Miehillä (ja joillain naisilla) tuntuu olevan harhaluulo, että naisetn pitää käydä gynekologilla sukupuolensa vuoksi
Täältäkin saa usein lukea sen oloisia viestejä, joissa ihmetellään jos keski-ikäisenä ei ole koskaan käynyt gynekologilla.
En ole käynyt silmälääkärilläkään toistaiseksi, vaikka sinne pitäisi kyllä oikeasti jo mennä, koska näköni on huonontunut ja käytän ruokakaupasta ostamia laseja lukemiseen.
Mutta sitä en ymmärrä, miksi minun olisi koskaan pitänyt käydä gynekologilla, ilman että alapääni vaatisi hoitoa. Gynekologi on erikoislääkäri, erikoislääkäreille mennään kun on erikoista vaivaa, jota yleislääkäri ei voi hoitaa. Erikoislääkäreitä on joka ruumiinosalle ja joka vaivaan. Olen käynyt esim iholääkärillä ja ortopedillä.
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Äh. Oon tasan kerran käyny gynellä parikymppisenä, ja sen jälkeen vaan joukkoseulonnoissa aina kun kutsu on käynyt. Ei oo ollu mitään vaivoja, muutoksia, ei koskaan mitään hiivaakaan. Sama mies 20vuotta, nyt reilu 40v ikää. Suvussa ei syöpiä. Kuinka usein mun nyt sitten ois pitäny käydä/tai kuinka usein pitäisi käydä, vuosittain? Tää vaivaa mua, kun en millään saa aikaiseksi kun ei oo tarve, mutta ilmeisesti nyt kuitenkin pitäisi?
Jos sun miehelläs on ollu yksikin kumppani ennen sua, se on voinut tartuttaa papillooman. Sehän se näiden joukkoseulojen (5v välein) idea on, että ehditään nähdä ne solumuutokset ajoissa. Niissä nyt voi kestää vuosikymmeniäkin ennen kuin muuttuu lopulta syöväksi. Seulontatutkimuksilla ehditään nähdä minkä asteen solumuutos on kyseessä, että muuttuuko vaikka luokka 2:sesta vuosien kuluessa kolmoseen. Jos muuttuu, ehditään hoitaa kuitenkin ajoissa.
Joukkoseulontoja järjestetään vain, jos niistä on oikeasti jotakin hyötyä syöpien ehkäisyssä ja hoidossa. Ja papa-seulonnoissa nimenomaan on! Järkyttävää että naiset ottaa itsestäänselvyytenä tuon kokeen ja skippaa sen! Ettekö mielummin nappaa ne solumuutokset ajoissa?
En ole mikään gyneaddikti, olen käynyt joukkopapassa ja kerran gynellä yhden kerran kun oli vatsakipuja. T. 30v
varmaan siksi koska useimmat naiset harrastavat ainakin joskus seksiä, ja siitä seuraa kaikenlaista harmia johon tarvitaan gynen apua. ja tietysti ehkäisyn vuoksi joutuu käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä taas lahjakkaasti jätetään huomiotta se, että monet gynekologiset vaivat ovat oireettomia aluksi. Vakavatkin. Ennen ajattelin samoin kuin ap, mutta se johtikin yllättäen suuren munasarjakasvaimen repeämiseen ja sisäiseen verenvuotoon. Ambulanssilla sairaalaan ja leikkaukseen, nyt toista munasarjaa köyhempänä. Tietysti harvinaista mutta näinkin voi käydä. Mitään oireita ei ollut ennakkoon, ei siis mitään. Ja olin tuolloin vain 23-vuotias, elintavat ja ruokavaliot kunnossa enkä käyttänyt pillereitä tms. Ei siellä gynellä tarvitse yhtenään ravata, mutta on se oikeasti viisasta joskus käydä.
Tämä. Monella tuntuu olevan harhaluulo että jos ei ole oireita tai hormoniehkäisyä tai seksielämää, ei voi tulla gynekologisia sairauksia. Valitettavasti kuitenkin voi.
Voi tulla mihin vaan sairauksia, käydäänkö muita kehonosia varmuuden vuoksi näyttämössä?
Hammaslääkärillä kerran vuodessa. Hampaat eivät ole kehon osa, mutta hammaskivi on syytä poistattaa ja muutenkin on hyvä tarkistuttaa hampaat ja suu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se harvinaista jos ei koskaan ole käynyt gynellä
Höpö höpö.
Täälläkin yksi.46v
Täällä yksi joka ei ole koskaan käynyt. Kutsu kävi papaan mutta en mennyt koska en halua olla liukuhihnalla. Olen neitsyt, joten en koe olevan tarvetta laukata missään ja maksaa itseäni kipeäksi. 30n
Ei liity neitsyyteen varsinaisesti. Gynekologisia syöpiä voi olla vaikka on neitsyt eikä olisi mitään seksuaalista toimintaa. Ja mitä tulee tarttuviin papilloma-viruksiin, ne voit saada jo pelkästä muusta sukupuolitoiminnasta partnerin kanssa tai sitten ihan sekin valitettavasti jos on tullut lapsena hyväksikäytetyksi (eikä monet itse muista sitä), voi siinäkin jo saada jotain..
Gynekologisia ongelmia voi sii esiintyä vaikka olisi neitsyt. Suosittelen käymään ainakin kerran edes siksi että tietää ajoissa minkälaiset seikat voi vaikuttaa lastensaantiin ja raskauteen. Esimerkiksi kaverillani on sydämen mallinen kohtu.
Ei se tarkoita että pitäis siellä jatkuvasti käydä.
En ole koskaan edes suudellut miestä, joten ei voi olla virusta. Ainakaan tällä hetkellä lapsiasia ei ole ajankohtainen. 30n
Tiesitkö että osa sukupuolitaudeistakin tarttuu lapseen synnytyksessä?
Papavirukset ei yleensä aiheuta mitään oireita.
Et voi sanoa, ettei ole. Seuloissakin näkyy vain osa papillomaviruksista, kaikkiin ei ole testiä olemassakaan.
Papa-kokeessa otetaan irtosolunäyte eli katsotaan solumuutoksia.. eli se on solumuutostesti pikemminkin. Siinä näkyy myös tulehdukset, jos niitä on. Ne kannattaa hoitaa ajoissa, voivat oireilla vaikka vuotohäiriöinä.
Sekin kertoo sulle jo paljon, jos käyt vain yhden kerran, kun saat tietää sen mikä sun solujen lähtötilanne on. Joukkopapat (5v välein 30-vuotiaasta lähtien) on muuten tarkoitettu niille, joilla ei ole mitään suurta riskiä. Ne joilla on jo solumuutoksia tai erityinen syy, joutuvat käymään vuosittain tai parin vuoden välein.
Hedelmättömyyteen ja lastenhankintaan liittyvät seikat kannattaa tarkistaa jo kauan ennen kuin asia on ajankohtainen, koska sitten kun asia on ajankohtainen, ei lapsettomuudelle voi välttämättä tehdä enää yhtä paljon kuin parikymppisenä.
En tajua.. papa-koe on vähän niinkuin nieluviljely tutkimuksena. Vähän harjalla pyöritellään. Eikä ole edes yhtä epämiellyttävää, vaikka hiukan epämiellyttävää voisi sen 2min ollakin. Osa ei tunne mitään. Joukkopapa on vain 5v välein ja ei maksa mitään. Miksi siis jättäisit menemättä? Ei mitään järkeä. Voithan soittaa ja kysyä tarviiko sun mennä jos olet neitsyt. Mitä luulet että vastaavat?
Gynekäynti taas kestää ehkä 20-40min ja sisältää lähinnä juttelua. Mäkin sain kasvojen hirsutismiin apua!
Joku naistenlehtiin haastateltu naisgynekologi sanoi että ei ole aito parisuhde ilman seksiä ja naisten kuuluu käydä usein gynellä. Sanon ihan suoraan että kyseinen naisgyne mainosti palveluitaan joten eiköhän jokainen muodosta itse käsityksensä parisuhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Nykynaiset varmaan enemmän käy gynellä, mutta ennen ei. Äitini kuoli 85 vuotiaana, eikä koskaan elämänsä aikana käynyt gynellä. Ei ollut tarpeellista.
Epäilen, että mummini, joka kuoli 97 vuotiaana, ei myöskään koskaan kyseisellä lääkärillä käynyt.
Papakoe otetaan tk:ssakin, eikä siihen gynellä käyntiä tarvita. ihan hoitaja sen ottaa.
Jos ei ihmeempiä vaivoja alapäässä ole, ei gynellä käyntiä välttämättä tarvita. Koko elämä aikana.
Vierailija kirjoitti:
varmaan siksi koska useimmat naiset harrastavat ainakin joskus seksiä, ja siitä seuraa kaikenlaista harmia johon tarvitaan gynen apua. ja tietysti ehkäisyn vuoksi joutuu käymään.
Seksi, seksi, seksi.. minä kävin ihan selibaatissa koska oli vatsakipua ja vuotohäiriöitä. Ei ollut koskaan ollut ehkäisyä. Syyksi paljastui tulehdus. En ois kyl ite uskonut, veikkasin jotain ihan muuta.
Niitä kasvaimia voi tulla niillekin jotka ei oo harrastaneet seksiä. Gynekologisiin kasvaimiin tarvitaan pelkkä naisellinen alapää. Ihan kuten rintasyöpäänkin tarvitaan vain rinnat. Nuorilla pojillaki löytyy joskus kivessyöpä.
Ei liity seksiin, mutta seksi lisää riskiä syöpään. Koittakaa nyt ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Täälläkin yksi.46v
Täällä yksi joka ei ole koskaan käynyt. Kutsu kävi papaan mutta en mennyt koska en halua olla liukuhihnalla. Olen neitsyt, joten en koe olevan tarvetta laukata missään ja maksaa itseäni kipeäksi. 30n
Ei liity neitsyyteen varsinaisesti. Gynekologisia syöpiä voi olla vaikka on neitsyt eikä olisi mitään seksuaalista toimintaa. Ja mitä tulee tarttuviin papilloma-viruksiin, ne voit saada jo pelkästä muusta sukupuolitoiminnasta partnerin kanssa tai sitten ihan sekin valitettavasti jos on tullut lapsena hyväksikäytetyksi (eikä monet itse muista sitä), voi siinäkin jo saada jotain..
Gynekologisia ongelmia voi sii esiintyä vaikka olisi neitsyt. Suosittelen käymään ainakin kerran edes siksi että tietää ajoissa minkälaiset seikat voi vaikuttaa lastensaantiin ja raskauteen. Esimerkiksi kaverillani on sydämen mallinen kohtu.
En ole koskaan edes suudellut miestä, joten ei voi olla virusta. Ainakaan tällä hetkellä lapsiasia ei ole ajankohtainen. 30n
Et voi sanoa, ettei ole. Seuloissakin näkyy vain osa papillomaviruksista, kaikkiin ei ole testiä olemassakaan.
Papa-kokeessa otetaan irtosolunäyte eli katsotaan solumuutoksia.. eli se on solumuutostesti pikemminkin. Siinä näkyy myös tulehdukset, jos niitä on. Ne kannattaa hoitaa ajoissa, voivat oireilla vaikka vuotohäiriöinä.
Sekin kertoo sulle jo paljon, jos käyt vain yhden kerran, kun saat tietää sen mikä sun solujen lähtötilanne on. Joukkopapat (5v välein 30-vuotiaasta lähtien) on muuten tarkoitettu niille, joilla ei ole mitään suurta riskiä. Ne joilla on jo solumuutoksia tai erityinen syy, joutuvat käymään vuosittain tai parin vuoden välein.
Hedelmättömyyteen ja lastenhankintaan liittyvät seikat kannattaa tarkistaa jo kauan ennen kuin asia on ajankohtainen, koska sitten kun asia on ajankohtainen, ei lapsettomuudelle voi välttämättä tehdä enää yhtä paljon kuin parikymppisenä.
En tajua.. papa-koe on vähän niinkuin nieluviljely tutkimuksena. Vähän harjalla pyöritellään. Eikä ole edes yhtä epämiellyttävää, vaikka hiukan epämiellyttävää voisi sen 2min ollakin. Osa ei tunne mitään. Joukkopapa on vain 5v välein ja ei maksa mitään. Miksi siis jättäisit menemättä? Ei mitään järkeä. Voithan soittaa ja kysyä tarviiko sun mennä jos olet neitsyt. Mitä luulet että vastaavat?
Gynekäynti taas kestää ehkä 20-40min ja sisältää lähinnä juttelua. Mäkin sain kasvojen hirsutismiin apua!
Miten minulla voi olla sukupuolitauti, kun a. en ole koskaan harrastanut seksiä b. olen neitsyt ja c. en ole koskaan ollut miehen kanssa läheisessä kontaktissa. Ei ole mahdollista olla tauteja. En ole ikinä avannut haarojani kenellekään, en halua tuntemattoman sörkkivän minua kivuliaasti. Vielä vähemmän haluan mennä sörkittäväksi kun toimenpide sattuu. 30n
Olen käynyt papassa ekan kerran 30- vuotiaana. 32-vuotiaana ekan kerran varsinaisesti gynekologilla, koska oli tiputtelua. En käytä pillereitä.
Olen täysin samaa mieltä ap:n kanssa. Sellaiseen tutkimukseen menen vain jos koen että alakerrassa olisi joku vialla. Minusta naiset pelotellaan uskomaan että naiseus on sairaus. Siihen kuuluu juuri tämä turhaan lääkärillä juokseminen. Toinen asia on kauneus ja miehen vaimona toimiminen. Jos tollalailla elää, eihän siinä ehdi muuta ku plus ja naamaa huollattaa. Ei kiitos.
Miten minulla voi olla sukupuolitauti, kun a. en ole koskaan harrastanut seksiä b. olen neitsyt ja c. en ole koskaan ollut miehen kanssa läheisessä kontaktissa. Ei ole mahdollista olla tauteja. En ole ikinä avannut haarojani kenellekään, en halua tuntemattoman sörkkivän minua kivuliaasti. Vielä vähemmän haluan mennä sörkittäväksi kun toimenpide sattuu. 30n[/quote]
Sulla on selvästikkin vähän muitakin ongelmia,siellä nupissa. Ihme jänkkäämistä normi asioista. Tiedätko mitä arvon kypsä neitsyt,älä mene sinne gynelle. Kukaan ei pakota,anna värkkis vaikka mädäntyä irti. Voitpahan sitten rehvastella netissä kuinka ikinä et gynellä käynyt etkä mene.
Vierailija kirjoitti:
Aivan käsittämättömän takaperoista porukkaa jopa suomessa nykyään. Varmaan tiedät että seulonnoista ei makseta mitään, sinullakin alkaa tuota ikää olemaan että varmaan kannattaisi ottaa se terveys vähän vakavammin. Ja mitä ihmeen keskiajan naistentaudit tietokirjaa te aikuiset melkein keski-ikäiset neitsyet luette, kannattaisi vähän päivittää niitä tietoja syövistä.
Tieto on kaikkien käsillä nykyään,senkus painuu nettiin lukaisemaan vaikka kohdunkaulan syövästä. Käsittämätöntä idioottimaisuutta..
On typerää haukkua minua idiootiksi. Tiedän ettei seulonta HUSsilla maksa mutta katsopa netistä yksityisen hintoja niin loppuu naurut. Miksi kävisin kun en makaa kenenkään kanssa? Kaikki syövät eivät oireile heti mutta miksi menen sinne raavittavaksi kun en näe syytä. 30n
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä ap:n kanssa. Sellaiseen tutkimukseen menen vain jos koen että alakerrassa olisi joku vialla. Minusta naiset pelotellaan uskomaan että naiseus on sairaus. Siihen kuuluu juuri tämä turhaan lääkärillä juokseminen. Toinen asia on kauneus ja miehen vaimona toimiminen. Jos tollalailla elää, eihän siinä ehdi muuta ku plus ja naamaa huollattaa. Ei kiitos.
