YLE: Aktiivimalli ei lisännyt työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa saaneiden työllistymistä. Miten ihmeessä isopalkkaiset asiantuntijat voivat olla näin väärässä?
Ylen näkemän loppuraportin luonnoksen mukaan työttömien hakeutuminen työllistämispalveluihin eli esimerkiksi kursseille lisääntyi.
Jos laskuista jätetään pois jo työvoimapoliittisessa koulutuksessa olleet ja soviteltua päivärahaa saaneet, työttömyyskorvaus pieneni yli puolelta työttömistä. Miten tällainen laki on voitu koskaan saada läpi?
Mitähän muuten kuuluu nykyään aktiivimallipuolueen ministereille?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei lisännyt pitkäaikaistyöttömien eli niiden heikoimpien rahojen turvin kotona olevien työllistymistä? Eikö tämä johdu vain siitä, että se mikä leikattiin työttömyysturvasta lisättiin toimeentulotukeen, eli näitä tukia nostavalle leikkaus ei näkynyt missään. Ansiosidonnaisella olevilla onkin varmaan eri tilanne sillä heillä leikkaus oikeasti vähentää ansiosidonnaista kun eivät välttämättä nosta muita tukia.
Eivät kaikki heistä saa tt-tukea!!!
Totta. Itselläni työmarkkinatuki ja pieni asumistuki, 70eur, on ainoat tuet. Pitää myydä omaisuutta pois kun nämä eivät riitä elämiseen. Työmarkkinatuesta 32,40eur otetaan 24,6% veroihin ja aktiivimalliin eli käteen jää vähän yli 24eur/pv. Kun ikää on reilusti yli 50v ja takana työttömyyttä, niin töitä ei saa, ei edes niitä töitä, jotka ei muille kelpaa.
Hae uusi verokortti, saanet prosenttisi alas sinne jonnekkin 5-10% kohdalle.
Minulla 2,5% verokortti ja tosin vammaisalennusta veroissakin, mutta tulot +50% tosta.Työmarkkinatuesta vero on aina 20%. Sitä ei alemmaksi saa. Aktiivimallin leikkaus on 4,65% ja siihenkään ei voi itse vaikuttaa. Toivottavasti se poistuu vuodenvaihteessa.
Kyllä työmarkkinatuenkin voi saada jopa nollaverolla. Itsekin olen saanut, kun olen joskus satunnaisia keikkatöitä työttömänä tehneenä hommannut uuden verokortin. Uusi kortti meni jopa sähköisesti suoraan Kelalle. Työttömyysetuudella opiskellessa työmarkkinatuestani lähti 13%, kun tarkistin verokorttini netissä.
Jos on pitkäaikaistyötön työmarkkinatuella, saa yleensä jopa hiukan palautuksia. Tottakai silloin voi veroprosenttinsa tarkistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei lisännyt pitkäaikaistyöttömien eli niiden heikoimpien rahojen turvin kotona olevien työllistymistä? Eikö tämä johdu vain siitä, että se mikä leikattiin työttömyysturvasta lisättiin toimeentulotukeen, eli näitä tukia nostavalle leikkaus ei näkynyt missään. Ansiosidonnaisella olevilla onkin varmaan eri tilanne sillä heillä leikkaus oikeasti vähentää ansiosidonnaista kun eivät välttämättä nosta muita tukia.
Totta. Itselläni työmarkkinatuki ja pieni asumistuki, 70eur, on ainoat tuet. Pitää myydä omaisuutta pois kun nämä eivät riitä elämiseen. Työmarkkinatuesta 32,40eur otetaan 24,6% veroihin ja aktiivimalliin eli käteen jää vähän yli 24eur/pv. Kun ikää on reilusti yli 50v ja takana työttömyyttä, niin töitä ei saa, ei edes niitä töitä, jotka ei muille kelpaa.
Minulla 2,5% verokortti ja tosin vammaisalennusta veroissakin, mutta tulot +50% tosta.Työmarkkinatuesta vero on aina 20%. Sitä ei alemmaksi saa. Aktiivimallin leikkaus on 4,65% ja siihenkään ei voi itse vaikuttaa. Toivottavasti se poistuu vuodenvaihteessa.
Kyllä työmarkkinatuenkin voi saada jopa nollaverolla. Itsekin olen saanut, kun olen joskus satunnaisia keikkatöitä työttömänä tehneenä hommannut uuden verokortin. Uusi kortti meni jopa sähköisesti suoraan Kelalle. Työttömyysetuudella opiskellessa työmarkkinatuestani lähti 13%, kun tarkistin verokorttini netissä.
Jos on pitkäaikaistyötön työmarkkinatuella, saa yleensä jopa hiukan palautuksia. Tottakai silloin voi veroprosenttinsa tarkistaa.
Kivahan se on saada joulun alla palautuksia. Voi ostaa palautuksilla kinkun, maksalaatikkoa ja villasukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hintalappu tälle kaikelle oli?
Niinpä! Tämä on ollut oikein EMÄMUNAUS. Tutkintaa tälle ja tämän hinnalle eikä mitään maton alle lakaisua!!!
Poliittinen hinta oli: Keskusta luikerteli vastuusta kuin koira veräjästä ja Kokoomus sai kantaa seuraukset kansan kyykyttämisestä eli seuraa hallituspolitiikkaa opposition lehtereiltä.
Kaikkein kieroin oli kuitenkin Perussuomalaiset. Heidän riveistään valittu ministeri sääti aktiivimallin ja nyt per.sut paistattelee oppositiossa lihomassa.
Halla-Aho palauttaa aktiivimallin heti kun pääsee pääministeriksi.
Susanna Koski sanoi, että tekemätöntä työtä löytyy. Täytyy vain katsoa metsään. Nyt tämä kyseinen eukko on työttömänä ja saa sopeutumisrahaa. Miksi hän ei mene metsään töihin? Meikit valuvat, jos joutuu tekemään kehoittamaansa työtä? 9€/päiväpalkka ei kelpaa hienostoneidille, mutta köyhille se on kelvattava?😯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Tämä on ollut oikein EMÄMUNAUS. Tutkintaa tälle ja tämän hinnalle eikä mitään maton alle lakaisua!!!
Poliittinen hinta oli: Keskusta luikerteli vastuusta kuin koira veräjästä ja Kokoomus sai kantaa seuraukset kansan kyykyttämisestä eli seuraa hallituspolitiikkaa opposition lehtereiltä.
Kaikkein kieroin oli kuitenkin Perussuomalaiset. Heidän riveistään valittu ministeri sääti aktiivimallin ja nyt per.sut paistattelee oppositiossa lihomassa.
Tuskinpa pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se moraalisesti oikein ettei voi vain makoilla kotonaan. Vain laiskat ovat sitä mieltä että aktiivimalli on väärin.
Ei valtion tavoite saa olla se, että rangaistaan työttömiä ja viedään köyhimmiltä vähätkin pois. Tavoite pitäisi olla, että työllistetään työttömät. Sitähän tällä haettiin ja selvästi oli väärä keino.
Työttömiähän voi syyllistää ja pakottaa milloin mihinkin, mutta oikea ongelma ovat työnantajat. On vaan edullisempaa palkata töihin sellaisia, jotka eivät ole olleet pitkään tai ollenkaan pois työelämästä. On edullisempaa palkata nuoria ihmisiä ja laittaa 50-vuotiaan hakemus heti sivuun. Ja sitten kun vielä siirretään tuotanto halpoihin maihin, ei tarvitse murehtia että tuhansia ihmisiä jää työttömäksi, ei se työnantajan ongelma ole.
Minusta työnantajalle pitäisi antaa sakot siitä, että potkitaan tuhansia ihmisiä pois ja siirretään tuotanto Kiinaan tai Intiaan. Vastaavasti työnantajalle voisi antaa palkkioita, kun palkataan pitkäaikaistyöhön.
Jos vastuutetaan vain työttömiä, mikään ei tule muuttumaan. Ei voi hakea olemattomia työpaikkoja. Ja ne joilta leikataan tukea, joutuvat hakemaan perustoimeentulotukea, jolloin joka tapauksessa yhteiskunta maksaa viulut.
Ennen aktiivimalliakin oli työttömillä vastuu hakea työpaikkoja. Koskaan ei ole voinut vain olla pois työelämästä ilman mitään pakotteita tai sanktioita. Aktiivimalli vain toi mukaan uuden älyttömän vaatimuksen, että on haettava tietty määrä työpaikkoja kuukaudessa. Helsingissä ja muissa isoissa kaupungeissa tämä onnistuu. Haja-asutusalueilla ja pienemmissä kunnissa ei onnistu, koska työpaikkoja ei kertakaikkiaan ole. Sitten vaan leikkuri leikkaa, koska ei ole hakenut riittävästi paikkoja.
Mitä pikkukunnassa asuvan ihmisen pitäisi tehdä? Hakea lähimmän suurkaupungin paikkoja, vaikka ei ole mitään mahdollisuutta lähteä sinne töihin? Maksaako valtio ihmisen muuttokustannukset ja vuokran, jos on mahdollisuus työllistyä uudessa asuinpaikassa?
Aktiivimalli ei ole reilu eikä järkevä malli, ja sen takia se on epäonnistunut surkeasti. Mutta ainakin se on onnistunut yhdessä asiassa, eli on saatu työttömille entistä pienemmät avustukset. Rikkaat ovat tyytyväisiä, kun köyhille annetaan mahdollisimman vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se moraalisesti oikein ettei voi vain makoilla kotonaan. Vain laiskat ovat sitä mieltä että aktiivimalli on väärin.
Ei valtion tavoite saa olla se, että rangaistaan työttömiä ja viedään köyhimmiltä vähätkin pois. Tavoite pitäisi olla, että työllistetään työttömät. Sitähän tällä haettiin ja selvästi oli väärä keino.
Työttömiähän voi syyllistää ja pakottaa milloin mihinkin, mutta oikea ongelma ovat työnantajat. On vaan edullisempaa palkata töihin sellaisia, jotka eivät ole olleet pitkään tai ollenkaan pois työelämästä. On edullisempaa palkata nuoria ihmisiä ja laittaa 50-vuotiaan hakemus heti sivuun. Ja sitten kun vielä siirretään tuotanto halpoihin maihin, ei tarvitse murehtia että tuhansia ihmisiä jää työttömäksi, ei se työnantajan ongelma ole.Minusta työnantajalle pitäisi antaa sakot siitä, että potkitaan tuhansia ihmisiä pois ja siirretään tuotanto Kiinaan tai Intiaan. Vastaavasti työnantajalle voisi antaa palkkioita, kun palkataan pitkäaikaistyöhön.
Jos vastuutetaan vain työttömiä, mikään ei tule muuttumaan. Ei voi hakea olemattomia työpaikkoja. Ja ne joilta leikataan tukea, joutuvat hakemaan perustoimeentulotukea, jolloin joka tapauksessa yhteiskunta maksaa viulut.
Ei nyt taas virheellisesti oleteta, että kaikki työttömät ovat oikeutettuja toimeentulotukeen - leikkasi aktiivimalli tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin antanut yläpeukkua, mutta sitten oletat että Halla-ahosta tulee pääministeri. Toivon todella että olet väärässä, molemmissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tämä on, mutta jotta kaikille olisi töitä, muiden pitäisi irtisanoutua työpaikoistaan. Ole siis hyvä, jätä välittämästi irtosanomisilmoituksesi, niin saadaan yksi työtön tilallesi.
En koskaan ymmärtänyt ajatusta, jonka mukaan työnsaanti nopeutuu, jos tukia lasketaan.
Itseäni ärsyttää tämä oletus, että kaikki työttömät saavat toimeentulotukea ja elävät ilman töitä hyvin. Eivät kaikki saa tukia. Itse olen 56v. työttömäksi jäänyt nainen, yksineläjä, asuntolainaa yksiöstäni vielä jäljellä. En saa toimeentulotukea, asumistukea saan 40€/kk. Töitä haen koko ajan, en ole sohvalla makaava kaljajuoppo enkä loinen. Töihin menisin heti huomenna, jos joku palkkaisi tes:in mukaisella palkalla. 9€/päivä, orjatöihin en lähde enää tässä iässä pelleilemään. 15 vuotiaasta töitä tehneenä, koen ansaitsevani kunnon palkan. Mihin Suomi on menossa?
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää tämä oletus, että kaikki työttömät saavat toimeentulotukea ja elävät ilman töitä hyvin. Eivät kaikki saa tukia. Itse olen 56v. työttömäksi jäänyt nainen, yksineläjä, asuntolainaa yksiöstäni vielä jäljellä. En saa toimeentulotukea, asumistukea saan 40€/kk. Töitä haen koko ajan, en ole sohvalla makaava kaljajuoppo enkä loinen. Töihin menisin heti huomenna, jos joku palkkaisi tes:in mukaisella palkalla. 9€/päivä, orjatöihin en lähde enää tässä iässä pelleilemään. 15 vuotiaasta töitä tehneenä, koen ansaitsevani kunnon palkan. Mihin Suomi on menossa?
Miksi muka et saa tt-tukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin antanut yläpeukkua, mutta sitten oletat että Halla-ahosta tulee pääministeri. Toivon todella että olet väärässä, molemmissa asioissa.
persut on isossa gallupjohdossa. Ikävä kyllä seuraava hallitus on pääministeripuolue ps ja kok ja kesk. Eli aktiivimalli palautetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi saada nollverokortin jos on ansiotuloja ja maksaa niistä veroja vaikka ei tarvitsisikaan. Itse olen vienyt mieluummin töihin nollaverokortin ja maksanut etuuksista sen 20-25%. Ei poista sitä tosiasiaa että työttömyysturvaa verotetaan huomattavasti ankarammin kuin samansuuruisia ansiotuloja.
Yhtenä vuonna olin puoli vuotta töissä hieman vajaat 1500e bruttopalkalla ja tuosta en maksanut kuin eläke ja työttömyysvakuutusmaksut. Toiset puoli vuotta olin pienellä ansiosidonnaisella ja siitä maksoin sen 25%. Maksetun veron määrä noin 1230e eli juurikin se ansiosidonnaisesta lähtenyt noin 260e/kk. Tänä vuonna näytän olevan koko vuoden työmarkkinatuella ja veroprosenttilaskuri antaa oikeaksi prosentiksi 17 ja veroja pitää maksaa 1428e. ELi aika oikea veroprosentti se 20%. Harmittaa niin vietävästi etten päässyt edes puoleksi vuodeksi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan. Vero.fi ja valitset että lähettää kelaan.
Nimenomaan omasta työmarkkinatuesta ei oteta kuin se 2,5%
Lisää vinkkejä tähän. Laskuri antaa mulle tulokseksi 17,5% ja vuoden tulot on työmarkkinatuki eli noin 700e x 12 eli 8400e.
Vierailija kirjoitti:
20% on vain se automaattinen vaihtoehto, samalla tavalla kuin työläisten oletettu vero on 40% ilman erillistä verokorttia. Sitten pitää vain tietää mitkä tuet ovat tuloa ja mitkä ovat kulukorvauksia joista ei makseta veroa kun täyttelet verokorttia.
Ei ole vaan työläiseltä viedään 60% jos ei toimita verokorttia. Kela vie työmarkkinatuesta 20% ja jos haen muutoskortin niin saan sen tiputettua noin 17. Eli ei voi edes verrata.
Aha. Kun menen työkkärin sivuille, siellä uutisoidaan, että työttymyys edelleen laskussa. Eli ap esität, että työkkäri valehtelee ja kaikki on valhetta vain ja taivaasta sataa mannaa kohta kaikille? Koska en todellakaan pysy ajatuksenjuoksusi perässä.
Asun pikkukylässä ja ei todellakaan aktiivimalli tuonut lisää työpaikkoja.