Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkäri lähetti taas utopistisen työtarjouksen..

Vierailija
01.11.2019 |

Olen 40 vuotias 3 lapsen äiti., joka on ollut joka lapsen kanssa kotona 3 vuotta. Työttömänä olen ollut viimeiset 8 vuotta. Jokainen voi laskeskella, että todellinen työkokemukseni on yhden A4 rivin mittainen. Työkkäri on näinä 8 vuotena juoksuttanut minua kurssilta ja työpajalta toiselle, jotka ovat vieneet minut vain syvemmälle suohon. Esim. vuosi "kädettömien työpajalla" lähinnä vain pelottaa työnantajia. Juuri viime viikolla lopetin viimeisimmän "Resurssit" kurssin. Nyt luukussa oli sitten tällainen pakotehaku työpaikka, joka lähinnä pienellä paikkakunnalla saa tuntemaan oloni vaan tukalaksi. Työpaikkaan haetaan "Edustavaa, itsenäisesti toimivaa myymälävastaavaa" Pitäisi osata vastata liikkeestä yksin, aina vuoron vaihtoon asti, tehdä tilauksia ja ties mitä mistä minulla ei ole mitään hajuakaan. Työhakemuksen vaadittiin kuva ja vähintään 2 suosittelijana. Minulla ei ole ainuttakaan suosittelijana mistään. Kerrottiin myös, että edustavat instagram sivut katsotaan eduksi. No, sellaisia minulla ei ole, ja voin kertoa, että edustavat ne ei olisi, vaikka olisikin. Tässä haettiin desing tuotteiden myyjää, että jokainen tajuaa millaisia sivuja työntekijästä haetaan. Mitä järkeä näissä on? Tarkoitus ilmeisesti nöyryyttää työtöntä ja koittaa saada karenssi keinolla millä hyvänsä. Hakuaikaakin oli vain 2pv. Eli huonolla tuurilla tämä ei olisi tullut edes tietooni, sillä nyhän on perjantai. Eli karenssi olisi paukkunut.

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa. Ei ole pakko olla kaikkea mitä työpaikkailmoituksessa mainitaan. Teet hakemuksen niillä tiedoilla mitä sulta löytyy. Mullekin tuli eilen työkkärin tarjous, palkkatukipaikkaan. Teen aina simppelin ja lyhyen hakemuksen, tällä kertaa sähköpostilla kun se siinä yhteystiedoissa työnantajan kohdalla oli, lopuksi laitan oman puh ja muut tiedot, soittakoon mulle jos kiinnostaa kutsua haastatteluun :D

Vierailija
62/104 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli tällä viikolla työtarjous firmaan ja tehtävään johon olen omatoimisesti hakenut aiemmin. Pääsin  tuolloin haastattelussa toiselle kierrokselle mutta en kelvanut. On varmaan vaan pakko hakea uudestaan, vai?? Firmassakin varmasti ihmetellään mitä tuo vielä hakee, työttömyyttäkin taas vuosi enemmän takana. 

Kysymys: mitä järkeä tuollaisessa on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset sä hae mihinkään kouluun opiskelemaan työttömyysturvalla??? Voisit saada sitten töitäkin.

Vierailija
64/104 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos et halua töihin niin lopeta se työttömyystuen hakeminen? Joko olet oikeutettu toimeentulo- asumis- yms tukiin tai sun miehellä on fyrkkaa elättää sut. Työttömyystuki on työttömille, ei kotirouville.

Mitään työttömyystukea ei ole olemassakaan. Tutustu edes peruskäsitteisiin ennen kuin alat aukoa naamaasi.

On työmarkkinatuki, peruspäiväraha ja ansiosidonnainen päiväraha.

Ei tarvii tutustua, mulla on töitä. Mutta kiitos vaan.

Ei välttämättä oo kuule kauaa, tänne virtaa esimerkiksi filippiiniltä halpatyövoimaa koko ajan. Ne tekee kuulemma oikealla ahkeralla asenteella työt ja pienemmällä palkalla. Että voit yllättyä jonain päivänä.

Vierailija
65/104 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakemus matkaan, Ei sinua kuitenkaan valita, mutta täytät aktiivimallin.

Noihan on yleensä ihan ufoja, joita työkkäri lähettää.

Joo, näitähän on kuullu niin paljon - eräskin tavallinen kansalaiskoulun käynyt mualainen sai pakkohakupaikan, jossa olis pitänyt osata puhua enkkua ja ruottia täydellisesti.

No hyvä kun tämä edes suomea osasi, sitäkin savolaasittain viäntäen ja kiäntäen.

No pääsi kuitenkin haastatteluun, kun haastattelija yhtäkkiä vaihtoi puheensa englanniksi ja sitten ruotsiksi, no eihän tämä muuta kun raapi piätään ja huus: Puhu savvoo, jotta minäkii ymmärrän jottain!!

Vierailija
66/104 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta kotona? Herranjestas, Ei sinua kukaan töihin ota niin että mene hakemaan vain töitä mitä määrätään. Ei mitään pelkoa päästä töihin vaikka esittäisit mitä työkykyistä tai taitoista. Tai täytyisi olla tosi vähän hakijoita jotta tulisit valituksi. 

Vierailija
67/104 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan idioottimaista ylipäänsä noiden työtarjousten lähettely, kun parhaat paikat näkee itse mol.fi TE-avoimet työpaikat sivustolta netistä, tai monster.fi lähettää niitä suoraan sähköpostiin katseltavaksi, päivittäin!

Ihan turhasta maksetaan virkailijoille, tuollaisten työosoitusten tulostamisesta.

Iso osa työttömistä ei etsi töitä eikä mene te-palvelut.fi -sivuille.

Onko sulla jotain näyttöä väitteesi tueksi vai keksitkö kuitenkin tämän ihan omasta päästäsi?

Tilastot. Esimerkiksi viime vuonna vähän yli 13500 työtöntä kieltäytyi työstä ja 25 000 ei hakenut kokoaikatyötä. Minusta aina paljon.

Ja kun lähdettä kysyt, niin TEM.

Laita linkki. En löytänyt TEM sivuilta tuollaista tilastoa. Työstä kieltäytyminen voi tarkoittaa juuri tätä, josta ap kirjoittaa. Käsketään hakemaan jotain työpaikkaa, johon ei ole mitään rahkeita. Esim. mulle on tarjottu laborantin paikkaa työkkärin toimesta ja olen taloushallinnossa tehnyt työtä koko ikäni, siis ennen työttömyyttä. En nyt lähtisi laborantin hommia tekemään, kun en todellakaan osaa. 

Osa-aikatyötä hakevat ovat usein esim. kotiäitejä, jotka haluavat pikkuhiljaa palata työelämään, mutta vielä on lapset pieniä, niin ei ole mahdollista aloittaa kokoaikatyötä. 

Työttömiä on oikeasti yli 600 000, koska työkokeilut ja muut siivoavat kivasti tilastoja. Sinun kertoman tilaston mukaan 160 000 kieltäytyy työstä ja suurin osa näistä on sellaisia, jotka ei enää kykene työhön, mutta heille ei myönnetä eläkettä. Täysin työtävieroksuvia, mutta työkykyisiä, on ehkä promille kaikista työttömistä.  

Sä voit vihata työttömiä niin paljon kuin haluat, mutta on aika yksisilmäistä väittää, että työttömät ei halua töitä, eikä käy te-toimiston sivuilla. Kun se ei pidä paikkaansa suurimman osan kohdalla.  

Suomalaisia on vähän yli 5.5 milj, heistä eläkkeellä melkein 2 milj ja työttömänä 600 000, alle 18v ikäisiä ja opiskelijoita noin 1.5 milj eli töissä tai yrittäjinä olisi alle 1 milj.

Oikeastiko?

Tuon TEM sivuston mukaan työttömiä on 515 000, mutta siitä lukemasta puuttuu pilipalikursseilla olijat, sen perusteella arvioin työttömien määräksi 600 000. En tiedä mistä nuo muut lukemat vetäisit. Tilastokeskus sanoo, että työllisiä oli syyskuussa 2,5 miljoonaa:

"Työllisiä oli vuoden 2019 syyskuussa 2 573 000 (virhemarginaali ±34 000), mikä oli 40 000 enemmän kuin vuotta aiemmin. Työllisiä miehiä oli 1 000 enemmän ja naisia 39 000 enemmän kuin vuoden 2018 syyskuussa."

http://www.stat.fi/til/tyti/2019/09/tyti_2019_09_2019-10-22_tie_001_fi…

Vierailija
68/104 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 vuotta kotona? Herranjestas, Ei sinua kukaan töihin ota niin että mene hakemaan vain töitä mitä määrätään. Ei mitään pelkoa päästä töihin vaikka esittäisit mitä työkykyistä tai taitoista. Tai täytyisi olla tosi vähän hakijoita jotta tulisit valituksi. 

Rekryfirmaan voisit ihan hyvin päästä . Yksityiselle palveluntarjoajalle työttömiä aktivoimaan. Kokemusasiantuntija-pohjalta.

Tai vastaavasti "vastuu virkailijaksi" tai "asiantuntijaksi". Kannattaa yrittää noita aloja.

Vierailija
69/104 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan idioottimaista ylipäänsä noiden työtarjousten lähettely, kun parhaat paikat näkee itse mol.fi TE-avoimet työpaikat sivustolta netistä, tai monster.fi lähettää niitä suoraan sähköpostiin katseltavaksi, päivittäin!

Ihan turhasta maksetaan virkailijoille, tuollaisten työosoitusten tulostamisesta.

Onko sulla jotain näyttöä väitteesi tueksi vai keksitkö kuitenkin tämän ihan omasta päästäsi?

Tilastot. Esimerkiksi viime vuonna vähän yli 13500 työtöntä kieltäytyi työstä ja 25 000 ei hakenut kokoaikatyötä. Minusta aina paljon.

Laita linkki. En löytänyt TEM sivuilta tuollaista tilastoa. Työstä kieltäytyminen voi tarkoittaa juuri tätä, josta ap kirjoittaa. Käsketään hakemaan jotain työpaikkaa, johon ei ole mitään rahkeita. Esim. mulle on tarjottu laborantin paikkaa työkkärin toimesta ja olen taloushallinnossa tehnyt työtä koko ikäni, siis ennen työttömyyttä. En nyt lähtisi laborantin hommia tekemään, kun en todellakaan osaa. 

Osa-aikatyötä hakevat ovat usein esim. kotiäitejä, jotka haluavat pikkuhiljaa palata työelämään, mutta vielä on lapset pieniä, niin ei ole mahdollista aloittaa kokoaikatyötä. 

Työttömiä on oikeasti yli 600 000, koska työkokeilut ja muut siivoavat kivasti tilastoja. Sinun kertoman tilaston mukaan 160 000 kieltäytyy työstä ja suurin osa näistä on sellaisia, jotka ei enää kykene työhön, mutta heille ei myönnetä eläkettä. Täysin työtävieroksuvia, mutta työkykyisiä, on ehkä promille kaikista työttömistä.  

Sä voit vihata työttömiä niin paljon kuin haluat, mutta on aika yksisilmäistä väittää, että työttömät ei halua töitä, eikä käy te-toimiston sivuilla. Kun se ei pidä paikkaansa suurimman osan kohdalla.  

Kokoaikatyön hakeminen on edellytyksenä sille, että saa työttömyysetuutta. Miksi olettaa, että saa rahaa, vaikka ei täytä ehtoja?

Mä ainakin olen ruksinut aina työkkärin asiointisivulle, että haen kokoaikatyötä JA osa-aikatyötä. Koska kaikki työ mulle kelpaa. En tiedä sitten lasketaanko minut tilastoihin myös osa-aikatyönhakijaksi. Työttömyysturvaa kyllä maksetaan. 

Muutenkin sä aloit nyt väittelemään ihan jostain sivuasiasta. En minä ole missään sanonut, että pitäisi jotain rahaa maksaa jos ei täytä ehtoja. Pysy asiassa, kiitos. 

Vierailija
70/104 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuodesta alkaen aktiivimallin kuoppaamisen myötä, aletaan työkkäreistä laittamaan löysät pihalle, eli sellaiset joiden kautta yksikään asiakas ei ole saanut asiallista palkkatyötä. Myöskin todennäköisesti karenssitilastot tarkistetaan että kenen käsien kautta on niitä napsahdellu työnhakijoille työpaikkojen asemesta.

Pupukurssien ja 3kk välein tehdyin "kontrollisoittojen" tai ammattitaitoisten ohjaaminen "kuntouttavaan" ilmaistyöhön saati liukuhihnamonistamistajien aika on ohi.

Palkkatukityöt pysyy ja niiden pariin ohjaamista helpotetaan ja kehitetään, mikä on oikeastimainio asia.

Myöskin asialliset virkailijat joista ok-palaute- ne pidetään tietysti alalla, koska sellaiset ovat arvokkaita aina alalla kuin alalla.

Vierailija
71/104 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut pitkät pätkät lasten kanssa kotona. Joten ainakin lastenhoidosta tiedät jotain. Koita hakea sellaisiin paikkoihin töihin kuten lastentarhat, koulujen iltapäiväkerhot  jne.  Vielä ehdit kouluttautua lähihoitajaksikin sote-alalle. Niin sinulla on selkeä ammatti-identiteetti plakkarissa ja tiedät minkä tyyppisiä töitä pystyt tekemään. Lähihoitajuudesta tulee kuraa niskaan, mutta jos tiedät jonkun muun varmasti työllistävän alan niin lähde kouluttautumaan sinne. Vain niin pääset pois  työkkärin "työpaja-työkokeilu-työtoiminta putkesta eikä sinua määrättömästi voida pompottaa kaiken maailman älyttömissä pilipali koulutuksissa, jotka eivät johda mihinkään.

Vierailija
72/104 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi vuodesta alkaen aktiivimallin kuoppaamisen myötä, aletaan työkkäreistä laittamaan löysät pihalle, eli sellaiset joiden kautta yksikään asiakas ei ole saanut asiallista palkkatyötä. Myöskin todennäköisesti karenssitilastot tarkistetaan että kenen käsien kautta on niitä napsahdellu työnhakijoille työpaikkojen asemesta.

Pupukurssien ja 3kk välein tehdyin "kontrollisoittojen" tai ammattitaitoisten ohjaaminen "kuntouttavaan" ilmaistyöhön saati liukuhihnamonistamistajien aika on ohi.

Palkkatukityöt pysyy ja niiden pariin ohjaamista helpotetaan ja kehitetään, mikä on oikeastimainio asia.

Myöskin asialliset virkailijat joista ok-palaute- ne pidetään tietysti alalla, koska sellaiset ovat arvokkaita aina alalla kuin alalla.[/

Olet niin pihalla näistä asioista kuin enää kukaan voi olla!

Sellainen henkilö, jolla on valtion vakituinen virka, on pysyy virassaan kuolemaansa tai eläke-ikäänsä saakka.

Mitään ”palautetta” mistään virkailijoista ei kerätä eikö domumemtouda myöskään. Mikään palaute ei ole syy poistaa virasta.

Mitään seurantaa yksittäisen virkailijan tekemisistä ei ole olemassakaan.

Jos niitä virkoja aletaan ihan lakkauttamaan jollain syyllä, niin sitten pitää alkaa jo lakiakin muuttamaan.

Ei tule tapahtumaan. Virka on ja pysyy.

Vierailija
73/104 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää. Joko sä itse haluat töihin ja etsit aktiivisesti töitä ja panostat siihen työnhakuun, tai sä et halua (kyseisiä tai ollenkaan) töitä ja et panosta niihin. Jokaiseen työpaikkaan on kyllä enemmän kuin se yksi hakija. Ja se kuka on kiinnostunut paikasta saa sen.

Kiinnostuneet löytävät kyllä kyseisen ilmoituksen ilman työkkärin apuakin ja ne keitä ei kiinnosta, ovat hakemukset luokkaa "ei ole kokemusta, ei ole kiinnostusta, en ole etsimänne henkilö, te-toimiston takia haen kyseistä paikkaa". Ei nuo työtarjoukset hyödytä ketään. Paitsi tietenkin te-toimiston virkailijoita, kun tekevät tätä turhaakin turhempaa työtä. Työnantajat joutuvat katsomaan useampia työhakemuksia läpi, joista osa on näitä turhia työhakemuksia.

Sivuhuomautuksena voin sanoa, että kaikkiin paikkoihin ei todellakaan ole useita hakijoita. Omassa työpaikassani oli paikka auki ja hakijoita tasan 1. Pitkän puntaroinnin jälkeen hänet otettiin. En sano työpaikkani nimeä tai alaa, mutta palkka on surkea ja työajat "joustavat".

Vierailija
74/104 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos sä nyt kuitenkin olet hakenut ko työtä, niin missä probleemi?

En ole ap, mutta minulla ongelma on se, että samassa firmassa voi joskus myöhemmin avautua paikka, jota voisin oikeasti hakeakin. En haluaisi saada firman silmissä pöljän mainetta lähettämällä hakemuksia heidän sellaisiin paikkoihinsa, joihin minulla ei ole mitään edellytyksiä.

Tämä myös. Mä teen pätkää, mutta täytyy olla työnhaku voimassa että saan työttömyyspäiviltä ansiopäivärahaa. Työkkäristä sitten tuli työtarjous samalta työnantajalta jolle tein töitä. No haastatteluun pääsin totta kai, koska olin tuttu naama. Selvähän se oli etten paikkaa saa, en ole tarpeeksi pätevä kyseiseen hommaan. Kun oli päätetty kuka paikan saa, esimies tuli henkilökohtaisesti mulle sanomaan että valitettavasti et saanut paikkaa, sulla ei ole tarvittavaa osaamista.

Tuli hieman typerä olo, että olen hakenut paikkaa mihin ei selvästikään osaaminen riitä.

Olisit voinut vastata tuohon vaikka että "tiedän kyllä, mutta TE-toimistosta lähettivät työtarjouksen ja pakkohan sitä oli hakea".

No joo, tuota mietin jälkeenpäin mutta ajattelin sitten entä jos esimiehelle tulee sitten tulevaisuudessa ajatus että haen tuleviin paikkoihinkin vain koska työkkäri pakotti.

Vierailija
75/104 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimatoimiston palvelut voisi ulkoistaa rekryfirmoille ja niillekin maksetaan 100% provikkaliksa, esimerkiksi kiinteä vakiosumma per "myyty" työtön ja prosenttiosuus ko. työttömän tulevasta liksasta.

Tätä on tehty jo pitkään, mutta työtä välttelevää pitkäaikaistyötöntä on vaikea kenenkään saada töihin.

Vierailija
76/104 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöskin asialliset virkailijat joista ok-palaute- ne pidetään tietysti alalla, koska sellaiset ovat arvokkaita aina alalla kuin alalla.[/

Olet niin pihalla näistä asioista kuin enää kukaan voi olla!

Sellainen henkilö, jolla on valtion vakituinen virka, on pysyy virassaan kuolemaansa tai eläke-ikäänsä saakka.

Mitään ”palautetta” mistään virkailijoista ei kerätä eikö domumemtouda myöskään. Mikään palaute ei ole syy poistaa virasta.

Mitään seurantaa yksittäisen virkailijan tekemisistä ei ole olemassakaan.

Jos niitä virkoja aletaan ihan lakkauttamaan jollain syyllä, niin sitten pitää alkaa jo lakiakin muuttamaan.

Ei tule tapahtumaan. Virka on ja pysyy.

Valitettavasti ns. ikuisuusvirkoja ei näin muutosherkällä alalla, jonka on vastattava reaali-ajassa sekä suhdanteisiin että asiakkaan tarpeisiin, ole olemassakaan ---jos olet oikeasti siihen ajatukseen tuudittautunut.

Eniten tulee juuri yllättymään nämä leipävirkailijat jotka pahaa-aavistamatta jatkaa lähinnä tuolillaan muhimista ja huokailua entiseen malliin.

Tulee "työnkuvan muuttamisia" ja "toimenkuvan" päivittämistä.

Oikeanlaista tulosvastuuta ja työntekijän(virkailijan) vastuuttamista työnkuvastaan konkreettisesti asiakkaan hyväksi.

Samoin toimipaikkoja vähennetään, eli mietihän missä osa "virkaansa" harjoittaa.

Vierailija
77/104 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan älytöntä. "Edustava instagram-profiili" jo kuulostaa siltä, että paikkaan haetaan parikymppistä edustavaa ja muotitietoista naista. Ei minullakaan olisi tuollaiseen mitään edellytyksiä. Hah, laittaisin ihan piruuttani linkin insta-tililleni, jossa minulla on 16 seuraajaa (melkein kaikki sukulaisiani) ja kuvissa esiintyy kissani, kuivakakku, villasukkia ja marjametsä... On minustakin yksi edustava kuva toppapuvussa metsässä. Saisinkohan paikkaa?

Vierailija
78/104 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien tuet tulisi puolittaa jotta ei tarvitse jatkossa lukea tällaisia älyttömyyksiä.

Vierailija
79/104 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka ilmoittavat te-toimistolle että eivät hae kokoaikatyötä eivät myöskään saa työttömyyskorvausta.

Vierailija
80/104 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömien tuet tulisi puolittaa jotta ei tarvitse jatkossa lukea tällaisia älyttömyyksiä.

Niin. Ja lisätä siitä saatava säästö ex-kansanedustajien 4000e/kk täysin ilman velvoitteita tilille kilahtavaan sopeutumiseläkkeisiin.