Gynellä käynti ei ole mikään "naiseus on sairaus" statement. Helkkari, onko osa naisista näin sekaisin nykyään? Mitä hittoa tässä maassa on tapahtunut, jotkut jenkkien rämesuvut vielä ymmärtää jos ajatus on tätä luokkaa mutta suomessa?
Hauskaahan tässä on että monet ei sinne gynelle edes pääse vaikka olisi aihetta(riippuu paikasta), ja kuitenkin nämä ihme lahkolaiset paasaavat kuinka kaikki naiset oikein pakotetaan gynelle ja siellä ravataan turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Täälläkin yksi.46v
Miten minulla voi olla sukupuolitauti, kun a. en ole koskaan harrastanut seksiä b. olen neitsyt ja c. en ole koskaan ollut miehen kanssa läheisessä kontaktissa. Ei ole mahdollista olla tauteja. En ole ikinä avannut haarojani kenellekään, en halua tuntemattoman sörkkivän minua kivuliaasti. Vielä vähemmän haluan mennä sörkittäväksi kun toimenpide sattuu. 30n
Papakoe ei ole sukupuolitautitesti vaan solumuutostutkimus, jossa sinusta otetaan muutama solu pumpulipuikkoa/pulloharjaa muistuttavalla harjalla.
Niinkuin sanoin, osa "seksillä" tarttuvista taudeista voi tarttua jo pelkässä synnytyksessä syntyvään lapseen. Äidiltä lapselle. Äitisi historiaa et tiedä.
Papilloma ei aiheuta välttämättä mitään oireita. Edes syöpä ei välttämättä oireile mitenkään.
Papilloma on virus joka _altistaa_ syövälle. Mut syöpäseulonnoissa etsitään solumuutoksia eikä virustartuntaa.
Gynekologisen syövän voi saada jos sattuu olemaan naisen sukupuolielin. Ei tarvita viruksia tms, ne vain siis lisäävät riskiä mutta niiden puuttuminen ei ole merkki siitä, ettei riskiä syöpään sairastumisesta ole.
Gynekologiset syövät ovat yllättävän yleisiä ja voivat tulla nuorellekin ilman mitään oireita kunnes joskus havaitaan kun ovat jo pitkällä. Valitettavasti. Tämä johtuu osittain siitä, ettei nuorten oireita oteta aina vakavasti. Seulonnat säästävät ihmishenkiä, siksi niitä tehdään ilmaiseksi (vaikka ne eivät ole ilmaisia). Kumpi on susta helpompaa, käydä 5v välein 2min kestävässä puikon pyöräytyksessä vai mahdollisissa syöpähoidoissa? Entä kumpi tulee yhteiskunnalle halvemmaksi?
Aiotko käydä mammografiassa jos saat ilmaisen kutsun vanhalla iällä? Miten tämä eroaa siitä?
Minäkään en ole käynyt, parisuhteessa en ole elänyt koskaan, joten en ole myöskään myrkyttänyt itseäni e-pillereillä tai asennuttanut härveleitä kohtuuni.
En todellakaan päästä ketään kaivelemaan itseäni "varmuuden vuoksi*, järkikin sanoo, että sehän se vasta altistaa sairauksille. Ei sinne kuulu kenenkään kaivautua työkaluin bakteereita levittämään.
Olen yhden lapsen (jo ison)äiti.
Ikää kohta 50.
Ei kaikki todellakaan käy gynekologilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gynellä käynti ei ole mikään "naiseus on sairaus" statement. Helkkari, onko osa naisista näin sekaisin nykyään? Mitä hittoa tässä maassa on tapahtunut, jotkut jenkkien rämesuvut vielä ymmärtää jos ajatus on tätä luokkaa mutta suomessa?
Hauskaahan tässä on että monet ei sinne gynelle edes pääse vaikka olisi aihetta(riippuu paikasta), ja kuitenkin nämä ihme lahkolaiset paasaavat kuinka kaikki naiset oikein pakotetaan gynelle ja siellä ravataan turhaan.
Jaa leimaat sitten ne jotka ei jatkuvasti käy rassauttelemassa itseään, "lahkolaisiksi".
Minä en ole ainakaan minkään sortin uskis, ihan tiedoksi vaan.
Eri kelle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Täälläkin yksi.46v
Papakoe ei ole sukupuolitautitesti vaan solumuutostutkimus, jossa sinusta otetaan muutama solu pumpulipuikkoa/pulloharjaa muistuttavalla harjalla.
Niinkuin sanoin, osa "seksillä" tarttuvista taudeista voi tarttua jo pelkässä synnytyksessä syntyvään lapseen. Äidiltä lapselle. Äitisi historiaa et tiedä.
Papilloma ei aiheuta välttämättä mitään oireita. Edes syöpä ei välttämättä oireile mitenkään.
Papilloma on virus joka _altistaa_ syövälle. Mut syöpäseulonnoissa etsitään solumuutoksia eikä virustartuntaa.
Gynekologisen syövän voi saada jos sattuu olemaan naisen sukupuolielin. Ei tarvita viruksia tms, ne vain siis lisäävät riskiä mutta niiden puuttuminen ei ole merkki siitä, ettei riskiä syöpään sairastumisesta ole.
Gynekologiset syövät ovat yllättävän yleisiä ja voivat tulla nuorellekin ilman mitään oireita kunnes joskus havaitaan kun ovat jo pitkällä. Valitettavasti. Tämä johtuu osittain siitä, ettei nuorten oireita oteta aina vakavasti. Seulonnat säästävät ihmishenkiä, siksi niitä tehdään ilmaiseksi (vaikka ne eivät ole ilmaisia). Kumpi on susta helpompaa, käydä 5v välein 2min kestävässä puikon pyöräytyksessä vai mahdollisissa syöpähoidoissa? Entä kumpi tulee yhteiskunnalle halvemmaksi?
Aiotko käydä mammografiassa jos saat ilmaisen kutsun vanhalla iällä? Miten tämä eroaa siitä?
Mammografia vasta sattuukin! Toimenpiteistä ei kerrota etukäteen mitään ja näytteenottotilanteessa kammoksun alastomuutta, kivun ja pelon väheksyntää. Liian moni ystävättäristä on käynyt toimenpiteessä täytettyään 30 ja kertonut kuinka paljon sattui, jälkeenpäin vuoti verta ja ei kuunneltu, vaikka kertoivat jännittävänsä. 30n
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos ei gynelle halua.. mut papa-kokeen skippaaminen on kyllä typerää, koki siihen tarvetta tai ei.
Ei siellä tarvitse ravata. Mitä ravaamista siinä on että käy edes kerran gynellä? Itselleni oli ainakin helpotus tietää että on normaalin mallinen ja kokoinen kohtu, on kaksi munarjaa jotka näytti jopa ovuloivan, jne. Samaan aikaan tiesin montakin ihmistä, joilla ei ollut kaikki ok. Mm. Tuo mainitsemani sydämenmallinem kohtu, yksi sai tietää jo alle 20v ettei tule saamaan lapsia, toinen sai tietää alle 25 ettei hedelmöityshoidot ehkä auta, jne.
Me ollaan kaikki yksilöitä. Et voi ennen tutkimusta tietää esim onko lolemmat munasarjat, onko pieni kohtu, onko kaksi kohtua, jne. Usein ihmiset uskoo että ihan perusvärkit on mutta itse ainakin olisin halunnut tietää jo ennen 30v jos jompikumpi munasarja ei olisi toiminut tai jos olis endo, niin olis vielä chäänssejä jäljellä.
Mitä ravaamista siinä heti on jos käy kerran parikymppisenä? Itse olen 30v enkä kadu että kävin (oireitten perusteella en ollut ihan varma mennäkö vai ei, sain lääkkeet mukaan).