Lähihoitajat on alinta kastia sairaalassa
Miksi lähihoitajia ei pidetä edes oikeina hoitajina? Olen töissä sairaalassa jossa sairaanhoitajatkin pitävät lähäreitä alempiarvoisena. Suurin piirtein samaa työtähän siinä tehdään...
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan pidä. Arvostan jokaista työntekijää siivoojasta lähtien, koska kaikella työllä on merkitys.
Ei toki ole, mutta kunnolla tehdyllä hoitotyöllä on jumalaton merkitys. Kaikella ”työllä” ei ole mitään merkitystä.
Eikö? Entä jos siivoojat jättävät työnsä tekemättä ???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun paikalle on odotettavissa se lääkäri kierrollaan, koko maailma pysähtyy. Sairaanhoitajatkin ovat ihan kusi sukassa ja kädet kyynärpäitä myöten riistissä ja toivoen vaan, että kaikki menisi smoothisti,
Sairaalat ovat armeijan jälkeen hierarkkisimpia paikkoja Suomessa. Olen työskennellyt molemmissa, osaan hyvin sopeutua "kuriin" ja määräyksiin, sekä tarkkaan määrättyihin ohjesääntöihin että sanomattomiin sääntöihin. Olen siis lääkäri ja työskennellyt sekä opiskellut yliopistosairaalassa ja myös pienessä aluesairaalassa muiden töiden ohella sekä Suomen armeijan lääkintäkapteeni evp eli olen työskennellyt erikoisupseerina sotilaslääkärin virassa sotilaslääkärinä armeijassa sekä tietysti varusmiehenä ollut ja RUK:n käynyt jne.
Jo opiskeluaikana meille opetettiin miten esim. kierrolla käyttäydytään: lääketieteen kandidaatti on osastolla sairaanhoitajien yläpuolella, kierrolla huoneeseen mennään sisään seuraavassa järjestyksessä: ensin ylilääkäri, sitten osastonlääkäri, sitten erikoistuva lääkäri, sitten pitkään virassa ollut vanhempi osastonhoitaja, sitten lääketieteen kandidaatit eli lääkäriksi opiskelevat opiskelijat, sitten nuori vähemmän aikaa virassaan ollut osastonhoitaja, sitten muut sairaanhoitajat ja sitten lähihoitajat, jos heitä nt yleensäkään kierroilla on mukana.
Kerran lastentautien jaksolla piti aamusta mennä kandina heti tutkimaan lapsipotilas sovitusti opintoihin liittyen, ja esitellä tapaus sitten muulle ryhmälle ja lastentautien osastonlääkärille, joka oli yliopiston apulaisopettaja myös (apulaisopettaja ei ollut mikään tutkimusrottien ruokkija vaan varsin korkea virka professorin ja dosentin alapuolella). No tämä oli aikaan kun ei yliopistosairaaloissa ollut vielä tietokoneella potilaskertomukset vaan ihan paperilla kansioissa. Hoitajien piti laittaa kansio papereineen aamuksi valmiiksi kandille eli minulle. No, eipä papereita ollut laitettu vaan sain tutkia lapsen ilman aiempia sairauskertomuksia ja esitellä tapauksen siltä pohjalta mitä isä kertoi ja lasta tutkiessa havaitsin.
Tästäkös opetusta pitävä lääkäri riemastui: soitti hoitajalle joka oli papereiden laittamisesta vatuussa, hoitaja ei vastannut, opettaja lähti siltä istumalta hoitajien aamupalaveriin huutaen hoitajan ulos palaverihuoneesta, huusi hoitajalle, että istutte siellä niin p..erkeleen tärkeässä palaverissa muka, jonka antoi ymmärtää olevan ihan turha, huusi hoitajalle että tätäkään papereiden toimittamista et ole hoitanut vaikka ei teillä ole muutenkaan mitään oikeaa tärkeää tekemistä täällä poliklinikalla. No hoitaja parahti itkuun ja opettaja lähti hakemaan sairaalan kioskista kukkapuskan hoitajalle kun tämä itki. Laitettuaan opetushuoneen oven kiinni totesi että "on se kivaa olla näin mukava mies että naisetkin käyvät itkemään minut nähdessään" 😁 Oi niitä opiskeluaikoja yliopistosairaalassa kandina. Kyllä sieltä löytyi kaikenlaista neurologia ja kirurgia jotka nöyryyttivät kandin kuin kandin ja neurologian naisprofessoria naispuoliset kandit oikein pelkäsivät ja osa ei uskaltanut aamulla tulla potilastenttiin jne. Kirurgit ne leikkauksissa avustaessa olivatkin äkäisiä ja v..ittumaisia ja samoin yksi korvalääkäri.
Armeijassa sitten lääkintäkapteenia kunnioitettiin kovasti, mutta tarkkana piti olla jos vaikka rykmentin komentajana olevan everstin kanssa keskusteli käytävällä että siirtyi äkkiä antamaan tilaa pataljoonan komentajana toimivalle everstiluutnantille, nuoremman ja vanhemman sotilaan välistä heidän keskustellessa ei saa missään nimessä kolmas sotilas kulkea jne. ja tilaa äkkiä tajuttava antaa ettei everstiluutnantti joudu hankalaan tilanteeseen kulkiessaan ohi
Vastenmielinen lääkäri. Itse olisin tehnyt valituksen työsuojeluun epäasiallisesta käytöksestä. Tämänkin asian olisi voinut hoitaa fiksusti ja huutamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan pidä. Arvostan jokaista työntekijää siivoojasta lähtien, koska kaikella työllä on merkitys.
Ei toki ole, mutta kunnolla tehdyllä hoitotyöllä on jumalaton merkitys. Kaikella ”työllä” ei ole mitään merkitystä.
Sanoinko siivooja? Lähinnä välistä vetäviä pyrkyriyrittäjiä uusiutuvassa energiassa ja muuta scheissea tarkoitin.
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltajat ovat eri porukkaa ja heillä on eri tehtävät. Näin ennen.
Näin se on nykyäänkin. Eri tehtävät, eri esimiehet. Ei olla hoitohenkilökuntaa vaan tukipalveluja, oma kokonaisuutensa kuten mm. välinehuolto.
Huomaa että tt-väki ym virkailijat vastailevat tänne ajankulukseen t y ö a j a l l a. Mutta uskottelevat etteivät tee niin : )))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoinko siivooja? Lähinnä välistä vetäviä pyrkyriyrittäjiä uusiutuvassa energiassa ja muuta scheissea tarkoitin.
Yrittäjiä ei saa kadehtia, vaikka potuttaahan se niitä jotka ovat esimiehen orjina.
Todellakin illat ja viikonloput. Tehtäviä oli paljon ja lisää tuli koko ajan. Niitä ei tehty hutaisemalla. Jos oli virhe tekstin asettelussa tai lähde merkitty, niin että piste oli väärässä kohdassa, ei kelvannut. Niihin painajaisiin, näyttösuunnitelmiin teoriaa ensin ja sitten konkreettinen tilanne. Ne eivät kenelläkään ensimmäisellä kerralla kelvanneet. Lukio ja kaksi aiempaa koulutustani olivat lastenleikkiä lähihoitakoulutukseen verraten.