Luetellaan asioita jotka omassa lapsuudessa olivat normaaleja, joista nykyisin tehtäisiin lasu
Tai aikuisten toimintatapoja, joista nykyisin saisivat vähintään paheksuntaa osakseen.
Itse aloitan tukkapöllyllä ja luunapeilla.
Meillä oli kotona myös oma "rauhoitushuone", eli vierashuone johon jouduin jäähylle jos kiukuttelin (2-4 v).
Jäähyn aikana huoneesta sammutettiin valot. Luulen muuten pimeänpelkoni juontajan juurensa tästä.
Seurakunnan päiväkerhossa jouduin muista eristettynä syömään, koska minulla oli työntekijän mielestä ollut ylimielinen katse ruokarukouksen aikana. Huone jossa jouduin yksin syömään evääni, oli joku seurakunnan tila, samassa rakennuksessa kylläkin kuin kerhotilat. Seinällä oli valtava mustavalkoinen taulu Jeesuksesta orjantappurakruunu päässä ja kärsivä ilme kasvoillaan. Pelottava taulu :D
Olen syntynyt vuonna -88, eli en edes ole kovin vanha, mutta tuollaista silloin 90-luvun alussa.
Kommentit (345)
Mä karkasin perhepäivähoidosta joskus lapsena. Tai en oikeastaan tajunnut karkaavani, menin lähinaapurin kaverin luo leikkimään.( olisiko ollut 1985)
Mua etsittiin sitten n. Kymmenen pph:n voimin. Nykyään siitä varmaan tulisi lehtijuttu ja lasukin. Silloin jouduin "istumaan". Noin tunniksi.
Pienenä matkustettiin lyhyehköjä matkoja satunnaisesti 2 paikkaisella pakettiautolla niin että ”takapenkillä” jossa ei ollut penkkejä tai vöitä, 4 serkusta istuivat rivissään. Tämä 90-luvun lopulla maaseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku sanoa missä vaiheessa ruumiillinen kuritus muuttui käytännössä kielletyksi, eli siitä alettiin tehdä lasuja ja sen käyttäjät leimata pahoiksi ihmisiksi? Ehkä joskus suuruusluokkaa 2005 tai vähän sen jälkeen?
Ruumiillinen kuritus on ollut laissa kiellettyä 80-luvun alkupuolelta lähtien.
Esikouluikäisenä kuljin esikoulun ja kodin välit yksin, matkaa oli 1.5km. Joskus pyötäilin ilman kypärää ja talvella kävelin. Oon syntynyt 89.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku sanoa missä vaiheessa ruumiillinen kuritus muuttui käytännössä kielletyksi, eli siitä alettiin tehdä lasuja ja sen käyttäjät leimata pahoiksi ihmisiksi? Ehkä joskus suuruusluokkaa 2005 tai vähän sen jälkeen?
1984 se kiellettiin lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin käytännön kieltämisestä enkä siitä mitä laissa lukee.
Kyllähän 90-luvulla esim. päiväkodeissa pestiin lasten suita saippualla vaikka se lain mukaan lasketaan ruumiilliseksi kuritukseksi. Ja kotona annettiin remmiä, eikä siitä tehty lasuja vaikka suku ja naapurit tiesivät.
Vierailija kirjoitti:
Aina viime vuosikymmenelle asti lasuja tehtiin lähinnä juoppoperheistä ja vastaavista. "Massalasuttelu" on tullut vasta ihan viime aikoina, ja sen myötä vanhempien toiminta-alueen voimakas kutistuminen ja jatkuva viranomaisten pelkääminen.
Lainmuutoksen ideana oli ennaltaehkäistä lasten kärsimyksiä. Puuttua, hoitaa ja tarjota apuja perheille ennen kuin tilanteet menevät niin graaveiksi, että huostaanottokynnys on lähellä. On myös paljon halvempaa hoitaa ajoissa, ihan kuten terveydenhuollossakin.
Vierailija kirjoitti:
Esikouluikäisenä kuljin esikoulun ja kodin välit yksin, matkaa oli 1.5km. Joskus pyötäilin ilman kypärää ja talvella kävelin. Oon syntynyt 89.
Nykyisinkin saa kulkea yksin eskariin. Tosin se vaatii sitä, että vanhemmat peräävät oikeuksiaan eivätkä alistu heti siihen, kun päiväkoti sanoo ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina viime vuosikymmenelle asti lasuja tehtiin lähinnä juoppoperheistä ja vastaavista. "Massalasuttelu" on tullut vasta ihan viime aikoina, ja sen myötä vanhempien toiminta-alueen voimakas kutistuminen ja jatkuva viranomaisten pelkääminen.
Lainmuutoksen ideana oli ennaltaehkäistä lasten kärsimyksiä. Puuttua, hoitaa ja tarjota apuja perheille ennen kuin tilanteet menevät niin graaveiksi, että huostaanottokynnys on lähellä. On myös paljon halvempaa hoitaa ajoissa, ihan kuten terveydenhuollossakin.
Siinä sivussa on luotu ilmiantoyhteiskunta missä vanhemmat pelkäävät pieniäkin "virheitä" ja lastensuojelun heille niistä langettamia rangaistuksia.
Ja syntyvyys laskee....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän 90-luvulla esim. päiväkodeissa pestiin lasten suita saippualla vaikka se lain mukaan lasketaan ruumiilliseksi kuritukseksi. Ja kotona annettiin remmiä, eikä siitä tehty lasuja vaikka suku ja naapurit tiesivät.
Ei todellakaan pesty suita saippualla päiväkodeissa. Ja 90-luvulla kodeissa tapahtui väkivaltaa kuten nykyään ja hyvin harvasta mitään ilmoituksia tänä päivänäkään tehdään. Kyllä jo 80-luvulla meillä koulussa kaikki tiesi, että ruumiillinen kuritus on kiellettyä. Jotkut vanhemmat sitä teki, ja paheksuin jo lapsena näitä vanhempia ja säälin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan pesty suita saippualla päiväkodeissa. Ja 90-luvulla kodeissa tapahtui väkivaltaa kuten nykyään ja hyvin harvasta mitään ilmoituksia tänä päivänäkään tehdään. Kyllä jo 80-luvulla meillä koulussa kaikki tiesi, että ruumiillinen kuritus on kiellettyä. Jotkut vanhemmat sitä teki, ja paheksuin jo lapsena näitä vanhempia ja säälin lapsia.
Minä olin lapsi 70 - luvulla. Harva kaveri silloinkaan sai selkäänsä, lähinnä wt porukka sitä silloinkaan harrasti. Itse en todellakaan sitä kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen kuritus, olen saanut remmillä selkääni. Itse olin perhepäivähoitajalla, mutta kaverini tarhassa ja häntä haki sieltä pois koulua käyvä isosisko. Kerrostalossa kun asuimme, ja lapsia oli paljon, niin se kakaralauma kulki kesäisin ihan lapsiporukalla uimassa, isommat katsoivat pienempien perään..jos katsoivat. Kukaan ei hukkunut, onneksi, mutta enpä antaisi omien lasten kulkea tuollain. Meitä oli siinä sakissa ihan just ekaluokkalaisesta yläluokille asti. Onhan näitä.
Tuo on joo varmaan suurin yksittäinen muutos. Nyt tuntuisi ihan mahdottomalta ajatukseltakin, että joku ottaisi vyön ja läiskisi lastaan takapuolelle tai vanhemmat olisi siinä tapauksessa ihan mielipuolia. Mutta silloin, vaikka vanhemmat oli ihan mukavia ja tavallisia ja itse olin ihan tavallinen kiltti tyttö, kuritettiin aina silloin tällöin. Eikä se ollut edes mikään sellainen pikaistuksissa tehty läppäsy vaan ihan selkeesti rangaistus jota joskus piti odottaakin. Esim. jos oli käyttäytynyt huonosti jossain kodin ulkopuolella, saatettiin sanoa, että kotona saat remmiä.
Kotona tuli hölmöilystä tukkapöllyä ja koulussa joutui nurkkaan seisomaan .
Pyörillä ajettiin ilman kypärää ja ihan ekassa vanhempien autossa ei ollut turvavöitä. Aamulla sai juoda kahvia jo ala-asteikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin lapsi 70 - luvulla. Harva kaveri silloinkaan sai selkäänsä, lähinnä wt porukka sitä silloinkaan harrasti. Itse en todellakaan sitä kokenut.
Samat muistot. Ei normaalit vanhemmat antaneet remmiä tai muutenkaan kurittaneet ruumiillisesti.
Mulla oli vielä 6. luokalla toppahaalarit myös koulussa! Nyt saisi lasun, jos laittaisi noin vanhan kouluun haalarissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pestiin suita päiväkodissa 90-luvun alkupuolella. T: kokemusta on. Myös kun myöhemmin on asiasta keskusteltu, niin en todellakaan ainoa ollut jolla oli tätä kokemusta.
Ja tätä kulttuuria että säälitään lapsia joita vanhemmat rankaisevat ei myöskään ollut vielä 90-luvulla. Silloin se oli enemmänkin ylpeilyn aihe, että oltiin tiukkoja ja rikkeistä oli seuraukset.
Kyllä ainakin 1980-luvun lopun päiväkodissa pestiin suu saippualla, jos kiroili ja muiden piti katsoa vieressä.
Muistan että hain pikkuveljen tarhasta ja samalla reissulla hain meille kaupasta ruokaa ( eli lähinnä leipää ja mehua) äidin tilille. Vanhemmat olivat iltaan asti töissä ja äiti teki tultuaan päivällisen joka syötiin noin klo 19. Nykyään tuollaisesta arjesta pamahtaisi lasu!
Muistan myös miten kerran oltiin teltassa yötä. Kerrostalon pihassa . Nykyään ei todellakaan uskaltaisi antaa moiseen lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin 1980-luvun lopun päiväkodissa pestiin suu saippualla, jos kiroili ja muiden piti katsoa vieressä.
Missä näin kun 70- luvullakaan näin ei ollut ihmisten ilmoilla?
Tytöt sai pukeutua tytöiksi ja leikkiä tyttöjen leikkejä, samoin pojat sai pukeutua pojiksi ja leikkiä poikien leikkejä ilman että uhkailtiin lasulla.