Suosikki köyhäilyruokasi? Meillä uunimunakas.
Iso kenno munia ja pari purkkia ruokakermaa eivät paljon maksa, sekaan voi raastaa jääkaapista juuston tai kinkunjämät.
Kommentit (69)
Nuudelit/perunat/spagetti, nakit, voita.
Vierailija kirjoitti:
Viime aikoina linssikeitto, se on kyllä lähinnä muhennos.
Tomaattimurskaa, porkkanaa, sellerin, palsternakka, sipulit, linesseä ja avot!
Iso kattila täynnä ja syödään reilusti raejuustoa päällä.
Maha täynnä ja hyvä mieli!
Suosittelen linssikeiton kanssa sitruunan mehulla ja kuorella maustettua turkkilaista jugurttia. Sopii sikahyvin.
Pyttipannu. Aina jää yli, keitettyjä pottuja ja makkaraa/ nakkeja syömättä. Niistä pyöräyttää nopeasti pyttipannun. Pannulle lisäksi vähän pilkottua sipulia ja paistettu muna. Nam! Vatsa kiittää. :)
Nakkikastike ja potut. Annoshinta alle euron.
Täälläkin linssikeitto, tosin köyhäillessä sekaan vaan hienonnettua sipulia ja tilkka halvinta tomaattimurskaa. Sitten vähän enemmän varoissaan keittoon Muttia, kermaa ja syödessä kylkeen raejuustoa.
Itae tykkäisin hernekeitosta, mutta osa perheestä ei kestä sen makua, joten linssikeitto sitten. Kuivatut herneet olisivat kyllä edullisempia.
Jauheliha/nakki/makkarakeitto.
Lidlissä on hyvä valmis keittoskavispakaste, jossa on perunat mukana. Hinta 1,19€.
Sellainen on hyvä olla aina pakkasessa, ja sitten siitä vaihtelevalla "lihalla" höystettynä tulee hyvänkokoinen keitto.
Lapsen kanssa syödään siitä kaksi päivää kunnon lämpimät ateriat.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Paistettu riisi.
Ostetaan etnisesta aina isoja sakkeja riisia kerrallaan, ovat siella halpoja. Sekaan pakasteherneita ja -porkkanoita, sipuli, pari kananmunaa, seesamioljya ja soijakastiketta.
Lisukkeeksi vihreita sambal-papuja tulisuutta tuomaan.
Tämä kuulostaa mielenkiintoiselta! Keitätkö ensin riisin ja sitten paistat? Vai miten sen teet?
Harrastan samaa. Riisinjämistä varsinkin. Edellisen päivän riisi on parasta, koska se on vähän kuivahtanut, eikä mössöydy siten pannulla (käytän jasmiiniriisiä). Kaikki kasvikset pannulle sekaisin, mitä nyt sattuu löytymään. Porkkanaa, herneitä, kaalia, sipulia. Aasiakaupoista saa halvalla myös kuivattuja sieniä, joita voi liottaa tarpeen mukaan ja ne on tosi riittoisia eikä tarvitse murehtia säilyvyydestä. Riisi päälle, sekoitus. Lopuksi kananmunat raakana pannun reunalle ja sekoitus pannulla minuutin-parin ajan että kypsyy palasiksi sinne sekaan. Päälle vielä mausteet.
Tän tyyppiset ruoat on hyviä halpailuun, koska saa kohtuullisen monipuolista ja maukasta ruokaa, kunhan on kerran hankkinut ne perustarvikkeet eli mausteet, joista riittää sitten kymmeniä käyttökertoja. Ja nimenomaan noista aasiakaupoista, eikä mistään cittareista, koska ne on laimennettu moneen kertaan ja sitten myydään kolminkertaiseen hintaan (esim. currytahnat).
Itse tykkään myös intialaisesta, ja olenkin opetellut tekemään peruscurryjä itse. Kerran kun on panostanut maustekaappiin niin peruscurryn pohjana toimii käytännössä sipuli ja tomaattimurska ja kuivatut linssit, mikä on taas halpaa ja maukasta. Mulla menee hirveän vähän rahaa ruokaan, mutta tulee silti syötyä terveellisesti. Paljon kaalia ja juureksia tai mitä nyt onkaan tarjouksessa.
Toki jos on ihan akuutti rahapula niin näillä ei voi ehkä aloittaa, mutta pidemmän tähtäimen halpailuun erinomaista.
Eri
Linssikeitto täälläkin. Laitan siihen reilusti sipulia ja valkosipulia, kuutioitua porkkanaa, tölkin tomaattimurskaa ja punaisia linssejä. Yhden kattilallisen hinnaksi tulee max. 2e ja siitä syö pitkään. Jos on viitseliäisyyttä ja oliiviöljyä, niin leivon kaveriksi focacciaa (ainesosina vesi, vehnäjauho ja oliiviöljy, eli se öljy on ainut hinnakas osa).
Hernekeitto kuivatuista herneistä, joulun jälkeemme tarjouksesta ostetulla kinkulla jonka kypsemmän heti, pilkon ja pakastan sopiviin satseihin jotka voi kipata keittoon.
Espanjalainen munakas eli oliiviöljyssä paistetut perunalohkot uunimunakkaassa.
Halpaa ja hyvää!
Paistettu munat eri tavoin höystettynä. Kaali eri muodoissa, sekavihannekset ja tomaattimurska mukavana sössönä.
Amerikkalainen klassikko: mac'n cheese eli juustomakaroni, hinta on 20-50 senttiä, riippuu paljonko juustoa haluaa.
Kaikkein halvin ruoka johon olen tykästynyt, on: keitetty makaroni, johon lisätään sweet chili kastiketta ja ketsuppia. Teen joskus jos olen tosi laiska, ainekset löytyy yleensä kotoa :)
Punalappuinen karjalanpaistipaketti, perunoita ja lanttua+kaapista löytyviä mausteita pataan, pata varaavaan takkaan illalla kun se on lämmin. Aamulla valmis syötäväksi. Vaihtelevalla menestyksellä ruokkii kolme aikuista parikin kertaa jos on jauhoja ja hiivaa että saa leivottua sämpylöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Paistettu riisi.
Ostetaan etnisesta aina isoja sakkeja riisia kerrallaan, ovat siella halpoja. Sekaan pakasteherneita ja -porkkanoita, sipuli, pari kananmunaa, seesamioljya ja soijakastiketta.
Tämä kuulostaa mielenkiintoiselta! Keitätkö ensin riisin ja sitten paistat? Vai miten sen teet?
Harrastan samaa. Riisinjämistä varsinkin. Edellisen päivän riisi on parasta, koska se on vähän kuivahtanut, eikä mössöydy siten pannulla (käytän jasmiiniriisiä). Kaikki kasvikset pannulle sekaisin, mitä nyt sattuu löytymään. Porkkanaa, herneitä, kaalia, sipulia. Aasiakaupoista saa halvalla myös kuivattuja sieniä, joita voi liottaa tarpeen mukaan ja ne on tosi riittoisia eikä tarvitse murehtia säilyvyydestä. Riisi päälle, sekoitus. Lopuksi kananmunat raakana pannun reunalle ja sekoitus pannulla minuutin-parin ajan että kypsyy palasiksi sinne sekaan. Päälle vielä mausteet.
Tän tyyppiset ruoat on hyviä halpailuun, koska saa kohtuullisen monipuolista ja maukasta ruokaa, kunhan on kerran hankkinut ne perustarvikkeet eli mausteet, joista riittää sitten kymmeniä käyttökertoja. Ja nimenomaan noista aasiakaupoista, eikä mistään cittareista, koska ne on laimennettu moneen kertaan ja sitten myydään kolminkertaiseen hintaan (esim. currytahnat).
Itse tykkään myös intialaisesta, ja olenkin opetellut tekemään peruscurryjä itse. Kerran kun on panostanut maustekaappiin niin peruscurryn pohjana toimii käytännössä sipuli ja tomaattimurska ja kuivatut linssit, mikä on taas halpaa ja maukasta. Mulla menee hirveän vähän rahaa ruokaan, mutta tulee silti syötyä terveellisesti. Paljon kaalia ja juureksia tai mitä nyt onkaan tarjouksessa.
Toki jos on ihan akuutti rahapula niin näillä ei voi ehkä aloittaa, mutta pidemmän tähtäimen halpailuun erinomaista.
Eri
Mitä mausteita minun kannattasi tilata, jotta pääsisin alkuun? Asun maalla, joten nettitilaukseen pitää turvautua. Millä nimellä sienet löytyvät?
Kiitos jo etukäteen, jos ehdit vastata, ja hyvää talvea sinulle. t. Mummukka
Vierailija kirjoitti:
Osaatko antaa jonkinlaiset ohjeen määristä ja miten teet muhennoksen?? :)
Nostellaan, josko saataisiin vastauksia.
Minäkin tykkään uunimukakkaasta mutta en koe että se mikään köyhäilyruoka on, aika keskihintainen, jopa kallis riippuen täytteitä. Itse laitan aina sipuliruokakermaa, siitä tulee sairaan hyvää. Vegenakkeja, tuoretta persiljaa, tuoretta tomaattia pikku paloina ja punasipulia, jos on edellisen päivän perunoita pilkon ne myös sekaan. Köyhäilyruoka meillä on linssikeitto tai hernekeitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Paistettu riisi.
Eri
Hieman ohiksena, mutta pirkan thaicurrytahnat ovat muuten ihan hyviä hinta-laatusuhteeltaan (etenkin jos ei itse osaa/kerkeä itse tehdä currytahnaa). Eikä vaikuta ainesosienkaan suhteen laimennetulta. Usein teen kookos-curryn pakaste/tarjouskasviksista, eikä hintaa tule juurikaan per annos.
Kyseessä siis mm. tämä tuote:
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-punainen-currytahna-114g-641…