Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehillä (ja joillain naisilla) tuntuu olevan harhaluulo, että naisetn pitää käydä gynekologilla sukupuolensa vuoksi

Vierailija
29.10.2019 |

Täältäkin saa usein lukea sen oloisia viestejä, joissa ihmetellään jos keski-ikäisenä ei ole koskaan käynyt gynekologilla.
En ole käynyt silmälääkärilläkään toistaiseksi, vaikka sinne pitäisi kyllä oikeasti jo mennä, koska näköni on huonontunut ja käytän ruokakaupasta ostamia laseja lukemiseen.
Mutta sitä en ymmärrä, miksi minun olisi koskaan pitänyt käydä gynekologilla, ilman että alapääni vaatisi hoitoa. Gynekologi on erikoislääkäri, erikoislääkäreille mennään kun on erikoista vaivaa, jota yleislääkäri ei voi hoitaa. Erikoislääkäreitä on joka ruumiinosalle ja joka vaivaan. Olen käynyt esim iholääkärillä ja ortopedillä.

Kommentit (190)

Vierailija
181/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On typerää haukkua minua idiootiksi. Tiedän ettei seulonta HUSsilla maksa mutta katsopa netistä yksityisen hintoja niin loppuu naurut. Miksi kävisin kun en makaa kenenkään kanssa? Kaikki syövät eivät oireile heti mutta miksi menen sinne raavittavaksi kun en näe syytä. 30n

Ei sinne todellakaan kannata turhanpäiten mennä.

Antaa gyneaddiktien kotkottaa, elävät itse tekemässään helvetissä.

Jos olisi pakko elää kuten he, mieluummin tekisin harakirin.

Pidä vain pääsi, noita hysteerisen äm mitä löytyy aina pelottelemaan. Haluavat että kaikki naiset kärsii kun kerta hekin.

Mä olen kirjoittanut tänne jo monta kommenttia ja en tod ole mikään gyneaddikti. Olen käynyt tosiaankin gynellä vain kerran vuosia sitten (kipujen vuoksi, sain antibiootteja) ja kerran joukkopapassa. Itsekin ajattelin ennen noin ja todellakaan en tiennyt että kannattaisi edes joskus tsekata että kaikki on ok. En ollut koskaan moisesta kuullutkaan.

Ihan turhaa pelätä papaa. Ota vaikka kipulääkettä etukäteen jos pelottaa. Harva koe on noin helppo ja nopea.

Auttaako? Käykö ibuxin paljonko? Entäs lihasrelaksantti vai napanderi?!

No itse olen ottanyt naprokseenia parasetamolin lisäksi. Se on vähän niinkuin parempi lääke menkkakivun tyyppisiin ja vastaaviin (käytetään myös migreeniin). Varmaan saa ilman reseptiäkin nykyisin, ainakin pieniä annoksia?

Mulla nyt on hyväksikäyttötausta joten varmaan vaikuttaa näytteenottoon kivunkin kannalta. Kannattaa todellakin rentouttaa se takapää niinkuin ne kehoittaa, siitä on apua. Kipu johtuu usein jännityksestä, ainakin osittain. Siis mikäli mitään kipua tuntee, yleensä on joku syy siellä taustalla jos kipua on. Esim kun oli tulehdus, papa oli huomattavasti epämiellyttävämpi kuin silloin kun tulehdus oli parantunut.

Vierailija
182/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen luullut olevani kummallinen kun en ikinä ole käynyt gynellä ja olen jo 32. Minulle tuli papa-koe kutsu, mutta en mennyt sinne, koska minulle on äärimmäisen vaikeaa maata vieraan ihmisen edessä yksityisalueet paljaana. En mene jos ei ole ihan pakko.

Usko pois, ei se ole paha kun käyt ottaan sen gynellä! Nuoret hoitajat ovat myös hellävaraisia, mutta vanhemmissa hoitajissa saattaa olla kovakouraisia "ronkkijoita", ja joukkoseulonnoissa tätä ottaja ei tiedä etukäteen. Pienempi paha tuo papa-koe on mitä liian myöhään löydetty syöpä. 

Tiedän, mutta en vain pysty. Toistaiseksi olen onneni nojassa.

Sinunlaisiltasi pitäisi sitten kieltää ilmaiset, yhteiskunnan maksamat hoidot. Jos paljastuu jotain todella vakavaa sitten myöhemmin.

Kyllä on typeriä naisia tämä maa näköjään pullollaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en osaa sanoa paljonko kipulääkettä ottaa, kun se on niin yksilöllistä mut ennen näytteenottoa voi kysyä sieltä näytteenottopaikasta paljonko. Ei se ehkä kaikkea kipua pois vie, mutta voi helpottaa kuitenkin. Mulle on sanottu ett tuntia ennen ottaa kipulääkettä ennen gynetoimenpiteitä. Itse sanoisin että mielummin jo 2h ennen että ehtii vaikuttaa. Oon ottanu ibumax 600 + 1g parasetamolia tai sitten naprokseenia 500mg + 1g parasetamolia. Se on aika paljon, mutta riippuu niin toimenpiteestä ja kipukynnyksestä sekä omasta terveydestäsi/lääkkeistäsi. En osaa lihasrelaksanteista sanoa, mutta naprokseeni on ehdottomasti noista paras. En ole varma, mutta luulen että sitä saa ilman reseptiäkin. Kannattaa kysyä sieltä paikasta minne menee ihan etukäteen. Tai sitten apteekista. Kyllä ne neuvovat mistä lääkkeestä on hyötyä.

Vierailija
184/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän se mieltä ylentävää hommaa ole, mutta jos sillä voi välttyä isommilta ongelmilta, minulla ei ole mitään ongelmaa käydä välillä vilauttaa ammattilaiselle. Tosin minulla on e pillerit ja ihan niidenkin takia jos käyn 2-3 vuoden välein sen kymmenen minuuttia haarat levällään ei ole paha.

kolme synnytystä läpikäyneenä siihen osaa asennoitua eri tavalla, kun on joutunut olemaan vajaan tunnin haarat levällään ja useampi ihminen tuijottaa.

Olen synnyttånyt kahdesti ja toista ponnistanut haarat levällään monta tuntia mutta silti alapään levittely muulle kuin omalle miehelle on yhä nöyryyttävää ja inhottavaa, alentavaa. Ei se että on synnyttänyt muuta sitå ettå oma jalkoväli on intiimein osa kehoa jota ei halua tietenkään levitellä missä vaan eikä siihen levittelyym ja kaiveluun koskaan totu. Sehän on aivan luonnotonta ja kun sanotaan ettå lääkärit on kaiken jo nähneet niin en tajunnnutkaan että siinä kohtaa pitää ajatella lääkäriä eikä itseä. Se olen minä ja minun kokemukseni ja alapää on aina herkkä ja seksuaalinen osa ja lääkärikin on seksi mielessä siellå jalkovälissä , e-pillerit, raskaus...ja mieslääkärit käyvät r unkk.aamassa jotta ei seiso tutkiessa. P....uhan siinä on edessä levällään.

Naisen jalkoväli on jotain jota pitää varjella ja pitää piilossa ja sitå ei saa jakaa kaikille, se on niin intiimiä ja siellä on suomalaisenkin perheen kunnia.

Kummasti sitten kun nainen on kerrankin harrastanut seksiå ollaan niinkuin nainen olisi sitten kaiken kokenut ja alapään levittely ei tunnu missään ja kuka vain mieslääkärikin voi kaivella alapäätå eikä se tunnu miltään alapäässä eikä naisen mielessä mutta kyllä tuntuu.

Ja siellä gynellä ei tarvitse ravata . Ei kukaan käy maksaansa tai haimaansakaan muuten vain tutkituttamassa, niissäkin kun voi olla vaikka syöpä vaikka ei ole mitään oireita.

Vierailija
185/190 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ole käynyt, parisuhteessa en ole elänyt koskaan, joten en ole myöskään myrkyttänyt itseäni e-pillereillä tai asennuttanut härveleitä kohtuuni.

En todellakaan päästä ketään kaivelemaan itseäni "varmuuden vuoksi*, järkikin sanoo, että sehän se vasta altistaa sairauksille. Ei sinne kuulu kenenkään kaivautua työkaluin bakteereita levittämään.

Olen yhden lapsen (jo ison)äiti.

Ikää kohta 50.

Ei kaikki todellakaan käy gynekologilla.

Nimenomaan _järki_ sanoo että siitä että käy papaseulassa ei voi sairastua. Käytettävät instrumentit ovat steriilejä. Et varmaan käy hammaslääkärissäkään koska se sinun jäätynyt järkesi sanoo että suuhun tulee siten sairauksia kun sitä avataan hammaslääkärin vastaanotolla ja sinne laitetaan ties mitä poria ja aparaatteja. Sinulla puhuu tunne, ei järki. Kuulutko vl-lahkoon, onko sinut pienestä pitäen opetettu häpeämään genitaalialueitasi, vai oletko raiska uksen uhri, vihaat alapäätäsi koska jouduit sen kanssa niin kauheaan tapahtumaan, että ikään kuin rankaiset sitä niin että laiminlyöt sen hyvinvoinnin.. Surullista että olet lisääntynyt, toivottavasti et lapsillesi opeta eteenpäin genitaalialuehäpeääsi. Toisaalta kyllähän lapsista voi tulla usein ihan fiksuja vaikka vanhemmat olisikin mt-tapauksia.

Vierailija
186/190 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äh. Oon tasan kerran käyny gynellä parikymppisenä, ja sen jälkeen vaan joukkoseulonnoissa aina kun kutsu on käynyt. Ei oo ollu mitään vaivoja, muutoksia, ei koskaan mitään hiivaakaan. Sama mies 20vuotta, nyt reilu 40v ikää. Suvussa ei syöpiä. Kuinka usein mun nyt sitten ois pitäny käydä/tai kuinka usein pitäisi käydä, vuosittain? Tää vaivaa mua, kun en millään saa aikaiseksi kun ei oo tarve, mutta ilmeisesti nyt kuitenkin pitäisi?

Suosittelen lämpimästi käymään. Itseltäni löytyi täysin oireeton kasvain munasarjoista gynen tekemässä ultrassa. Minulla ei ole seksikontakteja, en käytä hormoneja jne. Eikä mihinkään sattunut, kävin silti turhaan. Paitsi että pelastin henkeni menemällä kivuttomaan, ei todellakaan pahaan tutkimukseen.

Vierailija
187/190 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PS. Mitä tulee "liukuhihnaan" niin ei se joukkopapa ole mikään naisten suurkokoontuminen. Mulla se ainakin tarkoitti sitä että varasin neuvolaan itselleni sopivan ajan (postissa tulleen ehdotuksen tilalle). Siellä ei siis ollut muita papan odottajia aulassa, ihan rauhassa sain istuskella aulassa niinkuin mitä tahansa tk-käyntiä varten. :) siellä odottavien äitien ja lasten seurassa.

Eli siis se ei ole mikään joukkotapahtuma vaan tarkoittaa että tietynikäiset hlöt saa postissa kirjeen jossa muistutetaan papan ottamisesta ja siinä voi olla valmiiksi aika varattuna jonka voit peruuttaa tai vaihtaa.

Nämä hullut oikeasti luulevat, että siellä aulassa jonotetaan jo valmiiksi housut pois. Sitten on tasan 10 sekuntia aikaa hypätä tuoliin, hoitsu ottaa samoilla välineillä kaikki kokeet ja karjaisee SEURAAVA kun vielä makaat siinä. Ja kaikki tietysti sattuu jumalattomasti ja itkien lähdet pois.

Todellisuudessa odottelet ihan tavallisesti aikaasi, ja käyt ihan normaalilla, jopa mukavalla tyypillä, joka hoitaa homman steriilisti (tietenkin! tämä on Suomi!) ja näytteenotto sattuu vähemmän kuin rokotus. Ja saatat pelastaa henkesi.

Mut eipä siinä, jos haluaa kuolla syöpään. Se kyllä sattuu huomattavasti enemmän kuin yksi näytteen otto.

Vierailija
188/190 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole miehenä ikinä urologilla käynyt, viime kusitulehdus oli joskus 6-vuotiaana.

Andrologi on miehen vastine gynekologille. Urologi tutkii molempien virtsateitä.

Vierailija
189/190 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varma että moni teinityttö haluaa muuttaa nykyään sukupuolensa pojaksi ihan vain siksi, että kuvittelevat naisen elämän olevan pelkkää haarojen levittelyä ja alapään ronkittamista. Jos itsellä on sellainen äiti, niin pakostihan sellainen mielikuva tulee pelkästään siitäkin, saati sitten somesta jne.

En ihmettele yhtään että siinä vaiheessa tulee teinille mieleen, että mieluummin vaihtaa sukupuolta tai menee h ir t ee n..

Näille tytöille jonkun pitäisi sanoa, että naisen elämään ei todellakaan kuulu gynekologi mitenkään pakollisena, ei edes papakoe. Eivät ole mitenkään pakollisia käyntipaikkoja.

Itse olen selvinnyt pian 5kymppiseksi ilman molempia.

Ainoa kerta jolloin piti olla ronkittavana sieltä, oli raskausaika ja sen jälkeiset kurkkaukset sinne.

Kai sua joku muukin oli ronkittanut, vai miten oikein raskaaksi tälläydyit..

Vierailija
190/190 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se harvinaista jos ei koskaan ole käynyt gynellä

Oon käynyt pitkän elämäni aikana vain muutaman kerran, ja silloin on ollut oireita (vaarattomiksi sittemmin todettuja), ihan neitsyt olen edelleen, joten seksielämään ja sen seurauksiin liittyneitä syitä ei ole koskaan ollut tarvis hoidattaa. Toki papa-kokeessa käyn, vaikka näytteenotto on ymmärrettävistä syistä varsin epämiellyttävä kokemus.

Käyt papa-kokeessa vaikka olet neitsyt? Mistä olisit sitten voinut saada papilooma-viruksen? Miksi kukaan gynekologi ottaisi papa-kokeen seksiä harrastamattomalta??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi