Osa papeista ei siunaa tuhkattua vainajaa – lukijat kertovat järkytyksestään: ”Kirkko kieltäytyi siunaamasta äitiäni”
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b1dcd2b-64ff-42cd-bf1a-a45493092479
Alkaisi olla hiljalleen tällaisen kirkon aika ohi?
Kommentit (75)
Tuli mieleeni, että jos Suomen kansalainen kuolee jossakin kauempana ulkomailla, eikä hän ole siellä minkään seurakunnan jäsen, niin eikö olisi yksinkertaisempaa tuhkata vainaja ja toimittaa sitten vain tuhkat uurnassa kotimaahan siunattavaksi ja haudattavaksi. Ei tarvittaisi kalliita sinkkiarkkuja ja kuljetuksia. Tällainen tietenkin voisi toteutua vain, jos vainaja on aukottomasti tunnistettu kuolinmaassaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on luonnottoman näköistä kun arkun asemasta on uurna alttarilla.
Minusta taas on luonnottoman näköistä, jos vainaja on henkilöautossa omaisen sylissä matkalla toiselle puolelle Suomea siunaustilaisuuteen. Tai edes takapenkillä. Uurna omaisen sylissä ei näytä yhtään niin kummalliselta.
Vainajan polttamisesta tai itse asiassa niiden jäännöstuhkien keräämisestä tuli mieleen, että kuinka ne tuhkat kerätään krematoriosta talteen.
Onko siellä joku tuhkaimuri, pölynimurin kaltainen laite jolla impataan tuhkat säiliöön, avataan laite ja kaadetaan jäännökset uurnaan.
Koko ajatus tuntuu aika vastenmieliseltä. Joku suntio imuroi uunista jäänteeni pölypussiin, miettii mitähän sitä söis ruokatunnilla safkaksi, kaataa jätteet uurnaan, joka viedään kirkolle ja sen jälkeen kohdellaan kuin kipiää pillua, arvokkaasti ja oikein siunataan haudan lepoon.
Eikö yksinkertaisempaa olisi hakea ne arkun, edellisten vainajien ja omaisen tuhkat ja kipata auton ikkunasta ulos moottoritielle?
Tai kaataa samantien talon roskikseen kun tyhjentää auton tuhkakupin?
Taas revitään helppoja otsikoita aiheesta, joka ihmisillä menee tunteisiin, kun ei tiedetä mitään toimintatavoista. Kirkko ei mitenkään voi rahastaa tällä käytännöllä, vaan siitä hyötyy hautaustoimisto, jos joku kuljetusten muodossa. Se arkku on pakko ostaa sytykkeiksi joka tapauksessa, koska ruumis palaa huonosti. Ulkomailla ja kaukana kotipaikkakunnalta kuolleiden tuhkien siunaaminen on ihan normikäytäntö. Ja jos jonkun mummo on jo ehditty polttaa, en jaksa uskoa, että joku siinä kohtaa kieltäytyy enää siunaamasta, korkeintaan etukäteen kysyttäessä. Teologiset perusteet ovat vähän huteralla pohjalla, kyse on enemmänkin perinteestä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on silkkaa rahastusta, että ensin pitää ostaa siunaustilaisuuteen satojen eurojen arkku ja kukat. Sitten vielä se uurna. Itsekin olisin toivonut ensin tuhkausta ja sitten siunaus.
Arkussa se vainaja tuhkataan, älä luulekaan voivasi viedä mustaa jätesäkkiä krematorioon. Rahaa kuluu ihan yhtä paljon, siunattiin se vainaja arkussa tai uurnassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuokaa meille, voin siunata ja halavalla.
Perinteiset itkijänaiset nyt puoleen hintaan ja vain meiltä.
Kummallista, että nykyaikana vielä halutaan joku ammattilainen lukemaan latteita raamatunkohtia arkun äärelle ja "siunaamaan" vainajaa.
Tavallinen ihminen se pappikin on, eikä ole saanut virka--asemaansa mistään korkeammalta taholta.
Lukenut muutamai vuosia alaa ja alkanut toimittaa työtään, aivan samalla tavalla kuin autonasentaja tai marketin pikasuutari.
Tulkee meille, meillä pannaan halavalla ja hautaan saakka.
Siunauksin, en ole pappi, mutta voinhan mä vilkaista.
Evlut-papiksi päästäkseen täytyy olla teologian maisteri, opinnot kestävät vähintään 5 vuotta, yleensä enemmän. Opintoihin sisältyy myös vaativat kieliopinnot eli pakollinen kreikka, latina ja heprea. Papiksi vihkiminen ei ole myöskään automaatio, vaan pitää olla soveltuva alalle ja sen päättää tuomuokapituli.
Uurnan siunaamista haluavat ovat joko laiskoja (eivät viitsi tulla erikseen laskemaan uurnaa) tai saitoja (haluavat säästää kuluissa). Härskiä marista, kun ei itse kunnioiteta vainajaa
Vierailija kirjoitti:
Tietääkä joku miten uskonnottomien hautaaminen käytännössä järjestetään? Pitääkö siinä toimittaa jokin tilaisuus ennen tuhkien hautaamista jonnekin vain miten?
Täysin vapaamuotoista. Tuhkien käsittelystä säätää hautauslaki, mutta itse voi sirotella maanomistajan luvalla paikkaan, joka merkitään maarekisteriin (?). Vaikka mökille.
Esim. kansallispuistoihin voi Metsähallituksen luvalla sirotella.
Kirkon työntekijät niuhottavat ja tekevät omia tulkintojaan, joista armo, rakkaus ja kristillisyys on kaukana. Pikkumaisuuteen Kirkko näivettyy.
Vierailija kirjoitti:
Uurnan siunaamista haluavat ovat joko laiskoja (eivät viitsi tulla erikseen laskemaan uurnaa) tai saitoja (haluavat säästää kuluissa). Härskiä marista, kun ei itse kunnioiteta vainajaa
Miten ruumiin mädättäminen lootassa ja ajeluttaminen satoja kilometrejä autolla on muka kunnioittavampaa? Oliskohan sun kiristytettävä noita irrallaan olevia ruuvejasi.
Tämä "kuollut äkkiä tuhkaksi ja pois käsistä" liittyy samaan kategoriaan että ikääntyvän pitäisi ajoissa älytä repiä kirjansa ja hävittää tavaransa ettei jälkipolven tarvitse rasittaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä "kuollut äkkiä tuhkaksi ja pois käsistä" liittyy samaan kategoriaan että ikääntyvän pitäisi ajoissa älytä repiä kirjansa ja hävittää tavaransa ettei jälkipolven tarvitse rasittaa itseään.
Mä olen tuosta eri mieltä. Tuhkaamalla vainajan saa lisää aikaa järjestää muistotilaisuuden, koska tuhkia saa säilyttää paljon paljon kauemmin kuin ruumista. Vainajalla voi esim olla läheisiä toisella puolella maapalloa, jotka haluaisivat tulla siunaustilaisuuteen, mutta eivät pysty tulemaan niin lyhyellä varoitusajalla kuin mitä ruumista saa säilyttää.
Mun hautaustahdossa lukee näin:
Rakkaat lapset! Toivon, että minut tuhkataan ilman seremonioita ja tuhka sirotellaan puiden juurelle. Olen aina rakastanut puita ja tuulen huminaa niiden latvuksissa.
Mutta: koska olen kuollut, asia on minulle yhdentekevä. Toimikaa kuten parhaaksi näette, kunhan ette haaskaa maata, kiveä ja rahaa. Kuolleet eivät tarvitse mitään. Elävät tarvitsevat.
Rakkaudella äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ruumiin mädättäminen lootassa ja ajeluttaminen satoja kilometrejä autolla on muka kunnioittavampaa? Oliskohan sun kiristytettävä noita irrallaan olevia ruuvejasi.
Ei ne ketään sairaalan alakerrassa tuhkaa, joten samalla tavalla ruumis pitää arkkuun sulkea ja ajattaa krematorioon, tuhkattiin se siunattuna tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Mun hautaustahdossa lukee näin:
Rakkaat lapset! Toivon, että minut tuhkataan ilman seremonioita ja tuhka sirotellaan puiden juurelle. Olen aina rakastanut puita ja tuulen huminaa niiden latvuksissa.
Mutta: koska olen kuollut, asia on minulle yhdentekevä. Toimikaa kuten parhaaksi näette, kunhan ette haaskaa maata, kiveä ja rahaa. Kuolleet eivät tarvitse mitään. Elävät tarvitsevat.Rakkaudella äiti
Ja silti lapsesi joutuvat hankkimaan arkun, ajattamaan ruumiisi krematorioon, hankkimaan uurnan, noutamaan sen krematoriosta ja hankkimaan luvan tuhkan huiskimiseen omaan metsäänne (vieraiden omistamien puiden juurelle ei jokaruuminoikeudella mennä noin vain!). Eli missä kohdassa se säästö on?
Jos olisin pappi, en myoskään siunaisi tuhkaa,
Ruumiinsiunaus ensin, sitten vasta tuhkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tuosta eri mieltä. Tuhkaamalla vainajan saa lisää aikaa järjestää muistotilaisuuden, koska tuhkia saa säilyttää paljon paljon kauemmin kuin ruumista. Vainajalla voi esim olla läheisiä toisella puolella maapalloa, jotka haluaisivat tulla siunaustilaisuuteen, mutta eivät pysty tulemaan niin lyhyellä varoitusajalla kuin mitä ruumista saa säilyttää.
Ruumista voidaan säilyttää vaikka 2 vuotta, joten ei huolta, kyllä jopa Greta ehtii purjeveneellä paikalle.
Miksei vainajaa saisi siunata ennen tuhkausta? Miksi ihmeessä joku haluaa vasta tuhkalle siunauksen? En tajua. Ensin siunaus, sitten viedään tuhkattavaksi. Sitten uurnan hautaus tai tuhkan sirottelu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tuli kyllä täytenä yllätyksenä. Ei sillä, että asialla olisi minulle henkilökohtaista merkitystä, en kuulu kirkkoon.
Onko kirkolla tänä päivänä oikeasti varaa kieltäytyä tällaisesta? Savon sanomien jutun mukaan jo nyt yli puolet suomalaisista tuhkataan.
On varaa, sillä ei kirkon olemassaolo riipu siitä, että sillä on jäseniä.
Ylipäänsä koko "hautaan siunaaminen" (kansankielellä ruumiinsiunaus) ei ole kirkon opin mukaan mitenkään tarpeen, mutta jos siunataan niin siunataan sitten ruumis niin ehyenä kuin se kuoleman jälkeen on. Sitten voi vaikka tuhkata. Kaikki kirkkokunnat eivät tuhkaamista edes hyväksy.
Ei kirkon tarvitse olla mikään ihmisten mieliksi seremonioita järjestelevä toimisto.
Perin kummallista. Siunaahan papit jopa pääsiäisen virpomavitsoja.
Sisareni kohdalla meillä oli muistelutilaisuus sairaalan kappelissa. Siirsivät ruumiin arkkuun,arkku tuotiin kappeliin,jätettiin jäähyväiset vuoron perään, veli piti puheen. Sitte tuli auto hakemaan arkun ja vei tuhkaukseen. Uurna haettiin viikon päästä seurakunnan toimistosta ja haudattiin sukuhautaan. Ei pappia eikä mitään uskontoon liittyvää.