Naapuri leikkasi aidalla kasvaneen meidän istuttaman köynnöksen alas a
Olemme asuneet naapureina monta vuotta rivitalossa ja ilmeisen hyvissä väleissä. Nyt naapurini oli leikannut meidän puolelle istuttamamme köynnöksen alas kysymättä meiltä. Olen pöyristynyt, sillä en itse ikinä toimisi noin. Mietin nyt, että mitä sanoa. Mitä sinä sanoisit? Köynnös kasvoi aidalla pihojemme välissä. Ei ole alasleikattavaa lajia, vaan kasvaa vanhoista oksista.
Kommentit (26)
Anopillani kasvaa viinirypäle ihan talon seinustalla aidan vieressä. Tuottaa hyvin rypäleitä. Paikka Etelä-Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Kestää talven hyvin. Googleta paremmin. Asun Tampereella. Köynnös on 8 vuotta vanha ja kuten sanoin, olen joka vuosi leikannut sitä. Vanhaa kasvia ei kuitenkaan leikata alas asti, kuten naapuri nyt teki. Asia kiukuttaa ja surettaa, jos kasvi ei kestä noin rajua leikkausta.
Ap.
Siivoilu ja hoitoleikkaus on eri asia. Kumma että et aloitukseen laittanut heti, että kasvia kuuluu leikata vain vähän kerrallaan, minkä olette tehneet, mutta nyt naapuri meni leikkaamaan väärin. Jos tapaus olisi tosi, jokainen olisi varmasti tuonut esiin tämän eron. Nyt aloitit provolle tyypilliseen tapaan epämääräisesti, jotta voit sitten katsoa mihin suuntaan ketju lähtee. Mutta joo, mulle ihan sama, senkun jatkakaa vaan. Ilmeisesti jotain huvia tulee elämään.
Mä en tajua näitä kommentteja. Mikä olisi motiivi provoilulle tässä asiassa? Mutta antaa siis olla. Näillä sivuilla ei saa asiallista keskustelua lainkaan. Harmittaa julmetusti toi kasvi ja en haluaisi riitoihin naapurin kanssa, mutta toisaalta haluaisin hänen ymmärtävän, ettei mennyt ihan putkeen. Ajattelin täällä saada perspektiiviä tilanteeseen, jotta huomenna osaisin kommentoida asiaa naapurille jämäkästi, mutta ystävällisesti.
Täällä epäillään kasvin lajiketta ja uskotaan provoksi. Miten ihmeessä? Kiitos parille asialliselle kommentille.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan kuitenkin villiviiniköynnös.
Olisikohan kuitenkin ymmärryksessäsi vikaa?
Oisko voinu mennä vahingossa? Jos on trimmerillä ottanut aidan alustaa muuten siistiksi?
Käy kysymässä naapurilta. Jos rouva ei tiedä asiasta, niin ukko vetäs vahingossa matalaksi.
No ei ole normaalia mennä leikkomaan toisen istutuksia. Mutta siis en usko koko juttua. Ihan normaali ja mukava naapuri menisi leikkaamaan viiniköynnöksen (joka kyllä normaalisti Suomen leveyksillä tarvitsee kasvihuoneen, tai ainakin tosi suojaisan aurinkoisen paikan jossain seinustalla, aika uskomatonta että menestyisi aidanteena kahden pihan välissä) aidan alta urkkien? Ja ap:n köynnös siis olisi menestynyt ilman että ap olisi googlannut hoito-ohjeita ja toiminut niiden mukaan? Tuo leikkausasia oli ensimmäinen, mikä tuli vastaan kun kirjoitti lajikkeen nimen googleen. Sori, en vain jaksa uskoa. Koko päivän ollut ihan tosi huonoja provoja. t. linkin laittanut