Onko lapsen veganismiin pakko suostua?
Kyseessä alakouluikäinen ikäinen lapsi ja kolmen hengen pienituloinen talous.
Itse en allergioideni vuoksi voi papuja ja soijaa syödä.
Lapsi ilmoitti ettei enää punaista lihaa syö koska koulussa puhuttu asiasta ja muutkaan lapset eivät luokalta syö.
Mielestäni saisi koulussa lopettaa tuon punaisen lihan demonisoinnin.
:(
Kommentit (123)
Pitää myös valistaa sitten karkkihyllyllä että jättää liivatteelliset ostamatta.
Itseäni opettajana ärsyttää, että joku kollega on taas tuputtanut omaa maailmankatsomustaan kasvuikäisille lapsille. Politiikka, uskonto ja oma vakaamus on syytä jättää taka-alalle opetusalalla toimittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi veganismi yleensäään on näin arka aihe? Näitä ketjuja lukiessa näkee ihan sekasyöjienkin puolustavan lapsen "oikeutta" valitsemaansa ruokavalioon, mutta vaihdetaas veganismin tilalle esim pikaruoka. Moniko on enää valmis puolustamaan lapsen oikeutta valita oma ruokavalionsa, jos se niiden papujen ja porkkanoiden sijaan koostuu pitsasta ja hampurilaisista? Ruokaahan nekin vaan on.
Minun nähdäkseni lapsi saa päättää omasta ruokavaliostaan sitten, kun minun huoltovastuuni päättyy ja lapsi käyttää ruokiinsa itse tienaamaansa rahaa. Tämä ei tietystikään tarkoita etteikö lapsen toiveitakin oteta huomioon perheen ruokia kokkaillessa, mutta ellei lapsella ole pätevää terveydellistä syytä välttää tiettyjä ruoka-aineita, samoja ruokia saa luvan syödä kuin muukin perhe kunnes muuttaa oman kattonsa alle.
Tai mitä jos koko muu perhe syö pitsaa, hamppareita ja muuta roskaa, mutta lapsi haluaisi mieluummin syödä jotain terveellistä. Johan täällä kiljuttaisiin, että lapsille pitää tarjota terveellistä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kala on kallista eikä sovi jokapäiväiseen ruokailuun ja pelkkä kanaruoka vaikuttaa kovin yksipuoliselta ravinnolta.
Pelkään puheiden perusteella myös että ei syö kohta muitakaan lihoja. Olen suoraan sanottuna k*sessa.
Mitä punaisessa lihassa on mitä ei kanasta saa?
Maku. Toki kanakin maistuu hyvältä, mutta kyllähän se pitkän päälle alkaa tympiä jos syö pelkkää kanaa. Lisäksi punainen liha on lähtökohtaisesti monikäyttöisempi raaka-aine kuin kana, joka on tarkka kypsyydestään ja kuivahtaa huomattavasti helpommin.
On.
Kunnioitettava lapsen vakaamusta.
Kala on halvinta ja terveellisintä lihaa. En ymmärrä punaisen lihan fetisointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässä ketjussa, ja otsikossa väännetään veganismista, kun lapsi on päättänyt lopettaa punaisen lihan syömisen?
En ketjun aloittajana pähkäilisi pidempään. Niinä päivinä kun pihvejä tms. ruuaksi laitetaan, saa samasta määrästä lihaa kuin ennenkin enemmän kaikille muille kun yksi jättää syömättä. Ei teilläkään varmaan ihan joka päivä punainen liha ole se aterian ainokainen osa, vaan on jopa päiviä kun sitä ei ruokana ole?
"Kaikille muille" eli niille kahdelle muulle. Ruoka hävikki olisi aika suuri jos ajatellaan ihan jo pelkästään sitä eettisyyttä.
Totta on että pyrin laittamaan aina vuorotellen punaista lihaa ja vaaleaa, mutta totuus on että sitä samaa ruokaa syödään muutama päivä näin pienessä perheessä.
Olet joko trolli tai yksinkertainen.
Tottahan sä aikuisena ihmisenä osaat kaupassa arvioida tarvitsemasi ruuan määrän? Hankit siis vain sen verran kuin tarvitset, valmistat ruuan, ja te syötte sen. Niinä päivinä kun sitä niin kauhean pelottavaa punaista lihaa on aterialla, hankit sitä vain sen verran kuin "te kaksi" syötte. Ei hävikkiä. Lapsi syö niinä päivinä sitä mitä muukin perhe muttei ota sitä lihaa.
Nyt taitaa joku muu kyllä olla hieman yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole ne vanhemmat jotka päättää mitä siellä kotona syödään. Jos lapsi ei halua syödä lihaa niin jättäköön sen lihan lautaselta pois. En myöskään rupeaisi tekemään kahta eri ruokaa vaan. Jos minun tekemä ruoka ei kelpaa niin olkoon syömättä. Toki se varhaisteini voi myös itse tehdä ne ruokansa.
No mietin myös tuota että kokkailisi itse, mutta kun ne ainekset maksaa, eli tulisi liian iso lommo ruokabudjettiin.
Jos hän ei syö lihaa, pienenee tiedän lihankulutus, josta tulee selvää säästöä. Niillä rahoilla voit ostaa hänelle jotain papuja tai soijaroudetta, josta hän voi itse kokata ruokansa, jos osaa. Eli sano lapsellesi, että se, joka tekee ruoan, päättää, mitä syödään.
Kokemuksesta, ex-vegaanina, sanon, että ne lihankorvikkeet pitää todella osata maustaa, jotta niistä saa hyvän makuisia. Mutta hyvällä maustamisella niistä voi saada oikeastikin hyvän makuisia. Tosin vaihtelua saa vain sillä, että opettelee maustamaan usealla eri tavalla. Eli ei ihan helppoa, mutta mahdollista.
Edelleenkin ihmettelen miksi ketjuun vedetään vegaanius ja lihan korvikkeet, kun kyseinen lapsi aikoo lopettaa punaisen lihan syömisen. Lihaa ja lihaan rinnastettavia tuotteita siis tulee ruokavaliosta vieläkin löytymään. Mihin tässä tarvitaan niitä lihan korvikkeita? Ja mikä tässä on se ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Kala on halvinta ja terveellisintä lihaa. En ymmärrä punaisen lihan fetisointia.
Mikä kala on halvempaa? Pakasteturska on ihan siedettävän hintaista, mutta ei sitä montaa kertaa viikossa jaksa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole ne vanhemmat jotka päättää mitä siellä kotona syödään. Jos lapsi ei halua syödä lihaa niin jättäköön sen lihan lautaselta pois. En myöskään rupeaisi tekemään kahta eri ruokaa vaan. Jos minun tekemä ruoka ei kelpaa niin olkoon syömättä. Toki se varhaisteini voi myös itse tehdä ne ruokansa.
No mietin myös tuota että kokkailisi itse, mutta kun ne ainekset maksaa, eli tulisi liian iso lommo ruokabudjettiin.
Jos hän ei syö lihaa, pienenee tiedän lihankulutus, josta tulee selvää säästöä. Niillä rahoilla voit ostaa hänelle jotain papuja tai soijaroudetta, josta hän voi itse kokata ruokansa, jos osaa. Eli sano lapsellesi, että se, joka tekee ruoan, päättää, mitä syödään.
Kokemuksesta, ex-vegaanina, sanon, että ne lihankorvikkeet pitää todella osata maustaa, jotta niistä saa hyvän makuisia. Mutta hyvällä maustamisella niistä voi saada oikeastikin hyvän makuisia. Tosin vaihtelua saa vain sillä, että opettelee maustamaan usealla eri tavalla. Eli ei ihan helppoa, mutta mahdollista.
No minäpä leikkaan siitä 400g jauhelihapaketista 1/3 pois ja saman teen karjalanpaistille siellä kaupassa ja vaihdan lapsen osuuden rahaksi tiskillä.
Juu ja ruokaan tulee yleensä muitakin aineksia kuin pelkkää lihaa...
Eli kaksi eri ruokalajia = kahdet eri ainekset.
Kiitos vinkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mutta jos lapsi on tosissaan ja sisukas voi tulla ravitsemuksellisia puutoksia jos joutuu elämään sekaruoalla josta jättää pois lihat. Itse aloin vegeksi 13-vuotiaana ja äiti teki selväksi että hän ei osta eikä laita minua varten eri ruokia. Elin sitten leivällä, tomaatilla, kurkulla ja perunoilla sekä hedelmillä kunnes muutin omilleni. Ihme kyllä pysyin terveenä vaikka proteiinia en saanut juuri mistään. Mutta 7-vuotiaana paljon isommat riskit olisi ollut kyllä.
Ymmärrän tämän, mutta kaikilla ei ole varaa ostaa kaksia eri eineksiä päivälliseksi. Varsinkaan jos ne haluaa olla juuri niin ravintorikkaita kuin varsinkin se kasvava lapsi tarvitsee.
