Joka päivä samat kotityöt
Talon lämmitys, ruuanlaitto ja tiskaaminen. Joskus aina siivoamista. Kyllästyttää.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoisäni: Sodassa taistellut (ja sieltä jalkavamman saanut), heräsi joka ikinen aamu klo 3-4, heitteli puita hellaan, kahvit tulelle (ei keitintä) siitä sitten ensin lunta luomaan pikku torpan pihalta ja tie auki ulkohuussiin, kaffetta termariin ja evästä reppuun, ja eiku pilkille päivän sapuskaa hakemaan. Palattua heränneelle mammalle kala tiskiin ja soppaa odottelemaan. Päivän sanomia lukemaan. Soppaa suuhun ja pikku päikkäreille. Mamma leipoi leipää ja nisua sillä aikaa, jaksamisensa mukaan.
Kauppareissua suunnittelemaan, matkaa kaupoille n. 25 km. Ruokaa kaupasta, lääkkeitä apteekista, Kelakäynti jne.
Kaikenlaista nikkarointia, huoltohommia, naapuriapua jne. Illalla saunan lämmitykseen, vesisaaveja täyttämään ja ehkä vielä luntakin luomaan. Puutakin pilkkomaan. Naapurin luvalla heidän metsistään sai karahkoita hakea. Niitä peräkärryyn nostelemaan, vanha mies.
Kesäaikaan oman kasvimaan ja marjapensaisen hoitoa, perunat, porkkanat jne. omasta maasta. Tuotteita torille melkein päivittäin myyntiin. Mansikoitakin tuli hyvinä kesinä reilusti. Satoa ei tule makoilemalla, töitä on tehtävä. Kalastusta, marjastusta ja sienestystä ohessa. Tässä nyt näin aluksi. Eli liki satavuotiaaksi, kuoli täysin terveenä miehenä nukkuen hiljaa pois. Ikinä, ei koskaan, valittanut yhtään mistään.
Meillä on vieläkin lämmitys tuollaista. Puuhellaan tulet, jos haluaa keittiön lämpöiseksi ja pönttöuuniin tulet että saa muun talon lämpöiseksi.
Tunnelmallista ja kotoisaa, eikä tämä ole mitään veetuilua nyt. Onko tuo oma valinta?
Miehen valinta.
Jos miehen valinta, niin kai hoitaa puolet kodin ylläpidosta?
Kyllä hän talon kulut maksaa ja tilaa polttopuut yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kovin kyllästyttää, niin kannattaisiko harkita asumistavan laittamista uusikis? - Itse asun (yksin) tällä hetkellä keskuslämmitteisessä kerrostaloasunnossa, joka sopii tämän hetkiseen elämänilanteeseeni verraten hyvin. Ei kotini itsestään siivoudu ja tai tiskit puhdistu yksinään mutta aikaa riittää paljossa muuhunkin kuin vain nurkista kiinni pitämiseen, joka tai mikä olisi paljon suuremmassa roolissa, jos eläisi omaa taloa...
Kun muu perhe haluaa asua näin, niin minkä sille voi?
Minkä ikäiset lapset ovat? Jos he haluavat asua isänsä kanssa murjussa, niin he alkavat lämmittämään murjua ihan itse. Äkkiä sen oppii lapsikin, ei se mitään vaikeaa ole.
Tiskinsä jokainen saa tiskaa ihan itse, ja vuoronperään sitten jokainen tiskaa ne muut astiat, esimerkiksi ruuan laittamisessa käytetyt kattilat. Järjestelykysymys vain.
Siivoaminen myös kuuluu kaikille, sekin on vain järjestelykysymys.
Ruokaa voi laittaa enemmän kun sitä kerran tekee, eli pataruokia, keittoja ja isoja satseja. Väli-, aamu- ja iltapalansa jokainen vääntää itse.
Noin. Nyt sinulla on aikaa kirjoitella tänne vaikka 24/h vrk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kovin kyllästyttää, niin kannattaisiko harkita asumistavan laittamista uusikis? - Itse asun (yksin) tällä hetkellä keskuslämmitteisessä kerrostaloasunnossa, joka sopii tämän hetkiseen elämänilanteeseeni verraten hyvin. Ei kotini itsestään siivoudu ja tai tiskit puhdistu yksinään mutta aikaa riittää paljossa muuhunkin kuin vain nurkista kiinni pitämiseen, joka tai mikä olisi paljon suuremmassa roolissa, jos eläisi omaa taloa...
Kun muu perhe haluaa asua näin, niin minkä sille voi?
Minkä ikäiset lapset ovat? Jos he haluavat asua isänsä kanssa murjussa, niin he alkavat lämmittämään murjua ihan itse. Äkkiä sen oppii lapsikin, ei se mitään vaikeaa ole.
Tiskinsä jokainen saa tiskaa ihan itse, ja vuoronperään sitten jokainen tiskaa ne muut astiat, esimerkiksi ruuan laittamisessa käytetyt kattilat. Järjestelykysymys vain.
Siivoaminen myös kuuluu kaikille, sekin on vain järjestelykysymys.
Ruokaa voi laittaa enemmän kun sitä kerran tekee, eli pataruokia, keittoja ja isoja satseja. Väli-, aamu- ja iltapalansa jokainen vääntää itse.
Noin. Nyt sinulla on aikaa kirjoitella tänne vaikka 24/h vrk.
11v. Mä kyllä tykkäisin asua kerrostalossa.
Jos mies tilaa puut, niin nainen pilkkoo ja sytyttää tulet aamulla.
Tasapeli.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Jos mies tilaa puut, niin nainen pilkkoo ja sytyttää tulet aamulla.
Tasapeli.
Sinccis
Ne puut on valmiiksi pilkottuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoisäni: Sodassa taistellut (ja sieltä jalkavamman saanut), heräsi joka ikinen aamu klo 3-4, heitteli puita hellaan, kahvit tulelle (ei keitintä) siitä sitten ensin lunta luomaan pikku torpan pihalta ja tie auki ulkohuussiin, kaffetta termariin ja evästä reppuun, ja eiku pilkille päivän sapuskaa hakemaan. Palattua heränneelle mammalle kala tiskiin ja soppaa odottelemaan. Päivän sanomia lukemaan. Soppaa suuhun ja pikku päikkäreille. Mamma leipoi leipää ja nisua sillä aikaa, jaksamisensa mukaan.
Kauppareissua suunnittelemaan, matkaa kaupoille n. 25 km. Ruokaa kaupasta, lääkkeitä apteekista, Kelakäynti jne.
Kaikenlaista nikkarointia, huoltohommia, naapuriapua jne. Illalla saunan lämmitykseen, vesisaaveja täyttämään ja ehkä vielä luntakin luomaan. Puutakin pilkkomaan. Naapurin luvalla heidän metsistään sai karahkoita hakea. Niitä peräkärryyn nostelemaan, vanha mies.
Kesäaikaan oman kasvimaan ja marjapensaisen hoitoa, perunat, porkkanat jne. omasta maasta. Tuotteita torille melkein päivittäin myyntiin. Mansikoitakin tuli hyvinä kesinä reilusti. Satoa ei tule makoilemalla, töitä on tehtävä. Kalastusta, marjastusta ja sienestystä ohessa. Tässä nyt näin aluksi. Eli liki satavuotiaaksi, kuoli täysin terveenä miehenä nukkuen hiljaa pois. Ikinä, ei koskaan, valittanut yhtään mistään.
Meillä on vieläkin lämmitys tuollaista. Puuhellaan tulet, jos haluaa keittiön lämpöiseksi ja pönttöuuniin tulet että saa muun talon lämpöiseksi.
Meilläkin syyskuukausista kevääseen laitetaan aamulla hellaan tulet, että keittiössä on lämpöisempi, samalla tulee lapsille puuro ja aikuisille kahvia. Töiden jälkeen illalla pannuun tulet, että saadaan lämpöistä vettä hanoista ja talo lämpimäksi. Talvikuukausina on lisänä vielä uunit, joita on jokaisessa makuuhuoneessa ja pirtissä.
Talvella kaadetaan polttopuut ja alkukeväästä pilkotaan klapikoneella kuivumaan. Peruna- ja kasvimaa laitetaan kun maa lämpiää. Loppukesästä ja syksyllä kerätään marjat ja hedelmät puutarhasta/ metsästä ja säilötään. Mies käy kalassa kun ehtii ja syksyllä hirvimetsällä. Minulla syntyy ympäri vuoden perheelle tumppua, sukkaa, villanuttua ja mitä milloinkin. Parina talvena mulla on ollut lainassa yhdestä toisesta talosta kangaspuut ja olen tehnyt monet matot. On kaikenlaista kunnostusta, huoltamista, nikkarointia ja puutarhatyötä.
Ja ihan sellaista nykyajan elämää vietetään, aamulla lähdetään töihin keskustaan ja illalla tullaan kotiin. On lasten harrastukset sun muut riennot. :)
Jos miehen valinta, niin kai hoitaa puolet kodin ylläpidosta?