Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen lapsettoman sukulaiseni kanssa joka omii vauvani?

Vierailija
03.11.2019 |

Meillä usein vieraileva läheinen sukulainen (lapseton) on jo alusta lähtien käyttäytynyt hyvin omivasti nyt 3 kk vanhaa vauvaani kohtaan. Hän muun muassa ottaa itkevän vauvan lähes väkisin sylistäni. Jos taas yritän ottaa vauvan häneltä itselleni, niin hän kieltäytyy antamasta vauvaa, ja vie vauvan pois luotani. Hän myös hyppyyttää ja leikittää vauvaa, kuin jotakin räsynukkea. Menen näissä tilanteissa aivan totaalisesti lukkoon, enkä osaa toimia millään tavoin. Huomaan, että vauvani ahdistuu myös tilanteesta ja vaikuttaa jopa järkyttyneeltä.

Mistä tällainen käyttäytyminen voi johtua ja miten ihmeessä minun pitäisi tällaisissa tilanteissa toimia?

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksenne kolahtivat minuun. En todellakaan voi laittaa välejämme vauvani tarpeiden yläpuolelle. Tuntuu ihan hirveältä, kuinka pelkuri olen ollut :/ Olen vain pyrkinyt siihen, että saisin vauvan pian näistä tilanteista takaisin itselleni, kunhan olen alkujärkytyksestä selvinnyt.

Kyseessä ei ole mikään jälkeenjäänyt sukulainen, vaan aikaisemmin erittäin fiksusti ja ihanasti käyttäytynyt ihminen. Häneltä en olisikaan ikinä odottanut tällaista käyttäytymistä, mikä onkin ehkä vaikeuttanut puuttumista. Fyysiseen vaaraan olisin tietenkin uskaltanut puuttua heti. Hän on myös erittäin nopea liikkeissään, ja ottaa vauvan myös muiden sylistä, jos vauva alkaa vähänkään kitisemään. Sitten paijailee, hytkyttää ja silittelee jnejne minun edessäni. Kerran mieheni pyysikin antamaan vauvan minulle.

Eikö oikeasti ole mitään psyykkistä selitystä tällaiselle toisen vauvan omivalle käyttäytymiselle? Siis käyttäytyminen on aivan käsittämätöntä. Ihan, kuin sukulainen kuvittelisi oikeasti olevansa vauvan äiti. Luulee selkeästi lohduttavansa lasta, eikä huomaa, ettei vauva pidä hänen käyttäytymisestään.

Ap

Älä nyt liiottele. Tuskin hän vauvaa omii tai luulee olevansa äiti, kun joskus käy kylässä.

Vierailija
42/102 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukemista ap:lle:

https://www.vau.fi/vauva/vauvan-hoito/vauvan-ravistelu-hengenvaarallist…

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ravistellun_vauvan_oireyhtym%C3%A4

Vauvaa ei ole ravisteltu ja hän tukee jo lähes täysin niskaansa. Olen silti niskan tukemisesta muistuttanut heti, kun on ollut aihetta. /Ap

Taidat olla hieman yksinkertainen kaikkiaan. Ja miksi vähättelet koko ajan näitä tekoja vaikka vauvakin järkyttyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän on pakko olla provo...

Mikä siinä "tärkeässä vieraassa" on niin tärkeää että hyvät välit hänen kanssaan menevät vauvan edelle? Oletko ap koskaan miettinyt miten tämä "tärkeä vieras" kohtelee lasta kun se kasvaa? Muuttuvatko leikit vielä rajummiksi? Jos hän jää joskus hoitamaan yksin taaperoa miten kylmää kyytiä lapsi silloin saa?

Ehkä tälle "tärkeälle vieraalle" reborn-nukke olisi hyvä lahja, niitähän pitää pitää hellästi ettei kulu maalit tai irtoa hiukset.

Täytyy toivoa, että on provo, koska kukaan normaali vanhempi ei anna lastaan riepoteltavaksi moisella tavalla moisen käsiin yhtäkään kertaa saati toistuvasti, kuten ap väittää tekevänsä.

Ei ole provo. Meitä on niin moneen junaan. AP vaikuttaa hieman hitaasti käyvältä...

Vierailija
44/102 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis räsynukke oli väärä sana. Sukulainen ei mitenkään riepottele vauvaa, vaan hytkyttää (kuitenkin tavalla, josta vauvani ei pidä) ja leikkii voimakkaita ärsykkeitä käyttäen. Hän saattaa esim. tanssia vauvan edessä hurjaa vauhtia voimakkaasti ilmehtien tmv. Näitä tilanteita ei onneksi vielä ole ollut montaa, eikä vauvaa ole missään tilanteissa sattunut fyysisesti. Henkisesti on kyllä tilanteissa järkyttynyt.

Nämä tilanteet ovat tulleet niin yhtäkkisesti, etten ole ehtinyt sukulaista estää, vaan olen hämmentyneenä seurannut hetken vierestä, kunnes olen saanut vauvan itselleni ja sitten olen häntä lohdutellut. Enemmän tässä häiritsee sukulaisen käyttäytyminen siten, kuin hän olisi vauvani äiti! On siis esim. ottanut itkevän vauvan sylistäni. Ei kestä vauvan itkua, vaan alkaa heti kärttää vauvaa itselleen. Ilmeisesti kuvittelee tuon hytkyttelyn tehoavan itkuun, mutta todellisuudessa vauva jähmettyy. 

Tuntuu kamalalta. Onneksi näitä tilanteita on tosiaan ollut vasta muutama. Jatkossa en moista käytöstä suvaitse, vaan toimin välittömästi. /Ap

Anteeksi, mutta onko sukulaisesi jotenkin jälkeenjäänyt? Miksi olet moisen sekopään kanssa edes tekemisissä?

Sukulainen on jälkeenjäänyt ja minä myös.

Ap

Vierailija
45/102 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ruma sisältä kun retuuttamusella provoat . Jos olisit tosissaan niin lapsi noin yksinkertaiselta heti pois, itsellesi tainnut tulla aivovaurio pienenä.

Vierailija
46/102 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksenne kolahtivat minuun. En todellakaan voi laittaa välejämme vauvani tarpeiden yläpuolelle. Tuntuu ihan hirveältä, kuinka pelkuri olen ollut :/ Olen vain pyrkinyt siihen, että saisin vauvan pian näistä tilanteista takaisin itselleni, kunhan olen alkujärkytyksestä selvinnyt.

Kyseessä ei ole mikään jälkeenjäänyt sukulainen, vaan aikaisemmin erittäin fiksusti ja ihanasti käyttäytynyt ihminen. Häneltä en olisikaan ikinä odottanut tällaista käyttäytymistä, mikä onkin ehkä vaikeuttanut puuttumista. Fyysiseen vaaraan olisin tietenkin uskaltanut puuttua heti. Hän on myös erittäin nopea liikkeissään, ja ottaa vauvan myös muiden sylistä, jos vauva alkaa vähänkään kitisemään. Sitten paijailee, hytkyttää ja silittelee jnejne minun edessäni. Kerran mieheni pyysikin antamaan vauvan minulle.

Eikö oikeasti ole mitään psyykkistä selitystä tällaiselle toisen vauvan omivalle käyttäytymiselle? Siis käyttäytyminen on aivan käsittämätöntä. Ihan, kuin sukulainen kuvittelisi oikeasti olevansa vauvan äiti. Luulee selkeästi lohduttavansa lasta, eikä huomaa, ettei vauva pidä hänen käyttäytymisestään.

Ap

Mitä vit*ja sua sen pyyke kiinnostaa. Sun fokus on nyt ihan väärässä kohteessa.

KESKITY SIIHEN VAUVAAN äläkä jonkun päähän.

Taidat vähän hitaalla käydä itsekin, lukulaises lisäksi.

Vierailija
47/102 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätön ketju. Suorastaan riemua, että saa häätää ihmisen pous. Liiottelua ja keksittyä jopa pahoinpitelyä. Ei haittaa vaikka ap korjaa, silti on pahoinpitelyä.

Miksi näin moni on tästä näin innoissaan.

Taidat olla AP

Vierailija
48/102 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta kertaa sukulaisesi vierailee teillä:

1. joka päivä eli lähes asuu teillä

2. kerran tai pari viikossa

3. kerran kuukaudessa

Arveletko, että

1. kanavoit omia tunteitasi vauvan kautta sukulaiseen

2. olet vauvatulkki ja tiedät heti, mistä vauva ja siis tuleva tenilapsesi todellakin ahdistuu ja pelkää?

3. ylisuojeleva luonteesi säikähtää ihan mistä vain

Onko kyseessä

1., rakas lähiomainen

2. muutenkin aina sinua inhottanut lähiomainen 

3. sisaresi tai kälysi, jonka kanssa et tule muutenkaan toimeen

Kun olet vastannut kysymyksiin suhteuta sukulaisesi osuus teidän arkeen kuukausitasolla prosentuaalisesti ja miten ne vierailut todellisuudessa vaikuttaa vauvasi sekä erityisesti sinun hyvinvointiisi sillä aikavälillä. Voin luvat, että vaikka sukulainen nyt onkin innostunut vauvasta tulet joku päivä suuttumaan siitä, ettei hän enää jaksa rientää avuksesi lapsesi ollessa ikävimmässä uhmaikävaiheessa tai siitä eteenpäin. 

Vauvasi on yhä hengissä, oletan, joten mitään hätää ei oikeasti ole. Vauvatkin kestävät yllättävän paljon asioita jo nyt, Ihan henkisestikin. Vauva usein peilaa sinun tunteitasi itsessään.

Vierailija
49/102 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole provo, niin ap ei ole älylliseltä kehitykseltä normaali eikä myöskään tämä ystävä. Ap tarvitsisi apua ja tukea ammattilaiselta äitiyteensä.

Jos tutullesi lapsettomuus on oikeasti kipeä aihe, hän ei edes haluaisi vauvaasi syliinsä.

Vierailija
50/102 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihan oikeasti lapseton ihminen ei kuvittele olevansa äiti vieraalle vauvalle. Vauvzn mummulle voi tuollainen häiriö tulla, mutta mummu ei ole lapseton.

Vierailija
51/102 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3. kerran kuukaudessa

Arveletko, että

2. olet vauvatulkki ja tiedät heti, mistä vauva ja siis tuleva tenilapsesi todellakin ahdistuu ja pelkää?

Onko kyseessä

1., rakas lähiomainen

Kun olet vastannut kysymyksiin suhteuta sukulaisesi osuus teidän arkeen kuukausitasolla prosentuaalisesti ja miten ne vierailut todellisuudessa vaikuttaa vauvasi sekä erityisesti sinun hyvinvointiisi sillä aikavälillä. Voin luvat, että vaikka sukulainen nyt onkin innostunut vauvasta tulet joku päivä suuttumaan siitä, ettei hän enää jaksa rientää avuksesi lapsesi ollessa ikävimmässä uhmaikävaiheessa tai siitä eteenpäin. 

Vauvasi on yhä hengissä, oletan, joten mitään hätää ei oikeasti ole. Vauvatkin kestävät yllättävän paljon asioita jo nyt, Ihan henkisestikin. Vauva usein peilaa sinun tunteitasi itsessään.

Sukulainen käy meillä n. kerran kuukaudessa. Hän on lähiomainen. Voi hyvin olla, että myös osittain ylitulkitsen vauvan viestejä, mutta mielestäni ei ole normaalia käytöstä esim. kahmaista itkevä vauva äitinsä sylistä ja käyttäytyä kuin vauva olisi päässyt ns. lohduttavaan oikeaan syliin.../Ap

Vierailija
52/102 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3. kerran kuukaudessa

Arveletko, että

Onko kyseessä

1., rakas lähiomainen

Sukulainen käy meillä n. kerran kuukaudessa. Hän on lähiomainen. Voi hyvin olla, että myös osittain ylitulkitsen vauvan viestejä, mutta mielestäni ei ole normaalia käytöstä esim. kahmaista itkevä vauva äitinsä sylistä ja käyttäytyä kuin vauva olisi päässyt ns. lohduttavaan oikeaan syliin.../Ap

Hän on siis käynyt teillä kolme kertaa. Hiukan nyt suhteellisuutta.

Vierailija
53/102 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3. kerran kuukaudessa

Arveletko, että

Onko kyseessä

1., rakas lähiomainen

Hän on siis käynyt teillä kolme kertaa. Hiukan nyt suhteellisuutta.

Ollaan nähty vauvan syntymän jälkeen ehkä n. 5 kertaa. /Ap

Vierailija
54/102 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni Ap kuulostaa hieman epävarmalta äidiltä. Ei kukaan tervejärkinen käyttäydy, kuten sukulaisesi. Vauvaa ei oteta ainakaan itkevänä äitinsä sylistä. Piste. Rohkeasti vaan sanot, että vauva tarvitsee nyt äitiänsä, etkä anna vauvaa sukulaisellesi. Hurjiin leikkeihin voit sanoa, että vauvasi kaipaa nyt rauhaa.

Vierailija
55/102 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim nyt on mahdollista palstailun sijaan omia vauva kokonaan itselleen.

Vierailija
56/102 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä tällainen käyttäytyminen voi johtua? Voiko esim vauvakuume saada naisen käyttäytymään oikeasti näin sekopäisesti? /Ap

Minäpä kerron mistä tällainen johtuu, sinun huonosta provoilutaidostasi.

Vierailija
57/102 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sillä sukulaisellasi on ylisuuri hoivavietti ja siksi käyttäytyy, kuten kuvailet. Ei vaan valitettavasti ymmärrä, kuinka noin pienen kanssa ollaan/leikitään. Leikittää, kuin vanhempaa lasta? Vauvahuumassansa ei sitten huomaa tai ymmärrä sinun(?) ja vauvasi viestejä?

Vierailija
58/102 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis räsynukke oli väärä sana. Sukulainen ei mitenkään riepottele vauvaa, vaan hytkyttää (kuitenkin tavalla, josta vauvani ei pidä) ja leikkii voimakkaita ärsykkeitä käyttäen. Hän saattaa esim. tanssia vauvan edessä hurjaa vauhtia voimakkaasti ilmehtien tmv. Näitä tilanteita ei onneksi vielä ole ollut montaa, eikä vauvaa ole missään tilanteissa sattunut fyysisesti. Henkisesti on kyllä tilanteissa järkyttynyt.

Nämä tilanteet ovat tulleet niin yhtäkkisesti, etten ole ehtinyt sukulaista estää, vaan olen hämmentyneenä seurannut hetken vierestä, kunnes olen saanut vauvan itselleni ja sitten olen häntä lohdutellut. Enemmän tässä häiritsee sukulaisen käyttäytyminen siten, kuin hän olisi vauvani äiti! On siis esim. ottanut itkevän vauvan sylistäni. Ei kestä vauvan itkua, vaan alkaa heti kärttää vauvaa itselleen. Ilmeisesti kuvittelee tuon hytkyttelyn tehoavan itkuun, mutta todellisuudessa vauva jähmettyy. 

Tuntuu kamalalta. Onneksi näitä tilanteita on tosiaan ollut vasta muutama. Jatkossa en moista käytöstä suvaitse, vaan toimin välittömästi. /Ap

Anteeksi, mutta onko sukulaisesi jotenkin jälkeenjäänyt? Miksi olet moisen sekopään kanssa edes tekemisissä?

Sukulainen on jälkeenjäänyt ja minä myös.

Ap

Kiristäkää tahtia, saatte muut kiinni!

Vierailija
59/102 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tällaisia ihmisiä oikeasti on olemassa, jotka tulevat äidin ja lapsen väliin leikkimään äitiä. Yleensä nämä ovat isoäitejä, mutta myös muita sukulaisia tai ystäviä. Sinun ap tulee asettaa selkeät rajat sukulaisellesi. Käyttäytymisellään hän syö vanhemmuuttasi ja saa sinut tuntemaan itsesi epävarmaksi. Älä anna moisen tapahtua.

Vierailija
60/102 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tällainen lapseton isosisko. Ja kyllä, todella aggressiivisesti pyrkii äidiksi äidin paikalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan