Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amk valintakoe ja epätoivo

Vierailija
30.10.2019 |

Mitä ajattelitte kokeesta?

Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.

Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!

Kommentit (2017)

Vierailija
1941/2017 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänhän voisi nostaa

Vierailija
1942/2017 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä otit valmennuskurssin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1943/2017 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
1944/2017 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK on pellekoulu, jolla on hirmu hinku olla yliopisto. Mutta ei ole.

Vierailija
1945/2017 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä uusi keskustelu.

https://www.vauva.fi/keskustelu/3886446/amk-paasykokeet-syksy-2020?chan…

Miksi siihen linkkaat, kun keskustelu on huono.

Siirry mielummin tänne. Ei pidä takertua huonoihin avauksiin, vaikka olisi ne itse tehnyt.

Vierailija
1946/2017 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä uusi keskustelu.

https://www.vauva.fi/keskustelu/3886446/amk-paasykokeet-syksy-2020?chan…

Miksi siihen linkkaat, kun keskustelu on huono.

Siirry mielummin tänne. Ei pidä takertua huonoihin avauksiin, vaikka olisi ne itse tehnyt.

Ajattelin, että kokonaan uusi aihe pelkästään syksyn amk-haulle olisi ollut kätevä ja ytimekäs, täällä on melkein 100 sivua tekstiä aiheesta yleisesti eikä kaikki varmaan jaksa niitä läpi kahlata.

Vierailija
1947/2017 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK on pellekoulu, jolla on hirmu hinku olla yliopisto. Mutta ei ole.

Sitä kutsutaan ammattisurkeaksi.

Vierailija
1948/2017 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin kouluihin hakemiseen 22 vuotiaana, nyt olen jo 29v. Koen että näistä ongelmista kukaan ei puhu eikä tee tästä haluta keskustella. Mikä siinä on?

Ihan kun on jotenkin henkilökohtaista ja salaista tämä pääsykoerumba, koitin eilen pääsykokeen jälkeen kysellä ihmisiltä kaikkki oli vaa "nojaa" "emmä nyt tiiiääää".

Raivostuttavaa kun ihmiset kyselee ai miten on noin vaikeeta. Koitappas itse päästä kun on 30 000 hakijaa ja vain alle 5000 pääsevät! >:( missä pumpulissa ihmiset oikein elävät??

Ehkä kyse on mun huonosta matikasta mutta kun noihin korkeakouluihin on oikeasti tosi vaikea päästä niin miten on mahdollista, että silti suurin osa, melkein 60% ihmisistä on korkeakoulutettuja? :D (joo joo, ainahan sinne joku pääsee. Mutta silti.)

Vierailija
1949/2017 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on väärin että siellä on englanninkielinen osuus kaikille.

Olen lukenut vain lyhyen englannin. (pitkä saksa)

Mitä sä ajattelit sillä saksalla tehdä korkeakoulussa? Kaikki materiaali on joko suomeksi tai englanniksi ja ainakin yliopistossa olennainen osa opintoja on vaikeiden englanninkielisten tieteellisten artikkelien lukeminen.

Vierailija
1950/2017 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin kouluihin hakemiseen 22 vuotiaana, nyt olen jo 29v. Koen että näistä ongelmista kukaan ei puhu eikä tee tästä haluta keskustella. Mikä siinä on?

Ihan kun on jotenkin henkilökohtaista ja salaista tämä pääsykoerumba, koitin eilen pääsykokeen jälkeen kysellä ihmisiltä kaikkki oli vaa "nojaa" "emmä nyt tiiiääää".

Raivostuttavaa kun ihmiset kyselee ai miten on noin vaikeeta. Koitappas itse päästä kun on 30 000 hakijaa ja vain alle 5000 pääsevät! >:( missä pumpulissa ihmiset oikein elävät??

Ehkä kyse on mun huonosta matikasta mutta kun noihin korkeakouluihin on oikeasti tosi vaikea päästä niin miten on mahdollista, että silti suurin osa, melkein 60% ihmisistä on korkeakoulutettuja? :D (joo joo, ainahan sinne joku pääsee. Mutta silti.)

Eri aloille on vaihtelevan vaikeaa päästä. On kyllä niitä korkeakoulualoja, jonne oikeasti pääsee kun vain menee, koska eivät kuitenkaan saa riittävästi hakijoita ja paikkoja jää jopa täyttämättä. Erityisesti jotkut pikkupaikkakuntien amk-koulutukset. Sitten on niitä supersuosittuja (kulttuurialat pk-seudulla, ensihoito jne.) jonne on todella vaikeaa päästä. 

Jos olisin jo 7 vuotta hakenut niin tarkastelisin kyllä todella mistä kiikastaa, onko kyse alasta jolle ei vain rahkeet riitä, voisiko tilannetta auttaa valmennuskursseilla tai treenaamalla niitä osioita, jotka menee huonosti. Jos hyvästä valmentautumisesta huolimatta ei pääse läpi, niin joku plan B hyvänen aika, koska ikävä totuus on, että jos ei vuosien yrittämisestä huolimatta pääse valintakokeesta läpi, ei ole edellytyksiä pärjätä opinnoissakaan.

Vierailija
1951/2017 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä. Englanninkielen taito on nykypäivänä monikulttuurisessa yhteiskunnassa aika tärkeä asia osata ja myös ammattikorkeakoulujen oppimisympäristöstä löytyy paljon ihmisiä jotka eivät puhu suomea. Joissakin tutkinnoissa myös osa opiskelusta tapahtuu englanniksi. Eli siis jos ei osaa niin opettele.

Mielestäni olemme menossa väärään suuntaan. Suomen kieltä ei kunnioiteta enää. Mielestäni omaa kieltä pitäisi tukea. Se ei poista sitä, että siinä rinnalla olisi muita kieliä.

Matematiikka ja kielet ovat monille kynnyskysymyksiä opiskelun suhteen. Miksi tähän ongelmaan ei reagoida ja kehitetä polkuja, jotta kaikki pystyisivät pääsemään haluamilleen aloille. Tällä hetkellä panostetaan liikaa hyvin kapea-alaiseen osaamiseen.

Se on aina suuri vääryys kun vaaditaan taitoja, joita itsellä ei ole.  Kun matematiikka ja kielet on vahvoja jo lähtötilanteessa, niin se päinvastoin laaja-alaistaa osaamista eikä koulusta valmistu puutteellisin taidoin varustettuja niin sanottuja "ammattilaisia".

Vierailija
1952/2017 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matematiikka ja kielet ovat monille kynnyskysymyksiä opiskelun suhteen. Miksi tähän ongelmaan ei reagoida ja kehitetä polkuja, jotta kaikki pystyisivät pääsemään haluamilleen aloille. Tällä hetkellä panostetaan liikaa hyvin kapea-alaiseen osaamiseen.

Niin tai miten olisi sellainen villi idea, että matematiikka ja kielet harjoiteltaisiin aikaisemmissa kouluissa niin vahvoiksi ettei niiden osaaminen olisi mikään ongelma? Kaikki ei voi koskaan päästä sinne minne haluaa, koska koulutusta pitää kohdistaa sellaisille aloille missä on kysyntää ja työpaikkoja.

Vierailija
1953/2017 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on väärin että siellä on englanninkielinen osuus kaikille.

Olen lukenut vain lyhyen englannin. (pitkä saksa)

Mitä sä ajattelit sillä saksalla tehdä korkeakoulussa? Kaikki materiaali on joko suomeksi tai englanniksi ja ainakin yliopistossa olennainen osa opintoja on vaikeiden englanninkielisten tieteellisten artikkelien lukeminen.

Joskus kannattaa vaan nostaa kädet pystyyn ja todeta, että musta ei ole tähän ja suunnata kohti uusia pettymyksiä.

Vierailija
1954/2017 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri aloille on vaihtelevan vaikeaa päästä. On kyllä niitä korkeakoulualoja, jonne oikeasti pääsee kun vain menee, koska eivät kuitenkaan saa riittävästi hakijoita ja paikkoja jää jopa täyttämättä. Erityisesti jotkut pikkupaikkakuntien amk-koulutukset. Sitten on niitä supersuosittuja (kulttuurialat pk-seudulla, ensihoito jne.) jonne on todella vaikeaa päästä. 

Jos olisin jo 7 vuotta hakenut niin tarkastelisin kyllä todella mistä kiikastaa, onko kyse alasta jolle ei vain rahkeet riitä, voisiko tilannetta auttaa valmennuskursseilla tai treenaamalla niitä osioita, jotka menee huonosti. Jos hyvästä valmentautumisesta huolimatta ei pääse läpi, niin joku plan B hyvänen aika, koska ikävä totuus on, että jos ei vuosien yrittämisestä huolimatta pääse valintakokeesta läpi, ei ole edellytyksiä pärjätä opinnoissakaan.

Pääsykokeet ovat vaikeita ja opinnot amk:ssa lastenleikkiä. Yliopistossakaan ei ole vaikeaa kunhan sisälle pääsee. Joskus on vain kyse tuurista.

Vierailija
1955/2017 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleiset Amk pääsykokeet ovat todella epäonnistunut valinta toteuttaa lahjakkaiden opiskelijoiden löytäminen humanistisille aloille. Se koulu mikä ei haastattele valittaviaan ei panosta pääsykokeisiin ja herättää kysymyksiä panostetaanko myöskään itse opiskeluun tällöin. Täällä tuntuu olevan äidin pikku kullannuput ja kirjaviisaat hikarit ärtyneinä perustellusta kritiikistä miksei haastatteluja ole ja kuinka nykyinen järjestelmä sorsii lukiosta suoraan tulleita. Ehkäpä joskus vielä tulette ymmärtämään miksi työpaikkoihin on haastattelut, miksi esim kovantason taidekorkeakouluihin on todella pitkät ennakkotehtävät, niitä tehdään siksi jotta NYKYINEN taitotaso ja MOTIVAATIO selviää.  Niitä ei saada selville yleisillä amk-kokeilla mitenkään.

Se että kokeessa kysytään aineesta tietämystä jota ei käytännössä tarvita kuten matematiikka, mutta jätetään ottamatta selville todellinen potentiaali ennakkotehtävillä ja haastatteluilla on surullista ja todella väärää politiikkaa.

Vierailija
1956/2017 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen systeemi ei suosi esim. aikuisia alanvaihtajia ja suosituimmilla aloilla todella vaikeaa saada se opiskelupaikka. Näille jotka vuosia turhaan yrittäneet saamatta opiskelupaikkaa, oletteko miettineet avoimen amk:n opintoja? Kun käy avoimella puolella ensimmäisen vuoden opinnot polkuopiskelijana (huom! hyvällä menestyksellä) on huomattavasti paremmat mahdollisuudet saada se opiskelupaikka kuin avoimen/yleisen haun kautta.

Vierailija
1957/2017 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etiikkaosio oli kaikkein helpoin. Mietit vaan mikä on eettinen näkökulma. Vaihtoehdot olivat tyyliin "pekalla on sinninen paita" ja toinen "pekka olisi halunnut sinisen paidan mutta äiti valitsi punaisen". Eettisyys tässä siis itsemääräämisoikeudessa esimerkiksi. Kaikki kohdat olivat tuollaidsia.

Vierailija
1958/2017 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää hakea semmoseen Amkiin, jonne on vähemmän hakijoita ja kilpailua. Serkkukin joutu muuttaan Raumalta kauas kotoa Imatralle, koska ei päässyt mihinkään lähempään amk:hon. Ei siellä Imatralla tarvinnut kuin 3v lusia, sen jälkeen valitsemaan paikkakuntaa sen mukaan mistä sai töitä.

Itsekään en päässyt kotipaikkakunnan amkiin aikoinani, ei mitään tsänssiä, koska oli Suomen suosituin korkeakoulu (edelleen kärkisijoilla). Toiselle paikkakunnalle pääsin heittämällä ja sinne oli pakko sit muuttaa opintojen ajaksi jotta sai koulutuksen hankittua.

Syksyllä hain ylempään amkiin taas kotipaikkakunnalle, ei mitään tsäänssiä. Hakijoita niin paljon että vaan lähes täysillä pisteillä olis päässyt sisään.

Mieskään ei päässyt kotipaikkakunnan amkiin. Samoilla pisteillä hän olisi päässyt useampaahan muuhun amk:hon.

Vierailija
1959/2017 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee näitä ammattikorkeakoulua haukkuvia yliopistoväen kirjoituksia vahvistuu olo etten halua yliopistoon sellaisen väen ympäröimäksi jotka pitää itseään muita parempana väkenä ivaten

Vierailija
1960/2017 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä siellä kysytään, ite oon suppea matikka ihminen, mutta pääsin sisään eka yrityksellä. En kyllä muista mitään pääsykokeista. Toisaalta jos ei pääse jonnekin niin eikö se tarkoita, että ei ole sovelias jos ei osaa vastata pääsykoekysymyksissä. Onko niitä kysymyksiä jossain, että voisi muistella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan