Ilmastoherännäinen tyttäreni sai sitten kunnon raivarit ja mököttää nyt huoneessaan.
Tytär on tehnyt paljon vaatimuksia koko perheelle ilmastoaktivismissaan. On alettu esim. syödä enemmän kasvisruokaa. Nyt ilmoitin tyttärelle, että ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi hän ei saa enää rahaa uusia vaatteita varten, eikä osteta joululahjaksi uutta kännykkää, vaan nyt on vanhoilla pärjättävä. Tytär ei taida kasvaa enää pituutta, joten ei ole mitään syytä ostaa esim. uutta talvitakkia. Vanha kännykkä saa myös luvan kelvata. Nytpä sitten ilmastoprinsessa mököttää huoneessaan.
Huoh. Avaan viinipullon, huom. luomua.
Kommentit (337)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kanssa lukiolaisneiti höpöttää usein näitä ilmastoasioita, haluaa syödä kasvisruokaa ja kierrättää, mutta mun pitäis ostaa paljon uudempi auto kun hävettää istua rottelon kyydissä. Kysympähän vaan paljonko uuden auton tekeminen ja ostaminen kuluttaa luonnon varoja, sitä ei varmaan näille lukiolaispennulle oo opetettu. Kyllä se on niin yksinkertaistettua ajattelua tämä maapallon pelastaminen, jotkut vihervassarit siellä lapselliset vastavalmistuneet opet kertoo, miten pitää elää.
Okei nyt tuli aika nolo heitto. Jos itse olisit sen lukion käynyt ja yhtään autoista ja Suomen vanhasta autokannasta tietäisit, niin olisi sinulle selvää että vanha autonröttelö saastuttaa tuhat kertaa uutta menopeliä enemmän. Siihen nimenomaan pitäisi pyrkiä, että autokanta saataisiin uudistumaan - tämähän on ihan yleistietoa. Eli kyllä, uusi auto tulisi ympäristön kannalta paljon paremmaksi kuin vanha romunne ja uuden auton ostamisessa tyttärenne on aivan oikeassa, myös ilmastokysymyksen valossa tarkastellen.
Tämä on kyllä ihan p*skapuhetta. Asia on nimenomaan niin että uuden auton tuottaminen sitoo eniten luonnonvaroja auton elinkaaressa ja mitä pidempään autoa käytetään, niin sitä pidemmällä ajalle tämä sidottu luonnonvarojen käyttö hajaantuu ja päästö per käytetty aikayksikkö pienenee. Se erotus mitä uudemmalla vähäpäästöisemmällä autolla ajo vs. vähän vanhemmalla ajo kuluttaa on kärpäsenkakka verrattuna siihen mitä sen auton valmistamiseen menee. Sillä uudella pitäisi ajaa todella pitkään että tämä erotus kuroutuu kiinni. Turhaan siis autoa ei nimenomaan kannata vaihtaa.
Auton kuluttaminen mahd pitkälle on nimenomaan ilmastoteko. Mitä pidempään iso joukko ajaa samalla autolla, sitä vähemmän uusia autoja valmistetaan. Kysyntä joustaa pitkällä aikavälillä kun autoa ei vaihdeta tiheästi. Ihan samalla logiikka se on vaateteollisuudessa - mitä pidempään käytät samaa käyttökelpoista vaatetta, ja tarpeeksi moni kun muokkaa kulutustaan samaan suuntaan, niin pitkällä aikavälillä tuotantoa joudutaan sopeuttamaan, eli tuotanto vähenee -> päästöt vähenee.
T. Lukion käynyt maisteri
Asiaa. Olen samaa mieltä ja ihan ylpeä vanhoista autoistamme, jotka siis ajetaan loppuun saakka.
EU kovasti puuhaa, että kodinkoneiden ja muiden vekottimien pitäisi olla pitkäikäisiä. Nyt sitten pitkäikäiset autot ovat huono juttu? Onhan tässä selvä ristiriita.
Itse ajan tyytyväisenä vuosien 2001 ja 2009 -mallisilla kulkimilla, joista toinen on diesel. Mulle aivan yhdentekevää viekö muutaman litran polttoainetta enemmän vai ei, kun kokonaisajomäärä on alle 20 tkm/v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin se menee se vastuullinen vanhemmuus
Niin, kun tämä ei voi olla mikään rusinat pullasta -juttu. Neiti saa nyt opetella tulemaan vähemmällä kuluttamisella toimeen.
ap
Mitenniin ei ole? Minä ainakin olen valinnut itselleni helpoimmat jutut joiden kautta vaikuttaa. Voin olla kasvissyöjä ja matkustaa bussilla, voin jättää mikromuovit kauppaan mutta käytän kyllä meikkiä ja ostan välillä uusia vaatteita vaikken välttämättä tarvitse. Ihmeellinen ajatus että jos tekee jotain olisi PAKKO luopua kaikesta. No, ei kuule ole. Olet huono äiti.
Olen huono äiti, kun en osta tyttärelle vuoden välein uutta kännykkää ja anna rahaa pikamuotiin? :D Sinulla ei taida olla lapsia.
ap
Ei, vaan olet huono äiti kun pilkkaat lasta kateuksissasi ja keljuilet tuollalailla ”no jos sinua kerran Niin kiinnostaa niin MINÄ PAKOTAN sinut luopumaan kaikesta!!” Yök. Tsemppiä tytölle. On minulla lapsia, kannustan heitä heille tärkeissä jutuissa, kaikkeen en lähde mukaan mutten ikinä rankaisisi siitä että yrittää olla parempi ihminen.
Mitä ihmeen rankaisemista se on, että ei osteta joka vuosi uutta takkia tai kännykkää? Kuule, enpä taida uskoa, että sinulla on ensimmäistäkään lasta vielä.
ap
Lue oma aloitukseksi. Ihan selvästi kerrot että nyt kun tyttö kerran on niin kiinnostunut ilmastoasioista niin minäpä päätin että tänä vuonna ei sitten ostetakkaan. Ei voisi vähempää kiinnostaa mitä uskot tai et usko.
Miksi pitäisi ostaa? Eikö ole hyvä, että olen tajunnut, että olemme ostaneet liikaa aiemmin?
ap
Tämä nyt on joku huono persuprovo.
Kaikki tuntemani ilmastoasioista innostuneet nuoret pitävät kunnia-asianaan, etteivät hanki vaatteitaan uutena. Kirppareiden ja kierrätyskeskusten lisäksi netissä käy käytettyjen vaatteiden kauppa kovana.
Isolle osalle teineistä kuluttaminen on todella pois muodista. Ajokortittomuus on itsestään selvää, ja mieluummin liikutaan julkisilla kuin käytetään vanhempia kuskina.
Kasvissyöjätytöt kyllä tekivät itselleen oman ruuan jo minun nuoruudessani 1990-luvulla. Nykyäänhän on jo vaikka mitä vegejuttua valmiina, ei tarvitse linssejä liottaa jos ei erikseen haluta. Eläinkokeetonta kosmetiikkaa käytettiin silloinkin, vaikka ei sitä silloin tavallisista kaupoista löytynyt. Sittemmin on herätty myös kemikaalitietoisuuteen. Harvalla nuorella on nykyään hiukset värjätty vaan muotia on pitkä luomutukka, joka ei tarvitse muuta kuin latvojen lyhennyksen pari kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kun tämä ei voi olla mikään rusinat pullasta -juttu. Neiti saa nyt opetella tulemaan vähemmällä kuluttamisella toimeen.
ap
Mitenniin ei ole? Minä ainakin olen valinnut itselleni helpoimmat jutut joiden kautta vaikuttaa. Voin olla kasvissyöjä ja matkustaa bussilla, voin jättää mikromuovit kauppaan mutta käytän kyllä meikkiä ja ostan välillä uusia vaatteita vaikken välttämättä tarvitse. Ihmeellinen ajatus että jos tekee jotain olisi PAKKO luopua kaikesta. No, ei kuule ole. Olet huono äiti.
Olen huono äiti, kun en osta tyttärelle vuoden välein uutta kännykkää ja anna rahaa pikamuotiin? :D Sinulla ei taida olla lapsia.
ap
Ei, vaan olet huono äiti kun pilkkaat lasta kateuksissasi ja keljuilet tuollalailla ”no jos sinua kerran Niin kiinnostaa niin MINÄ PAKOTAN sinut luopumaan kaikesta!!” Yök. Tsemppiä tytölle. On minulla lapsia, kannustan heitä heille tärkeissä jutuissa, kaikkeen en lähde mukaan mutten ikinä rankaisisi siitä että yrittää olla parempi ihminen.
Mitä ihmeen rankaisemista se on, että ei osteta joka vuosi uutta takkia tai kännykkää? Kuule, enpä taida uskoa, että sinulla on ensimmäistäkään lasta vielä.
ap
Lue oma aloitukseksi. Ihan selvästi kerrot että nyt kun tyttö kerran on niin kiinnostunut ilmastoasioista niin minäpä päätin että tänä vuonna ei sitten ostetakkaan. Ei voisi vähempää kiinnostaa mitä uskot tai et usko.
Miksi pitäisi ostaa? Eikö ole hyvä, että olen tajunnut, että olemme ostaneet liikaa aiemmin?
ap
Jaha, olet jotenkin sosiaalisesti jälkeenjäänyt tai sitten vaan hel.vetin tyhmä. Tsemppiä tytölle, parin vuoden päästä ei tarvi enää olla kanssasi missään tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa AP.
Tällä tavalla luot hyvän suhteen aikuistuvaan tyttäreesi.
Kaikenlainen ilkeily ja kiusanteko toimii aina paremmin kuin asiallinen keskustelu.Mistä päättelit, että asiasta ei ole keskustelu? Oletko yleensäkään koskaan yrittänyt keskustella teinien kanssa?
ap
Teinit ovat yleensä varsin fiksuja ja heidän kanssaan saa aikaan hyviä keskusteluita kun muistaa kuunnella mitä he sanovat eikä yritä vaan sanella omia sääntöjä.
Kuulostaako tyttäreni käytös ihan oikeasti fiksulta mielestäsi?
ap
Ei kuulosta kyllä sinunkaan.
Sinä olet tyttäresi kasvattanut, joten voit kiittää tai syyttää itseäsi.
OhisSiis mikä ei ole käytöksessäni fiksua? Minunko pitäisi ihan mukisematta ostaa uusia pikamuotivaatteita ja kännykkä joka vuosi? Miksi?
Ja hei, teinit ovat tuollaisia - kasvatuksesta huolimatta. Kyllä niistä silti ihan normaaleja kasvaa.
ap
No esim. tyttäresi pilkkaaminen keskustelupalstalla. Olet säälittävä vanhempi, minkä lapsesi kyllä huomaa.
Ei tytär tästä tiedä mitään. Ja välillä vanhempi tarvitsee vähän rankempaa huumoria. Tajuat, kun saat omia lapsia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa AP.
Tällä tavalla luot hyvän suhteen aikuistuvaan tyttäreesi.
Kaikenlainen ilkeily ja kiusanteko toimii aina paremmin kuin asiallinen keskustelu.Sanoo ihminen, jolla oli mahdollisuus vastata asiallisesti asialliseen viestiin, mutta valitsi passiivis-agressiivisuuden.
Kyseinen viesti ei ollut asiallista nähnytkään. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
ohis
Missä viipyy PERUSTELUT sille, että tyttärelle pitää ostaa joka vuosi uusi puhelin ja takki? Ilmastoteko?
-Sanoitte, että muuten on "vi**uilua äidin puolelta"?
No, ne perustelut, odotellaan täällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
ap
ap
Jaha, olet jotenkin sosiaalisesti jälkeenjäänyt tai sitten vaan hel.vetin tyhmä. Tsemppiä tytölle, parin vuoden päästä ei tarvi enää olla kanssasi missään tekemisissä.
Eli vähempi kulutus ei sitten olekaan hyvä asia. Oudon kaksinaismoralistista. Ja kuule, 14-vuotias on vielä monta vuotta riippuvainen vanhemmistaan.
ap
Trolololololololoo trololololololo trololololoo 0/5
Nouskaas seisomaan! Intternetin kansallislaulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Noudatathan itsekin sitä mitä saarnaat? Eli jos tytön pitää kuluttaa vähemmän, kulutathan itsekin vähemmän?
Juju on siinä, että minä en saarnaa. Minä huolehdin omasta kulutuksestani, en esim. osta vuosittain uutta kännykkää, mitä tytär haluaisi itselleen. En myöskään osta pikamuotia. Jos tytär haluaa kuluttaa vähemmän, hän voi tehdä niin luopumalla näistä kahdesta asiasta tai ainakin vähentämällä näiden ostamista. Kasvamisen paikka, selkeästi.
ap
Niin, et tosiaan saarnaa vaan teet aloituksen vauvapalstalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vähän saman tyyppinen tilanne viime viikolla. Perheen 10-vuotias kuopus esitti toiveen että syötäisiinkö jatkossa enimmäkseen kasvisruokaa. Olin juuri kattanut päivällispöytään kanapastaa. Sanoin että ilman muuta mutta hän voi osallistua itse ruuanlaittoon enemmän kuorimalla porkkanoita ja pilkkomalla kasviksia. Että aloitetaan heti huomenna porkkanasosekeitolla johon kuorii ison pussillisen porkkanoita. Ja kas, asia ei sitten ollutkaan enää niin tärkeä😄. Ruuanlaiton toki joutuu vielä opettelemaan isompien sisarustensa tavoin koska meiltä ei muuteta omilleen ilman huushollaustaitoja. Huomasi itsekin kuinka helppoa on esittää vaatimuksia muille jos itse ei tarvitse mennä epämukavuusalueelle.
Kylläpä oletkin hieno vanhempi. Jollain ihmisillä ei pitäisi olla lapsia.
Mitä hemmetin kermap*llyjä teidän mielestänne lapsista pitäisi kasvattaa ? Ap:n vastaus ja yo.porkkantalkoot ovat loistavia.
Hyvä ap :). Vaikka itsestä nuo aloituksen uusi puhelin ja talvitakki, olisivat olleet itsestäänselvyys ettei uusita teininä. Meillä ei ollut taloudellisesti mitenkään tiukkaa, mutta ei asioita alettu uusimaan ns. turhaan. Itsellä esimerkiksi jalka ei kasvanut enään vitosluolan jälkeen joten käytin samoja talvikenkiä lukioon asti. Muutenkaan varsinkaan hintavampia vaatteita ei uusittu tuosta vaan, koaka mieli tekee. Olivat muuten myös aivan parhaat kengät ihanan lämpimät ja laadukasta materiaalia. Olivat siis nahasta valmistettu, mikä taitaisi monelle ilmastoaktivistille ja eläintenoikeuksien puolustajalle olla hirvitys. Ennen laadukkaasti valmistetut tuotteet vain kestivät. Tämä toki varmasti osasyy haluun uusia vaatteita yms jatkuvasti. Itse myös teininä suosin kirppareita, niinkuin nykyäänki. Se ilo kun kirpparilta tekee jonkun oikein hyvän löydön, on paljon suurempaa kuin löytäessä kaupasta ihanan paidan tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
ap
ap
Eli vähempi kulutus ei sitten olekaan hyvä asia. Oudon kaksinaismoralistista. Ja kuule, 14-vuotias on vielä monta vuotta riippuvainen vanhemmistaan.
ap
14-vuotias ei välttämättä ole kuin alle vuoden verran riippuvainen vanhemmistaan, moni kun muuttaa 15-vuotiaana toiselle paikkakunnalle amiksen tai lukion takia. Ja 15-vuotiaana voi myös mennä töihin tienaamaan omat rahat joten vanhemmille ei ole siinä vaiheessa välttämättä enää mitään tarvetta.
Täällä punavihreät "ilmastotalkoolaiset" vaatii tyttärelle uutta puhelinta ja takkia?
-Perustelkaa, miksi? -Miten se vähentää ilmaston kuormitusta?
Täysipäinen ilmastotalkoolainen ei huvikseen osta uutta puhelinta tai takkia.
PS Teillä siis TEINIT päättää, miten perheissä toimitaan?
Aika heikoilla tiedoilla mennään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Noudatathan itsekin sitä mitä saarnaat? Eli jos tytön pitää kuluttaa vähemmän, kulutathan itsekin vähemmän?
Juju on siinä, että minä en saarnaa. Minä huolehdin omasta kulutuksestani, en esim. osta vuosittain uutta kännykkää, mitä tytär haluaisi itselleen. En myöskään osta pikamuotia. Jos tytär haluaa kuluttaa vähemmän, hän voi tehdä niin luopumalla näistä kahdesta asiasta tai ainakin vähentämällä näiden ostamista. Kasvamisen paikka, selkeästi.
ap
Niin, et tosiaan saarnaa vaan teet aloituksen vauvapalstalle.
No mitä sitten? Tämä kun nyt sattuu olemaan perheille suunnattu palsta, niin asiasta saa keskustella ilman sinun lupaasi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on joku huono persuprovo.
Kaikki tuntemani ilmastoasioista innostuneet nuoret pitävät kunnia-asianaan, etteivät hanki vaatteitaan uutena. Kirppareiden ja kierrätyskeskusten lisäksi netissä käy käytettyjen vaatteiden kauppa kovana.
Isolle osalle teineistä kuluttaminen on todella pois muodista. Ajokortittomuus on itsestään selvää, ja mieluummin liikutaan julkisilla kuin käytetään vanhempia kuskina.
Kasvissyöjätytöt kyllä tekivät itselleen oman ruuan jo minun nuoruudessani 1990-luvulla. Nykyäänhän on jo vaikka mitä vegejuttua valmiina, ei tarvitse linssejä liottaa jos ei erikseen haluta. Eläinkokeetonta kosmetiikkaa käytettiin silloinkin, vaikka ei sitä silloin tavallisista kaupoista löytynyt. Sittemmin on herätty myös kemikaalitietoisuuteen. Harvalla nuorella on nykyään hiukset värjätty vaan muotia on pitkä luomutukka, joka ei tarvitse muuta kuin latvojen lyhennyksen pari kertaa vuodessa.
Punavihreillä ainakin on kaikilla joko kirkkaan punainen tai sininen tukka, yleensä melko lyhyt sellainen.
Yksikään teini ei katso, miten kemikaalit tuotettu vaan menevät imstagramin ja fb:n mukana, mitäö julkkikset suosittelee.
Muutenkin ihan harhainen kirjoitus sulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
ap
ap
ap
Vähempi kulutus on hyvä asia, mutta sinun asenteesi on todella omituinen. Ikään kuin se, että tyttäresi on huolissaan ilmastosta, antaisi sinulle oikeuden ruveta sanelemaan millä tavoin tyttäresi pitää kulutustaan vähentää.
Ehkä kasvisruokaan siirtymällä hän sai jo pienennettyä hiilijalanjälkeään sen verran, että ilmastoahdistus laski siedettävälle tasolle?
Vierailija kirjoitti:
Trolololololololoo trololololololo trololololoo 0/5
Nouskaas seisomaan! Intternetin kansallislaulu.
Tämä aloitus haisee peninkulmien päähän persutrollaukselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
ap
ap
ap
14-vuotias ei välttämättä ole kuin alle vuoden verran riippuvainen vanhemmistaan, moni kun muuttaa 15-vuotiaana toiselle paikkakunnalle amiksen tai lukion takia. Ja 15-vuotiaana voi myös mennä töihin tienaamaan omat rahat joten vanhemmille ei ole siinä vaiheessa välttämättä enää mitään tarvetta.
Aika harva tekee noin, eikä meidän neiti ole niitä harvoja.
ap
Edelleen, tyttö ei ole vaatinut keltään mitään mitä ei tekisi myös itse. Hänhän syö sitä samaa kasvisruokaa kuin muukin perhe.
Ja ei, uusi puhelin joka vuosi ei ole mikään etuoikeus. Itse ostin hiljattain uuden puhelimen edellisen oltua käytössä 3v, ja aion käyttää uutta niin pitkään kun se toimii kunnolla.
"Kasva aikuiseksi" olen jo aikuinen.
Ei ole sinun eikä kenenkään muunkaan asia ruveta sanelemaan millä tavalla ap:n tyttären pitää osoittaa huolensa ilmastosta. Itse olen sitä mieltä että vanha takki ja vanha puhelin saisivat kelvata jos ovat tosiaan vielä ihan toimivia, mutta tuo ap:n asenne on silti mielestäni todella omituinen.
Ei teineillä ole mielestäni mitään etuoikeutta kuluttamiseen, eikä aikuisillakaan ole mitään etuoikeutta sanella että miten teinien tulee osoittaa huolensa ilmastoa kohtaan.