Luetellaan asioita jotka omassa lapsuudessa olivat normaaleja, joista nykyisin tehtäisiin lasu
Tai aikuisten toimintatapoja, joista nykyisin saisivat vähintään paheksuntaa osakseen.
Itse aloitan tukkapöllyllä ja luunapeilla.
Meillä oli kotona myös oma "rauhoitushuone", eli vierashuone johon jouduin jäähylle jos kiukuttelin (2-4 v).
Jäähyn aikana huoneesta sammutettiin valot. Luulen muuten pimeänpelkoni juontajan juurensa tästä.
Seurakunnan päiväkerhossa jouduin muista eristettynä syömään, koska minulla oli työntekijän mielestä ollut ylimielinen katse ruokarukouksen aikana. Huone jossa jouduin yksin syömään evääni, oli joku seurakunnan tila, samassa rakennuksessa kylläkin kuin kerhotilat. Seinällä oli valtava mustavalkoinen taulu Jeesuksesta orjantappurakruunu päässä ja kärsivä ilme kasvoillaan. Pelottava taulu :D
Olen syntynyt vuonna -88, eli en edes ole kovin vanha, mutta tuollaista silloin 90-luvun alussa.
Kommentit (345)
Lapsia seksualisoitiin tosi paljon. Jo ala-asteikäisiin suhtauduttiin jonain panopatjoina, ainakin puheissa. Jopa lähisukulaisten ja perheenjäsenten puheissa. Se oli tosi yököttävää. Seksualisoiminen oli läsnä ihan joka paikassa. Kaikki miehet tuijotit ja kuolasi avoimesti tyttöjä eikä yhtään peitelleet ajatuksiaan. Synnyin '76
Traumatisoiduin tosta ihan helvetin paljon.
Lasten harrastuksista ei oltu valmiita maksamaan kuten nykyään mutta silti tekemistä ja harrastuksia riitti. Pelattiin pallopelejä, tehtiin pyöräretkiä, käytiin partiossa, uimassa ja kirjastossa, notkuttiin puistoissa.
Vanhemmat ei todellakaan olleet kartalla lasten koulunkäynnistä nykyiseen tapaan, 2x vuodessa näkivät todistuksen. Nykyään jokainen unohtunut vihko, koetulos ja museokäynti tiedotetaan Wilman kautta.
Jos lapsi kiukutteli, oli ihan normaalia pelotella että laitetaan lastenkotiin tai annetaan mustalaisille ellei käyttäydy.
Tukistettiin, lyötiin avarilla takapuoleen, huudettiin ja riideltiin kännissä, hajotettiin tavaroita. Semmoista pientä. Mutta silti heidän mielestään meillä on ollut hyvä lapsuus.
Ihmettelen tuota lasten kahvinjuontia ennen vanhaan, meilläpäin aikuiset 70-80 luvulla sanoivat aina jos lapsi halusi kahvia että ei ennen kuin on rippikoulu käyty ja rokotettu.