Luetellaan asioita jotka omassa lapsuudessa olivat normaaleja, joista nykyisin tehtäisiin lasu
Tai aikuisten toimintatapoja, joista nykyisin saisivat vähintään paheksuntaa osakseen.
Itse aloitan tukkapöllyllä ja luunapeilla.
Meillä oli kotona myös oma "rauhoitushuone", eli vierashuone johon jouduin jäähylle jos kiukuttelin (2-4 v).
Jäähyn aikana huoneesta sammutettiin valot. Luulen muuten pimeänpelkoni juontajan juurensa tästä.
Seurakunnan päiväkerhossa jouduin muista eristettynä syömään, koska minulla oli työntekijän mielestä ollut ylimielinen katse ruokarukouksen aikana. Huone jossa jouduin yksin syömään evääni, oli joku seurakunnan tila, samassa rakennuksessa kylläkin kuin kerhotilat. Seinällä oli valtava mustavalkoinen taulu Jeesuksesta orjantappurakruunu päässä ja kärsivä ilme kasvoillaan. Pelottava taulu :D
Olen syntynyt vuonna -88, eli en edes ole kovin vanha, mutta tuollaista silloin 90-luvun alussa.
Kommentit (345)
Korvaan puhallettiin tupakansavua jos se oli kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku sanoa missä vaiheessa ruumiillinen kuritus muuttui käytännössä kielletyksi, eli siitä alettiin tehdä lasuja ja sen käyttäjät leimata pahoiksi ihmisiksi? Ehkä joskus suuruusluokkaa 2005 tai vähän sen jälkeen?
1984 se kiellettiin lailla.
Oli niin uusi ja ihmeellinen juttu, että eihän sitä kukaan valvonut mitenkään.
En tiedä tulisiko lasu mutta hirveä paheksunta: vauvat aloitti kiinteän ruuan 3 kuukauden iässä suositusten mukaan. Jotkut aloitti jo aiemmin.
meidän päiväkodissa pestiin suut saippualla jos joku erehtyi kiroilemaan.vielä 1980-luvulla oli tämä käytäntö siellä voimassa.
tästä oli seurauksena se, että minä en ikinä kiroillut, mutta heti päiväkodista pääsyn jälkeen, aloitin kiroilemaan, kun tiesin ettei ne hoitajat enää voi sille mitään. veljeni kiroilee sitäkin enemmän.
-70 luvun alussa äitini joutui leikkaukseen. Olin silloin 12 vuotias ja viikon verran asuin yksin maalaistalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä 70-luvulla oli yleisenä tapana ulkoiluttaa lapsia talutushihnassa. Itsestänikin on useampi kuva missä tarhaikäisenä kävelen kaupungilla hihnaan kytkettynä. Aika vaikea kuvitella, että vastaava lasta alentava kohtelu sallittaisiin nykyään.
Lapsille on edelleen valjaita, joissa heitä "talutetaan". Ei tuo ole alentavaa vaan pragmaattista sellaisen 1-2-vuotiaan lapsen kanssa, joka välttämättä haluaa kävellä itse mutta on niin vilkas, että voi kaupungilla hukkua väenpaljouteen tai satuttaa itsensä. Ihan lapsen turvallusuuden takia niitä käytetään.
Oikeasti? Enpä ole ikinä nähnyt vaikka isossa kaupungissa asunkin.
Lapset päästettiin kulkemaan yksin kouluun ja jätettiin kauppareissun ajaksi yksin kotia tai kun vanhemmat oli vielä töissä ja itse pääsit koulusta
Koululaisilla ei ollut omaa puhelinta vaan kotiin soitettiin rehtorin lankapuhelimella, silloin oppilailla oli pääsy opettajan huoneisiin ja kansliaan
Ukona sai leikkiä kaveriporukalla, kiipeillä puissa, rymytä ja pelailla palloa, olihan se äänekästä mutta ei kukaan valittanut
Kukaan ei myöskään tullut sanomaan jos lähettiin porukalla omin luvin Mäkkäriin syömään niillä omilla viikkorahoilla
80/90-luvulla meillä ainakin puhuttiin suht normaalina asiana selkäsaunasta, vaikka itse en sellaista onneksi koskaan saanutkaan.
Vauvat jätettiin kauppaan mennessä nukkumaan vaunuihin oven ulkopuolelle.
Mulla oli 80-luvun lapsena aina niin likaiset vaatteet, että jos nykyisin näkisin lapsen moisissa nuhjuvaatteissa ja samat vaatteet päällä koko viikon, ajattelisin, että jotain on pahasti vialla. Mutta 80-luvulla kukaan ei pitänyt sitä minään.
Mitä ihmeen pahaa on jos lapselle laittaa valjaat?
Helppoa liikkua ihmisvilinässä.
Kaikilla lapsillani on sellaiset ollut, enkä ole huomannut niiden
aiheuttaneen mitään vahinkoa.
Vanhin lapseni käyttää niitä omillaankin. Jos on monta pientä taaperoa mukana,
niin täytyy sanoa, että kätsyt on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä 70-luvulla oli yleisenä tapana ulkoiluttaa lapsia talutushihnassa. Itsestänikin on useampi kuva missä tarhaikäisenä kävelen kaupungilla hihnaan kytkettynä. Aika vaikea kuvitella, että vastaava lasta alentava kohtelu sallittaisiin nykyään.
Lapsille on edelleen valjaita, joissa heitä "talutetaan". Ei tuo ole alentavaa vaan pragmaattista sellaisen 1-2-vuotiaan lapsen kanssa, joka välttämättä haluaa kävellä itse mutta on niin vilkas, että voi kaupungilla hukkua väenpaljouteen tai satuttaa itsensä. Ihan lapsen turvallusuuden takia niitä käytetään.
Kukaan valjaiden puolustaja ei koskaan pysty selittämään, miksi ovat kykenemättömiä pitämään tätä 1-2-vuotiasta vain kädestä kiinni tiukasti? Ja antamaan ohjeistuksen, että
kävellään nätisti ja kädestä pidetään kiinni. Muttakun kaikki onkin nykyään vain keskustelua.
Opettaja sai lyödä karttakepillä sormille
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku sanoa missä vaiheessa ruumiillinen kuritus muuttui käytännössä kielletyksi, eli siitä alettiin tehdä lasuja ja sen käyttäjät leimata pahoiksi ihmisiksi? Ehkä joskus suuruusluokkaa 2005 tai vähän sen jälkeen?
Mä oon syntynyt -96 ja kahesti oon saanut selkääni muksuna, molemmat 2000-luvun alussa, siihen päälle monet tukkapöllyt ja luunapit. Eli ei ainakaan ennen vuotta 2005 pidetty mitenkään yleisesti pahana kurittaa fyysisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruumiillinen kuritus on ollut laissa kiellettyä 80-luvun alkupuolelta lähtien.
Kirjoitin käytännön kieltämisestä enkä siitä mitä laissa lukee.
Kyllähän 90-luvulla esim. päiväkodeissa pestiin lasten suita saippualla vaikka se lain mukaan lasketaan ruumiilliseksi kuritukseksi. Ja kotona annettiin remmiä, eikä siitä tehty lasuja vaikka suku ja naapurit tiesivät.
Ei todellakaan pesty suita saippualla päiväkodeissa. Ja 90-luvulla kodeissa tapahtui väkivaltaa kuten nykyään ja hyvin harvasta mitään ilmoituksia tänä päivänäkään tehdään. Kyllä jo 80-luvulla meillä koulussa kaikki tiesi, että ruumiillinen kuritus on kiellettyä. Jotkut vanhemmat sitä teki, ja paheksuin jo lapsena näitä vanhempia ja säälin lapsia.
Älä yleistä! Vielä 90-luvun lopussa omassa pk:ssa kyllä pestiin suita saippualla ja tiedän muitakin pk:teja joissa näin tehtiin. Se ettet sinä tätä kohdannut, ei tarkoita ettei niin olisi tapahtunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti? Enpä ole ikinä nähnyt vaikka isossa kaupungissa asunkin.
Ei ne toki yhtä yleisessä käytössä ole, mutta kyllä niitä on edelleen myynnissä eikä niiden käyttöä ole käsittääkseni kielletty. Minulla itselläni ei ole tuon ikäisiä lapsia, mutta jos lapsi on vilkas ja tykkää kävellä, en oikein näe, miten tuo valjaiden käyttö esimerkiksi markkinoilla tai muussa väenpaljoudessa häntä vahingoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan valjaiden puolustaja ei koskaan pysty selittämään, miksi ovat kykenemättömiä pitämään tätä 1-2-vuotiasta vain kädestä kiinni tiukasti? Ja antamaan ohjeistuksen, että
kävellään nätisti ja kädestä pidetään kiinni. Muttakun kaikki onkin nykyään vain keskustelua.
Kerro toki, miten valjaiden käyttö vahingoittaa lasta? Jos sinulla tulee lapsille tarkoitetuista valjaista mielleyhtymä vaikkapa koiraan, eikö tämä ole enemmänkin sinun ongelmasi kuin sen kävelystä nauttivan lapsen?
Ehkäpä äidillä tai isällä on toinen lapsi kärryissä ja on vaikea pukata yhtä aikas kärryjä ja pitää lasta kädestä kiinni? Monet lapset myös haluavat kävellä itse eivätkä kädestä kiinni pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustin ulkomailla kun karkaileva taaperoni oli 2-vuotias. Minulla oli matkarattaat, matkalaukku ja taapero hihnassa, koska en halunnut hänen karkaavan lentokentällä ihmisvilinään. Turvatarkastuksessa hihna piti ottaa pois, ja hän juoksi täyttä vauhtia porttien läpi. Turvamiehet saivat hänet lopulta kiinni.