Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sijoittaminen: Onko kukaan ikinä epäonnistunut?

Vierailija
03.11.2019 |

Media on nykyään täynnä tarinoita joissa Maija/Matti Meikäläinen on aloittanut sijoittamisen ja sittenpä rahaa alkaa virrata ovista ja ikkunoista. Eläkepäivät voi aloittaa nelikymppisenä, kunhan vaan laittaa kaikki rahat sijoituksiin. Kiinnostaisi joskus kuulla myös toinen puoli tarinasta.

Kommentit (152)

Vierailija
121/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, pieleen on mennyt.

Ostin S-pankin sijoituspaketin joitakin vuosia sitten. Sen piti olla idioottivarma. Ei ollut. Nyt mulla on tilillä reilut 30 000, en enää uskalla sijoittaa ja eläkkeelle pääsen muutamien vuosien päästä niin en viitsi enää riskeerata vaan jätän käyttörahaksi. Ei ole aikaa eikä halua alkaa opiskelemaan tuota sijoitusalaa enkä enää luota näihin ns. "ammattilaisiin".

En tiedä mikä on S-pankin sijoituspaketti, mutta sen tiedän, että S-pankin rahastot ovat rahastojen rahastoja. Niissä on siis tuplakulut. Moni varmasti laittaa bonusrahansa noihin, ja ihmettelee kun ne eivät tuota mitään.

Mulla menee bonukset S-pankin "rohkea"rahastoon ja hyvin on tuottanut jo vuosia. Tälläkin hetkellä näkyi olevan 11% plussalla. En tosin varsinaisesti pidä niitä siellä, vaan nostan sieltä "matkarahaa" säännöllisesti.

Olet vuosia sijoittanut ja "vain" 11% plussalla? Parempihan se on kuin ei mitään, mutta rahastolle tuo on suht huono tulos vuosien sijoittamisen seurauksena..

Vierailija
122/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua säälittää nyt sijoittamista aloittelevat. Eletään yhtä historian pisimmistä (ja järjettömimmistä) noususykleistä. Sijoittakaa johonkin, mistä on myös iloa kun seuraava lama tulee. Voi olla, että seuraava noususukausi jää monelta näkemättä...

Minua taas säälittää ne jotka yhä odottaa sitä "kunnon rommausta" jota he ovat odottaneet jo 90-luvulta lähtien, niin osakkeissa kuin asunnoissakin.  Se toiseksi paras hetki aloittaa on tänään. Paras hetki on menneisyydessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, pieleen on mennyt.

Ostin S-pankin sijoituspaketin joitakin vuosia sitten. Sen piti olla idioottivarma. Ei ollut. Nyt mulla on tilillä reilut 30 000, en enää uskalla sijoittaa ja eläkkeelle pääsen muutamien vuosien päästä niin en viitsi enää riskeerata vaan jätän käyttörahaksi. Ei ole aikaa eikä halua alkaa opiskelemaan tuota sijoitusalaa enkä enää luota näihin ns. "ammattilaisiin".

En tiedä mikä on S-pankin sijoituspaketti, mutta sen tiedän, että S-pankin rahastot ovat rahastojen rahastoja. Niissä on siis tuplakulut. Moni varmasti laittaa bonusrahansa noihin, ja ihmettelee kun ne eivät tuota mitään.

Mulla menee bonukset S-pankin "rohkea"rahastoon ja hyvin on tuottanut jo vuosia. Tälläkin hetkellä näkyi olevan 11% plussalla. En tosin varsinaisesti pidä niitä siellä, vaan nostan sieltä "matkarahaa" säännöllisesti.

Olet vuosia sijoittanut ja "vain" 11% plussalla? Parempihan se on kuin ei mitään, mutta rahastolle tuo on suht huono tulos vuosien sijoittamisen seurauksena..

Minulla on samassa rahastossa bonukset (vajaan vuoden aikana kertyneet bonukset) ja on 8,9% plussilla. Kyllä minulle kelpaa tuo 8,9% vaikka euroissa se ei olekaan kuin 12 euroa.  Kun omalla tilillä on sopivasti säästöjä tehdä osakeosto, myyn nuo ja laitan samaan pottiin lisäksi.

Vierailija
124/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua säälittää nyt sijoittamista aloittelevat. Eletään yhtä historian pisimmistä (ja järjettömimmistä) noususykleistä. Sijoittakaa johonkin, mistä on myös iloa kun seuraava lama tulee. Voi olla, että seuraava noususukausi jää monelta näkemättä...

Minua taas säälittää ne jotka yhä odottaa sitä "kunnon rommausta" jota he ovat odottaneet jo 90-luvulta lähtien, niin osakkeissa kuin asunnoissakin.  Se toiseksi paras hetki aloittaa on tänään. Paras hetki on menneisyydessä.

Kiva kuulla... Todellisuus on kuitenkin se, että historia pyyhkii sekä sokeat optimistit, että pessimistit mennessään. Osa heistä on onnekkaita, että ovat syntyneet oikeaan aikaan. Harvemmassa ovat ne, jotka osaavat ennustaa tulevaa ja toimia sen mukaan.

Vierailija
125/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Itsekin olen pelännyt viime romahduksesta alkaen ja ollut aivan liian varovainen, mikä nyt pännii koska jos olisin rohkeasti laittanut enemmän likoon (enkä pitänyt suurinta osaa "pahan päivän jemmassa") olisi tuotot nyt moninkertaiset.

Vierailija
126/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pisin noususykli?

2008:n romahduksestahan vasta on selvitty. Minäkin työllistyin uudestaan vasta 5 vuotta sitten. Tämäkö ennätyspitkä nousukausi ja nytkö pitää taas varautua työmarkkinouden tuulisuuteen ja juuri aloitetun rahastosäästämisen romahdukseen?

Vierailija
127/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sijoittanut 20 tuhatta tässä kohta puoli vuotta ja onkohan tässä nyt pari kertaa plussan puolella käyty päivän tai parin verran. Yleensä sellainen 500-1000e miinuksella.

Mitä ihmettä olet ostellut?

Itse olen kanssa sijoittanut vasta puoli vuotta. Pienemmällä summalla kuin sinä, mutta ikinä ei ole salkku ollut miinuksella. Rahastoja ja suoria osakkeita. Tällä hetkellä salkku 7-8% plussalla.

Vierailija
128/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääntö numero yksi: koskaan ei saa sijoittaa enempää kuin on varaa menettää. 

Tämä on oikeasti tärkein asia mikä on pidettävä mielessä, sillä sinulla onosakkeiden kertoma arvo rahaa vasta sen jälkeen, kun olet myynyt osakkeesi rahaksi. Osakemarkkinoilla voi tapahtua yhdessä yössä hyvinkin rajuja liikkeitä suuntaan jos toiseen.

Menetin monta tuhatta euroa nokian osakkeilla, ostin väärään aikaan, olin ekoja kertoja liikkella, joten panikoin kun tuli suuri syöksy alas. Päätin myydä osakkeet tappiolla (tässä on oikeastaan toinen sääntö, että tappiolla myyminen on yleensä virheliike) ja nuolin haavani. Tässä minulla oli onnea, sillä nokian osakkeilla menikin noin 3 vuotta, että arvo alkoi lähennellä sitä hintaa millä olin ostanut ja tuon kolmen vuoden aikana olin sijoittanut viimeist roposeni erittäin suuren riskin osakkeisiin aasiaan. Sieltä tulikin sitten jättipotti, kunosakkeiden arvo nousi 400 %.

tuo ykkössääntö on oikeasti syytä omaksua ja olen iloinen, että eräs kokenut sijoittaja opetti sen minulla aikanaan, sillä kun sijoitat vain sen verran, mitä onvaraa menettää, niin vältät henkilökohtaisen vararikon. Samasta syystä normaalit ihmiset myös pitävät ns.puskurirahastoa arkielämän katastrofien varalta. Ei tarvitse ottaa pikavippejä, kun tilillä on rahaa sen verran, että voi pärjätä pari kuukautta, jos mistään ei tule mitään.

Vierailija
129/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme tunareita täälläkin. Tänä vuonna pääomantuotto 45%, osinkojakin monta tonnia. Ja ihan piensijoittajana suoraan osakkeisiin. Olen alottanut ihan kymppien kuukausisijoituksilla. Nykyään menee noin tonni kuussa. Tästäkin iso osa osinkojen sijoittamista, joten palkasta ei niin paljoa tarvitse laittaa, ihan 400-500 euroa kuussa palkasta, loput osinkoja.

Muutaman kympin sijoituksilla suoraan osakkeisiin? I smell bullshit.

Vierailija
130/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pisin noususykli?

2008:n romahduksestahan vasta on selvitty. Minäkin työllistyin uudestaan vasta 5 vuotta sitten. Tämäkö ennätyspitkä nousukausi ja nytkö pitää taas varautua työmarkkinouden tuulisuuteen ja juuri aloitetun rahastosäästämisen romahdukseen?

2008-2019 taitaa olla toiseksi pisin noususykli lyhyellä syklillä. Ja kohta tulee sata vuotta 1930-luvun lamasta.

Vierailija
131/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitin pienen perinnön 90-luvulla. Pankissa neuvoivat sijoittamaan pikkuyhtiöihin jotka ovat jotenkin nokian kanssa tekemisissä. Eli sinne meni perintö hupsis vaan. En osannut tuolloin edes myydä ajoissa kun romahdus alkoi.

Enää en sijottaisi jos olisi sijoitettavaa. Ennemmin sullon vaikka setelit patjan alle.

Vierailija
132/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme tunareita täälläkin. Tänä vuonna pääomantuotto 45%, osinkojakin monta tonnia. Ja ihan piensijoittajana suoraan osakkeisiin. Olen alottanut ihan kymppien kuukausisijoituksilla. Nykyään menee noin tonni kuussa. Tästäkin iso osa osinkojen sijoittamista, joten palkasta ei niin paljoa tarvitse laittaa, ihan 400-500 euroa kuussa palkasta, loput osinkoja.

Muutaman kympin sijoituksilla suoraan osakkeisiin? I smell bullshit.

Nykyään siis suoraan osakkeisiin. Alussa kuukausisäästöillä matalakuluisiin rahastoihin, sitten rahastosta myytiin kerralla isompi potti, joka siirrettiin osakkeisiin hyviin osingonmaksajiin. Näin se lumipallo kasvaa. Nyt ei enää rahastoihin tarvitse laittaa vaan voi ostaa suoraan osakkeita. Tänä vuonna olen tehnyt 52 kauppaa tähän mennessä.

Vierailija
133/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sijoittanut 20 tuhatta tässä kohta puoli vuotta ja onkohan tässä nyt pari kertaa plussan puolella käyty päivän tai parin verran. Yleensä sellainen 500-1000e miinuksella.

Mitä ihmettä olet ostellut?

Itse olen kanssa sijoittanut vasta puoli vuotta. Pienemmällä summalla kuin sinä, mutta ikinä ei ole salkku ollut miinuksella. Rahastoja ja suoria osakkeita. Tällä hetkellä salkku 7-8% plussalla.

Kaikki eivät sinun ja peukuttajiesi lailla oles sijoittamisen luonnonlahjakkuuksia? Eihän siinä tarvitse kuin yksi reippaampi yllätys joka vetää koko salkun miinukselle, vaikka olisi miten hajauttanut jne. Eikä kaikilla ole koko päivää aikaa vahtia niitä osakkeitaan, niinkuin joillain toimistotyypeillä.

Vierailija
134/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitin pienen perinnön 90-luvulla. Pankissa neuvoivat sijoittamaan pikkuyhtiöihin jotka ovat jotenkin nokian kanssa tekemisissä. Eli sinne meni perintö hupsis vaan. En osannut tuolloin edes myydä ajoissa kun romahdus alkoi.

Enää en sijottaisi jos olisi sijoitettavaa. Ennemmin sullon vaikka setelit patjan alle.

Jos olisit oikeasti sijoittanut nokian alihankkijoihin 90-luvulla ja tajunnut myydä jossain vaiheessa, niin olisit todella varakas.

Vierailija
135/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sääntö numero yksi: koskaan ei saa sijoittaa enempää kuin on varaa menettää. 

Tämä on oikeasti tärkein asia mikä on pidettävä mielessä, sillä sinulla onosakkeiden kertoma arvo rahaa vasta sen jälkeen, kun olet myynyt osakkeesi rahaksi. Osakemarkkinoilla voi tapahtua yhdessä yössä hyvinkin rajuja liikkeitä suuntaan jos toiseen.

Menetin monta tuhatta euroa nokian osakkeilla, ostin väärään aikaan, olin ekoja kertoja liikkella, joten panikoin kun tuli suuri syöksy alas. Päätin myydä osakkeet tappiolla (tässä on oikeastaan toinen sääntö, että tappiolla myyminen on yleensä virheliike) ja nuolin haavani. Tässä minulla oli onnea, sillä nokian osakkeilla menikin noin 3 vuotta, että arvo alkoi lähennellä sitä hintaa millä olin ostanut ja tuon kolmen vuoden aikana olin sijoittanut viimeist roposeni erittäin suuren riskin osakkeisiin aasiaan. Sieltä tulikin sitten jättipotti, kunosakkeiden arvo nousi 400 %.

tuo ykkössääntö on oikeasti syytä omaksua ja olen iloinen, että eräs kokenut sijoittaja opetti sen minulla aikanaan, sillä kun sijoitat vain sen verran, mitä onvaraa menettää, niin vältät henkilökohtaisen vararikon. Samasta syystä normaalit ihmiset myös pitävät ns.puskurirahastoa arkielämän katastrofien varalta. Ei tarvitse ottaa pikavippejä, kun tilillä on rahaa sen verran, että voi pärjätä pari kuukautta, jos mistään ei tule mitään.

Menetin juuri ihan kivasti Lehdon kanssa, oli ennen osavuosikatsausta jo valmiiksi miinuksella ja arvelin että tulee alas vain lisää + analyysiyhtiökin maalaili synkkiä kuvia ja ohjeisti myymään. Joten tein niin. Kas kummaa, kun vastoin kaikkia odotuksia osake ponnasikin n. 50% parissa päivässä. Välillä tämä on kyllä randomimpaa kuin lottoaminen.

Vierailija
136/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai on. Toisaalta moni sellainenkin, joka on sijoittanut tappiollisesti, saa lopulta käänettya taseen ainakin balanssiin - jos kestää tappionsa joutumatta niiden takia isompiin ongelmiin. Toisin sanoen, homma voi vielä kääntyä voitoksi, jos olet menettänyt vasta omat rahasi. Mutta esim 1990-luvulla meni oli ottanut sijoituslainaa ja menetti ne velkarahat ja joutui sitten maksamaan kovaa korkea pååomasta, jota ei edes enää ollut.

No nythän on sama tilanne. Monilla on sijoituslainaa koska "lainaraha on ilmaista".

Vierailija
137/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai on. Toisaalta moni sellainenkin, joka on sijoittanut tappiollisesti, saa lopulta käänettya taseen ainakin balanssiin - jos kestää tappionsa joutumatta niiden takia isompiin ongelmiin. Toisin sanoen, homma voi vielä kääntyä voitoksi, jos olet menettänyt vasta omat rahasi. Mutta esim 1990-luvulla meni oli ottanut sijoituslainaa ja menetti ne velkarahat ja joutui sitten maksamaan kovaa korkea pååomasta, jota ei edes enää ollut.

No nythän on sama tilanne. Monilla on sijoituslainaa koska "lainaraha on ilmaista".

Sehän on tyhmää jättää  (melkein) ilmainen raha käyttämättä. Minulla on erittäin maltillisesti vipua. Itseasiassa kuukausittaiset osingot maksavat lyhennyksen ja korot kirkkaasti, ja jääkin vielä rahaa sijoituksiin. TOisaalta on typerää myöskin sijoittaa valtavalla vivulla.

Vierailija
138/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajauttaminen on sitä varten, että onnistutaan useammin kuin epäonnistutaan.

Diversification is for idiots

-Mark Cuban / Warren Buffet (buffet ilmaisi saman hieman asiallisemmin)

Siitä huolimatta Warreninkin firma kiltisti toteuttaa hajauttamista käytännössä. Yksittäisten one linereiden arvo sijoittamisen suhteen on nolla ja silti niitä viljellään jatkuvasti - oli asiayhteys ymmärretty tai ei.

Vierailija
139/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajauttaminen on sitä varten, että onnistutaan useammin kuin epäonnistutaan.

Diversification is for idiots

-Mark Cuban / Warren Buffet (buffet ilmaisi saman hieman asiallisemmin)

Siitä huolimatta Warreninkin firma kiltisti toteuttaa hajauttamista käytännössä. Yksittäisten one linereiden arvo sijoittamisen suhteen on nolla ja silti niitä viljellään jatkuvasti - oli asiayhteys ymmärretty tai ei.

Warrenin on pakko toteuttaa hajauttamista käytännössä jo pelkästään likviditeetin vuoksi. Ellei sitten näe jotain valtion velkakirjoja tms. parhaana mahdollisena sijoituskohteena. Miljardien sijoituksia ei voi likvidoida tuosta noin vain.

Vierailija
140/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Itsekin olen pelännyt viime romahduksesta alkaen ja ollut aivan liian varovainen, mikä nyt pännii koska jos olisin rohkeasti laittanut enemmän likoon (enkä pitänyt suurinta osaa "pahan päivän jemmassa") olisi tuotot nyt moninkertaiset.

Sama virhe minullakin. Olen viimeiset 4-5 vuotta jemmannut aivan liikaa rahoja pankkitilille lähes nollakorolle, kun olen odottanut, että romahdus alkaa ihan kohta. Tällä hetkellä tilillä on 40 tonnia. Jos olisin ollut rohkeampi ja sijoittanut suurimman osan näistä rahoista vähitellen esim. Seligsonin Suomi-indeksirahastoon, olisin yli kymppitonnia rikkaampi.