Amk valintakoe ja epätoivo
Mitä ajattelitte kokeesta?
Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.
Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!
Kommentit (2017)
Vierailija kirjoitti:
Mistä tieto?
Onko sillä väliä mistä, kunhan vaan on tieto?
Muistaako kukaan viime vuoden syksyn hakua, tuliko tiedot silloin edes vähän aikaisemmin kuin vasta ihan marraskuun lopussa?
Muistaakseni keväällä tulokset piti tulla viim. 28.6. ja mies sai tiedon koulupaikasta 27.6.
(Luetun ymmärtäminen 10+) Syksyllä tulokset tuli mulle ”viimeistään”-päivänä.
Luulisin, että tulee joko 29.11. tai muutamaa päivää ennen tulokset.
näkeeks tosta koodista muka jotain??
Vierailija kirjoitti:
Todistusvalinnan pisteitä ja sijoituksia siellä voi näkyä. Koulussa, johon hain ei ollut nyt syksyllä todistusvalinta käytössä, joten itselläni ei näy vielä mitään kiinnostavaa.
Nihkeästi ovat ammattikorkeat julkaisseet todistusvalinnan alimpia hyväksyttyjen pistemääriä, löysin vain OAMK:n julkaisun syksyn todistusvalinnoista. OAMK:n sotealoista olisin päässyt yo-todistuksen perusteella ensikertalaisena kaikkiin neljään vaihtoehtoon , mutta ei ensikertalaisena vain yhteen. Aika tiukkaa.
Opintopolku koodin seassa, mitä teillä lukee kohdissa "vastaanotettavissa" (itselläni lukee ei vastaanotettavissa) ja kohdassa "ehdollisesti hyväksyttävissä" (öö what?) itselläni lukee false. Varasijoja ei näy, jonopaikat luokkaa 300-900. Itselläni ei todistuksen pisteitä näy koska en ole lukiota käynyt ja pääsykokeen pisteet eivät ole vielä näkyvissä koska lukee että viimeeksi muokattu 18.10 eli ennen valintakoetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nihkeästi ovat ammattikorkeat julkaisseet todistusvalinnan alimpia hyväksyttyjen pistemääriä, löysin vain OAMK:n julkaisun syksyn todistusvalinnoista. OAMK:n sotealoista olisin päässyt yo-todistuksen perusteella ensikertalaisena kaikkiin neljään vaihtoehtoon , mutta ei ensikertalaisena vain yhteen. Aika tiukkaa.
Ei tuo ole kovin oikein, että pelkän lukiomenestyksen perusteella pääsisi opiskelemaan vaikka mitä sote-alaa. Pääsykokeet kaikille hakijoille kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole kovin oikein, että pelkän lukiomenestyksen perusteella pääsisi opiskelemaan vaikka mitä sote-alaa. Pääsykokeet kaikille hakijoille kiitos.
Olisin samaa mieltä, jos ne pääsykokeet oikeasti jotenkin liittyisivät soveltuvuuteen alalle. Mutta esim. lääkiksen pääsykoehan on jo vuosia perustunut LUKION fysiikan, kemian ja biologian kursseihin. Miksi siis olisi yhtään huonompi vaihtoehto hyväksyä opiskelijoita suoraan yo-todistuksen perusteella?
Samoin tämä nykyinen amk-valintakoe. Siinä testattiin hakijoiden taitoja äidinkielessä, englannissa ja matematiikassa. Miten nuo mittaavat soveltuvuutta sote-alalle yhtään paremmin, kuin yo-tutkinto? Kyllä mä ainakin koen, että äidinkielestä ja englannista kirjoittamani laudaturit kertovat paljon enemmän tasostani kuin valintakokeen lyhyet ja hyvin helpot tehtävät samoista aineista. Olihan tuossa valintakokeessa toki sote-alalle hakevilla se idioottimainen etiikka-osiokin, joka oli todella monen mielestä niin epäselvä, ettei oikeastaan tiennyt mitä siinä yritettiin kysyä. Itse näkisin, että filosofian yo-kokeeni mittasi todella paljon paremmin ymmärrystä etiikasta ja eettisistä tilanteista kuin tuo valintakoe.
En siis oikein osaa nähdä todistusvalintoja kovin huonona asiana niin kauan, kun valintakokeetkaan eivät pahemmin liity siihen alaan, jolle haetaan.
Kiva muutos kun tässä haussa mun hakukohteeseen otetaan pääsykokeen perusteella ~85% ja todistuksella ~15% sisään. Keväällä taas 10% pääsykokeen perusteella ja 90% todistuksella. Ois ihan kiva nyt päästä sisään koska muuten menee aika vaikeeks...
Uusia tuloksia tullut vipusen mukaan :D
Niin on, n. 160 yhteishaussa valittua lisää tämän päivän aikana.
Eii, jännittää :D Nyt kun alkaa tuloksia tulemaan, niin päivittää vaan opintopolkua :D pitäskö opetella malttamaan? Haha
Sain hakijapalvelusta vastauksen ( kysyin toista asiaa) että siinä koodiviidakossa olevat jonosijat ovat oikeita, mutta ne ovat todistusvalinnan jonoja.
Valintakokeen pisteet ovat jo tulleet oppilaitoksille, mutta niistä ei ole vielä hyötyä kun alimpia Sisäänpääsypisteitä ei vielä tiedetä
TulokSet voivat tulla ennen 29.11
Vierailija kirjoitti:
Sain hakijapalvelusta vastauksen ( kysyin toista asiaa) että siinä koodiviidakossa olevat jonosijat ovat oikeita, mutta ne ovat todistusvalinnan jonoja.
Valintakokeen pisteet ovat jo tulleet oppilaitoksille, mutta niistä ei ole vielä hyötyä kun alimpia Sisäänpääsypisteitä ei vielä tiedetä
Erikoista etteivät tiedä kun kerran pisteet pn tullu ja kone ne laskee?
Tänään oli käyttökatko oma opintopolussa. Itse pääsin kyllä kirjautumaan mutta olisivatko joitain tietoja sit muokanneet?
Voisiko joku ihana kiltti linkata tuon vipusen tänne. Kiitos
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei edes näy tommoista koodiviidakkoa omassa opintopolussa :(. Kohtalotovereita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TulokSet voivat tulla ennen 29.11Erikoista etteivät tiedä kun kerran pisteet pn tullu ja kone ne laskee?
Tänään oli käyttökatko oma opintopolussa. Itse pääsin kyllä kirjautumaan mutta olisivatko joitain tietoja sit muokanneet?
Muakin jäi hämmentämään tää ”alimpia sisäänpääsypisteitä ei vielä tiedetä”. Miten niin ei tiedetä, jos hakijoiden pisteet on tiedossa? Eikös kone laita hakijat järjestykseen ihan automaattisesti, siitähän ne alimmat sisäänpääsypisteet sitten selviävät?
Mua alkaa jo vähän turhauttaa tää odottelu. Ymmärrän, että tuloksissa kestää silloin, kun kokeet tarkastetaan manuaalisesti ja pitää pisteyttää esim. jotain esseitä. Mutta mikä ihme näissä tuloksissa voi näin kauan kestää? Koe oli täysin sähköinen ja pelkkää monivalintaa! Ärsyttävää.
Kyllä siinä kaikille hakijoille 29.11. tulevassa tuloskirjeessä on pisteet, oli päässyt opiskelemaan tai ei.