Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tomaatin kasvatus Suomessa: 2,6 kg CO2-päästöjä per 1 kg tomaatteja - Tomaatin kasvatus Espanjassa: (sis. kuljetus) vain 0,5 kg CO2 !

Vierailija
03.11.2019 |

Onko mitään järkeä kasvattaa tomaatteja täällä Siperiassa?

https://www.hs.fi/talous/art-2000006294148.html

"Keskimäärin kilo suomalaista kasvihuonetomaattia tuottaa 2,6 kilon hiilidioksidiekvivalenttipäästöt, kun espanjalaisella tuontitomaatilla se on tavallisesti noin 0,5 kiloa, vaikka mukaan lasketaan kuljetuksen vaikutus."

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 2.6 kiloa on laskettu fossiilisilla, käytännössä kaikki mun tietämät kasvihuoneet lämpiää hakkeella, lähimmät puurakennusten purkujätteellä, paikallisen sahan pintatavaralla ja metsänhakkuiden hylkypuulla.

Vierailija
2/54 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 2.6 kiloa on laskettu fossiilisilla, käytännössä kaikki mun tietämät kasvihuoneet lämpiää hakkeella, lähimmät puurakennusten purkujätteellä, paikallisen sahan pintatavaralla ja metsänhakkuiden hylkypuulla.

Käytännössä tuon voi ajatella niin, että jos tuotaisiin vastaava määrä tomaatteja Espanjasta, tuo sama määrä haketta tms. voitaisiin laittaa muuhun käyttöön korvaamaan öljyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin pitää olla hys hys, koska tomaattifarmit on RKP:läisten monopoli. Ja saavat vielä kunnon tukiaisetkin tähän luonnon saastutukseen.

Vierailija
4/54 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tähänkin asti valinnut aina espanjalaisen tomaatin närpiöläisen sijaan. Tosin olen tehnyt valinnan kielipoliittisin perustein, mutta hyvä tietää, valinta on myös ekologinen.

Vierailija
5/54 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siellä espanjassa ja Italiassa töitä tehdään suuri osa päivästä, orjapalkalla ja huonoissa oloissa. Työt tekee muualta tulleet mini palkalla. Kannattaa katsoa kokonaisuutta, ei pelkkiä päästöjä. Itse jatkossakin syön suomalaista tomaattia.

Vierailija
6/54 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki polttaminen tuottaa hiilidioksidia.

Vierailija
7/54 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun lähiruoka on ekoruokaa.

Vierailija
8/54 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja siellä espanjassa ja Italiassa töitä tehdään suuri osa päivästä, orjapalkalla ja huonoissa oloissa. Työt tekee muualta tulleet mini palkalla. Kannattaa katsoa kokonaisuutta, ei pelkkiä päästöjä. Itse jatkossakin syön suomalaista tomaattia.

RKP:läisten tomaattifarmitkin pyörivät ulkomaisella orjatyövoimalla. Ne on huijattu sinne "kotoutumaan ruotsinkielisiksi" ja kun ovat tajunneet, että Närpiön ulkopuolella ei ruotsin taidolla tee yhtään mitään, ovat jääneet sinne jumiin.

Vierailija
9/54 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaapa kuinka myrkytettyjä ne epsanjan tomaatit/muut tuoresyötävät on?

Vierailija
10/54 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin... Koska siellä Närpiössä nämä työntekijät ei ole filippiiniläisiä ja vietnamilaisia jotka työskentelee paikallisella minimipalkalla? :D

Vierailija
11/54 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä tuon voi ajatella niin, että jos tuotaisiin vastaava määrä tomaatteja Espanjasta, tuo sama määrä haketta tms. voitaisiin laittaa muuhun käyttöön korvaamaan öljyä.

Kovin pieniä hakelämpölaitteita ei kannata rakentaa ja noissa kasvihuonelaitoksissa käytetään niin epämääräistä raaka-ainetta että se tukkii pienemmät polttimet. Sama laitos tuottaa myös kunnan kaukolämmön. Ei tässä missään lähimaillakaan ole oikein mitään sellaista missä edelleen käytettäisiin öljyä lämmitykseen. Vaihtoehto on lähinnä että tuo tosi huonolaatuinen puutavara jäisi jonnekin mätänemään ja tuottaisi mädäntyessään ihan samat päästöt.

Vierailija
12/54 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjan tomaattit ovat kuin palmuöljy.

Niitä on vältettävä viimeiseen saakka. Orjatyöllä tuotettua ruokaa.

Katelkaa telkusta ja lukekaa netistä ja lehdistä, miten nuo tomaattien viljelijät kohtelevat ulkomaisia työntekijöitään, ja minkä verran työntekijät saavat palkkaa, miten asuvat ja elävät.

Törkeää riistoa.

Vierailija
13/54 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön 3-4 kuukautta vuodesta itse kasvatettuja tomaatteja. Veikkaan niiden hiilijalanjäljen olevan espanjalaisia tomaatteja pienempi. Loput vuodesta syön kotimaisia koska haluan tukea kotimaan työtä ja yrittäjiä. 

Vierailija
14/54 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjan tomaattit ovat kuin palmuöljy.

Niitä on vältettävä viimeiseen saakka. Orjatyöllä tuotettua ruokaa.

Katelkaa telkusta ja lukekaa netistä ja lehdistä, miten nuo tomaattien viljelijät kohtelevat ulkomaisia työntekijöitään, ja minkä verran työntekijät saavat palkkaa, miten asuvat ja elävät.

Törkeää riistoa.

No eikö ole hyvä, että niille Välimeren yli purjehtineille on jotain puuhaa, niin ei tarvitse kaikkien tulla Suomeen?

Vierailija
15/54 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää siis muuttaa Espanjaan.

Vierailija
16/54 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kasvihuoneessa työt saattaa tehdä muualta tulleet minipalkalla, jos sitäkään. Paras on ollut euron tunti ja asunto maakellarissa.

Vierailija
17/54 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Kannattaa lukea "Mot - tomaatteja muovimerestä".

"Almerian tehoviljelyn lasketaan tuottavan vuodessa miljoona tonnia orgaanista jätettä, jossa on runsaasti torjunta-ainejäämiä. Muovijätettäkin syntyy tonneittain. Osa on myrkyllistä.

Osa jätteistä haudataan maahan, osa poltetaan, osa syötetään vuohille. El Ejidossa on muutama vuosi sitten avattu jätteenkäsittelylaitos, jonka valumavesiä pääsee toistaiseksi maaperään. Laitos pystyy kompostoimaan vain pienen osan alueen jätteistä.

Jätettä syntyy vuosi vuodelta yhä enemmän kun kasvihuoneita rakennetaan lisää.

Vuoria louhitaan uusien kasvihuoneiden tieltä.

Suurin ongelma on kuitenkin pohjaveden riittävyys ja maaperä.

Juan Puig de Fabregas: Pohjaveden suhteen on ongelmia. Sitä käytetään enemmän kuin sitä tulee. Käyttö on kaksin- tai kolmin- kertainen veden tuloon nähden. Näin ollen pohjavesivarannot ehtyvät. Maaperä vahingoittuu monesta syystä. Maatalouden kemikaalit ovat yksi ongelma. Toinen ongelma on suolapitoisuuden kasvu.

Professori Puig de Fabregas johtaa aavikoitumiseen keskittyvää tutkimusohjelmaa arvostetussa tutkimusinstituutissa.

Juan Puig de Fabregas: Suurin ongelma on vesi. Ongelma näkyy kasvihuoneiden maaperässä.Niissä käytetään mahdollisimman vähän vettä, koska vettä halutaan säästää. Kastelu on hieman pienempää kuin haihtuminen. Se aiheuttaa suolan kerääntymistä ohuisiin kerroksiin. Kun näin käy, viljelijä vaihtaa toiselle palstalle. Tämä lisää vuosien myötä yhä enemmän suolapitoisuutta. Tilanne on vakava. Meno ei voi jatkua näin. Jotain on tehtävä nopeasti. Muuten koko järjestelmä sortuu ennen pitkää. Järjestelmän sortuminen tarkoittaa, että alueen talouden

perustat eivät tule kestämään. Ihmisten on vaihdettava alaa. Samalla menetetään kaikki investoinnit. Vesi ja maaperä ovat saastuneet vuosiksi ja jopa vuosisadoiksi."

"Keksittiin myös, että sato paranisi ja kausi pitenisi, jos tomaatit peitettäisiin muoviin. Huonolaatuinen maaperä ei haitannut.

Jose Guillen: Emme tarvitse multaa, koska meillä on mursketta ja ravinneliuosta, jota tehdään lannoitteesta ja sillä viljellään kaikkia näitä kasveja joita tässä näette."

Nam.

Vierailija
19/54 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa selvää miten espanjalaisia tomaatteja tuotetaan ja miettikää sen jälkeen onko se jotain mitä syötätte lapsillenne. Itse ostan pelkästään kotimaisia tomaatteja ja tulen ostamaan jatkossakin.

Vierailija
20/54 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

just nämä on niitä pieniä valintoja joilla oikeasti on merkitystä Meillä kotona ei suomalaisia kasviksia enää voida syödä kun ajattelemme aina ensin ilmastoa jopa ennen vain pientä osaa ihmiskunnasta koskettavaa kansantaloutta. Suomessa on perusteltua tuottaa vaan lehmänlihaa ja maitoa kun heinää ei voi muuttaa proteiiniksi. Tätä kaksinaismoralismia ja tietämättömyyttä olemme ihmetelleet rinteessäkin joka yrittää halventaa kasvisten hintaa kun kyse on aina lopulta hiilipäästöistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme