Miehillä (ja joillain naisilla) tuntuu olevan harhaluulo, että naisetn pitää käydä gynekologilla sukupuolensa vuoksi
Täältäkin saa usein lukea sen oloisia viestejä, joissa ihmetellään jos keski-ikäisenä ei ole koskaan käynyt gynekologilla.
En ole käynyt silmälääkärilläkään toistaiseksi, vaikka sinne pitäisi kyllä oikeasti jo mennä, koska näköni on huonontunut ja käytän ruokakaupasta ostamia laseja lukemiseen.
Mutta sitä en ymmärrä, miksi minun olisi koskaan pitänyt käydä gynekologilla, ilman että alapääni vaatisi hoitoa. Gynekologi on erikoislääkäri, erikoislääkäreille mennään kun on erikoista vaivaa, jota yleislääkäri ei voi hoitaa. Erikoislääkäreitä on joka ruumiinosalle ja joka vaivaan. Olen käynyt esim iholääkärillä ja ortopedillä.
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se harvinaista jos ei koskaan ole käynyt gynellä
Höpö höpö.
Täälläkin yksi.46v
Täällä yksi joka ei ole koskaan käynyt. Kutsu kävi papaan mutta en mennyt koska en halua olla liukuhihnalla. Olen neitsyt, joten en koe olevan tarvetta laukata missään ja maksaa itseäni kipeäksi. 30n
Ei liity neitsyyteen varsinaisesti. Gynekologisia syöpiä voi olla vaikka on neitsyt eikä olisi mitään seksuaalista toimintaa. Ja mitä tulee tarttuviin papilloma-viruksiin, ne voit saada jo pelkästä muusta sukupuolitoiminnasta partnerin kanssa tai sitten ihan sekin valitettavasti jos on tullut lapsena hyväksikäytetyksi (eikä monet itse muista sitä), voi siinäkin jo saada jotain..
Gynekologisia ongelmia voi sii esiintyä vaikka olisi neitsyt. Suosittelen käymään ainakin kerran edes siksi että tietää ajoissa minkälaiset seikat voi vaikuttaa lastensaantiin ja raskauteen. Esimerkiksi kaverillani on sydämen mallinen kohtu.
Ei se tarkoita että pitäis siellä jatkuvasti käydä.
En ole koskaan edes suudellut miestä, joten ei voi olla virusta. Ainakaan tällä hetkellä lapsiasia ei ole ajankohtainen. 30n
Tiesitkö että osa sukupuolitaudeistakin tarttuu lapseen synnytyksessä?
Papavirukset ei yleensä aiheuta mitään oireita.
Et voi sanoa, ettei ole. Seuloissakin näkyy vain osa papillomaviruksista, kaikkiin ei ole testiä olemassakaan.
Papa-kokeessa otetaan irtosolunäyte eli katsotaan solumuutoksia.. eli se on solumuutostesti pikemminkin. Siinä näkyy myös tulehdukset, jos niitä on. Ne kannattaa hoitaa ajoissa, voivat oireilla vaikka vuotohäiriöinä.
Sekin kertoo sulle jo paljon, jos käyt vain yhden kerran, kun saat tietää sen mikä sun solujen lähtötilanne on. Joukkopapat (5v välein 30-vuotiaasta lähtien) on muuten tarkoitettu niille, joilla ei ole mitään suurta riskiä. Ne joilla on jo solumuutoksia tai erityinen syy, joutuvat käymään vuosittain tai parin vuoden välein.
Hedelmättömyyteen ja lastenhankintaan liittyvät seikat kannattaa tarkistaa jo kauan ennen kuin asia on ajankohtainen, koska sitten kun asia on ajankohtainen, ei lapsettomuudelle voi välttämättä tehdä enää yhtä paljon kuin parikymppisenä.
En tajua.. papa-koe on vähän niinkuin nieluviljely tutkimuksena. Vähän harjalla pyöritellään. Eikä ole edes yhtä epämiellyttävää, vaikka hiukan epämiellyttävää voisi sen 2min ollakin. Osa ei tunne mitään. Joukkopapa on vain 5v välein ja ei maksa mitään. Miksi siis jättäisit menemättä? Ei mitään järkeä. Voithan soittaa ja kysyä tarviiko sun mennä jos olet neitsyt. Mitä luulet että vastaavat?
Gynekäynti taas kestää ehkä 20-40min ja sisältää lähinnä juttelua. Mäkin sain kasvojen hirsutismiin apua!
Miten minulla voi olla sukupuolitauti, kun a. en ole koskaan harrastanut seksiä b. olen neitsyt ja c. en ole koskaan ollut miehen kanssa läheisessä kontaktissa. Ei ole mahdollista olla tauteja. En ole ikinä avannut haarojani kenellekään, en halua tuntemattoman sörkkivän minua kivuliaasti. Vielä vähemmän haluan mennä sörkittäväksi kun toimenpide sattuu. 30n
Papakoe ei ole sukupuolitautitesti vaan solumuutostutkimus, jossa sinusta otetaan muutama solu pumpulipuikkoa/pulloharjaa muistuttavalla harjalla.
Niinkuin sanoin, osa "seksillä" tarttuvista taudeista voi tarttua jo pelkässä synnytyksessä syntyvään lapseen. Äidiltä lapselle. Äitisi historiaa et tiedä.
Papilloma ei aiheuta välttämättä mitään oireita. Edes syöpä ei välttämättä oireile mitenkään.
Papilloma on virus joka _altistaa_ syövälle. Mut syöpäseulonnoissa etsitään solumuutoksia eikä virustartuntaa.
Gynekologisen syövän voi saada jos sattuu olemaan naisen sukupuolielin. Ei tarvita viruksia tms, ne vain siis lisäävät riskiä mutta niiden puuttuminen ei ole merkki siitä, ettei riskiä syöpään sairastumisesta ole.
Gynekologiset syövät ovat yllättävän yleisiä ja voivat tulla nuorellekin ilman mitään oireita kunnes joskus havaitaan kun ovat jo pitkällä. Valitettavasti. Tämä johtuu osittain siitä, ettei nuorten oireita oteta aina vakavasti. Seulonnat säästävät ihmishenkiä, siksi niitä tehdään ilmaiseksi (vaikka ne eivät ole ilmaisia). Kumpi on susta helpompaa, käydä 5v välein 2min kestävässä puikon pyöräytyksessä vai mahdollisissa syöpähoidoissa? Entä kumpi tulee yhteiskunnalle halvemmaksi?
Aiotko käydä mammografiassa jos saat ilmaisen kutsun vanhalla iällä? Miten tämä eroaa siitä?
Mammografia vasta sattuukin! Toimenpiteistä ei kerrota etukäteen mitään ja näytteenottotilanteessa kammoksun alastomuutta, kivun ja pelon väheksyntää. Liian moni ystävättäristä on käynyt toimenpiteessä täytettyään 30 ja kertonut kuinka paljon sattui, jälkeenpäin vuoti verta ja ei kuunneltu, vaikka kertoivat jännittävänsä. 30n
No se nyt vaan on hyväksyttävä ettei kaikki toimenpiteet ole kuin jätskiä kauniilla kesäilmalla söisi. Se vain kuuluu elämään. Käytkö ylipäätään lääkärissä?
Tiedätkö muuten mikä sattuu? Kolonoskopia.
Menen mielummin papaan kuin nieluviljelyyn. Oikeasti. Jos pystyt harjata hampaita, pystyt todennäköisesti käydä papassa. Ne näkee niin paljon alapäitä ettei ne sitä edes ajattele eikä muista kenellä oli mitäkin.
Täytän ensi vuonna 30 ja odotan kauhulla seulontaa. :( Voiko sen toimenpiteen tehdä ultralla kohdun päältä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On typerää haukkua minua idiootiksi. Tiedän ettei seulonta HUSsilla maksa mutta katsopa netistä yksityisen hintoja niin loppuu naurut. Miksi kävisin kun en makaa kenenkään kanssa? Kaikki syövät eivät oireile heti mutta miksi menen sinne raavittavaksi kun en näe syytä. 30n
Ei sinne todellakaan kannata turhanpäiten mennä.
Antaa gyneaddiktien kotkottaa, elävät itse tekemässään helvetissä.
Jos olisi pakko elää kuten he, mieluummin tekisin harakirin.Pidä vain pääsi, noita hysteerisen äm mitä löytyy aina pelottelemaan. Haluavat että kaikki naiset kärsii kun kerta hekin.
Mä olen kirjoittanut tänne jo monta kommenttia ja en tod ole mikään gyneaddikti. Olen käynyt tosiaankin gynellä vain kerran vuosia sitten (kipujen vuoksi, sain antibiootteja) ja kerran joukkopapassa. Itsekin ajattelin ennen noin ja todellakaan en tiennyt että kannattaisi edes joskus tsekata että kaikki on ok. En ollut koskaan moisesta kuullutkaan.
Ihan turhaa pelätä papaa. Ota vaikka kipulääkettä etukäteen jos pelottaa. Harva koe on noin helppo ja nopea.
Jaa leimaat sitten ne jotka ei jatkuvasti käy rassauttelemassa itseään, "lahkolaisiksi".
Minä en ole ainakaan minkään sortin uskis, ihan tiedoksi vaan.
Eri kelle vastasit[/quote]
Kyllähän toi aika lahkolaiselta toiminnalta vaikuttaa. Mua alkaa oikeasti ottamaan päähän tämä naisten sekoilu täällä. En tiedä mitä tapahtui mutta viime aikoina touhu on muuttunut oudoksi. Oletteko palkattuja trolleja vai mitä, mutta alkaa olla uuvuttavaa jatkuvasti tapella itsestään selvistä asioista aikuisten(?) kanssa. Ja jatkuvat alapeukutukset viesteihin missä annetaan neuvoja ja kerrotaan faktoja,neutraalisti.
Teidän mielestä olisi vapauttavaa ja hienoa jos ne muutamat naisille suodut edut poistetaan? Monissa maissa nääs gynelle meno ei onnistuisi vaikka olisi rahaakin. Mitä tekee suominainen? Kehuskelee kuinka ikinä ei ole gynellä käynyt koska STATEMENT ja jakaa virheellistä tietoa esim syövistä,ja alapeukuttaa kaikkia niitä jotka oikaisevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä ap:n kanssa. Sellaiseen tutkimukseen menen vain jos koen että alakerrassa olisi joku vialla. Minusta naiset pelotellaan uskomaan että naiseus on sairaus. Siihen kuuluu juuri tämä turhaan lääkärillä juokseminen. Toinen asia on kauneus ja miehen vaimona toimiminen. Jos tollalailla elää, eihän siinä ehdi muuta ku plus ja naamaa huollattaa. Ei kiitos.
Ymmärrän jos ei gynelle halua.. mut papa-kokeen skippaaminen on kyllä typerää, koki siihen tarvetta tai ei.
Ei siellä tarvitse ravata. Mitä ravaamista siinä on että käy edes kerran gynellä? Itselleni oli ainakin helpotus tietää että on normaalin mallinen ja kokoinen kohtu, on kaksi munarjaa jotka näytti jopa ovuloivan, jne. Samaan aikaan tiesin montakin ihmistä, joilla ei ollut kaikki ok. Mm. Tuo mainitsemani sydämenmallinem kohtu, yksi sai tietää jo alle 20v ettei tule saamaan lapsia, toinen sai tietää alle 25 ettei hedelmöityshoidot ehkä auta, jne.
Me ollaan kaikki yksilöitä. Et voi ennen tutkimusta tietää esim onko lolemmat munasarjat, onko pieni kohtu, onko kaksi kohtua, jne. Usein ihmiset uskoo että ihan perusvärkit on mutta itse ainakin olisin halunnut tietää jo ennen 30v jos jompikumpi munasarja ei olisi toiminut tai jos olis endo, niin olis vielä chäänssejä jäljellä.
Mitä ravaamista siinä heti on jos käy kerran parikymppisenä? Itse olen 30v enkä kadu että kävin (oireitten perusteella en ollut ihan varma mennäkö vai ei, sain lääkkeet mukaan).
mitä ihmettä kukaan tekee sillä tiedolla nuorena, minkä mallinen kohtu on ja saako ikinä lapsia!? Minusta tollasilla asioilla ei tarvitse ketään suotta stressata.
Katsoin joskus vahingossa jonkun por*opätkän, jossa naisen alapää levitettiin isoksi mustaksi aukoksi jollain gynekologin työkalulla, totean vain, että ei voi mitenkään olla steriiliä ja riskitöntä. Sinne voi lentää ties mitä hyönteisiä ja ilmassa kun lentää likaa. Myös niissä työkaluissa ja hanskoissa on eittämättä vaikka mitä paskaa, ei kukaan tiedä.
En todellakaan mene kairaamaan itseeni mustaa aukkoa.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin joskus vahingossa jonkun por*opätkän, jossa naisen alapää levitettiin isoksi mustaksi aukoksi jollain gynekologin työkalulla, totean vain, että ei voi mitenkään olla steriiliä ja riskitöntä. Sinne voi lentää ties mitä hyönteisiä ja ilmassa kun lentää likaa. Myös niissä työkaluissa ja hanskoissa on eittämättä vaikka mitä paskaa, ei kukaan tiedä.
Juu, por*ohan on mitä parhain opetusmateriaali terveydenhuoltoon. 🙄 Siellä ne terveydenhoitolaitoksen oppitunneilla katsovat kyseisistä filmeistä oppia? Jps ne kirurgit niinku katsovat kauhuleffoista vinkkiä miten viillot tehdään tai miten ihmisen pää aukaistaan moottorisahalla? Mitä sitä nyt suotta oppikirjoista ja luennoilla asiaa opiskelemaan, kun kaikki materiaali on vuokrattavissa Netlixistä?
Eiku... 🤔
(Sarkasmia/vitsailua jos joku ei ymmärtänyt).
Vierailija kirjoitti:
Äijä trollejahan nämä, taktiikka aina sama. Toistellaan tiettyjä sanoja,tässä tapauksessa koko ajan "kairataan aukkoja" Jokainen nainen joka on käynyt gynellä tietää kyllä ettei siellä levitellä aukkoa ruokalautasen kokoiseksi. Samaa ihme naispaskaa ne siellä S24 jätesangossa lässyttävät.
Ompa hyvä aihe vitsailla taas..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä ap:n kanssa. Sellaiseen tutkimukseen menen vain jos koen että alakerrassa olisi joku vialla. Minusta naiset pelotellaan uskomaan että naiseus on sairaus. Siihen kuuluu juuri tämä turhaan lääkärillä juokseminen. Toinen asia on kauneus ja miehen vaimona toimiminen. Jos tollalailla elää, eihän siinä ehdi muuta ku plus ja naamaa huollattaa. Ei kiitos.
Ymmärrän jos ei gynelle halua.. mut papa-kokeen skippaaminen on kyllä typerää, koki siihen tarvetta tai ei.
Ei siellä tarvitse ravata. Mitä ravaamista siinä on että käy edes kerran gynellä? Itselleni oli ainakin helpotus tietää että on normaalin mallinen ja kokoinen kohtu, on kaksi munarjaa jotka näytti jopa ovuloivan, jne. Samaan aikaan tiesin montakin ihmistä, joilla ei ollut kaikki ok. Mm. Tuo mainitsemani sydämenmallinem kohtu, yksi sai tietää jo alle 20v ettei tule saamaan lapsia, toinen sai tietää alle 25 ettei hedelmöityshoidot ehkä auta, jne.
Me ollaan kaikki yksilöitä. Et voi ennen tutkimusta tietää esim onko lolemmat munasarjat, onko pieni kohtu, onko kaksi kohtua, jne. Usein ihmiset uskoo että ihan perusvärkit on mutta itse ainakin olisin halunnut tietää jo ennen 30v jos jompikumpi munasarja ei olisi toiminut tai jos olis endo, niin olis vielä chäänssejä jäljellä.
Mitä ravaamista siinä heti on jos käy kerran parikymppisenä? Itse olen 30v enkä kadu että kävin (oireitten perusteella en ollut ihan varma mennäkö vai ei, sain lääkkeet mukaan).
mitä ihmettä kukaan tekee sillä tiedolla nuorena, minkä mallinen kohtu on ja saako ikinä lapsia!? Minusta tollasilla asioilla ei tarvitse ketään suotta stressata.
No tota jos on vaikka vain yksi munasarja niin voi olla että haluaa tietää asian ajoissa kun siinä yhdessä munasarjassa on vielä toimintaa tai munasoluja vielä jäljellä (vähenevät 30-35v jälkeen). Tai jos on endometrioosi, se voidaan yrittää pysäyttää tai hidastaa etenemistä ennen kuin se on tehnyt hedelmättömäksi. Tai voidaan suunnitella raskautta tarkemmin jos on syytä.
Johan tuo voi vaikuttaa kumppaninvalintaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se harvinaista jos ei koskaan ole käynyt gynellä
Höpö höpö.
Täälläkin yksi.46v
Täällä yksi joka ei ole koskaan käynyt. Kutsu kävi papaan mutta en mennyt koska en halua olla liukuhihnalla. Olen neitsyt, joten en koe olevan tarvetta laukata missään ja maksaa itseäni kipeäksi. 30n
Ei liity neitsyyteen varsinaisesti. Gynekologisia syöpiä voi olla vaikka on neitsyt eikä olisi mitään seksuaalista toimintaa. Ja mitä tulee tarttuviin papilloma-viruksiin, ne voit saada jo pelkästä muusta sukupuolitoiminnasta partnerin kanssa tai sitten ihan sekin valitettavasti jos on tullut lapsena hyväksikäytetyksi (eikä monet itse muista sitä), voi siinäkin jo saada jotain..
Gynekologisia ongelmia voi sii esiintyä vaikka olisi neitsyt. Suosittelen käymään ainakin kerran edes siksi että tietää ajoissa minkälaiset seikat voi vaikuttaa lastensaantiin ja raskauteen. Esimerkiksi kaverillani on sydämen mallinen kohtu.
Ei se tarkoita että pitäis siellä jatkuvasti käydä.
En ole koskaan edes suudellut miestä, joten ei voi olla virusta. Ainakaan tällä hetkellä lapsiasia ei ole ajankohtainen. 30n
Tiesitkö että osa sukupuolitaudeistakin tarttuu lapseen synnytyksessä?
Papavirukset ei yleensä aiheuta mitään oireita.
Et voi sanoa, ettei ole. Seuloissakin näkyy vain osa papillomaviruksista, kaikkiin ei ole testiä olemassakaan.
Papa-kokeessa otetaan irtosolunäyte eli katsotaan solumuutoksia.. eli se on solumuutostesti pikemminkin. Siinä näkyy myös tulehdukset, jos niitä on. Ne kannattaa hoitaa ajoissa, voivat oireilla vaikka vuotohäiriöinä.
Sekin kertoo sulle jo paljon, jos käyt vain yhden kerran, kun saat tietää sen mikä sun solujen lähtötilanne on. Joukkopapat (5v välein 30-vuotiaasta lähtien) on muuten tarkoitettu niille, joilla ei ole mitään suurta riskiä. Ne joilla on jo solumuutoksia tai erityinen syy, joutuvat käymään vuosittain tai parin vuoden välein.
Hedelmättömyyteen ja lastenhankintaan liittyvät seikat kannattaa tarkistaa jo kauan ennen kuin asia on ajankohtainen, koska sitten kun asia on ajankohtainen, ei lapsettomuudelle voi välttämättä tehdä enää yhtä paljon kuin parikymppisenä.
En tajua.. papa-koe on vähän niinkuin nieluviljely tutkimuksena. Vähän harjalla pyöritellään. Eikä ole edes yhtä epämiellyttävää, vaikka hiukan epämiellyttävää voisi sen 2min ollakin. Osa ei tunne mitään. Joukkopapa on vain 5v välein ja ei maksa mitään. Miksi siis jättäisit menemättä? Ei mitään järkeä. Voithan soittaa ja kysyä tarviiko sun mennä jos olet neitsyt. Mitä luulet että vastaavat?
Gynekäynti taas kestää ehkä 20-40min ja sisältää lähinnä juttelua. Mäkin sain kasvojen hirsutismiin apua!
Miten minulla voi olla sukupuolitauti, kun a. en ole koskaan harrastanut seksiä b. olen neitsyt ja c. en ole koskaan ollut miehen kanssa läheisessä kontaktissa. Ei ole mahdollista olla tauteja. En ole ikinä avannut haarojani kenellekään, en halua tuntemattoman sörkkivän minua kivuliaasti. Vielä vähemmän haluan mennä sörkittäväksi kun toimenpide sattuu. 30n
Kuka sanoi että toimenpide sattuu? Ei se kaikille satu ja niillekin joille "sattuu" niin ei yleensä puhuta mistään järkyttävästä kivusta vaan lähinnä epämukavuuden tunteesta tai parista tuikkaisusta.
Jos jotaki pelkää niin se alkaa näyttää suureltakin möröltä.
Enää en jaksa jauhaa. En yhtään vähätellyt kun sanoin että mielummin papa kuin nieluviljely. Oikeasti. Nieluviljely on paljon epämiellyttävämpi kokemus.
Ihan sama mulle. Mä en käy gynellä säännöllisesti mutta joukkopapassa aion käydä kuitenkin. Meillä on siihen mahdollisuus että saadaan ennaltaehkäisevästi ajankohtaista tietoa terveydestä sillä alueella, tosin kuin monissa kehitysmaissa on. Ei voi ottaa itsestäänselvyytenä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, mitä lääkäri tutkii ja näkee alatutkimuksessa. Olen siis käynyt useassa rutiinitutkimuksessa, mutta aina on gyne ollut tuppisuuna tutkimuksessa ja lopussa vain todennut, että kaikki on ok.
Seuraavan kerran kysyn. Ihmettelen kuitenkin, miksei automaattisesti voi selostaa ja kertoa esim niistä eri instrumenteista ja mitä niillä tekee.
Googlata toki voi, mutta se on eri juttu. Nyt vaim työnnellään kylmää metallia kehon herkkään paikkaan.
Minulle on onneksi sattunut joka kerta mukava gynekologi. Olen siis niitä, jotka jostain syystä joutuu joka vuosi ravaamaan gynellä, että saa pillerireseptin. Yleensä tosin kyseessä onkin sama gynekologi, joka kertoo hetki hetkeltä mitä tekee ja on niin hellävarainen, kun olla voi. Viimeksi jännitin ultraa, kun yhtäkkiä kerrottiin, että tehdään ultra sisäisesti (vai miten se sanotaan) , mutta sekin sujui hyvin, kun gyne osasi rauhoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisypillerien takia pitää. Kats kun niillä on sivuvaikutuksia myös verenkiertoon ja maksaan. Ja jos ukko jumpsuttaa paljaalla, on myös tartuntariski.
Ala käyttää kumia niin rouvan ei tarvitse hypätä gynellä. Pillereihin palaa lääkärikäynteineen noin 500 €/vuosi. Sillä saa paljon kumia.
Pillerit saa myös terveyskeskuslääkäriltä.
Minä en saa. Joudun käymään nimenomaan gynekologilla, että saan pillerireseptin. Ystäväni saavat reseptin jopa omasta työterveydestään (miten ehkäisy liittyy työterveyteen, en ymmärrä), osa saa uusittua pelkällä puhelinsoitolla ja osa suoraan apteekista, mutta jostain syystä minä joudun ravaamaan joka hemmetin vuosi gynekologilla tongittavana ja kuulusteltavana. Olen kysynyt monta kertaa miksi minun täytyy käydä siellä joka vuosi ja joka kerta vastaus on sama, että jokaisen naisen (muka) täytyy käydä vuosittain gynellä, että saa pillerireseptin uusittua. En saa sitä mistään muualtakaan, niin joudun käymään siellä.
No mikset pyydä reseptin uusimista omalääkäriltä terveyskeskuksesta? Gynekologisi vain nyhtää sinulta rahaa. Riittää, että papa otetaan viiden vuoden välein, jos ei ole mitään aikaisempia solumuutoksia esiintynyt. Itse hain aikoinaan terveyskeskuksesta ehkäisytabletit ja taisin käydä vastaanotolla joka 3. vuosi. Nyt on onneksi vaihdevuodet, eikä tarvitse miettiä näitä asioita enää ollenkaan.
Käyn ihan kunnallisella ehkäisyklinikalla ja joka ikinen vuosi joudun siihen hemmetin sisätutkimukseen, joka toinen vuosi papaan.
PS. Mitä tulee "liukuhihnaan" niin ei se joukkopapa ole mikään naisten suurkokoontuminen. Mulla se ainakin tarkoitti sitä että varasin neuvolaan itselleni sopivan ajan (postissa tulleen ehdotuksen tilalle). Siellä ei siis ollut muita papan odottajia aulassa, ihan rauhassa sain istuskella aulassa niinkuin mitä tahansa tk-käyntiä varten. :) siellä odottavien äitien ja lasten seurassa.
Eli siis se ei ole mikään joukkotapahtuma vaan tarkoittaa että tietynikäiset hlöt saa postissa kirjeen jossa muistutetaan papan ottamisesta ja siinä voi olla valmiiksi aika varattuna jonka voit peruuttaa tai vaihtaa.
En tiiä sitten, mutta meille (olen 22) on toitotettu että nuoren, joka on aloittanut seksin harrastamisen, suositeltaisiin käyvän gynellä ennen 21 ikävuotta. Syystä en ole ihan varma. Ja viimeksi kun itse kävin, gyne huomautti että voisin käydä ekassa papa-kokeessa vaikka vuoden päästä. Että ihan terveydenhuollon suunnalta tällaisia ideoita istutetaan ainakin minun ikäisilleni :D
En aio enää jatkossa mennä papa-joukkoseulointoihin. 30-vuotta täyttäneille tehdään ensin papilloomavirustesti. Papatesti tehdään vain jos todetaan papilloomavirus. Itselläni sitä ei ole enkä usko, että tulee, kun ei ole tähän ikään mennessä tullut, joten turha mennä turhan takia.
Ihan turha käydä.
Keski-iässä voi ihmetellä endometrioosin aiheuttamaa lapsettomuutta, jos tilanne ihmetyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On typerää haukkua minua idiootiksi. Tiedän ettei seulonta HUSsilla maksa mutta katsopa netistä yksityisen hintoja niin loppuu naurut. Miksi kävisin kun en makaa kenenkään kanssa? Kaikki syövät eivät oireile heti mutta miksi menen sinne raavittavaksi kun en näe syytä. 30n
Jos olisi pakko elää kuten he, mieluummin tekisin harakirin.Pidä vain pääsi, noita hysteerisen äm mitä löytyy aina pelottelemaan. Haluavat että kaikki naiset kärsii kun kerta hekin.
Mä olen kirjoittanut tänne jo monta kommenttia ja en tod ole mikään gyneaddikti. Olen käynyt tosiaankin gynellä vain kerran vuosia sitten (kipujen vuoksi, sain antibiootteja) ja kerran joukkopapassa. Itsekin ajattelin ennen noin ja todellakaan en tiennyt että kannattaisi edes joskus tsekata että kaikki on ok. En ollut koskaan moisesta kuullutkaan.
Ihan turhaa pelätä papaa. Ota vaikka kipulääkettä etukäteen jos pelottaa. Harva koe on noin helppo ja nopea.
Auttaako? Käykö ibuxin paljonko? Entäs lihasrelaksantti vai napanderi?!
Vierailija kirjoitti:
En aio enää jatkossa mennä papa-joukkoseulointoihin. 30-vuotta täyttäneille tehdään ensin papilloomavirustesti. Papatesti tehdään vain jos todetaan papilloomavirus. Itselläni sitä ei ole enkä usko, että tulee, kun ei ole tähä,miten se n ikään mennessä tullut, joten turha mennä turhan takia.
Täh?!!? miten se testi tehdään?
Vierailija kirjoitti:
En tiiä sitten, mutta meille (olen 22) on toitotettu että nuoren, joka on aloittanut seksin harrastamisen, suositeltaisiin käyvän gynellä ennen 21 ikävuotta. Syystä en ole ihan varma. Ja viimeksi kun itse kävin, gyne huomautti että voisin käydä ekassa papa-kokeessa vaikka vuoden päästä. Että ihan terveydenhuollon suunnalta tällaisia ideoita istutetaan ainakin minun ikäisilleni :D
No nyt on kyllä järkyttävää! Siis miten kehtaavatkin, oikein terveydenhuollon edustajat, ehdotella että noin nuoretkin alkais seurata ja huolehtia terveydestään! Varmasti on jotain tausta-agendaa ja haluavat vain tartuttaa kaikille jonkin viruksen niinkuin joku höyrypää täällä jaksaa jauhaa.
Jos olisi pakko elää kuten he, mieluummin tekisin harakirin.
Pidä vain pääsi, noita hysteerisen äm mitä löytyy aina pelottelemaan. Haluavat että kaikki naiset kärsii kun kerta hekin.