(emme ole makkara perhe muutoinkaan)
Teinille lihan tilalle paketti punaisia linssejä: alle 3 e ja riittää moneksi päiväksi. Paljon proteiinia. Teini keittää ne itse, kestää 10 minuuttia.
Puhun nyt vegaaniudesta, ap:n perheessä tämä ei olisi ongelma:
Mä varmaan ajattelen tämän asian liian monimutkaisesti, mutta esim. eilen meillä syötiin broilerin koipia ja risottoa (sipulia, valkosipulia, riisiä, kanalientä...) ja keitettyä parsakaalia. Entinen vegaanimme, nykyinen kasvissyöjä söi quornia kanan tilalla ja siinä oli oikein hyvä ja muun perheen ateriaa vastaava setti. Quorn on kuitenkin kallista eikä se ole vegaanista. Risoton kaverina jotkut vedessä keitetyt linssit kuulostaa aika kammottavalta aterialta.
Risotto oli tässä vain lisuke, kasvisrisotto on itsessään oikein maistuva ruoka ja kelpaa koko perheelle ja esim. kikherneet toimivat siinä hyvänä proteinina.
Samoin joku soijarouheen käyttö. Kun tehtiin vaikka makaronilaatikko, oli hemmetin työlästä tehdä oheen vegaaninen versio. Lopulta vegaaniseksi versioksi muodostuikin sellainen, jossa on pelkkää makaronia ja soijarouhetta sekaisin ja päällä sitä ihanan kallista vegaanista juustoraastetta.
Siis käytännössä se "teini keittelee siihen pikkuisen linssejä kylkeen, problem solved" ei vaan käytännössä oikeasti toimi pitkällä aikavälillä, vaan se menee väkisin siihen, että joko koko perhe on vastoin halujaan vegaani tai yhdelle tehdään aina erikseen ruoka. Ainakin jos haluaa maistuvaa ja monipuolista ruokaa.
Broilerin tuotantoon liittyy kyllä myös eettisiä ongelmia. Koko lihabroisku jo ”rotuna” on epäeettinen, koska on jalostettu sellaiseksi ettei voi voida hyvin. Niiden pitäminen ahtaasti ja teurastaminen automaattisessa linjastossa, jossa taju lähtee ennen teurastusta tai sitten ei. Toki tätä nyt ei kannata lapselle kertoa, ehtii siitä myöhemminkin pöyristyä, mutta jos täällä aikuiset luulevat että broiskuun siirtyminen on joku hyveteko, niin ei ole.
Äh... punaista lihaa ei yhdenkään perheen kannattaisi syödä useammin kuin esim puolet viikosta aterioissa. Jos syötte useammin, on perusteltua vähentää. Jos syötte punaista lihaa sanotaan nyt vaikka 4 aterialla viikossa.. voisit hyvinkin keskustella lapsesi kanssa kompromissista.. esim 2 noista kerroista on kalaa/kanaa ja 2 yhä punaista lihaa. Punaisen lihan syömispäivinä tälle lapselle ihan vaikka pakasteherneitä keitettynä tai papuja purkista tai linssimuhennosta, riippuen mikä on tarpeeksi helppoa. Jos koko viikolla siis perheessä syödään kahdesti punaista lihaa ja näillä kerroilla lapsi syö jotain muuta suht proteiinipitoista, se lienee ok, eikä mikään ongelma. Halvempaakin pidemmän päälle.
Sitten vaan tarkistatte että oliko se rauta ja b12-vitamiini, joita saa punaisesta lihasta, että näitä tulee tarpeeksi kasvavalle: pillerinä tai muusta ruuasta.
Voisitko varata ajan ravintoterapeutille tms? Saisitte molemmat vähän tietoa aiheesta.
En näe ongelmana punaisen lihan syönnin lopetusta enkä näe syytä vauhkoamiseen tai ”opetukseen” että kasvisruoka on pahaa (kaalimuhennos) ja punainen liha hyvää (kinkkupizza). Miksi tehdä vastakkainasettelu, valtataistelu ja lapsen mielipiteen ja itsemääräämisoikeuden mitätöinti näin pienestä asiasta? Etkö kuuntelisi lastasi ja ajattelisi että hienoa, opitaan nyt kaikki uutta.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin ihmettelen miksi ketjuun vedetään vegaanius ja lihan korvikkeet, kun kyseinen lapsi aikoo lopettaa punaisen lihan syömisen. Lihaa ja lihaan rinnastettavia tuotteita siis tulee ruokavaliosta vieläkin löytymään. Mihin tässä tarvitaan niitä lihan korvikkeita? Ja mikä tässä on se ongelma?
Ap:n viestistä:
"Pelkään puheiden perusteella myös että ei syö kohta muitakaan lihoja"
Eli ap itse oletti, että edessä on joko kokonaan kasvissyönti tai vegaanius ja punaisen lihan pois jättäminen on vain välivaihe, kuten se usein on.
Vierailija kirjoitti:
Broilerin tuotantoon liittyy kyllä myös eettisiä ongelmia. Koko lihabroisku jo ”rotuna” on epäeettinen, koska on jalostettu sellaiseksi ettei voi voida hyvin. Niiden pitäminen ahtaasti ja teurastaminen automaattisessa linjastossa, jossa taju lähtee ennen teurastusta tai sitten ei. Toki tätä nyt ei kannata lapselle kertoa, ehtii siitä myöhemminkin pöyristyä, mutta jos täällä aikuiset luulevat että broiskuun siirtyminen on joku hyveteko, niin ei ole.
Juurikin näin ja eihän me lihaa syödä mutta karkeissa tuo liivate vaikkapa ei haittaa, saati sitten että lemmikit niitä lihoja syövät joita itse hankimme vaikka olemmekin kovin ekolokisia citymaastureillamme.
Ärsyttävää valistusta ja lapsien manipulointia ilman riittävää tietoa asioista.
Mennyt naurettavaksi tämä maailman näennäinen pelastus.
Vaateteollisuus on paljon enemmän luontoa kuormittavaa ja jos terveellisyydestä puhutaan, niin punaisesta lihasta vaaleaan siirtyminen ei ole mikään ekoteko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kala on halvempaa? Pakasteturska on ihan siedettävän hintaista, mutta ei sitä montaa kertaa viikossa jaksa syödä.
Tuore kokonainen kirjolohi (sisälmykset tietty poistettu) on 5 e/kg tai vähän yli. Fileenä noin 9 e/kg. Pakasteista en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Äh... punaista lihaa ei yhdenkään perheen kannattaisi syödä useammin kuin esim puolet viikosta aterioissa. Jos syötte useammin, on perusteltua vähentää. Jos syötte punaista lihaa sanotaan nyt vaikka 4 aterialla viikossa.. voisit hyvinkin keskustella lapsesi kanssa kompromissista.. esim 2 noista kerroista on kalaa/kanaa ja 2 yhä punaista lihaa. Punaisen lihan syömispäivinä tälle lapselle ihan vaikka pakasteherneitä keitettynä tai papuja purkista tai linssimuhennosta, riippuen mikä on tarpeeksi helppoa. Jos koko viikolla siis perheessä syödään kahdesti punaista lihaa ja näillä kerroilla lapsi syö jotain muuta suht proteiinipitoista, se lienee ok, eikä mikään ongelma. Halvempaakin pidemmän päälle.
Sitten vaan tarkistatte että oliko se rauta ja b12-vitamiini, joita saa punaisesta lihasta, että näitä tulee tarpeeksi kasvavalle: pillerinä tai muusta ruuasta.
Voisitko varata ajan ravintoterapeutille tms? Saisitte molemmat vähän tietoa aiheesta.
En näe ongelmana punaisen lihan syönnin lopetusta enkä näe syytä vauhkoamiseen tai ”opetukseen” että kasvisruoka on pahaa (kaalimuhennos) ja punainen liha hyvää (kinkkupizza). Miksi tehdä vastakkainasettelu, valtataistelu ja lapsen mielipiteen ja itsemääräämisoikeuden mitätöinti näin pienestä asiasta? Etkö kuuntelisi lastasi ja ajattelisi että hienoa, opitaan nyt kaikki uutta.
Ap tässä en tietääkseni väittänyt että syömme pelkkää punaista lihaa.
...ja kuten tuossa joku tulkitsi aivan oikein, luulen tosissani tämän olevan välivaihe vegaanisuuteen.
En jaksaisi uudestaan kirjoittaa samoja joihin jo vastasin, mutta pienessä ja pienituloisessa taloudessa jossa syödään useampi päivänä samaa ruokaa, on yhden lapsen lihattomuus ongelma.
7vrk 4pv lihaa 3 pv kalaa 3 pv kanaa, näin meillä on vuosia syöty.
Täältä sain siihen hyviä vinkkejä kiitos niistä, tosiaan jatkossa lapsi saa itse tehdä kasvis pihvit kun on lihaa ruokana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuore kokonainen kirjolohi (sisälmykset tietty poistettu) on 5 e/kg tai vähän yli. Fileenä noin 9 e/kg. Pakasteista en tiedä.
Mistä noin halvalla saa kirjolohta?
Onko lapsen sekasyöntiin pakko suostua ?