Moni nainen hankkisi lapsia vaikka heti jos saisi itse olla isän roolissa
Siis miettikää nyt tosissanne miten paska diili naiselle lapsen hankkiminen oikeasti on: kärsit 9 kk raskausvaivoista, voit saada synnytyksessä jopa pysyviä vammoja, äitiyslomalla tulosi putoavat, tulokehitys jää miehistä jälkeen, yhä edelleen nainen on useammin se joka jää kotiin hoitamaan sairasta lasta jne. Moni mies jatkaa harrastelujaan normaalisti vaikka olisi pieniä lapsia kotona, nainen sen sijaan hoitaa lapsia ympäri vuorokauden.
Isyys on edelleen paljon kevyempää ja rennompaa kuin äitiys. Ja jos isä hoitaa asiat edes sinne päin jo on kaikki kilpaa ympärillä kehumassa että onpa tuo Matti aivan loistoisä kun käy lapsen kanssa muskarissakin.
Kommentit (600)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni tuore äiti jaksaisi kuunnella ainaista vttuilua lapsenhoitotaidoistaan tai ylipäänsä mistään arkisista hommista?
Aika moni joutuu kuuntelemaan, kun työnsankari tulee työpäivän päätteeksi kotiin ja alkaa listata, mitä "kotona makaava" vaimo on jättänyt tekemättä.
Niin, onhan se raskasta päivät pitkät sotkea kotona ja lojua av-palstalla.
Kyllä sen työssäkäyvän pitää siivota kotonamakaajan sotkut, eikö niin?
Kyllähän sinä tiedät, miten äkkiä taapero saa sotkua aikaiseksi. Siihen ei tarvitse kuin hetkeksi kääntää selkänsä.
Ehtiihän se sotkea, kun äityli roikkuu netissä ja somessa.
Älä höpsi, siihen riittää minuutin vessareissu. Onhan sinulla asiasta kokemusta.
Kyllä. Näkeehän äityleiden netti/some-riippuvuuden ihan kaikkialla. Kaikki aika menee luurissa kiinni roikkuessa. Vai oletko sinä sokea?
Tuo on ihan omia luulojasi. Jos sinä et kykene kuin yhteen asiaan kerrallaan, niin älä yleistä.
Eihän äitylit huomaa omia lapsiaankaan edes julkisissa liikennevälineissä kun roikkuvat luurissaan.
Ihan turhaan kiellät tosiasioita. Ja netissä sinäkin roikut nyt ja olet kärppänä vastailemassa. Missäs lapsesi menee?
Kerron heti, kun sinä kerrot ensin missä sinun lapsesi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni tuore äiti jaksaisi kuunnella ainaista vttuilua lapsenhoitotaidoistaan tai ylipäänsä mistään arkisista hommista?
Aika moni joutuu kuuntelemaan, kun työnsankari tulee työpäivän päätteeksi kotiin ja alkaa listata, mitä "kotona makaava" vaimo on jättänyt tekemättä.
Kyllähän sinä tiedät, miten äkkiä taapero saa sotkua aikaiseksi. Siihen ei tarvitse kuin hetkeksi kääntää selkänsä.
Älä höpsi, siihen riittää minuutin vessareissu. Onhan sinulla asiasta kokemusta.
Kyllä. Näkeehän äityleiden netti/some-riippuvuuden ihan kaikkialla. Kaikki aika menee luurissa kiinni roikkuessa. Vai oletko sinä sokea?
Tuo on ihan omia luulojasi. Jos sinä et kykene kuin yhteen asiaan kerrallaan, niin älä yleistä.
Eihän äitylit huomaa omia lapsiaankaan edes julkisissa liikennevälineissä kun roikkuvat luurissaan.
Ihan turhaan kiellät tosiasioita. Ja netissä sinäkin roikut nyt ja olet kärppänä vastailemassa. Missäs lapsesi menee?
On jo omillaan. Eikä muuta tosiasioita mihinkään suuntaan. Niin missäs sinun kakarasi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jo omillaan. Eikä muuta tosiasioita mihinkään suuntaan. Niin missäs sinun kakarasi on?
Missä lienevätkään, ei mitään tietoa. Minulla ei tosin ole kakaroita vaan lapsia.
Aina tämä sama ulina vuodesta toiseen. Nykyään toimii erilailla kuin keskiajalla, molemmat osapuolet hoitavat lasta yhdessä. Tottakai toisen on hyvä olla töissä, nykyään moni mies jää hoitamaan lasta ja luvut on nousussa.
Nykyään on muotia laittaa lapsi hoitoon heti kun vain pystyy, eli alle vuotiaana. Sitten molemmat käy töissä ja hoitaa lasta vuorollaan mikäli on terve ja normaali suhde. Valintojen maailma, jokainen valitsee oman polkunsa ja miehensä/naisensa, mutta turha alkaa syyllistämään kaikkia paitsi itseään jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näin on, miksi sitten on enemmän lapsia haluavia naisia kuin miehiä?
Miehelle suurin vaikeus on löytää elämänkumppani, ja etenkin sellainen joka on kiinnostunut miehestä muistakin syistä kuin siksi koska haluaa pikaisesti lapsia.
Palataan asiaan sitten kun naiset haluavat seurustella mutta ei lisääntyä.
Olisipa asiat todellakin noin. Pari vela ystävääni on saanut huomata ajan saatossa kuinka juurikin miehet ovat kääntäneet kelkkansa ja sanoneet haluavansa vielä vanhoilla päivillään edes yhden muksun. Tilastot puhuvat miesten äänellä kertoen tätä samaa. Mistä löytyisi operaatiossa käyneitä tosi miesveloja?
Näytä esimerkin vuoksi näitä tilastoja?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisesta naisesta ei vain ole äidiksi. Se vaatii luontoa
Olen ehkä poikkeus, mutta tämä on kuitenkin oma kokemukseni:
Suomessa nainen on usein se koulutetumpi ja paremmin ansaitseva. Se, jonka omistusasuntoon mies muutti pienestä vuokra-asunnostaan. Nainen maksaa lainaa, jeesaa miestä taloudellisesti, hoitaa kotityöt, maksaa ja järkkää remontit, mies maksaa juoksevista kuluista 50%.
Ennen lasten syntymää kuvio on ok. Mutta lapsen synnyttyä kaikesta käytännön asioista ja laskuista vastaaminen vaatii, en sanoisi liikaa luontoa, mutta ei myöskään houkuta. Käytännössä moni nainen joutuu valitsemaan voimiensa ja tulojensa mukaan joko lapset tai parisuhteen.
Kuten sanoin, voin olla outo poikkeus, mutta suvussani, ystävä/tuttavapiirissäni lähes poikkeuksetta nainen ansaitsee ja omistaa enemmän myös työ sitoo enemmän. Samalla valtaosa "kotitöistä", ei vain siivous, ruuanlaitto, vaan myös omistamansa asunnon remonteista+auto(i)sta huolehtiminen+maksaminen, lainat jne. kuuluvat naiselle. Ymmärrattävää sinänsä. Omistajan kuuluukin maksaa.
Kyse ei ole siitä, ettevätkö naiset haluaisi lapsia. Monilla ei vain ole taloudellisest varaa, aikaa ja voimia lapsiin. Ainakaan parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos naisilla olisi isän rooli perheessä niin paperiabortti olisi lisätty lakiin jo viime vuosituhannella.
No ei taatusti olisi. Naiset on vastuuntuntoisempia mitä miehet.
Hupaisa kommentti ketjussa joissa naiset kilpaa kadehtivat (stereotyyppisen huonon ja vastuuttoman) isän roolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisesta naisesta ei vain ole äidiksi. Se vaatii luontoa
Olen ehkä poikkeus, mutta tämä on kuitenkin oma kokemukseni:
Suomessa nainen on usein se koulutetumpi ja paremmin ansaitseva. Se, jonka omistusasuntoon mies muutti pienestä vuokra-asunnostaan. Nainen maksaa lainaa, jeesaa miestä taloudellisesti, hoitaa kotityöt, maksaa ja järkkää remontit, mies maksaa juoksevista kuluista 50%.
Ennen lasten syntymää kuvio on ok. Mutta lapsen synnyttyä kaikesta käytännön asioista ja laskuista vastaaminen vaatii, en sanoisi liikaa luontoa, mutta ei myöskään houkuta. Käytännössä moni nainen joutuu valitsemaan voimiensa ja tulojensa mukaan joko lapset tai parisuhteen.
Kuten sanoin, voin olla outo poikkeus, mutta suvussani, ystävä/tuttavapiirissäni lähes poikkeuksetta nainen ansaitsee ja omistaa enemmän myös työ sitoo enemmän. Samalla valtaosa "kotitöistä", ei vain siivous, ruuanlaitto, vaan myös omistamansa asunnon remonteista+auto(i)sta huolehtiminen+maksaminen, lainat jne. kuuluvat naiselle. Ymmärrattävää sinänsä. Omistajan kuuluukin maksaa.
Kyse ei ole siitä, ettevätkö naiset haluaisi lapsia. Monilla ei vain ole taloudellisest varaa, aikaa ja voimia lapsiin. Ainakaan parisuhteessa.
Tilastot eivät oikein tue mutuiluasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä paljon keskustelua, en ehdi kaikkia viestejä lukemaan ennen kun palsta menee kiinni. Sitä kuitenkin haluaisin kommentoida, että kritiikkini ei kohdistu miehiin sinänsä, vaan siihen millaiset roolit tämän päivän vanhemmilla edelleen on. Tietysti vain nainen (tai hormonihoidon lopettanut transmies) voi olla raskaana, synnyttää ja imettää, se on biologiaa. Kuitenkin pitäisi ihan jo yhteiskunnallisella tasolla löytää parempia keinoja siihen ettei naisia syrjittäisi automaattisesti työmarkkinoilla, vanhemmuuden kustannukset pitäisi jakaa kaikkien työntantajien kesken. Nuoren naisen palkkaamisen ei pitäisi olla työnantajalle riski.
Toisekseen vanhemmaksi ryhtyneiden miesten pitäisi opetella ottamaan enemmän vastuuta, naisen ei pitäisi joutua pelkäämään että joutuu olemaan yksin vastuussa lapsesta. Onko ne sitten lapsuuden perheen sukupuoliroolit mihin monet muuten tasa-arvoista elämää viettävät nuoret miehet putoavat siinä vaiheessa kun parisuhteeseen tulee lapsi? Jo pieniä poikia pitäisi kasvattaa tekemään kotitöitä ja kohti vastuullisuutta, ei vain tyttöjä.
Kommentoin huomenna lisää, palsta menee kiinni nyt.
T: Ap
Tunnetko paljonkin perheitä, joissa pojat ei tee kotitöitä ja tytöt tekee? Minä en tiedä ainuttakaan. Joko vanhemmat vaatiivat kaikilta lapsilta tai sitten ei keneltäkään. Sukupuoli ei siinä paljon paina. Olen 30+ ja lapset jo koulussa. Joku raja tähän mesoamiseen taas.
Oma lapsuuden perheenikin oli tällainen. Minäkin olen yli 30 mutta omia lapsia ei ole. Ainakin maalla oli vielä jokunen vuosikymmen sitten ihan normaalia että tytöiltä vaaditaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaa naiset ei sen isänkään rooli mikään helppo ole vaikka niin kuvittelette. Ristiriitaisia vaatimuksia yhteiskunnan ja puolison taholta, koskaan et ole tarpeeksi hyvä, pitäisi elättää perhe ja samalla viettää paljon aikaa kotona.
Nainen saa valmistautua uuteen tulokkaaseen raskausajan, miehenä taas huomaat vaan yksi päivä, että kotona on vaaleanpunainen huutava käärö jota et pysty edes itse aluksi ruokkimaan. Puolisosi on täysin hormonihuuruissa ja vaikuttaa olevan ihan eri henkilö, kaikki entinen on mennyttä.
Tuo pikkuvauvavaihe on lyhyt. Kai tajuat myös sen, miten iso urakka naisella on yhden vuorokauden aikana saada elimistö synnyttämään lapsi ja maidontuotanto alkuun, joten ei ihme, että hormonit heittelee. Perheen elättäminen ei ole vain miehen vastuulla, nainen saa äitiyspäivärahaa ja sitten palkkaa. Tavallinen työpäivä kestää arkisin 8 tuntia plus matkat, siinä jää ihan kivasti miehellekin aikaa perheen kanssa. Miehenkin pitää pistää asiat tärkeysjärjestykseen.
Kaikki on suhteellista. Onko pari vuotta lyhyt aika? Moni imettää tuon ajan. Sitten vielä kahden vuoden jälkeen se, että taapero ei osaa puhua kovin ja ymmärtää puhettakin rajoitetusti on monelle miehelle hankala tilanne.
Hormoneihin ei itse voi vaikuttaa, mutta voi tiedostaa asian ja esimerkiksi muistuttaa isälle, että en ehkä ole täysin oma itseni, voitko tukea ja ymmärtää. Naiset kuvittelevat vieläkin miesten olevan jotain ajatustenlukijoita.
Eikä äitiyspäivärahalla hankita mitään naisten vaatimaa luksuselämää, korkeintaan ehkä ylläpidetään sitä nykyistä. Kun lapset syntyvät niin kaikkia toiveita alkaa sadella, pitää hankkia isompi asunto, pitää vaihtaa auto isompaan ja turvallisempaan, pitää ostaa uusi lapsiystävällinen sisustus ja lista jatkuu...
Sitten vielä se klassinen virhe, että kun mies tulee väsyneenä töistä kotiin niin nainen on hyperinnokkaana tyrkkäämässä lapsen miehen hoitoon "kun nyt on mun vapaavuoro lapsista, olen ollut koko päivän kotona". Oikeampi eli parisuhteelle parempi tapa olisi se, että illan vapaa-aika jaetaan puoliksi ja töistä tuleva saa ensin hengähtää hetken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä paljon keskustelua, en ehdi kaikkia viestejä lukemaan ennen kun palsta menee kiinni. Sitä kuitenkin haluaisin kommentoida, että kritiikkini ei kohdistu miehiin sinänsä, vaan siihen millaiset roolit tämän päivän vanhemmilla edelleen on. Tietysti vain nainen (tai hormonihoidon lopettanut transmies) voi olla raskaana, synnyttää ja imettää, se on biologiaa. Kuitenkin pitäisi ihan jo yhteiskunnallisella tasolla löytää parempia keinoja siihen ettei naisia syrjittäisi automaattisesti työmarkkinoilla, vanhemmuuden kustannukset pitäisi jakaa kaikkien työntantajien kesken. Nuoren naisen palkkaamisen ei pitäisi olla työnantajalle riski.
Toisekseen vanhemmaksi ryhtyneiden miesten pitäisi opetella ottamaan enemmän vastuuta, naisen ei pitäisi joutua pelkäämään että joutuu olemaan yksin vastuussa lapsesta. Onko ne sitten lapsuuden perheen sukupuoliroolit mihin monet muuten tasa-arvoista elämää viettävät nuoret miehet putoavat siinä vaiheessa kun parisuhteeseen tulee lapsi? Jo pieniä poikia pitäisi kasvattaa tekemään kotitöitä ja kohti vastuullisuutta, ei vain tyttöjä.
Tunnetko paljonkin perheitä, joissa pojat ei tee kotitöitä ja tytöt tekee? Minä en tiedä ainuttakaan. Joko vanhemmat vaatiivat kaikilta lapsilta tai sitten ei keneltäkään. Sukupuoli ei siinä paljon paina. Olen 30+ ja lapset jo koulussa. Joku raja tähän mesoamiseen taas.
Oma lapsuuden perheenikin oli tällainen. Minäkin olen yli 30 mutta omia lapsia ei ole. Ainakin maalla oli vielä jokunen vuosikymmen sitten ihan normaalia että tytöiltä vaaditaan enemmän.
Ehkä tuossa on joku väliinputoajasukupolvi jossa kotitöitä vielä oli mutta niitä muita maaseudun töitä ei ehkä niinkään? Kyllä meilläkin aikanaan siskoilta odotettiin enemmän kotitöiden suhteen, mutta itse kuljin vaahtosammuttimen kokoisesta isukin mukana maatilan hommissa. Makuasia kai mitä mukavampana pitää, siivoamista ja ruuanlaittoa vai vaikkapa klapien kantamista tai lannan lapioimista.
Aiheesta perhevapaiden käyttö, miehet edelleen jäävät huomattavasti harvemmin vanhempainvapaalle (ja ehkä siksi eivät osaa arvostaa naisen kotona tekemää työtä):
https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/perh…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai siis pojilta vaadittiin enemmän raskaita töitä, mutta jos tytön piti tehdä jotain se oli vaan vaatimista.
Vierailija kirjoitti:
Mä ottaisin vaikka heti toisen jos minun ei tarvitsisi tehdä sitä. Voisin vielä ottaa täyden hoitovastuun jos vaan jollain tapaa voisi välttää sen 2 vuoden hormonisekoilun ja kaikki muut vaivat mitkä tulee kylkiäisenä.
Moni transnainen tappaisi saadakseen olla tavallinen nainen ja kokea nuo äitiyteen kuuluvat jutut.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken huipuksi mies on perheen ylin päättäjä ja mies saa vain sukupuolensa perusteella nimensä jatkumaan. Ja naiset ihan itse puolustaa tätä raivolla. Olette noloja. Luulisi että jokin itsekunnioitus olisi akallakin. Vapaa nainen muka käytetty. Ihan orjan ja seksityöläisen roolissa te olette.
Miksi jaksat vuodesta toiseen, kun olet tehnyt itsesi pelleksi kaikkien silmissä eikä kenellekään merkkaa sanomisesi yhtään mitään? Tuskin sinulle enää palkkaakaan maksetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai siis pojilta vaadittiin enemmän raskaita töitä, mutta jos tytön piti tehdä jotain se oli vaan vaatimista.
Mä olen 40, meillä oli sama meininki kaupungissa, tosin toinen vanhemmistani oli ensimmäisen polven kaupunkilainen. Mitään raskaita "miesten töitä" ei ollut (kerrostalo), silti kotitöihin opetettiin vain tytöt. No, me sitten osattiinkin kun maailmalle lähdettiin, veljillä oli vuorollaan vähän kovempi koulu kun mitään ei oltu kotona vaadittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaadittiin varmaan enemmän kotitöitä juu. Mutta ei me pojatkaan jouten oltu, vaan kyllä se aika mikä ei mennyt koulussa meni pitkälti sitten tilan töissä isukin kanssa. Että ei siinä juuri joutanut tuvan kattoon syljeskelemään sillä välin kun siskot piikoo, aika pitkää päivää painoivat kaikki. Mutta ei tosiaan ruokaa tarvinnut laittaa eikä juuri siivotakaan, eikä siihen olisi aikaa riittänytkään. Harmi sinänsä, nuo taidot piti opetella aikuisiällä itse ja taitavat modernissa maailmassa olla keskimäärin hyödyllisempiä kuin moni niistä hommista joita me pojat tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pojat ei ihan oikeasti tehneet mitään kotitöitä, mitä nyt välillä itse kokkasivat oman ruokansa. Isäni kyllä teki kotitöitä vaikka äiti teki paljon enemmän. Ja äitini ei pystynyt tekemään terveytensä vuoksi mitään halon hakkuuta tms, ne oli aina isän hommaa, isä ei antanut meidän lasten edes koskea kirveeseen. En tiedä miksi meillä lapsilla oli tällainen työnjako, mutta samanlainen näkyi samalla kylällä olevan järjestään melkein joka perheessä. Kaupungeissa oli varmasti sivistyneempi meno.
Vierailija kirjoitti:
Aiheesta perhevapaiden käyttö, miehet edelleen jäävät huomattavasti harvemmin vanhempainvapaalle (ja ehkä siksi eivät osaa arvostaa naisen kotona tekemää työtä):
https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/perh…
Ai miehet vaan päättää "jäädä" perhevapaille? Ja äityli menee toki siksi aikaa tienamaan, niinhän?
Ette te edes halua jakaa niitä perhevapaita. Se nyt vaan on faktaa.
Se ei ole LIENEE, vaan se syy on todella tuo alussa mainittu. Eikä tule taatusti muuttumaan enää vanhan mallin mukaiseksi.