Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehillä (ja joillain naisilla) tuntuu olevan harhaluulo, että naisetn pitää käydä gynekologilla sukupuolensa vuoksi

Vierailija
29.10.2019 |

Täältäkin saa usein lukea sen oloisia viestejä, joissa ihmetellään jos keski-ikäisenä ei ole koskaan käynyt gynekologilla.
En ole käynyt silmälääkärilläkään toistaiseksi, vaikka sinne pitäisi kyllä oikeasti jo mennä, koska näköni on huonontunut ja käytän ruokakaupasta ostamia laseja lukemiseen.
Mutta sitä en ymmärrä, miksi minun olisi koskaan pitänyt käydä gynekologilla, ilman että alapääni vaatisi hoitoa. Gynekologi on erikoislääkäri, erikoislääkäreille mennään kun on erikoista vaivaa, jota yleislääkäri ei voi hoitaa. Erikoislääkäreitä on joka ruumiinosalle ja joka vaivaan. Olen käynyt esim iholääkärillä ja ortopedillä.

Kommentit (190)

Vierailija
81/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan sitä muutenkin kaikenlaista tällaista. Lapsuudesta asti neuvolakäynnit, työterveyskäynnit jne. Toosakin kannattaa käyttää näytillä.

Kai papassa käyt?

Miksi kannattaa käydä levittämässä jalkojaan jollekin tuntemattomalle jos ei ole mitään vaivaa....? Käykö miehet esittelemässä elintään lääkärille parin vuoden välein..?

Luin vastikään, että kohdunkaulansyövän kehittyminen kestää 7-15 vuotta. Jos on harrastanut seksiä edes yhden kerran, on saattanut altistua syöpää aiheuttavalle papilloomavirukselle. Papa-kokeessa siis kannattaa käydä, vaikka edellisestä seksikerrasta oli 20 vuotta ja vaikka mitään vaivoja ei olisi.

Vierailija
82/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen luullut olevani kummallinen kun en ikinä ole käynyt gynellä ja olen jo 32. Minulle tuli papa-koe kutsu, mutta en mennyt sinne, koska minulle on äärimmäisen vaikeaa maata vieraan ihmisen edessä yksityisalueet paljaana. En mene jos ei ole ihan pakko.

Usko pois, ei se ole paha kun käyt ottaan sen gynellä! Nuoret hoitajat ovat myös hellävaraisia, mutta vanhemmissa hoitajissa saattaa olla kovakouraisia "ronkkijoita", ja joukkoseulonnoissa tätä ottaja ei tiedä etukäteen. Pienempi paha tuo papa-koe on mitä liian myöhään löydetty syöpä. 

Tiedän, mutta en vain pysty. Toistaiseksi olen onneni nojassa.

Mielestäni ihan hyvä juttu, kun itse päättää riskit tiedostaen. Sama juttu synnytyskeskusteluissa - tilastoja tuputetaan todennäköisyyksistä, joten mikseivät ne tässä pätisi yhtä lailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin nuo vaikuttaa aika ikävästi sukupuolittuneilta tuollaiset gynekolookit ja uroloogit.

Voisi olla vain yksi Homo(sapiens-)loogi joka kattaisi kaikki mahdolliset lajiversiot joita ihmiselläkin on kuulemma lähes viisikymmentä. 

Tuon lisäksi olisi joku Homo(sapiens-)seminoloogi joka yrittäisi saada noita kaikkia lisääntymään että saataisiin uusia veron- ja eläkkeenmaksajia maahamme.

Ja inseminaatio voitaisiin tehdä salaa ruiskulla gynekologin vastaanotoilla.

Vierailija
84/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset on saatu uskomaan, että alapää voi sairastua itsekseen omia aikojaan ja sitä pitää koko ajan olla tarkistuttamassa gynellä.  Jos ei harrasta epämääräisiä seksisuhteita tai mieskään ei pompi vieraissa, niin turhaa gynelle on mennä jos ei mitään vaivaa ole. Olen ajatellut, että kyllä se alapää siellä mukana kulkee samoin kuin muukin elimistö. Sitten kun tulee vaivaa menen lääkärille, en ennen.

Naiset on saatu uskomaan? Kyllä kohdunkaulansyöpää on kuule ihan ennenkin ollut olemassa, ennen siihen vain kuoltiin. Ei siinä mitään vieraissa hyppimistä tarvita että saa papilloomaviruksen. Ainoa tapa välttää ko. virus on pysyä neitsyenä.

Vierailija
85/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen luullut olevani kummallinen kun en ikinä ole käynyt gynellä ja olen jo 32. Minulle tuli papa-koe kutsu, mutta en mennyt sinne, koska minulle on äärimmäisen vaikeaa maata vieraan ihmisen edessä yksityisalueet paljaana. En mene jos ei ole ihan pakko.

No et ole. Minäkään en ole käynyt gynellä tai papa-kokeissa, enkä ole menossakaan ellei ilmene tarvetta.

Enemmänhän tuollaiset ronkinnat altistaa ongelmille, kun ties mitä pöpöjä pääsee kohtuunkin asti. Terve järki sanoo ettei sisälmyksiä kuulu rokkia turhaan, ei leikkauksiakaan tehdä vain "varmuuden vuoksi". Ihan selvää että gynekologilla ramppaavat saavat ongelmia ja sairauksia myös ronkkimisten tuloksena. Pöpöt pääsevät muodostamaan kasvaimia jne.

47v

Gynellä on steriilit välineet ja käsineet tutkimuksen ajan. Ei se sinne mitään pöpöjä laita. Bakteerit ja virukset pääsevät emättimeen yhdynnässä, papa-kokeilla sitten seurataan onko esim yleinen yhdynnästä tarttuva papilloomavirus päässyt aiheuttamaan kohdunkaulansyöpää. Papilloomaviruksen voi ainoastaan välttää pysymällä neitsyenä koko elämän tai valitsemalla puolison joka myös neitsyt.

Miksi tätä alapeukutetaan? Oikeastiko te kaksi alapeukuttajaa uskotte että Suomessa lääkäri ei käyttäisi tutkimuksissa steriilejä suojakäsineitä ja välineitä? Meinaatteko, että hammaslääkärissäkin on ne samat vehkeet puhdistamattomana joka potilaalle päivästä toiseen, näettehän te omin silminenne miten lääkärit/hammaslääkärit ottavat puhtaat kertakäyttöhanskat paketista tutkimusta varten ja heittävät ne roskiin tutkimuksen jälkeen. Ei voi kun todeta että kyllä on alhainen älykkyysosamäärä jos ei tätä tajua.

Vierailija
86/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan niin kuin minun kirjoittama. En myöskään oo koskaan käynyt ja toivottavasti ei tarvi. Papa-koe kutsupaperinkin nakkasin olan yli, enkä menny. Toistaiseksi olen ollut onnekas ettei oo tarvinu mennä minnekkään värkkiä esittelee :D olen liian ujo ja introvertti tämmösissä asioissa :(

T: N 32 myös

Oletko ihan niin ujo ja introvertti, että on neitsyyskin pysynyt? ;) Minulla nuo solumuutokset, jotka huomattiin ajoissa papassa, ei aiheuttaneet  _mitään_  oireita, ei mitään. Onneksi ne huomattiin ja saatiin hyvin pienellä toimenpiteellä hoidettua, toista on sitten kohdunpostoleikkaukset ja sytostaatti ja sädehoidot.

Vierailija
87/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se harvinaista jos ei koskaan ole käynyt gynellä

Mistä ihmeestä niin päättelet? :D

Jos sinä liikut gynekologilla huvikseen juoksevien naisten kanssa, ei se tarkoita että kaikki naiset ovat samaa "rotua".

Monet tuntemistani naisista on esim. synnyttänyt. Yhdellä synnyttämättömällä kaverilla on endometrioosi. Aika lapsellista syyttää gynellä huvikseen juokseviksi, jos itse on sattunut vaivoilta säästymään. Naisen lisääntymiselimistö on paljon herkempi kuin miesten, joilla tulee lähinnä vasta vanhana eturauhasvaivoja.

Joo, minäkin olen kyllä synnyttänyt, en ole silti käynyt koskaan gynekologilla.

Gynekologillako sinä kävit synnyttämässä?

Kuka on väittänyt sairaita huvikseen juokseviksi, ei kukaan. Huvikseen gynekologilla juoksevat ovat niitä, jotka käyvät vilauttamassa vaikkei olisi mitään vaivaakaan. Toki sinne pitää mennä sitten jos on gynekologista vaivaa.

Siis lähes jokaisella tuntemallani naisella on ollut naistentautivaivaa tai sen epäilyä, minkä takia sitä SYYTÄ käydä gynekologilla on ollut. Miehistä tulee mieleen vain yksi, joka on tarvinnut esinahan leikkauksen ja yksi, jolla oli kivessyöpä. Naisilla vaivat ovat sen verran yleisempiä, että turhaan gynellä juoksevia naisia tuskin on monta. Kunnallisella ei lähetettä gynelle edes saa, ellei yleislääkäri katso tarpeelliseksi ja harvalla on varaa yksityiselle varaa yhtenään maksaa. Tämä oli pointtini.

Vierailija
88/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä liikut gynekologilla huvikseen juoksevien naisten kanssa, ei se tarkoita että kaikki naiset ovat samaa "rotua".

Naiset käyvät gynellä koska haluavat ehkäisyn, koska kärsivät kuukautiskivuista, odottavat lasta, elävät vanhaksi, kärsivät kuivista paikoistaan ja ennen kaikkea koska estrogeenihormoni aiheuttaa syöpiä, jotka tappavat. Tältä osin kortit ei ole tasan miesten kanssa, joskin miehet kuolevat tauteihin joilta estrogeeni suojaa naisia. Estrogeenia ei voi poistaa naisista, miehet voivat elintavoillaan ehkäistä kuolemaan johtavia tauteja paremmin.

Gynekologilla käynti on useimmiten inhottavaa ja maksaa monta sataa. Taitaa huvikseen juoksevat olla harvassa, kun naisia sekä rintasyöpiin että gynekologisiin syöpiin kuolee Suomessakin vielä paljon.

Vierailija
89/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei harrasta seksiä lainkaan, eikä ole mitään emättimen tai alavatsan kipuja tai tulehduksia, niin ei, ei tarvitse käydä gynekologilla.

Mutta papassa kyllä, koska kohdunkaulan syöpää aiheuttavan HPV-tartunnan voi hyvin saada neitsytkin. Itse asiassa jopa vastasyntyneillä vauvoillakin on isolla osalla HPV:tä. Kyse ei ole siten varsinaisesta sukupuolitaudista, vaikka sen VOI saada myös seksissä.

Mutta ap, eikö sinulle ole koskaan tullut mieleesikään, että viisikymppinen neitsyt on melkoinen harvinaisuus. Enemmänkin siis "mitä, et ole IKINÄ käynyt gynekologilla?" siis tarkoittaa suomeksi "mitä, et ole koskaan kokeillut heteroseksiä"?

Sukupuoli ei tietenkään ole mikään sairaus, mutta ap, etkö oikeasti tiedä, että iän myötä myös miehistä valtaosa on käynyt urologilla tutkituttamassa eturauhasensa? Vaikkei "miessukupuolikaan ole mikään sairaus"....

Vaikkei olisi mitään oireita, se on viisasta ennaltaehkäisyä. Ihan siinä missä naisille papassa käyminen tai gynekologilla käyminen siinä tapauksessa, että on aktiivisen seksielämän omaava nainen.

Jos ei ole, niin sitten et käy, jos mitään tutkimista vaativia oireita ei ole. Simple as that.

Vierailija
90/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te puhutte naistentaudeista? Ettekö tajua, että se on transmiehiä kohtaan loukkaavaa.

Vierailija
91/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko pois, ei se ole paha kun käyt ottaan sen gynellä! Nuoret hoitajat ovat myös hellävaraisia, mutta vanhemmissa hoitajissa saattaa olla kovakouraisia "ronkkijoita", ja joukkoseulonnoissa tätä ottaja ei tiedä etukäteen. Pienempi paha tuo papa-koe on mitä liian myöhään löydetty syöpä. 

Tiedän, mutta en vain pysty. Toistaiseksi olen onneni nojassa.

Mielestäni ihan hyvä juttu, kun itse päättää riskit tiedostaen. Sama juttu synnytyskeskusteluissa - tilastoja tuputetaan todennäköisyyksistä, joten mikseivät ne tässä pätisi yhtä lailla.

No noinhan se on. Tilastot kertovat todennäköisyyksistä. Kun tiettyyn synnytystapaan kannustetaan tilastojen valossa, sama pätee ihan sairauksien todennäköisyyksiin. Siitä itse päättämään, kannattaako ottaa riski vai ei.

Vierailija
92/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet tuntemistani naisista on esim. synnyttänyt. Yhdellä synnyttämättömällä kaverilla on endometrioosi. Aika lapsellista syyttää gynellä huvikseen juokseviksi, jos itse on sattunut vaivoilta säästymään. Naisen lisääntymiselimistö on paljon herkempi kuin miesten, joilla tulee lähinnä vasta vanhana eturauhasvaivoja.

Joo, minäkin olen kyllä synnyttänyt, en ole silti käynyt koskaan gynekologilla.

Gynekologillako sinä kävit synnyttämässä?

Kuka on väittänyt sairaita huvikseen juokseviksi, ei kukaan. Huvikseen gynekologilla juoksevat ovat niitä, jotka käyvät vilauttamassa vaikkei olisi mitään vaivaakaan. Toki sinne pitää mennä sitten jos on gynekologista vaivaa.

Siis lähes jokaisella tuntemallani naisella on ollut naistentautivaivaa tai sen epäilyä, minkä takia sitä SYYTÄ käydä gynekologilla on ollut. Miehistä tulee mieleen vain yksi, joka on tarvinnut esinahan leikkauksen ja yksi, jolla oli kivessyöpä. Naisilla vaivat ovat sen verran yleisempiä, että turhaan gynellä juoksevia naisia tuskin on monta. Kunnallisella ei lähetettä gynelle edes saa, ellei yleislääkäri katso tarpeelliseksi ja harvalla on varaa yksityiselle varaa yhtenään maksaa. Tämä oli pointtini.

Moni käy gynellä myös synnytyksen jälkitarkastuksessa. Minä käyn parin vuoden välein työterveyden maksamana gynellä, koska olen sairastanut parikymppisenä todella sitkeän kondylooman, ja samalla gynellä otetaan papa, tutkitaan rinnat (äidillä ja siskolla on ollut rintasyöpä) ja tarkistetaan alapään tilanne. Vaihdevuosivaivoistakin puhutaan.

En koe sen olevaan huvikseen käymistä, vaan ihan samanlaista ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa kuin tosiaankin se, että käyn hammaslääkärillä tarkistuksessa vaikka hampaisiin ei satukaan.

Se on myös samanlaista ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa kuin monilla miehillä kuusikymppisestä ylöspäin. Urologilla käydään tutkituttamassa eturauhasen tilanne.

Monilla tuo kuuluu työterveydenhoitoon, ei tarvitse jonotella kunnallisella puolella tai maksaa itse. Näin minullakin, samoin miehelläni.

Vierailija
93/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erittäin surullista, miten moni nainen jättää ilmaiset seulonnat väliin. Onko se sitten parempi kun/jos muutaman vuoden päästä löytyy pitkälle edennyt syöpä, joka olisi seulonnalla saatu todennäköisesti kuriin?

Vierailija
94/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te puhutte naistentaudeista? Ettekö tajua, että se on transmiehiä kohtaan loukkaavaa.

Olet varmaankin trolli, mutta vastaan silti.

Transmiesten pitäisi jotenkin yrittää hyväksyä se tosiasia, että useimmat emättimen ja kohdun "omistajat" ovat nimenomaan naisia ja tuntevat olevansa naisia. Jonkun muun sukupuoliristiriita ei ole minun ongelmani. 

Vierailija
95/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti olen ihmetellyt, miksi joka paikassa toitotetaan kuinka tärkeää on käydä gynekologilla säännöllisesti, jotta saadaan tarpeeksi ajoissa kiinni juurikin tässä ketjussa mainitut alkavat sairaudet. Olen ihmetellyt, miksi toitottaa – eikö tämän pitäisi olla itsestään selvä asia nykyisellä tietomäärällä.

Nyt sain vastauksen. Ei näköjään kaikille ole edelleenkään. Toitotus siis jatkukoon. Ja menkää sinne tarkastuksiin, oikeasti.

Vierailija
96/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenteista huomaa, että tämä tosiasia kismittää aina gynekologiriippuvaisia naisia, esim toi hammaslääkärikommentti on hyvin tyypillinen vastaveto gyneaddiktilta naiselta.

Ihan kuin hammaslääkäriä (joka on kaikille tarpeellinen) voisi verrata gynekologiin (joka ei ole kaikille tarpeellinen).

Olin kyllä ihan tosissani. Olen käynyt gynellä aikaisemmin kerran, joskus parikymppisenä oli pakko kun hankin hetkeksi e-pillerit. Äiti varasi ajan ja maksoi. Nyt olen 34 ja raskaana, ja yhden neuvolatarkastuksen yhteydessä otettiin papa-koe ekaa kertaa ikinä.

Samoin hammaslääkärissä kävin 19-20-vuotiaana kerran, joku ylioppilasterveydenhuollon tarkastus, mutta kun siellä käskettiin varata aika puhkeamattomien viisureiden poistoon mahd. pian, en ikinä varannut. Eivät ole ikinä oireilleet.

Seuraavan kerran äiti varasi ajan ja ”pakotti” hammaslääkärille joskus ollessani jotain 25 ja 30 väliltä, kun joku ilmeisesti reikä oireili. Kaksi hammasta paikattiin, mutta mielestäni oireilivat ihan samalla tavalla kuin ennen paikkausta. Vieläkin joihinkin hampaisiin sattuu pienessäkin krapulassa syödessäni, mutta en ole käynyt sen jälkeen. Pitäisi kyllä mennä, no en mene.

Jos viisaudenhampaat täytyy niiden asennosta yms johtuen poistaa, poistoa suositellaan käsittääkseni nuorena koska komplikaatioiden todennäköisyys ja kivun määrä kasvaa vanhemmilla.

Vierailija
97/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon käynyt pitkän elämäni aikana vain muutaman kerran, ja silloin on ollut oireita (vaarattomiksi sittemmin todettuja), ihan neitsyt olen edelleen, joten seksielämään ja sen seurauksiin liittyneitä syitä ei ole koskaan ollut tarvis hoidattaa. Toki papa-kokeessa käyn, vaikka näytteenotto on ymmärrettävistä syistä varsin epämiellyttävä kokemus.

Miksi neitsyt kävisi papa-kokeessa?

Tuo kysymys sai monta alapeukkua mutta ei yhtään vastausta. Papa-kokeessa käydään kohdunkaulan syövän varalta, ja lähes kaikki kohdunkaulan syövät aiheuttaa HPV. HPV tuskin tarttuu muuten kuin yhdynnässä. Miksi siis neitsyt kävisi papa-kokeessa?

Vierailija
98/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan sitä muutenkin kaikenlaista tällaista. Lapsuudesta asti neuvolakäynnit, työterveyskäynnit jne. Toosakin kannattaa käyttää näytillä.

Kai papassa käyt?

Miksi kannattaa käydä levittämässä jalkojaan jollekin tuntemattomalle jos ei ole mitään vaivaa....? Käykö miehet esittelemässä elintään lääkärille parin vuoden välein..?

Luin vastikään, että kohdunkaulansyövän kehittyminen kestää 7-15 vuotta. Jos on harrastanut seksiä edes yhden kerran, on saattanut altistua syöpää aiheuttavalle papilloomavirukselle. Papa-kokeessa siis kannattaa käydä, vaikka edellisestä seksikerrasta oli 20 vuotta ja vaikka mitään vaivoja ei olisi.

Papa-kokeessa kannattaa käydä jokaisen, koska sen leviäminen ei vaadi laisinkaan seksiä. Perehdypä aiheeseen paremmin.

Jopa vastasyntyneistä noin viidesosa kantaa HPV:tä, joskin sen vaikutusta aikuisiän tilanteeseen ei tunneta. Se tarttuu vauvaan äidin istukan ja/tai alatiesynnytyksen yhteydessä.

https://www.hammaslaakarilehti.fi/fi/tiede/vaitos-papilloomavirustartun…

Vaikka HPV tarttuu seksissä, se voi tarttua myös muulla tavoin ja aikuisilla melkein kaikilla on jossakin vaiheessa elämää HPV, useim oireettomana.

Vierailija
99/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon käynyt pitkän elämäni aikana vain muutaman kerran, ja silloin on ollut oireita (vaarattomiksi sittemmin todettuja), ihan neitsyt olen edelleen, joten seksielämään ja sen seurauksiin liittyneitä syitä ei ole koskaan ollut tarvis hoidattaa. Toki papa-kokeessa käyn, vaikka näytteenotto on ymmärrettävistä syistä varsin epämiellyttävä kokemus.

Miksi neitsyt kävisi papa-kokeessa?

Tuo kysymys sai monta alapeukkua mutta ei yhtään vastausta. Papa-kokeessa käydään kohdunkaulan syövän varalta, ja lähes kaikki kohdunkaulan syövät aiheuttaa HPV. HPV tuskin tarttuu muuten kuin yhdynnässä. Miksi siis neitsyt kävisi papa-kokeessa?

Siksi, että olet väärässä, HPv tarttuu myös muutoin kuin yhdynnässä. Sitä on vastasyntyneistäkin melkein viidesosalla.

https://www.hammaslaakarilehti.fi/fi/tiede/vaitos-papilloomavirustartun…

Vierailija
100/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papa-seulonta ja mammografia ovat molemmat todella hyviä juttuja. Mielestäni olisi myös hyvä saada keuhkojen seulonta valtakunnalliseksi jostain tietystä iästä eteenpäin, 50? 60? Keuhkosyöpä on edelleen yleisin syöpä joka löydetään yleensä liian myöhään. Mitähän tulisi tuollaisen seulonnan kustannukseksi verrattaen kaikkien leikkaus- ja muu keuhkoyöpähoitojen kustannukset, kumpi on loppu peleissä edullisempi..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi