Miehillä (ja joillain naisilla) tuntuu olevan harhaluulo, että naisetn pitää käydä gynekologilla sukupuolensa vuoksi
Täältäkin saa usein lukea sen oloisia viestejä, joissa ihmetellään jos keski-ikäisenä ei ole koskaan käynyt gynekologilla.
En ole käynyt silmälääkärilläkään toistaiseksi, vaikka sinne pitäisi kyllä oikeasti jo mennä, koska näköni on huonontunut ja käytän ruokakaupasta ostamia laseja lukemiseen.
Mutta sitä en ymmärrä, miksi minun olisi koskaan pitänyt käydä gynekologilla, ilman että alapääni vaatisi hoitoa. Gynekologi on erikoislääkäri, erikoislääkäreille mennään kun on erikoista vaivaa, jota yleislääkäri ei voi hoitaa. Erikoislääkäreitä on joka ruumiinosalle ja joka vaivaan. Olen käynyt esim iholääkärillä ja ortopedillä.
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Papa-seulonta ja mammografia ovat molemmat todella hyviä juttuja. Mielestäni olisi myös hyvä saada keuhkojen seulonta valtakunnalliseksi jostain tietystä iästä eteenpäin, 50? 60? Keuhkosyöpä on edelleen yleisin syöpä joka löydetään yleensä liian myöhään. Mitähän tulisi tuollaisen seulonnan kustannukseksi verrattaen kaikkien leikkaus- ja muu keuhkoyöpähoitojen kustannukset, kumpi on loppu peleissä edullisempi..
Mutta kuinka yleinen keuhkosyöpä on tupakoimattomilla?
Tämä luulo tuntuu olevan lääkäreilläkin. Yritin uusia vuosia käyttämiäni pillereitä ja omalääkäri tk:ssa oli vaihtunut. Eipä onnistunut enää. Ei riittänyt joukkoseuloissa käyminen ja verenpaineenmittaus, vaan pitää käydä vuosittain papassa ja sisätutkimuksessa, ei välttämättä gynellä, mutta terveyskeskuksessa vähintään. Olen 30+ täysin terve nainen, 15 vuoden vakituinen suhde, ei minkäänlaista sairaushistoriaa sukupuoliasioissa eikä epäilyttäviä papanäytteitä. Seksikumppaneita yksi, jolle käsittääkseni olen myös ainoa. Mutta ei, silti on käytävä vuosittain ronkinnassa ja kaivelussa. Miehelle naurahdin, että miksei hänen tarvitse käydä esittelemässä siitintään vuosittain ja käydä eturauhasen kopeloinnissa. Ajattelin vaihtaa omalääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä muutenkin kaikenlaista tällaista. Lapsuudesta asti neuvolakäynnit, työterveyskäynnit jne. Toosakin kannattaa käyttää näytillä.
Kai papassa käyt?Miksi kannattaa käydä levittämässä jalkojaan jollekin tuntemattomalle jos ei ole mitään vaivaa....? Käykö miehet esittelemässä elintään lääkärille parin vuoden välein..?
Luin vastikään, että kohdunkaulansyövän kehittyminen kestää 7-15 vuotta. Jos on harrastanut seksiä edes yhden kerran, on saattanut altistua syöpää aiheuttavalle papilloomavirukselle. Papa-kokeessa siis kannattaa käydä, vaikka edellisestä seksikerrasta oli 20 vuotta ja vaikka mitään vaivoja ei olisi.
Papa-kokeessa kannattaa käydä jokaisen, koska sen leviäminen ei vaadi laisinkaan seksiä. Perehdypä aiheeseen paremmin.
Jopa vastasyntyneistä noin viidesosa kantaa HPV:tä, joskin sen vaikutusta aikuisiän tilanteeseen ei tunneta. Se tarttuu vauvaan äidin istukan ja/tai alatiesynnytyksen yhteydessä.
https://www.hammaslaakarilehti.fi/fi/tiede/vaitos-papilloomavirustartun…
Vaikka HPV tarttuu seksissä, se voi tarttua myös muulla tavoin ja aikuisilla melkein kaikilla on jossakin vaiheessa elämää HPV, useim oireettomana.
Myönnän, etten varmaankaan tiedä asiasta tarpeeksi. Vastasin vain yleisellä tasolla noille, jotka sanovat, että "oireettoman ei tarvitse käydä missään tarkastuksessa levittelemässä haarojaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papa-seulonta ja mammografia ovat molemmat todella hyviä juttuja. Mielestäni olisi myös hyvä saada keuhkojen seulonta valtakunnalliseksi jostain tietystä iästä eteenpäin, 50? 60? Keuhkosyöpä on edelleen yleisin syöpä joka löydetään yleensä liian myöhään. Mitähän tulisi tuollaisen seulonnan kustannukseksi verrattaen kaikkien leikkaus- ja muu keuhkoyöpähoitojen kustannukset, kumpi on loppu peleissä edullisempi..
Jos kokee ettei olisi tarvetta osallistua keuhkosyövän seulontaan, ei ole koskaan tupakoinut, ei ole nuorena viettänyt aikaa kapakoissa/sisätiloissa joissa sai polttaa, ei ole ollut rakennustyömailla töissä (asbesti), suvussa ei ole keuhkosöpää eikä asunut korkean raadonin alueilla ( https://www.stuk.fi/aiheet/radon/radon-suomessa/suomen-radonkartat/rado… ) niin sen voi varmasti jättää välistä samalla tavalla kuin papa-seulonnat ja mammografiat.
En ole käynyt gynekologilla koskaan, en käy tutkituttamassa muitakaan ruumiinosiani huvikseen.
Ajatelkaapa jos joku kävisi kuvauttamassa keuhkonsa tai otattamassa maksastaan koepalan joka vuosi, ihan varmuuden vuoksi. Muutoinkin on jonoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen luullut olevani kummallinen kun en ikinä ole käynyt gynellä ja olen jo 32. Minulle tuli papa-koe kutsu, mutta en mennyt sinne, koska minulle on äärimmäisen vaikeaa maata vieraan ihmisen edessä yksityisalueet paljaana. En mene jos ei ole ihan pakko.
No et ole. Minäkään en ole käynyt gynellä tai papa-kokeissa, enkä ole menossakaan ellei ilmene tarvetta.
Enemmänhän tuollaiset ronkinnat altistaa ongelmille, kun ties mitä pöpöjä pääsee kohtuunkin asti. Terve järki sanoo ettei sisälmyksiä kuulu rokkia turhaan, ei leikkauksiakaan tehdä vain "varmuuden vuoksi". Ihan selvää että gynekologilla ramppaavat saavat ongelmia ja sairauksia myös ronkkimisten tuloksena. Pöpöt pääsevät muodostamaan kasvaimia jne.
47v0/5
Ei ollut provo, joten jakelet pisteitäsi turhaan. Toki gyneaddikti pitää kaikkia trolleina jotka eivät juokse hänen tavoin erikoislääkärillä.
Omaa järkeäkin voisi käyttää. Ei ole kovin terveellistä että naisen alapää levitetään työkalulla sepposen selälleen, ja sen jälkeen sitä ronkitaan ties millä esineillä.
Vaikka gynekologi väittäisi olevansa miten steriili, niin tuollanen toimenpide ei ole millään tavalla steriili.
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt gynekologilla koskaan, en käy tutkituttamassa muitakaan ruumiinosiani huvikseen.
Ajatelkaapa jos joku kävisi kuvauttamassa keuhkonsa tai otattamassa maksastaan koepalan joka vuosi, ihan varmuuden vuoksi. Muutoinkin on jonoja.
Julkisella puolella gynelle pääsee vain, jos saa terveyskeskuslääkäriltä lähetteen. Silloin pitää olla joku vaiva, jota ei voida hoitaa perusterveydenhuollossa. Ne varmuuden vuoksi gynekäynnit pitää hoitaa yksityisellä puolella ja maksaa itse. Maksasairaudet yleensä näkyvät verikokeessa, joten yksityisellä puolella lähetteen labraan saanee helposti. Moneen verikokeeseen pääsee itsemaksavana yksityiselle puolelle ja näköjään mainostavat magneettikuvauksiakin ilman lähetettä. Älä nyt sotke julkista ja yksityistä terveydenhoitoa toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen luullut olevani kummallinen kun en ikinä ole käynyt gynellä ja olen jo 32. Minulle tuli papa-koe kutsu, mutta en mennyt sinne, koska minulle on äärimmäisen vaikeaa maata vieraan ihmisen edessä yksityisalueet paljaana. En mene jos ei ole ihan pakko.
No et ole. Minäkään en ole käynyt gynellä tai papa-kokeissa, enkä ole menossakaan ellei ilmene tarvetta.
Enemmänhän tuollaiset ronkinnat altistaa ongelmille, kun ties mitä pöpöjä pääsee kohtuunkin asti. Terve järki sanoo ettei sisälmyksiä kuulu rokkia turhaan, ei leikkauksiakaan tehdä vain "varmuuden vuoksi". Ihan selvää että gynekologilla ramppaavat saavat ongelmia ja sairauksia myös ronkkimisten tuloksena. Pöpöt pääsevät muodostamaan kasvaimia jne.
47v0/5
Ei ollut provo, joten jakelet pisteitäsi turhaan. Toki gyneaddikti pitää kaikkia trolleina jotka eivät juokse hänen tavoin erikoislääkärillä.
Omaa järkeäkin voisi käyttää. Ei ole kovin terveellistä että naisen alapää levitetään työkalulla sepposen selälleen, ja sen jälkeen sitä ronkitaan ties millä esineillä.
Vaikka gynekologi väittäisi olevansa miten steriili, niin tuollanen toimenpide ei ole millään tavalla steriili.
Sinun alapäähän ei ilmeisesti edes oma mies koske sormin etkä käytä tamponejakaan?
Oletteko huomanneet, että ne naiset saavat juuri kaikkia alapääongelmia, jotka ramppaavat alvariinsa gynekologilla, syövät e-pillereitä jne. Tuhoavat oman kehonsa tällä "huolehtimisella".
Ihan maalaisjärkikin sanoo että asioilla on joku yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisypillerien takia pitää. Kats kun niillä on sivuvaikutuksia myös verenkiertoon ja maksaan. Ja jos ukko jumpsuttaa paljaalla, on myös tartuntariski.
Ala käyttää kumia niin rouvan ei tarvitse hypätä gynellä. Pillereihin palaa lääkärikäynteineen noin 500 €/vuosi. Sillä saa paljon kumia.
Pillerit saa myös terveyskeskuslääkäriltä.
Minä en saa. Joudun käymään nimenomaan gynekologilla, että saan pillerireseptin. Ystäväni saavat reseptin jopa omasta työterveydestään (miten ehkäisy liittyy työterveyteen, en ymmärrä), osa saa uusittua pelkällä puhelinsoitolla ja osa suoraan apteekista, mutta jostain syystä minä joudun ravaamaan joka hemmetin vuosi gynekologilla tongittavana ja kuulusteltavana. Olen kysynyt monta kertaa miksi minun täytyy käydä siellä joka vuosi ja joka kerta vastaus on sama, että jokaisen naisen (muka) täytyy käydä vuosittain gynellä, että saa pillerireseptin uusittua. En saa sitä mistään muualtakaan, niin joudun käymään siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
47v0/5
Vaikka gynekologi väittäisi olevansa miten steriili, niin tuollanen toimenpide ei ole millään tavalla steriili.Sinun alapäähän ei ilmeisesti edes oma mies koske sormin etkä käytä tamponejakaan?
Käytän siteitä, enkä elä onneksi parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummoni kuoli kehkosyöpään, ei ollut koskaan polttanut.
Toinen mummoni, joka poltti piippua ja sätkiä, kuoli vanhuuteen.
En muuten usko että noista kummatkaan ehtivät juosta koskaan gynekologeilla.
Toisella 11 lasta, toisella 5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
47v0/5
Vaikka gynekologi väittäisi olevansa miten steriili, niin tuollanen toimenpide ei ole millään tavalla steriili.Sinun alapäähän ei ilmeisesti edes oma mies koske sormin etkä käytä tamponejakaan?
Ok, sehän selittääkin pöpökammosi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei harrasta seksiä lainkaan, eikä ole mitään emättimen tai alavatsan kipuja tai tulehduksia, niin ei, ei tarvitse käydä gynekologilla.
Mutta papassa kyllä, koska kohdunkaulan syöpää aiheuttavan HPV-tartunnan voi hyvin saada neitsytkin. Itse asiassa jopa vastasyntyneillä vauvoillakin on isolla osalla HPV:tä. Kyse ei ole siten varsinaisesta sukupuolitaudista, vaikka sen VOI saada myös seksissä.
Tästä pitäisi puhua vielä enemmän. En ymmärrä miksi HPV on profiloitunut pelkästään seksitaudiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
47v
Mistä näitä typeryksiä löytyy? Jestas sentään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
47v0/5
Ok, sehän selittääkin pöpökammosi.
Minulla ei ole pöpökammoa, vaan ihan vain tervettä järkeä.
Miksi ihmeessä minun pitäisi työnnellä vaginaani vierasesine(tamponi), kun siteitäkin on olemassa?
Ei todellakaan ihme jos ihmisillä on alapäässään vaivoja, jos säilyttävät siellä jotain tuppoja joka kk.
Päälle vielä mennään paikkaan, jossa päästetään joku tonkimaan alapäätä kohtuun asti, ei ole millään tavalla hygienistä. Jopa kärpänen pääsee lentämään sisään, se todellakin avataan niin auki, olen nähnyt. Äly hoi älä jätä, onpa epähygieenistä ja turvallista.
Sama kuin viiltäisi vatsansa auki ja jossain tavallisessa tunkkaisessa huoneessa päästäisi jonkun kopeloimaan sisuskaluja. Haloo, ei todellakaan ole vaaratonta.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että ne naiset saavat juuri kaikkia alapääongelmia, jotka ramppaavat alvariinsa gynekologilla, syövät e-pillereitä jne. Tuhoavat oman kehonsa tällä "huolehtimisella".
Ihan maalaisjärkikin sanoo että asioilla on joku yhteys.
Totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te puhutte naistentaudeista? Ettekö tajua, että se on transmiehiä kohtaan loukkaavaa.
Olet varmaankin trolli, mutta vastaan silti.
Transmiesten pitäisi jotenkin yrittää hyväksyä se tosiasia, että useimmat emättimen ja kohdun "omistajat" ovat nimenomaan naisia ja tuntevat olevansa naisia. Jonkun muun sukupuoliristiriita ei ole minun ongelmani.
Useimmat? Ei kuitenkaan kaikki?
Kiinnostaisi tietää, mitä lääkäri tutkii ja näkee alatutkimuksessa. Olen siis käynyt useassa rutiinitutkimuksessa, mutta aina on gyne ollut tuppisuuna tutkimuksessa ja lopussa vain todennut, että kaikki on ok.
Seuraavan kerran kysyn. Ihmettelen kuitenkin, miksei automaattisesti voi selostaa ja kertoa esim niistä eri instrumenteista ja mitä niillä tekee.
Googlata toki voi, mutta se on eri juttu. Nyt vaim työnnellään kylmää metallia kehon herkkään paikkaan.
Eikä kohdunkaulasyöpään tarvita papilloomavirusta.