäitä.

Vierailija
15/211 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ilmeisesti ei saisi miettiä omia vahvuuksiaan esim alan valinnassa, joka sinänsä on kummallista. Asia kun on täysin verrattavissa siihen, että joku miettii tyyliin "pitäisiköhän opiskella sairaanhoitajaksi kun minulla on hoivaviettiä ja haluan auttaa ihmisiä". Mikä tässä on niin väärää?

Älykkyys on joku nykyajan tabu, ketään ei saisi sanoa toista älykkäämmäksi, vaikka muita pääosin perinnöllisiä ominaisuuksia on ihan ok vertailla. 

Ihmettelin sitä kohuakin mikä syntyi kansojen älykkyysosamäärävertailusta. Kukaan ei kiihdy, jos joku sanoo, että Saharan eteläpuolisen Afrikan asukkaat on keskimäärin lahjakkaampia kuin vaikka eurooppalaiset kestävyysjuoksussa. Sen sijaan jos vertailuun ottaa älykkyysosamäärän, on kauhea rasisti.

Ihmiset jotenkin nykyään ajattelee että koko ihmisarvo on kiinni älystä, ja siis jos on toista vähemmän älykäs, on jotenkin vähemmän ihminen ja toisen alapuolella. Vaikkei se toki ole niin sen enempää kuin kukaan on vähemmän ihminen pienemmän pituuden, painon tai kestävyysurheilulahjakkuuden takia.

Vierailija
16/211 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on käynyt usein niin, että keskustelen jonkun kanssa asiasta X. Esitän asiaan liittyvän kysymyksen, jolloin jonkun miespuolisen henkilön on ollut pakko liittyä keskusteluun ja alkaa selittää asian X perusteita. Siis vaikka että on sähköautoissa sellainen jännä laite kuin akku, vaikka keskustelu on ollut aiheesta Teslan autopilotin luotettavuus muualla kuin moottoriteillä ajettaessa.

Ja siis tämä vain pintaraapaisuna. Yleensä miehet ei tunnu uskovan, että naiset tietäisivät mistään mitään. Ihan parasta oli, kun kysyin millaisella moottoripyörällä eräskin mies ajelee, ja vastaus oli sanasta sanaan: "sellaisella missä on kaksi pyörää ja se sanoo 'prum, prum', hehheh". Ja tämä oli ihan yliopistokoulutuksen saaneen, kolmekymppisen miehen vastaus.

Vierailija
17/211 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap tekee tästä turhaan sukupuolikysymyksen ja todistaa samalla, että ei niin kovin älykäs itse olekaan. Älykkyys tai sen puute kun ei riipu sukupuolesta. Älykkäät ihmiset joutuvat usein kuulemaan typeriä väitteitä ja uskomuksia ihmisiltä, jotka eivät ole kovin älykkäitä. Paradoksaalista kyllä, usein nämä ihmiset ovat vielä niitä, jotka itse uskovat olevansa älykkäitä.Typerien ihmisten seurassa älykkään on viisainta olla hiljaa ja päästää kuulemansa typeryydet toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Toinen vaihtoehto on valita seuransa siten, että välttyy typerien ihmisten kohtaamiselta.

Vierailija
18/211 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä miltään neropatilta vaikuta! Päinvastoin!

Toisaalta: tyhmä ei tajua omaa tyhmyyttään. Mieti sitä.

Vierailija
19/211 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miehesi on kerran väärässä ja sinä oikeassa, pystyt toki sen hänelle todistamaan konkreettisin todistein. Kun olet tehnyt tuota noin kymmenen kertaa niin luulisi jo tyhmemmänkin miehen tajuavan että sinä olet teistä se alykäs.

Ei minulla tätä asiaa ole mikään tarve todistella kenellekään. Toki voisin tilata tuon lausunnon itselleni, mutta en koe siihen mitään tarvetta, koska asia ei sinänsä minulle ole merkityksellinen. Lähinnä ihmetyttää tuo ajatus siitä, että jos sanon olevani hyvä jossain, on miehen vastaus siihen että "et ole, kaikki saavat hyvät pisteet".

Vierailija
20/211 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs nainen aliarvioimassa toista sukupuolta. Ok.