Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä sarjasaikuttaja - tiesitkö, että kuormitat muita työntekijöitä jatkuvilla sairaslomillasi!!

Vierailija
30.10.2019 |

Eli et ole joukkuepelaaja vaan itsekkäästi katsot oikeudeksesi olla sairaslomalla milloin mistäkin pilipalisyystä.

On hirveää joutua tuuraamaan yhtä ja samaa työntekijää jatkuvasti. Sairasloman syy on esim ripuli tai vastaava.

Esimies stressaa kun ei saa töitä järjestettyä inhimillisesti. Jotkut on jouduttu pyytämään kesken vapaapäivän töihin kun sarjasaikuttaja saikuttaa taas.

Kommentit (177)

Vierailija
141/177 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän viikon työvuorot ovat ma välivuoro, ti iltaa klo 22 ja keskiviikko, to ainoa aamuvuoro ja pe iltaa klo 22. Mitenhän kauan tämmöistä paskatyötä jaksan? Oon ihan poikki, en palaudu töistä ja ei jää vapaa-aikaa. En näe kavereita yms. Tunnen olevani joku orja. Todellakin tekisi mieli jäädä kotiin. Kun pää ei tahdo kestää, aina särkee ja väsyttää.

Vierailija
142/177 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla eräs kollega jäi sairauslomalle korona-altistumisen takia. Tämä siis toimistotöissä, joita tehtiin tuossa vaiheessa etänä. Ilmoitti vaan, että hän on altistunut koronalle ja on sen takia kolme päivää poissa töistä. En ymmärrä, kuka tuon sairausloman hyväksyi, kun ei hänellä ollut edes mitään oireita.

Mikään ei myöskään estä käyttämään ihan aitoja, diagnosoituja sairauksia härskisti hyödyksi. Vuosia sitten minulla oli työkaveri, jolla oli ihan lääkärin diagnosoima migreeni, josta oli toimitettu todistukset työnantajalle. En siis epäile, etteikö hänellä tuo sairaus ihan oikeasti ollut. Silti oli hivenen huvittavaa seurata, kuinka hänelle iski tämä kyseinen migreeni aina silloin, kun hän ei ollut saanut vaihdettua epämieluisaa työvuoroa kenenkään kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/177 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muistanutkaan että "ahdistus" on myös yksi näistä naurettavista syistä luistaa töistä.

Vierailija
144/177 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän viikon työvuorot ovat ma välivuoro, ti iltaa klo 22 ja keskiviikko, to ainoa aamuvuoro ja pe iltaa klo 22. Mitenhän kauan tämmöistä paskatyötä jaksan? Oon ihan poikki, en palaudu töistä ja ei jää vapaa-aikaa. En näe kavereita yms. Tunnen olevani joku orja. Todellakin tekisi mieli jäädä kotiin. Kun pää ei tahdo kestää, aina särkee ja väsyttää.

Vaihda työpaikkaa, jos vuorot ei nappaa.

Vierailija
145/177 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan sen tunteen kun kurkkua kuristi jo korttelia ennenkuin menin töihin. Olin aivan poikki kotona ja töissä, puoliso teki kaiken työn ja minä vaan makasin. Jo työmatka oli liikaa. Ja kun astui sisään töihin ja keskustelu vaikeni kun sarjasaikuttaja tuli....kävin itsekseni lounaalla koska kaveritkin olivat kaikonneet. Miehen kanssa pohdittiin että olenko uupunut, masentunut vai kipeä. Ainakin jälkimmäistä olin. Työterveyslääkäri oli kyllä terveeksi todennut.

Se syksy kun kävin ensin terveyskeskuksessa, sitten sain passituksen sydänpolille ja kävin kaiken maailman testejä, pidin niitä testipäiviä lepopäiviä kun kukaan ei vihannut eikä syyllistänyt. Lopulta työnantaja otti puheeksi jatkuvat poissaolot, vihaisena. Kerroin että olen sydänpolilla joka viikko. Toimitin todistuksen siitä että joudun käymään siellä ja että on ongelma. Esimies piti varmaan silti lintsarina, koska tunnelma säilyi jäätävänä. Sitten tehtiin vielä kaikenlaista sopivuuskoetta ja lopulta jäin saikulle. Jaksoin juuri ja juuri maata telkkarin edessä sohvalla, unohdin työasiat kokonaan. Pistin saikkupaperit postiin (tai mies pisti). Joulun jälkeen pääsin sydämensiirtoon. Sen jälkeen olin ihan täpinöissäni siitä kaikesta energiasta...jota toki korosti siirrossa saatu tujakka steroidipläjäys. Maaliskuussa palasin töihin pirteänä ja ruskettuneena ja kerroin kalpeille hapannaamoille joutuneeni sydämensiirtoon. Olin taas ahkera oma itseni mutta en voinut mitään sille että kannoin kaunaa näille käärmeille. Vaihdoin työpaikkaa seuraavana syksynä. Kukaan ei tiedä poissoloistani tai sydämensiirrosta, tietävät vain että olen vilkas ja kova tekemään töitä. Kyyneleet tulee silmiin aina kun kuljen vanhan työpaikan ohi.

Vierailija
146/177 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla eräs kollega jäi sairauslomalle korona-altistumisen takia. Tämä siis toimistotöissä, joita tehtiin tuossa vaiheessa etänä. Ilmoitti vaan, että hän on altistunut koronalle ja on sen takia kolme päivää poissa töistä. En ymmärrä, kuka tuon sairausloman hyväksyi, kun ei hänellä ollut edes mitään oireita.

Mikään ei myöskään estä käyttämään ihan aitoja, diagnosoituja sairauksia härskisti hyödyksi. Vuosia sitten minulla oli työkaveri, jolla oli ihan lääkärin diagnosoima migreeni, josta oli toimitettu todistukset työnantajalle. En siis epäile, etteikö hänellä tuo sairaus ihan oikeasti ollut. Silti oli hivenen huvittavaa seurata, kuinka hänelle iski tämä kyseinen migreeni aina silloin, kun hän ei ollut saanut vaihdettua epämieluisaa työvuoroa kenenkään kanssa.

Minulla kävi niin, että JOUDUIN saikulle altistumisen takia, kun etätyö ei ta:n mielestä ollut silloin mahdollista. Meillä on etätyö sallittu vaan riskiryhmäläisille.

Vierailija
147/177 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä.

Vierailija
148/177 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimpia saikuttajia on pienten lasten äidit. Millon ollaan poissa kun itse ollaan kipeitä ja heti seuraavalla viikolla lapsi on kipeä. Uskon, että osa käyttää myös lapsen sairautta tekosyynä olla itse poissa töistä.

Ei ainakaan meillä pidä paikkaansa, että olisi joku tekosyy. Sille ei voi mitään jos lapsi tuo taudin koulusta ja se tarttuu myös minuun. Eli siis olen ensin lapsen sairauden takia pois ja sitten sen takia koska olen itse sairaana. Ei paljon ole naurattanut noissa tilanteissa ja ikävä kuulla tuollaisia kommentointeja kun muutenkin jo harmittaa.

Vierailija
149/177 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olen törmännyt niihin saikuttajiin, jotka ovat olleet perjantaina iltavuorosta töistä pois tyyliin mahataudin takia ja samana iltana heidät tägätään johonkin bileisiin. Esimiehelle asiasta joku joskus sanoi, mutta ei sille mitään tehty. Vuorotyötä tehdään, niin jokunen on ollut näitä tässä vuosien varrella, kun nimenomaan perjantain ja lauantain vuorot ei kelpaa, mutta jostain syystä sunnuntaihin mennessä tervehdytään ja haetaan pyhälisät...

Vierailija
150/177 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahimpia saikuttajia on pienten lasten äidit. Millon ollaan poissa kun itse ollaan kipeitä ja heti seuraavalla viikolla lapsi on kipeä. Uskon, että osa käyttää myös lapsen sairautta tekosyynä olla itse poissa töistä.

Ei ainakaan meillä pidä paikkaansa, että olisi joku tekosyy. Sille ei voi mitään jos lapsi tuo taudin koulusta ja se tarttuu myös minuun. Eli siis olen ensin lapsen sairauden takia pois ja sitten sen takia koska olen itse sairaana. Ei paljon ole naurattanut noissa tilanteissa ja ikävä kuulla tuollaisia kommentointeja kun muutenkin jo harmittaa.

Onko lapsen isä ikinä töistä pois hoitamassa lasta?

Vierailija
151/177 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kaikki on töissä kokenut miten tiettyjä työtehtäviä joutuu hoitamaan vähän väliä omiensa lisäksi ilman korvausta, kun joku - usein se tietty  kollega - taas on jostain syystä sairaslomalla. Ja aina sen maksimin, täällä ainakin voi olla kotona kokonaisen viikon ilman lääkärintodistusta. Sen kun vain soittaa aamulla työpaikalle.

Plus lasten takia voi olla kotona vaikka kuinka usein.

Silti pitäisi vain olla kuin ei mitään, pitää tuollaistakin kollegaa hyvänä ja kuunnella niiden loputtomia juttuja itsestään.

En tiedä sitten mitä oikein pitäisi tehdä. Minua ainakin on rasittanut tällaiset kun selvästi tajuaa, ettei kyse ole mistään oikeista sairauksista vaan röyhkeydestä. Somestahan sen näkee mitä noi tekee "sairaslomalla", eivät vissiin edes häpeä.

Ja itse joutuu liian usein näitä paikkailemaan.

Vierailija
152/177 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät kaikki. Itselläni on kolme lasta, jotka nyt jo kaikki yli 10 v. En ole ollut ainuttakaan päivää koko työurallani poissa kapsen sairauden vuoksi. Sairasta lasta on hoitanut yleensä isovanhempi. Toki tiedän, ettei se kaikilla ole mahdollista.

Vierailija
153/177 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas on keskiluokka toistensa kaulassa kiinni ja massimiehet nauraa.

Kyllä todellisuus on se, että työstä ei ole 80 luvun jälkeen Suomessa maksettu sen vertaa, että oma terveys ei menisi palkan edelle.

Itsellä joka vuosi 15-20% työpäivistä sairaslomaa. Pomo saa jotain korvausta niistä päivistä, joista on sairaslomatodistus. Pomo ei suutu kun en saikuta kiireisinä päivinä.

Vierailija
154/177 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori :( löytyy yleistynyt ahdistuneisuushäiriö sekä traumaperäinen stressihäiriö, aina välillä olen niin dissoissa ja ahdistunut, etten pysty huolehtimaan edes itsestäni, saati sitten muista. Yritän kyllä pysyä työelämässä, mutta välillö tuntuu että oli työ mikä tahansa, mielenterveys ei koskaan pysy yhtäjaksoisesti hyvänä montaa kuukautta. Pitäisi varmaan hakeutua sairaseläkkeelle muita kuormittamasta.

Vierailija
155/177 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori :( löytyy yleistynyt ahdistuneisuushäiriö sekä traumaperäinen stressihäiriö, aina välillä olen niin dissoissa ja ahdistunut, etten pysty huolehtimaan edes itsestäni, saati sitten muista. Yritän kyllä pysyä työelämässä, mutta välillö tuntuu että oli työ mikä tahansa, mielenterveys ei koskaan pysy yhtäjaksoisesti hyvänä montaa kuukautta. Pitäisi varmaan hakeutua sairaseläkkeelle muita kuormittamasta.

Ja kyllä, joskus saikun syynä lukee "ripuli" koska en halua tulla kaapista johtajalle ja muille työkavereille, kuinka paljon mielenterveysongelmia mulla oikeasti on.

Vierailija
156/177 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vähän samaa vikaa. Siksi otankin vain lyhyitä sijaisuuksia ym. pätkätöitä, ja niitäkin vain sellaisina vuodenaikoina, jolloin pää toimii edes jotenkuten normaalisti. Sairaseläkkeelle en pääse, koska olen sentään puolet vuodesta työkykyinen.

Vierailija
157/177 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi AP kertoi tämän mullistavan tiedon, muuten en olisi ikinä tajunnutkaan tätä asiaa! Nyt kyllä paranen heti kroonisista sairauksistani, joista ensimmäinen alkoi päiväkoti-ikäisenä, seuraava teini-iässä ja kolmas lasten saannin myötä. Toimivaa hoitoa ei ole löytynyt ja lääkkeistäkin on tähän asti ollut vain rajallinen apu. Mutta AP:n tietoiskulla on suorastaan maaginen vaikutus, kaikki oireeni poistuivat heti.

Vierailija
158/177 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Meidän firmassa toimitiloihin ei saa tulla, jos on ripuli. Se on oikeasti ankarasti kielletty.

Teillä ei sit varmaan kellään oo ärtyvää paksusuolta tai muuta kroonista suolistovaivaa.

Ei se niille työkavereillesi ole yhtään helpompaa tehdä kahden ihmisen työt, vaikka se saikuttaja olisi ihan oikeastikin kipeä. Mutta jos työntekijä on oikeasti kipeä, ja sen vuoksi poissa töistä, on väärin haukkua sitä saikuttajaa. Kyllä se syyllinen on työnjohto, joka ei osaa tehdä töitään.

Niissä työpaikoissa, missä työntekijän lyhytkin sairasloma aiheuttaa isoja ongelmia töiden sujuvuudelle, tulee helposti näitä "sarjasaikuttajia", koska työ on niin raskasta, johtuen huonosta työnjohdosta, että ennemmin tai myöhemmin useilla työntekijöillä alkaa "iso pyörä heittämään".

Vierailija
159/177 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun yks tuttu on saikulla milloin mistäkin syystä pitkiä aikoja. Kerran oli lähemmäs pari viikkoa saikulla kun ääni oli käheä. Ensin oli useamman päivän saikulla, mutta kun ääni ei ollut palautunut niin kävi hakemassa vielä lisää. Muuten ei ollut mitään oireita ja esim. baareissa oli pilkkuun asti useamman kerran tuona aikana. Eikä ole missään ammatissa missä edes tarvitsisi kauheasti puhua kovalla äänellä tai mitään. On muutenkin tosi yksinkertainen ihminen eikä osaa nähdä asioita toisten näkökulmasta. Luulen, ettei hän edes ymmärrä, ettei ole normaalia olla saikulla koko aikaa ihan hölmöistä syistä.

Eikö työterveyslääkäri ole ohjannut saamaan hoitoa alkoholiongelmaansa?

Niinpä. Asia ei sinulle edes kuulu, mutta luulisi sinun ymmärtävän kuinka asiat hoidetaan työelämässä.

Jos ongelma on esim. Tuo alkoholismi niin hänet kuuluu ohjata saamaan hoitoa, jotta olisi työkykyinen. Hän ei saikuta huvikseen vaan väärästä syystä. Tosin mistäpä me se tiedetään? Niin. Ei mistään.

Vierailija
160/177 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi AP kertoi tämän mullistavan tiedon, muuten en olisi ikinä tajunnutkaan tätä asiaa! Nyt kyllä paranen heti kroonisista sairauksistani, joista ensimmäinen alkoi päiväkoti-ikäisenä, seuraava teini-iässä ja kolmas lasten saannin myötä. Toimivaa hoitoa ei ole löytynyt ja lääkkeistäkin on tähän asti ollut vain rajallinen apu. Mutta AP:n tietoiskulla on suorastaan maaginen vaikutus, kaikki oireeni poistuivat heti.

Ääh, anteeksi purkaukseni, pistää vain niin vihaksi ap:n taipumus niputtaa kaikki toistuvat sairaslomat "pilipalisyiksi". On toki niitäkin jotka käyttävät systeemiä väärin. Mutta on myös niitä, joilla on oikeasti kroonisia sairauksia, onnettomuudessa saatuja vammoja tms. Itselläni on mm. sairaus/vamma, koska olen joutunut päiväkoti-iässä rikoksen uhriksi. Enkä siitä todellakaan työpaikalla huutele, vaikka osa minua töissä sarjasaikuttajana pitäisikin. Minulla ei ole velvollisuutta jakaa elämäni vaikeimpia kokemuksia työpaikan käytävillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi