Suosikki köyhäilyruokasi? Meillä uunimunakas.
Iso kenno munia ja pari purkkia ruokakermaa eivät paljon maksa, sekaan voi raastaa jääkaapista juuston tai kinkunjämät.
Kommentit (69)
Keitetyt perunat voin kanssa. Nam. Ei tarvitse kylkiäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Paistettu riisi.
Ostetaan etnisesta aina isoja sakkeja riisia kerrallaan, ovat siella halpoja. Sekaan pakasteherneita ja -porkkanoita, sipuli, pari kananmunaa, seesamioljya ja soijakastiketta.
Lisukkeeksi vihreita sambal-papuja tulisuutta tuomaan.
Tämä kuulostaa mielenkiintoiselta! Keitätkö ensin riisin ja sitten paistat? Vai miten sen teet?
Harrastan samaa. Riisinjämistä varsinkin. Edellisen päivän riisi on parasta, koska se on vähän kuivahtanut, eikä mössöydy siten pannulla (käytän jasmiiniriisiä). Kaikki kasvikset pannulle sekaisin, mitä nyt sattuu löytymään. Porkkanaa, herneitä, kaalia, sipulia. Aasiakaupoista saa halvalla myös kuivattuja sieniä, joita voi liottaa tarpeen mukaan ja ne on tosi riittoisia eikä tarvitse murehtia säilyvyydestä. Riisi päälle, sekoitus. Lopuksi kananmunat raakana pannun reunalle ja sekoitus pannulla minuutin-parin ajan että kypsyy palasiksi sinne sekaan. Päälle vielä mausteet.
Tän tyyppiset ruoat on hyviä halpailuun, koska saa kohtuullisen monipuolista ja maukasta ruokaa, kunhan on kerran hankkinut ne perustarvikkeet eli mausteet, joista riittää sitten kymmeniä käyttökertoja. Ja nimenomaan noista aasiakaupoista, eikä mistään cittareista, koska ne on laimennettu moneen kertaan ja sitten myydään kolminkertaiseen hintaan (esim. currytahnat).
Itse tykkään myös intialaisesta, ja olenkin opetellut tekemään peruscurryjä itse. Kerran kun on panostanut maustekaappiin niin peruscurryn pohjana toimii käytännössä sipuli ja tomaattimurska ja kuivatut linssit, mikä on taas halpaa ja maukasta. Mulla menee hirveän vähän rahaa ruokaan, mutta tulee silti syötyä terveellisesti. Paljon kaalia ja juureksia tai mitä nyt onkaan tarjouksessa.
Toki jos on ihan akuutti rahapula niin näillä ei voi ehkä aloittaa, mutta pidemmän tähtäimen halpailuun erinomaista.
Eri
Mitä mausteita minun kannattasi tilata, jotta pääsisin alkuun? Asun maalla, joten nettitilaukseen pitää turvautua. Millä nimellä sienet löytyvät?
Kiitos jo etukäteen, jos ehdit vastata, ja hyvää talvea sinulle. t. Mummukka
Heti alkuun pitää sanoa, etten väitä olevani intialaisen suhteen mikään asiantuntija. Sinuna etsisin curryreseptejä netistä ja katsoisin vähän, mitä niihin tarvitsee. Voi myös kokeilla alkuun valmiilla currymausteseoksella. Jos haluaa kaikki erikseen ja enemmän vaihtelua niin seuraavilla pääsee aika pitkälle:
Kardemumma, neilikka, chili, kurkuma, kaneli, mustapippuri, kumina, korianteri. Ostaisin kaikki jauheena, ellei sinulla ole morttelia. Jos on, ostaisin kuminan ja kardemumman siemeninä ja jauhaisin itse tarpeen mukaan. Tuoreena valkosipuli, sipuli, inkivääri. Inkivääriä voinee käyttää jauheenakin?
Sienet löytyy yleensä nimellä dried chinese mushrooms/dried black fungus, Sen tarkempaa nimeä en tiedä. Ne on niitä samoja sieniä, joita on jossain asia mix-tyyppisessä pakastevihannespussissa. Sellaisia lättänöitä ja tummia. Joskus olen ostanut shiitaketta kuivattuna halvalla jostain, sekin toimii varsinkin japanihommiin.
Muuten tärkeitä mulle on soijakastike, misotahna (nuudelikeittipohjaksi), seesamiöljy ja sichuaninpippuri.
Uunimunakkaaseen ei tarvita kermaa eikä juustoa.
Esim 6 munaa, sek puolitoista desiä maitoa tai vettä, suolaa 1 tl. Pohjalle voi laittaa sulatettua hiukan voita
Paistetaan uunissa 200 1/2 t
Raikas vihersalaatti ja kevyt munakas.
Mitä vaan uunissa kypsennettäviä rehuja karkeaksi raasteeksi n 400g, saman verran snellun sika-nautajauhelihaa hintaan 1.99e, yksi sipuli silppuna. Paistellaan jauheliha ja sipuli. Voita pannuun ja rehujen pikakuullotus siten että päästävät ylimääräistä kosteutta pois. Kaikki em. vuokaan sekaisin ja päälle munamaito, jossa pari munaa ja 2dl jotain maitoa, kermaa, maidon tai kerman korviketta. Juustoraastetta kuoreksi.
Viimeksi rehuina oli kaalia, porkkanaa ja punajuurta. Hyvää tulee myös kesäkurpitsan ja porkkanan seoksesta.
Hyviä mausteita mm. curryihin, linssikeittoon tai -muhennokseen ja kasvissosekeittoihin ovat myös juustokumina, minttu, garam masala ja mustakumina.
Edullisia entisissä kaupoissa: euron, parin pussi riittää kauan, vaikka käytän mausteita usein ja paljon.
No joskus tulee syötyä vain itsetehtyjä sämpylöitä +juustoa ja maitoa. Tai makaronimössöä ja ketsuppia. Myös riisipuuro on halpaa, jos saa mehukeiton tarjouksesta. Tai uunilohkoperunat, tarjousporkkanaa, sipulia, makkaraa. Ranskikset nykyään niin kalliita, että en osta.
T. Lidl-mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Paistettu riisi.
Ostetaan etnisesta aina isoja sakkeja riisia kerrallaan, ovat siella halpoja. Sekaan pakasteherneita ja -porkkanoita, sipuli, pari kananmunaa, seesamioljya ja soijakastiketta.
Lisukkeeksi vihreita sambal-papuja tulisuutta tuomaan.
Tämä kuulostaa mielenkiintoiselta! Keitätkö ensin riisin ja sitten paistat? Vai miten sen teet?
Harrastan samaa. Riisinjämistä varsinkin. Edellisen päivän riisi on parasta, koska se on vähän kuivahtanut, eikä mössöydy siten pannulla (käytän jasmiiniriisiä). Kaikki kasvikset pannulle sekaisin, mitä nyt sattuu löytymään. Porkkanaa, herneitä, kaalia, sipulia. Aasiakaupoista saa halvalla myös kuivattuja sieniä, joita voi liottaa tarpeen mukaan ja ne on tosi riittoisia eikä tarvitse murehtia säilyvyydestä. Riisi päälle, sekoitus. Lopuksi kananmunat raakana pannun reunalle ja sekoitus pannulla minuutin-parin ajan että kypsyy palasiksi sinne sekaan. Päälle vielä mausteet.
Tän tyyppiset ruoat on hyviä halpailuun, koska saa kohtuullisen monipuolista ja maukasta ruokaa, kunhan on kerran hankkinut ne perustarvikkeet eli mausteet, joista riittää sitten kymmeniä käyttökertoja. Ja nimenomaan noista aasiakaupoista, eikä mistään cittareista, koska ne on laimennettu moneen kertaan ja sitten myydään kolminkertaiseen hintaan (esim. currytahnat).
Itse tykkään myös intialaisesta, ja olenkin opetellut tekemään peruscurryjä itse. Kerran kun on panostanut maustekaappiin niin peruscurryn pohjana toimii käytännössä sipuli ja tomaattimurska ja kuivatut linssit, mikä on taas halpaa ja maukasta. Mulla menee hirveän vähän rahaa ruokaan, mutta tulee silti syötyä terveellisesti. Paljon kaalia ja juureksia tai mitä nyt onkaan tarjouksessa.
Toki jos on ihan akuutti rahapula niin näillä ei voi ehkä aloittaa, mutta pidemmän tähtäimen halpailuun erinomaista.
Eri
Mitä mausteita minun kannattasi tilata, jotta pääsisin alkuun? Asun maalla, joten nettitilaukseen pitää turvautua. Millä nimellä sienet löytyvät?
Kiitos jo etukäteen, jos ehdit vastata, ja hyvää talvea sinulle. t. MummukkaHeti alkuun pitää sanoa, etten väitä olevani intialaisen suhteen mikään asiantuntija. Sinuna etsisin curryreseptejä netistä ja katsoisin vähän, mitä niihin tarvitsee. Voi myös kokeilla alkuun valmiilla currymausteseoksella. Jos haluaa kaikki erikseen ja enemmän vaihtelua niin seuraavilla pääsee aika pitkälle:
Kardemumma, neilikka, chili, kurkuma, kaneli, mustapippuri, kumina, korianteri. Ostaisin kaikki jauheena, ellei sinulla ole morttelia. Jos on, ostaisin kuminan ja kardemumman siemeninä ja jauhaisin itse tarpeen mukaan. Tuoreena valkosipuli, sipuli, inkivääri. Inkivääriä voinee käyttää jauheenakin?Sienet löytyy yleensä nimellä dried chinese mushrooms/dried black fungus, Sen tarkempaa nimeä en tiedä. Ne on niitä samoja sieniä, joita on jossain asia mix-tyyppisessä pakastevihannespussissa. Sellaisia lättänöitä ja tummia. Joskus olen ostanut shiitaketta kuivattuna halvalla jostain, sekin toimii varsinkin japanihommiin.
Muuten tärkeitä mulle on soijakastike, misotahna (nuudelikeittipohjaksi), seesamiöljy ja sichuaninpippuri.
Itse kylla lisaisin tuohon tuoreitten listaan myos chilipippurin. (Oma currypastan "pohja" on sipuli, valkosipuli, inkivaari ja tuore chili seka pari rkl vetta --> sauvasekoittimella tasaiseksi, pannulle ja mausteet sekaan).
Linssikeitossa parhautta on kookosmaito!
Keitetyt perunat, porkkanat ja makkarakastike. Halvimmasta tarjouslenkistä tehtynä hintaa tälle tulee noin 4 euroa ja neljä ihmistä siitä syö. Ja nälkä lähtee. Perunoita keitän aina 2 kilon paketin, koska seuraavana päivänä ylijääneet perunat ja porkkanat voi paistaa, ja kaivella siihen sekaan kaapista sipulin, ne kirsikkatomaatin loput ja pakkasesta vaikka hernemaissi-paprikapussin. Lisukkeena voi syödä kalapuikkoja.