Luetellaan asioita jotka omassa lapsuudessa olivat normaaleja, joista nykyisin tehtäisiin lasu
Tai aikuisten toimintatapoja, joista nykyisin saisivat vähintään paheksuntaa osakseen.
Itse aloitan tukkapöllyllä ja luunapeilla.
Meillä oli kotona myös oma "rauhoitushuone", eli vierashuone johon jouduin jäähylle jos kiukuttelin (2-4 v).
Jäähyn aikana huoneesta sammutettiin valot. Luulen muuten pimeänpelkoni juontajan juurensa tästä.
Seurakunnan päiväkerhossa jouduin muista eristettynä syömään, koska minulla oli työntekijän mielestä ollut ylimielinen katse ruokarukouksen aikana. Huone jossa jouduin yksin syömään evääni, oli joku seurakunnan tila, samassa rakennuksessa kylläkin kuin kerhotilat. Seinällä oli valtava mustavalkoinen taulu Jeesuksesta orjantappurakruunu päässä ja kärsivä ilme kasvoillaan. Pelottava taulu :D
Olen syntynyt vuonna -88, eli en edes ole kovin vanha, mutta tuollaista silloin 90-luvun alussa.
Kommentit (345)
Vierailija kirjoitti:
Opettaja sai lyödä karttakepillä sormille
Ei ole saanut lyödä noin vuoden 1915 jälkeen, mutta siitä ei ole uskallettu valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä 70-luvulla oli yleisenä tapana ulkoiluttaa lapsia talutushihnassa. Itsestänikin on useampi kuva missä tarhaikäisenä kävelen kaupungilla hihnaan kytkettynä. Aika vaikea kuvitella, että vastaava lasta alentava kohtelu sallittaisiin nykyään.
Lapsille on edelleen valjaita, joissa heitä "talutetaan". Ei tuo ole alentavaa vaan pragmaattista sellaisen 1-2-vuotiaan lapsen kanssa, joka välttämättä haluaa kävellä itse mutta on niin vilkas, että voi kaupungilla hukkua väenpaljouteen tai satuttaa itsensä. Ihan lapsen turvallusuuden takia niitä käytetään.
Kukaan valjaiden puolustaja ei koskaan pysty selittämään, miksi ovat kykenemättömiä pitämään tätä 1-2-vuotiasta vain kädestä kiinni tiukasti? Ja antamaan ohjeistuksen, että
kävellään nätisti ja kädestä pidetään kiinni. Muttakun kaikki onkin nykyään vain keskustelua.
Jos on monta lasta tai kädet varattu johonkin muuhun, niin ei välttämättä pysty pitämään kädestä kiinni ainakaan koko ajan. Vaikka kaupassa kun maksaa tai ottaa jotain hyllystä tai junalla matkustaessa kun on matkalaukkuja ei välttämättä kädet riitä.
Sitten jos on vaikka 180 cm mies ja pikkutaapero niin eihän se mies ylety pitämään sitä taaperoa kädestä paitsi jos kävelee selkäranka vinossa tai jalat koukussa ja taaperolla on tosi epämukavasti käsi suorana ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja sai lyödä karttakepillä sormille
Ei ole saanut lyödä noin vuoden 1915 jälkeen, mutta siitä ei ole uskallettu valittaa.
Siis 1915 se on kielletty valtion kouluissa. Niitä ei ole muuta kuin muutama normaalikoulu varmaan silloinkaan ollut. 99,9% kouluista on koko ajan ollut kunnallisia (tai yksityisiä) eikä siis valtiollisia.
Tuo yksin ja kaveriporukassa kulkeminen on tosiaan muuttunut. 90-luvulla me ala-asteikäiset käytännössä hengailtiin kesät omillamme metsissä, rannoilla ja leikkipuistoissa koko päivä ja välillä ilmestyttiin kotiin syömään. Kännyköitä ei vielä mitenkään laajasti ollut käytössä, joten vanhemmat vain luottivat, että kyllä ne jossain vaiheessa kotiin ilmestyvät. Illalla taisi olla joku kotiintuloaika.
Nykyään kuuntelen ihmeissäni, kun tuon ikäiset kuskataan kouluun ja kavereille, eivät kulje välttämättä omillaan missään. Ja jos kulkevatkin, ovat ennalta määrätyn ajan ja kännykällä tsekataan välillä, onko kaikki hyvin. Ja ei puhettakaan, että uimarannalle saisi mennä vain kaverin kanssa.
Varmaan 90% tässä ketjussa luetelluista asioista on sellaista, että vaikka niistä tehtäisiin lasu ja sosiaalityöntekijä lasun seurauksena pöyristyisi asiasta, niin ei se sosiaalityöntekijä silti pystyisi pakottamaan perhettä lopettamaan sitä asiaa kun se asia ei ole laiton.
Olin 3 v ja veljeni 5 ja sisko 7. Meidät jätettiin päiviksi keskenämme, kun vanhemmat rakensivat taloa 40 km päässä. Kulkivat sinne bussilla, ja osan matkasta polkupyörällä, joka oli bussin perässä olevissa koukuissa.
Siskoni häipyi aina jonnekin ja minä olin veljen kanssa kahdestaan.
Kerran pantiin meidän kissa uuniin ja yritettiin tehdä tulta hellaan.
Naapuri kuuli seinän taakse, että meillä vedettiin peltiä auki ja tuli pelastamaan Missen paistamiselta.
Tapahtui 50-luvulla.
Pelattiin lapsena pikkukaupungin juoppojen kanssa jalkapalloa urheilukentällä. 80-luvulla tämä oli OK.
Joku valjasfetissi aina sotkeutuu keskusteluun kuin keskusteluun.
Asun Helsingissä ja olen viiden vuoden sisään nähnyt yhdet valjaat parivuotiaalla. Ja tämäkään selvästi ei ollut terve lapsi.
Mutta jollain on nyt kauhea himo näihin valjaisiin. Jonkinlainen sm-muoto pedofiliassa. Hyökkää/vät aina hulluna puolustaen valjaiden käyttöä ikään kuin se olisi jokin maailman tärkein asia.
Suurin osa normaaleista vanhemmista näkee valjaat kuitenkin koiran kuljettamiseen sopivina, ei ihmisen.
Aika surullista että lastensuojelu on mennyt nykyään aivan yli, onko tarkoitusperänsä hyvät? voi olla. Eikös lastensuojelukin ole hyvä bisnes jollekin? mietin vaan...
Vierailija kirjoitti:
Pelattiin lapsena pikkukaupungin juoppojen kanssa jalkapalloa urheilukentällä. 80-luvulla tämä oli OK.
Miksi moisesta tehtäisiin lasu edelleenkään? Jos "juopot" ovat ihan kivoja lapsille ja kaikilla on hauskaa. Se on sitten eri asia, jos tarjotaan lapsillekin huikkaa :)
Ehkä nähdään sekin vielä, että lastensuojelu alkaa puuttumaan lasten vanhempien poliittisiin mielipiteisiin? En kyllä yhtään ihmettelisi vaikka niin kävisi.
Lähdin ala-asteella pyörällä kouluun ihan omia aikojani kun vanhemmat oli jo duunissa. Tulin koulun jälkeen kotiin itsekseni kun vanhemmat oli edelleen duunissa. Ei ollut ikinä mitään ongelmia, olin joku 8-9 v.
Vierailija kirjoitti:
Vauvat jätettiin kauppaan mennessä nukkumaan vaunuihin oven ulkopuolelle.
Joo.. olen saanut vauvani välillä 87-94 ja oli tosiaan aivan normaali käytäntö ainakin meidän nukkumalähiössä.
Niin se ilmapiiri muuttuu. Nyt se tuntuu aika oudolta. Eipä sitä koskaan mitään sattunut. Yhden kerran muistan, kun kaupasta tulin ulos. Laitapuolen kulkija (silloin sanottiin pultsari) oli lepertelemässä vauvalleni tui, tui, ja silitti poskea. Oli kuulemma vinkunut.
En mä raaskinu mitenkään moittia, sanoin vain, että kiva että rauhoittelit... Vähän tuli mieleen, mitä niissäkin näpeissä oli :D Ainakin mustat olivat ja ihonväristä ei kyse.
Mutta ei kai lastensuojelu tuollaiseen puuttuisi? Jos nyt piipahtaa kaupassa ja vaunut ovat vauvoineen ulkopuolella? Jos siis mitään muuta syytä ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Lähdin ala-asteella pyörällä kouluun ihan omia aikojani kun vanhemmat oli jo duunissa. Tulin koulun jälkeen kotiin itsekseni kun vanhemmat oli edelleen duunissa. Ei ollut ikinä mitään ongelmia, olin joku 8-9 v.
Hohhoijaa!
Totta kai monet toka- ja kolmasluokkalaiset lähtevät ihan omillaan kouluun ja tulevat omillaan takaisin nykyäänkin.
Onko täällä paljon lapsettomia linjoilla, kun ihan nykypäiväänkin kuuluvia asioita pidetään lasun arvoisina.
Kovat on varmaan huostaanottokulut nykyään, kun pitää lasten vanhemmat saada kuriin joka pikkuasiasta?
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan ylivilkkaalle ja kurittomalle lapselle sai antaa korvatillikan, joka usein paransi oireet. Nykyään tarvitaan terapia, lääkitykset, henkilökohtainen avustaja yms.
Kurittomuus ja ylivilkkaus kaksi eri asiaa. Väkivalta ei paranna ylivilkkautta. Aika paljon vankiloissa väkeä joiden ylivilkkautta yritetty parantaa väkivallalla. Eli ei ollut hyvä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 70-luvulla oli yleisenä tapana ulkoiluttaa lapsia talutushihnassa. Itsestänikin on useampi kuva missä tarhaikäisenä kävelen kaupungilla hihnaan kytkettynä. Aika vaikea kuvitella, että vastaava lasta alentava kohtelu sallittaisiin nykyään.
On noita valjaita edelleen ja myös sellaisia reppuja missä on hihna mistä voi pitää kiinni. Meillä oli tällaiset pojalla vuonna 2013, joissain tilanteissa kuten lentokentällä. Ne on estämään lapsen katoaminen, ei nöyryyttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan ylivilkkaalle ja kurittomalle lapselle sai antaa korvatillikan, joka usein paransi oireet. Nykyään tarvitaan terapia, lääkitykset, henkilökohtainen avustaja yms.
Kurittomuus ja ylivilkkaus kaksi eri asiaa. Väkivalta ei paranna ylivilkkautta. Aika paljon vankiloissa väkeä joiden ylivilkkautta yritetty parantaa väkivallalla. Eli ei ollut hyvä ennen.
Käytännön elämässä homma menee niin että jos lasta ei saada kuriin niin aletaan epäillä ylivilkkautta. Nykyään kun kurinpito on ilmiönä demonisoitu niin näitä epäiltyjä ylivilkkaita on paljon enemmän kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Kovat on varmaan huostaanottokulut nykyään, kun pitää lasten vanhemmat saada kuriin joka pikkuasiasta?
Lähinnähän tässä on muisteltu niitä vanhoja hyviä aikoja, kun sai piiskata lapsia surutta ja jättää kuusivuotiaan pienempiensä lapsenvahdiksi kun vanhemmat lähtivät juopottelemaan. Oi niitä aikoja, kyllä se lastensuojelu on paha asia.
Lasunhan sinänsä voi tehdä ihan mistä vain. Kyse kai on siitä johtaako se mihinkään. Ei täysin aiheettomia lähdetä tutkimaan.
Esim. ilman kypärää pyöräily ei yksinään aiheuta lastensuojelussa mitään toimenpiteitä. Tuo 13-vuotiaana yksin oleminenkin on vähän rajatapaus. 15-vuotiaat saattavat asua jo osittain omillaan koulun sijainnin vuoksi.
Kyllä mun 14-vuotias silloin tällöin on pari yötä kotona omillaan. Tosin on turvaverkko hyvin ympärillä ja saa ottaa kaverin seuraksi.
Fyysinen kuritus totta kai tutkitaan -- lieväkin. Ja jos todentuu, niin voi johtaa oikeuteen, ei ainoastaan lastensuojelullisiin toimiin.