Älylaitteet tyhmentävät koko ihmiskunnan
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/02/alylaitteet-tyhmentavat-koko-i…
Hämmästelen itsekin kun kaupassa jengi on niska kumarassa ja lukee puhelimestaan ostoslistoja. Minä ostan ihan oman pään sisälle luomalla ostoslistallani. Nykyihminen ei tulevaisuudessa kykene toimimaan ilman näitä lelujaan. Sairasta. Älylaitteet eivät ole mitään älylaitteita vaan vakoilulaitteita. Orwell 1984.
Kommentit (57)
Ehkä kaikki ketjuun vastanneet eivät lukeneet ko artikkelia? Tunnistan itse ainakin tuon, että erilaiset piippaukset keskeyttävät sen, mitä on tekemässä. Siksi mulla ei olekaan känykässä muita piippausta aiheuttavia asioita kuin tekstiviestit. Tietokoneella taas sähköpostin tuleminen ei piippaa. Helposti nimittäin tulee kiireen tunne, jos hoitaa montaa asiaa samaan aikaan. Siis silloinkin, kun ei olisi mikään pakko.
Ulkoilemaan lähtiessäni jätän kännykän kotiin. Viikonloppuisin en välttämättä edes ota käynnykkää pois käsilaukustani, ellei joku soita mulle. Voin kuitenkin bussissa istuessani lukea kännykällä jotain lehteä tai vaikka tätä AV-palstaa. Tai tarkistaa jonkun aukioloajan tms.
Kokeilkaa huvikseen vetäistä nettipiuha irti ja irroittakaa puhelimen akkunne. Ottakaa myös telkkarin johto irti seinästä. Istukaa tuoliin ja ruvetkaa ajattelemaan asioita. Kestätte korkeintaan 10 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukku ostoslistan demonisoinnista. On jo pitkään ennen älykännyköitä ollut tunnettu tosiasia, että kirjoittamalla tarpeelliset ostokset ylös ja noudattamalla kaupassa sitä kirjoittamaansa listaa voi tehokkaasti ehkäistä heräteostoksia ja vähentää turhaa rahanmenoa.
Tässä auttaa myös se vanha alivaltiosihteerin vinkki: Jos et halua ostaa kaupasta hiivaa, älä laita sitä ostoslistaan.
Ehkä muutaman vuoden päästä aletaan heräämään älylaitteiden haittoihin ja jatkuvasta laitteiden räpläämisestä tulee paha ja paheksuttu tapa, vähän kuin tupakan suhteen. Tai sitten ihmiskunta jatkaa tuhoaan hamaan loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttelijä Seela Sella eräässä monologissaan sanoi hienosti älykännykkää nykyihmisen 'älyn rollaattoriksi'
Hienostipa sanoi vanha kääpä, joka ei ole koskaan älykännyä käyttänyt, eikä osaakaan käyttää... "happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista!"
Taidat olla hieman älyllisesti jälkeenjäänyt?
Valitettavasti tällaisilla ,(erityisesti näillä anonyymeilla) some-keskustelupalstoilla on myös vähintään yhtä lailla tyhmentävä vaikutus.
Se tasapäistää eikä suinkaan kehitä kenenkään kirjoittamisen ja ilmaisun taitoja. (... niihin esim. täälläkin jo paljastuneiden trollausaloitusten määrään taas en edes viitsi tässä nyt edes puuttua)
Kun ylläpitokin on mitä on, eli kun moni asiakirjoitus saa vain palautusviestin "kommenttisi julkaistaan vasta hyväksynnän jälkeen " ja kun huomaa ,ettei mitään ko. viestin saanutta kommenttiaan tai kirjoitustaan ole KOSKAAN julkaistu, niin siinähän sitten tulee väistämättä hyväksyneeksi samalla sen, että minulle valehdellaan ja että se on ihan O.K, että näin tehdään.
Jos siis vielä SIITÄ PALAUTTEESTA HUOLIMATTA,kuitenkin vain JATKAA tänne kirjoittamista, niin siinähän on sitten tavallaan jo antautunut tyhmyyden edessä.
Itseään kunnioittava, kehittyä haluava ja omaa tekstiään minimimäärän arvostava kirjoittaja EI nimittäin jatkaisi enää tuon tuollaisen palautesaldon jälkeen, vaan löisi palstan suhteen ns. 'hanskat tiskiin' ja etsisi ajatuksilleen paremman ilmaisukanavan, tai mielekkäämmän keskustelupalstan .
Niin olen minäkin nyt päättänyt tehdä, mutta tämän nyt halusin vielä kertoa täällä.
Tämä palsta siis ns. hölmöttää' käyttäjiään.
Pyöräilessä saa varoa näitä älypuhelimeen tuijottelijoita, jotka kulkevat pyöräkaistalla, vaikka vieressä olisi vapaa jalankulkukaista. Soittokelloakaan eivät kuule bluetooth kuulokkeiden vuoksi.
On some ja insta nyt hitosti parempaa viihdettä kuin teidän typerät mustavalkofilmit, joissa joku niskavuoren Heta tai muu nobody kääntää peltoa.
Minulle älypuhelin on väline, ei itsetarkoitus. Puhelin pysyy taskussa suurimman osa päivästä, vaikka viestit, sähköpostit ja bussiaikataulut ja reitit välillä siitä tarkistankin. En nykyään edes kuuntele musiikkia tai katso elokuvia puhelimella, poikkeuksena useita tunteja kestävät juna- ja bussimatkat.
Vierailija kirjoitti:
On some ja insta nyt hitosti parempaa viihdettä kuin teidän typerät mustavalkofilmit, joissa joku niskavuoren Heta tai muu nobody kääntää peltoa.
Ne tämän päivän insta-, yms. jutut vaan tuskin taitavat enää 60:n vuoden jälkeen kiinnostaa sen ajan ihmisiä sitten senkään vertaa, kuin Niskavuori-sarjan filmatisoinnit, jotka sentään kiinnostavat, vielä nykyäänkin, tämän ajan esim. nuorempiakin elokuvatutkijoita nykyään.
Sehän muuten edustaa ja oli , (niinä vielä vaikeina, heti sodanjälkeisinä aikoina) kokonaista naissukupolvea voimauttanutta, kotimaiista kirjallisuutta aikanaan.
Ironisesti kaikki nämä kritisoijat ovat joillain älylaitteella tähän ketjuun kirjoittaneet...
Vierailija kirjoitti:
Ironisesti kaikki nämä kritisoijat ovat joillain älylaitteella tähän ketjuun kirjoittaneet...
Mistä lähtien PC on laskettu älylaitteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien PC on laskettu älylaitteeksi?
Mikä pc:ssä on erilaista kuin muissa älylaitteissa? Sillä pystyy tekemään vielä paljon enemmän kuin tabletilla tai puhelimella ja esim pelaamaan addiktoivia pelejä.
Vierailija kirjoitti:
_Näinkin sujuu kirjoitti:
Älypuhelinta ei ole edelleenkään pakko ostaa ja sen tavallisen 'kapulan' voi jättää nin halutessaan kotiin johonkin pöydälle senkin.
Kauppalaput taas... (jos esim. niiden ostosten määrän vuoksi on tarpeen) voi edelleenkin kirjoitttaa ihan kynällä vaan paperille.
Millä ostat sitten esim junalipun?
Minä ostin vähän aikaa sitten junalipun Turkuun Hgin aseman palvelupisteestä. Toki läheskään kaikilla asemilla ei ole lipunmyyntipisteitä. En pidä älylaitteita uhkana ja käytän niitä itsekin mutta olen silti sitä mieltä että ei ihan kaikista asioista pitäisi lopettaa henkilökohtaista palvelua.
Selkeää tyhmenemistä on jo havaittavissa. Erityisesti täällä palstalla se kristallisoituu näkyväksi.
Jotenkin tuntuu, että nykyään on liian normaalia että idiootit kävelee puhelin nenässä väärällä puolella tietä eikä katso yhtään eteensä tai mihin kulkevat. Näitä puhelinzombeja saa joko väistellä tai taklata pitkin päivää. Juuri viime viikolla näin kun joku nuori naiszombi oli niin keskittynyt puhelimeensa että meinasi kävellä ajoradan puolelle. Oli juuri astua sinne autojen sekaan ja sitten heräsi siitä puhelinhypnoosista.
Älypuhelinriippuvuus on jo uusi kansantauti, jonka yhteys muun muassa keskittymishäiriöihin on ilmeistä, todetaan kampanjassa, jonka tarkoitus on herätellä ihmisiä pohtimaan omaa kännykän käyttöään.
Jokaiselle on tuttua, miten älypuhelimen piippaus tai ruudulla välähtävä viesti saa keskeyttämään sen hetkiset puuhat ja tarttumaan puhelimeen. Tämä voi toistua päivittäin kymmeniä kertoja.
Pienikin joutilas hetki voi kulua selaten uusimpia Facebook-päivityksiä.
Älypuhelimesta on tullut niin olennainen osa elämää, että on tyypillistä, ettei ihminen useinkaan itse ensimmäisenä tunnista omaa tilannettaan.
– Ystäväporukan tapaamisissa saattaa olla niin, että sen sijaan, että katsottaisiin toisia silmiin, kaikki tuijottavat omaa älypuhelintaan, sanoo Suomen Mielenterveysseuran asiantuntija Elina Marjamäki.
Jatkuva somettaminen voi tutkimusten mukaan olla yhteydessä keskittymishäiriöihin ja lisätä ahdistuneisuutta.
Oleellista on esimerkiksi se, kuinka paljon älypuhelinten käyttö häiritsee perhettä, omaa keskittymiskykyä ja sosiaalisia suhteita.
Koukuttunut harvemmin myöntää olevansa koukussa.