Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehillä (ja joillain naisilla) tuntuu olevan harhaluulo, että naisetn pitää käydä gynekologilla sukupuolensa vuoksi

Vierailija
29.10.2019 |

Täältäkin saa usein lukea sen oloisia viestejä, joissa ihmetellään jos keski-ikäisenä ei ole koskaan käynyt gynekologilla.
En ole käynyt silmälääkärilläkään toistaiseksi, vaikka sinne pitäisi kyllä oikeasti jo mennä, koska näköni on huonontunut ja käytän ruokakaupasta ostamia laseja lukemiseen.
Mutta sitä en ymmärrä, miksi minun olisi koskaan pitänyt käydä gynekologilla, ilman että alapääni vaatisi hoitoa. Gynekologi on erikoislääkäri, erikoislääkäreille mennään kun on erikoista vaivaa, jota yleislääkäri ei voi hoitaa. Erikoislääkäreitä on joka ruumiinosalle ja joka vaivaan. Olen käynyt esim iholääkärillä ja ortopedillä.

Kommentit (190)

Vierailija
121/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäisypillerien takia pitää. Kats kun niillä on sivuvaikutuksia myös verenkiertoon ja maksaan. Ja jos ukko jumpsuttaa paljaalla, on myös tartuntariski.

Ala käyttää kumia niin rouvan ei tarvitse hypätä gynellä. Pillereihin palaa lääkärikäynteineen noin 500 €/vuosi. Sillä saa paljon kumia.

Pillerit saa myös terveyskeskuslääkäriltä.

Minä en saa. Joudun käymään nimenomaan gynekologilla, että saan pillerireseptin. Ystäväni saavat reseptin jopa omasta työterveydestään (miten ehkäisy liittyy työterveyteen, en ymmärrä), osa saa uusittua pelkällä puhelinsoitolla ja osa suoraan apteekista, mutta jostain syystä minä joudun ravaamaan joka hemmetin vuosi gynekologilla tongittavana ja kuulusteltavana. Olen kysynyt monta kertaa miksi minun täytyy käydä siellä joka vuosi ja joka kerta vastaus on sama, että jokaisen naisen (muka) täytyy käydä vuosittain gynellä, että saa pillerireseptin uusittua. En saa sitä mistään muualtakaan, niin joudun käymään siellä.

No mikset pyydä reseptin uusimista omalääkäriltä terveyskeskuksesta? Gynekologisi vain nyhtää sinulta rahaa. Riittää, että papa otetaan viiden vuoden välein, jos ei ole mitään aikaisempia solumuutoksia esiintynyt. Itse hain aikoinaan terveyskeskuksesta ehkäisytabletit ja taisin käydä vastaanotolla joka 3. vuosi. Nyt on onneksi vaihdevuodet, eikä tarvitse miettiä näitä asioita enää ollenkaan.

Vierailija
122/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vanhenee, niin silmänpohja kovettuu ja kun se kovettuu tarkentaminen ei enää onnistu vanhaan tapaan.

Se on vähän kuin olisi auton osa jumissa. Eihän se silloin toimi ja liiku..

Vaatii laserleikkausta.

Sinccis

Silmän mykiö siinä vanhetessa jäykistyy ja vaikuttaa lähinäköön. Gynekologin työmaa on siellä toisessa päässä kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en olisi käynyt "huvikseen" gynellä, olisi jäänyt kohdunkaulan syövän esiaste löytymättä.

Vierailija
124/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nainen käy gynellä ihan vaan miesgynen ihanien sorrrrrrrrrmien vuoksi.

Ajatuksestakin laaaaauuuuukeeeeaaaannnhhhhhhhyyyyynnnnhhhhhh !!!!!!

Vierailija
125/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla löytyi ekalla gynekäynnillä iso kysta munasarjasta. Ultrasivat YTHS:llä munasarjat, siellä oli ehkä joku seulontakampanja tai lääkäri oli vain ylivarovainen, koska mitään erityisiä oireita minulla ei ollut. Mutta tekivät perusteellisen tutkimuksen kun sanoin etten ole koskaan ollut gynellä.

Kysta leikattiin pois koska se oli jo riskissä puhjeta eikä ollut varmaa onko pahanlaatuinen. Ei onneksi ollut.

Vierailija
126/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te viitsitte vastailla näin älyttömiin viesteihin,selvästi trollailevia äijiä ja vajaita naisia täällä.  Kukaan aikuinen nainen ei voi olla niin tyhmä että "minä en varmana mene gynelle jos ei ole tarvetta,kun mitään oireita ei ole!" Ihan kun kukaan ei tietäisi että esim useimmat syövät eivät anna oireita alussa. Toisekseen,rakas trollaileva äijä,ei niillä gyneillä noin vaan ravata,ainakaan pääkaupunkiseudulla. Espoossa melkein mahdotonta päästä sinne julkisella puolella nykyään. 

Asialla saattaa olla myös katkera transu joka gyne pakkien jälkeen purkaa kiukutusta tähän naisten karmivaan etuoikeuteen lol. 

Vierailija
127/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenteista huomaa, että tämä tosiasia kismittää aina gynekologiriippuvaisia naisia, esim toi hammaslääkärikommentti on hyvin tyypillinen vastaveto gyneaddiktilta naiselta.

Ihan kuin hammaslääkäriä (joka on kaikille tarpeellinen) voisi verrata gynekologiin (joka ei ole kaikille tarpeellinen).

En ole gynekologiriippuvainen, parikymmentä vuotta viime käynnistäni. Alapäätäni olen kyllä käynyt näyttämässä aina kun vaivaa ollut, yleislääkäreillä lähinnä. Papassa käyn aina kun kutsutaan. Nähnyt läheltä mitä on kohdunkaulasyövän tuska, miksi en siis kävisi?! Kai jokainen järkevä nainen käy? En tajua ihmisiä, miehiäkään, joille alapään näyttäminen lääkärille on joku tabu.

Vierailija
128/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun papa pökkii mua kotona!

Heh, olipas hauskaa. Tai sitten ei.

Vierailija
129/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt gynellä, papatkin ottaa tk:ssa terkkari. Pillerit on aloittanut yhts:n lääkäri ja myöhemmin tk:n yleislääkäri. En näe syytä käydä lääkärissä, jos ei ole mitään mikä mietityttää. Papaseulontaan osallistun, kun yhteiskunta sen mahdollistaa. T: 30-vuotias nainen

Vierailija
130/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ollut mitään oireita, ihan vaan rutiinikäynti parin vuoden välein ja nyt tässä toivun munasarjasyövästä. Löytyi munasarjasta kasvain, joka oli pahalaatuinen. Sädehoidot vielä edessä. Onnea vaan teille, jotka eivät periaatteesta käy (se terkkarilääkäri tai hoitsu harvemmin ultraa).

Vierailija
131/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ekan kerran gynellä 27-vuotiaana ja kaikki ihmetteli että ihan oikeastiko 27v eikä koskaan käynyt gynellä. Itse taas en ollut koskaan kuullutkaan että gynellä tarttis käydä jos ei ole mitään ongelmia.

Suosittelen kuitenkin käymään papa-kokeissa, edes joukkopapa. Jos ette omaa henkeänne pelasta niin teoriassa ainakin jonkun muun (koska se sama papilloma tai muut taudit saattaa tarttua johonkin toiseen jolla käy huonompi tuuri ja saa sen syövän /lapsettomuuden sinun sijaan).

Eli siis gynelle tulis mennä edes joskus jos

- harrastat tai olet harrastanut seksiä aiemmin

- ehkäisyntarve (esimerkiksi harkitset kierukkaa koska kohtusi ei välttämättä ole normaali)

- jokin on mielestäsi pielessä

- sinulla on ikää (joukkopapa 25 tai 30v ekan kerran).

Olen tyytyväinen että kävin mutta en kyllä haluaisi ravata joka vuosi noissa tutkimuksissa, ovat vähän epämiellyttäviä mielestäni. Varsinkin papa.

En silti tuomitse nii jotka käy. Itsellä ei vain ole varaa käydä vuosittain eikä mitään intoakaan.

Käykää kuitenkin joukkopapassa! Näytteenotto kestää vain pari min ja on ilmainen!

Vierailija
132/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se harvinaista jos ei koskaan ole käynyt gynellä

Höpö höpö.

Täälläkin yksi.

46v

Täällä yksi joka ei ole koskaan käynyt. Kutsu kävi papaan mutta en mennyt koska en halua olla liukuhihnalla. Olen neitsyt, joten en koe olevan tarvetta laukata missään ja maksaa itseäni kipeäksi. 30n

Vierailija
133/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35-vuotias ja vasta tänä syksynä olen käynyt ensimmäistä kertaa gynekologin vastaanotolla tutkittavana, kun haluan selvittää hedelmällisyystilanteeni. Ihan kiva oli nähdä kohdun ja munasarjojen tilanne ultraäänessä ja löytyipä kohdusta polyyppi, joka olisi jäänyt diagnosoimatta pelkällä sisätutkimuksella.

Tähän saakka oltiin menty yleislääkärin sisätutkimuksilla sekä säännöllisillä papa-kokeilla. Toki näihin vuosiin mahtuu muutama gynekologin suorittama toimenpide (kolposkopia pariin otteeseen sekä kuparikierukan asentaminen), mutta muuten synnyttämättömänä naisena ei ole ollut asiaa gynekologin vastaanotolle. E-pillerireseptin sain aikanaan lukion terveystarkastuksen tehneeltä lääkäriltä ja sitä ennen tk-lääkäri määräsi tulehduskipulääkkeet kivuliaisiin kuukautisiin. Rinnan kyhmyn löysin itse ja tk-lääkäri teki siitä lähetteen naistentautien pkl:lle.

Mielestäni gynekologin vastaanotolla on hyvä käydä, jos haluaa kokonaisvaltaisen näkemyksen lisääntymisterveydestään. Pitkälle kuitenkin pärjää pelkän perusterveydenhuollon varassa ja aina saa lähetteen erikoislääkärille, mikäli tilanne sitä vaatii. Jos gynekologinen tarkastus kuuluisi työterveyshuoltooni, hyödyntäisin mahdollisuuden varmasti.

Vierailija
134/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Täälläkin yksi.

46v

Täällä yksi joka ei ole koskaan käynyt. Kutsu kävi papaan mutta en mennyt koska en halua olla liukuhihnalla. Olen neitsyt, joten en koe olevan tarvetta laukata missään ja maksaa itseäni kipeäksi. 30n

Ei liity neitsyyteen varsinaisesti. Gynekologisia syöpiä voi olla vaikka on neitsyt eikä olisi mitään seksuaalista toimintaa. Ja mitä tulee tarttuviin papilloma-viruksiin, ne voit saada jo pelkästä muusta sukupuolitoiminnasta partnerin kanssa tai sitten ihan sekin valitettavasti jos on tullut lapsena hyväksikäytetyksi (eikä monet itse muista sitä), voi siinäkin jo saada jotain..

Gynekologisia ongelmia voi sii esiintyä vaikka olisi neitsyt. Suosittelen käymään ainakin kerran edes siksi että tietää ajoissa minkälaiset seikat voi vaikuttaa lastensaantiin ja raskauteen. Esimerkiksi kaverillani on sydämen mallinen kohtu.

Ei se tarkoita että pitäis siellä jatkuvasti käydä.

Vierailija
135/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon varmaan tällanen gyveriippuvainen: kävin just papa-kokeessa ja gynekologi kysyi, miksi olen siellä taas, kuulemma kolmen vuoden välein riittää puhtailla näytteillä, mutta palasin jo 1,5 vuoden jälkeen. :D

En erityisemmin pidä gynekäynneistä, mutta mulla on ollut polyyppi kohdussa, joka piti poistaa ja siitä on jäänyt halu käydä tutkimuksissa säännöllisesti. Papa-kokeen otto ei kyllä tällä kertaa sattunut yhtään, mutta niitä ankanpäälevittimiä inhoan syvästi. Tulee paniikki kun ne laitetaan ja ruuvataan auki.

Täytin 30 ja tuli kutsu seulontaan mutta eivät tehneet mitään kun maatessa haarat puoli auki häpesin ja itkin. Ei siinä sitten pystynyt tekemään tutkimuksia kun paniikkikohtaus iski päälle. Neitsyt 30v

Vierailija
136/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 35-vuotias ja vasta tänä syksynä olen käynyt ensimmäistä kertaa gynekologin vastaanotolla tutkittavana, kun haluan selvittää hedelmällisyystilanteeni. Ihan kiva oli nähdä kohdun ja munasarjojen tilanne ultraäänessä ja löytyipä kohdusta polyyppi, joka olisi jäänyt diagnosoimatta pelkällä sisätutkimuksella.

Tähän saakka oltiin menty yleislääkärin sisätutkimuksilla sekä säännöllisillä papa-kokeilla. Toki näihin vuosiin mahtuu muutama gynekologin suorittama toimenpide (kolposkopia pariin otteeseen sekä kuparikierukan asentaminen), mutta muuten synnyttämättömänä naisena ei ole ollut asiaa gynekologin vastaanotolle. E-pillerireseptin sain aikanaan lukion terveystarkastuksen tehneeltä lääkäriltä ja sitä ennen tk-lääkäri määräsi tulehduskipulääkkeet kivuliaisiin kuukautisiin. Rinnan kyhmyn löysin itse ja tk-lääkäri teki siitä lähetteen naistentautien pkl:lle.

Mielestäni gynekologin vastaanotolla on hyvä käydä, jos haluaa kokonaisvaltaisen näkemyksen lisääntymisterveydestään. Pitkälle kuitenkin pärjää pelkän perusterveydenhuollon varassa ja aina saa lähetteen erikoislääkärille, mikäli tilanne sitä vaatii. Jos gynekologinen tarkastus kuuluisi työterveyshuoltooni, hyödyntäisin mahdollisuuden varmasti.

Tämä ei tietysti ole sinulle enää niin ajakohtainen, mutta suosittelisin selvittämään hedelmällisyystilanteen jo parikymppisenä. Moni hedelmällisyysongelma on nähtävissä jo parikymppisenä ja silloin voidaan tehdä ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä hedelmättömyyden pysäyttämiseksi. Jos menee tutkimuksiim vasta kun lasten saanti on ajankohtaista, ei keinoja ole välttämättä enää siinä vaiheessa samalla tavalla.

Vierailija
137/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi joka ei ole koskaan käynyt. Kutsu kävi papaan mutta en mennyt koska en halua olla liukuhihnalla. Olen neitsyt, joten en koe olevan tarvetta laukata missään ja maksaa itseäni kipeäksi. 30n[/quote]

Aivan käsittämättömän takaperoista porukkaa jopa suomessa nykyään. Varmaan tiedät että seulonnoista ei makseta mitään, sinullakin alkaa tuota ikää olemaan että varmaan kannattaisi ottaa se terveys vähän vakavammin. Ja mitä ihmeen keskiajan naistentaudit tietokirjaa te aikuiset melkein keski-ikäiset neitsyet luette, kannattaisi vähän päivittää niitä tietoja syövistä. 

Tieto on kaikkien käsillä nykyään,senkus painuu nettiin lukaisemaan vaikka kohdunkaulan syövästä. Käsittämätöntä idioottimaisuutta..

Vierailija
138/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon varmaan tällanen gyveriippuvainen: kävin just papa-kokeessa ja gynekologi kysyi, miksi olen siellä taas, kuulemma kolmen vuoden välein riittää puhtailla näytteillä, mutta palasin jo 1,5 vuoden jälkeen. :D

En erityisemmin pidä gynekäynneistä, mutta mulla on ollut polyyppi kohdussa, joka piti poistaa ja siitä on jäänyt halu käydä tutkimuksissa säännöllisesti. Papa-kokeen otto ei kyllä tällä kertaa sattunut yhtään, mutta niitä ankanpäälevittimiä inhoan syvästi. Tulee paniikki kun ne laitetaan ja ruuvataan auki.

Täytin 30 ja tuli kutsu seulontaan mutta eivät tehneet mitään kun maatessa haarat puoli auki häpesin ja itkin. Ei siinä sitten pystynyt tekemään tutkimuksia kun paniikkikohtaus iski päälle. Neitsyt 30v

Kannattaa kertoa peloista etukäteen. Mulla osasi tk-terveydenhoitaja ottaa papan huomattavasti mukavammin kuin gyne. Otti niitä joukkoseuloja varmaan niin paljon ja muutenkin vinkit oli tosi hyviä, oli empaattinen mikä auttoi tosi paljon. Olin ihmeissäni kun yleensä kuulee että ihmiset menevät mielummin gynelle.

Kuulemma muovisten ja metallisten levittimien välillä on eroa, toiset ovat kuulemma epämiellyttävämmät.

Vierailija
139/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh. Oon tasan kerran käyny gynellä parikymppisenä, ja sen jälkeen vaan joukkoseulonnoissa aina kun kutsu on käynyt. Ei oo ollu mitään vaivoja, muutoksia, ei koskaan mitään hiivaakaan. Sama mies 20vuotta, nyt reilu 40v ikää. Suvussa ei syöpiä. Kuinka usein mun nyt sitten ois pitäny käydä/tai kuinka usein pitäisi käydä, vuosittain? Tää vaivaa mua, kun en millään saa aikaiseksi kun ei oo tarve, mutta ilmeisesti nyt kuitenkin pitäisi?

Vierailija
140/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon käynyt pitkän elämäni aikana vain muutaman kerran, ja silloin on ollut oireita (vaarattomiksi sittemmin todettuja), ihan neitsyt olen edelleen, joten seksielämään ja sen seurauksiin liittyneitä syitä ei ole koskaan ollut tarvis hoidattaa. Toki papa-kokeessa käyn, vaikka näytteenotto on ymmärrettävistä syistä varsin epämiellyttävä kokemus.

Miksi neitsyt kävisi papa-kokeessa?

Sitä itsekin välillä ihmettelen, olen aina kuvitellut ettei papilloomavirus ole ainoa ongelmien aiheuttaja, siksi luultavasti. Eikä kukaan näytteenottaja ole koskaan kyseenalaistanut minun paikallaoloani. Olen siis aina maininnut asiasta että ottavat pienet välineet ja taitavimman tyyppinsä - minulla on kova ääni ja huudan jos sattuu pahasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi