Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehillä (ja joillain naisilla) tuntuu olevan harhaluulo, että naisetn pitää käydä gynekologilla sukupuolensa vuoksi

Vierailija
29.10.2019 |

Täältäkin saa usein lukea sen oloisia viestejä, joissa ihmetellään jos keski-ikäisenä ei ole koskaan käynyt gynekologilla.
En ole käynyt silmälääkärilläkään toistaiseksi, vaikka sinne pitäisi kyllä oikeasti jo mennä, koska näköni on huonontunut ja käytän ruokakaupasta ostamia laseja lukemiseen.
Mutta sitä en ymmärrä, miksi minun olisi koskaan pitänyt käydä gynekologilla, ilman että alapääni vaatisi hoitoa. Gynekologi on erikoislääkäri, erikoislääkäreille mennään kun on erikoista vaivaa, jota yleislääkäri ei voi hoitaa. Erikoislääkäreitä on joka ruumiinosalle ja joka vaivaan. Olen käynyt esim iholääkärillä ja ortopedillä.

Kommentit (190)

Vierailija
61/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn papa-kokeissa noin 3 vuoden välein, viime papa-kokeissa huomattiin solumuutoksia, jotka saatiin onneksi ajoissa hoidettua pois (poltettiin pois ja nyt seurataan vähän tiheämmin lähteekö uudestaan kasvamaan). Hammaslääkärin tarkastuksessa käyn myös noin parin vuoden välein. Kohdunkaulansyöpä on Suomessa seulontaohjelman ansiosta saatu todella hyvin aisoihin. Se kieltämättä ihmetyttää, että eikö vastaavaa näytettä pysty miesten peniksistä kaivamaan jollain puikolla? Miksi se ainoastaan katsotaan naisilta kun molemmat sukupuolet sitä kantavat. Eii minullakaan ole ennen aviomiestäni ollut kuin yksi seksikumppani, pidempiaikaisempi parisuhde, mutta en tiedä tarkalleen eksäni ja nykyiseni seksikumppaneiden määrää, saatika taas  seksikumppaneiden määrää. Käsittääkseni on mahdoton välttää saamasta jonkun niistä useammasta syöpää aiheuttavasta papilloomaviruksesta sen jälkeen kun on sukupuolielämän aloittanut, ellei sitten kaksi neitsyttä lyö hynttyitä yhteen. Papilloomavirushan on se joka sitä syöpää aiheuttaa nuorilla aikuisilla sukupuolielimissä ja myös nielussa, sitä noilla papa-kokeilla seurataan.

Ei kai se mahdotonta ole, kun mullakin papa on aina näyttänyt, ettei virusta ole. Käyn nykyään vain joukkoseulonnoissa. 15v saman miehen kanssa, ei tosiaan oltu neitsyitä tavattaessa, molemmat toisella kierroksellakin.

Kyllä se melkein niin on, että kun seksin on aloittanut niin saa jonkin lukuisista papilloomaviruksista. Sen vuoksi hpv-rokotus täytyy ehdottomasti ottaa ennen seksielämän aloittamista. Itse virus ei näy papa-kokeessa, ainoastaan sen aiheuttamat solumuutokset ja niitä näytteellä juuri seulataan. Kaikilla kyseiset virukset ei muunnu syöväksi saakka. Mitä enemmän ikää tulee, sen helpommin tulee solumuutoksia, nuoren elimistö pystyy vielä kukistamaan/korjaamaan pahanlaatuisiksi muuttuneet solut. Tämän vuoksi valtakunnallinen seulontaohjelma on 30-vuodesta eteenpäin.

Vierailija
62/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin nuo vaikuttaa aika ikävästi sukupuolittuneilta tuollaiset gynekolookit ja uroloogit.

Voisi olla vain yksi Homo(sapiens-)loogi joka kattaisi kaikki mahdolliset lajiversiot joita ihmiselläkin on kuulemma lähes viisikymmentä. 

Tuon lisäksi olisi joku Homo(sapiens-)seminoloogi joka yrittäisi saada noita kaikkia lisääntymään että saataisiin uusia veron- ja eläkkeenmaksajia maahamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan tuttavapiiriin kuuluu naisia, jotka kävivät "huvikseen" gynellä tarkastuksessa. Yhdeltä löytyi  munasarjasyöpä ja kahdelta rintasyöpä, mitään oireita heillä ei vielä siinä vaiheessa ollut. Käyn itsekin, koska suvussa on rintasyöpää. Yksi ystäväni käy säännöllisesti paksusuolentähystyksessä, koska hänen suvussaan sitä on paljon, toinen vanhemmistaan kuoli siihen nuorena.

En ymmärrä tuota ilkkumista. Kohdussa ja munasarjoissa nyt tuntuu joka kuukausi kipuja ja vihlontaa, mistä niistä osaa epäillä, mikä on normaalia ja mikä ei. Kuukautisetkin voivat mennä runsaammiksi, tulla välivuotoja tai kierto menee epäsäännölliseksi, miten niistäkin voi tietää, onko kyseessä vaaraton hormonihäiriö vai myooma? Varmaan joku palstamiehistä osaa kertoa?

Vierailija
64/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se harvinaista jos ei koskaan ole käynyt gynellä

Mistä ihmeestä niin päättelet? :D

Jos sinä liikut gynekologilla huvikseen juoksevien naisten kanssa, ei se tarkoita että kaikki naiset ovat samaa "rotua".

Monet tuntemistani naisista on esim. synnyttänyt. Yhdellä synnyttämättömällä kaverilla on endometrioosi. Aika lapsellista syyttää gynellä huvikseen juokseviksi, jos itse on sattunut vaivoilta säästymään. Naisen lisääntymiselimistö on paljon herkempi kuin miesten, joilla tulee lähinnä vasta vanhana eturauhasvaivoja.

Minä olen synnyttänyt neljä kertaa, enkä ole koskaan gynekologilla käynyt. Ihan on neuvolan yleislääkäreiden sisätutkimukset riittäneet, ja luotan heidän ammattitaitoonsa. Papakokeissa olen käynyt. Aikoinaan ehkäisynkin sain yleislääkäriltä. Ja siihen liittyvät sisätutkimukset.

Ihmettelen, mitä lisäarvoa tällaiset kommentit tuovat keskusteluun. Sinä et ole käynyt gynekologilla mutta olet kuitenkin ollut lääkärin tutkittavana "naisten juttujen" (raskaus, ehkäisy) vuoksi. Jossain toisessa yhteydessä ehkä gyne olisi tehnyt nuo tutkimukset, nyt vain yleislääkärin tekemä tutkimus sattui riittämään.

Vierailija
65/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaan tuttavapiiriin kuuluu naisia, jotka kävivät "huvikseen" gynellä tarkastuksessa. Yhdeltä löytyi  munasarjasyöpä ja kahdelta rintasyöpä, mitään oireita heillä ei vielä siinä vaiheessa ollut. Käyn itsekin, koska suvussa on rintasyöpää. Yksi ystäväni käy säännöllisesti paksusuolentähystyksessä, koska hänen suvussaan sitä on paljon, toinen vanhemmistaan kuoli siihen nuorena.

En ymmärrä tuota ilkkumista. Kohdussa ja munasarjoissa nyt tuntuu joka kuukausi kipuja ja vihlontaa, mistä niistä osaa epäillä, mikä on normaalia ja mikä ei. Kuukautisetkin voivat mennä runsaammiksi, tulla välivuotoja tai kierto menee epäsäännölliseksi, miten niistäkin voi tietää, onko kyseessä vaaraton hormonihäiriö vai myooma? Varmaan joku palstamiehistä osaa kertoa?

Niin, on varmaan ihan yksilöllistä, kuinka usein on tarpeen käydä lääkärissä. Siihen vaikuttavat juuri nuo mainitsemasi aikaisemmat sairaudet sekä sukurasitteet. 

Vierailija
66/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä taas lahjakkaasti jätetään huomiotta se, että monet gynekologiset vaivat ovat oireettomia aluksi. Vakavatkin. Ennen ajattelin samoin kuin ap, mutta se johtikin yllättäen suuren munasarjakasvaimen repeämiseen ja sisäiseen verenvuotoon. Ambulanssilla sairaalaan ja leikkaukseen, nyt toista munasarjaa köyhempänä. Tietysti harvinaista mutta näinkin voi käydä. Mitään oireita ei ollut ennakkoon, ei siis mitään. Ja olin tuolloin vain 23-vuotias, elintavat ja ruokavaliot kunnossa enkä käyttänyt pillereitä tms. Ei siellä gynellä tarvitse yhtenään ravata, mutta on se oikeasti viisasta joskus käydä.

Samaan tapaan muissakin kehon paikoissa voi muhia mitä vaan. Miksei sitten käy vaikka erilaisissa tähystyksissä, ultrissa, röntgenissä, magneettikuvissa jne. varmuuden vuoksi?

Kyllä minä pyydän gynegologia ultraamaan rinnat samalla kertaa, varsinkin sen jälkeen kun ystäväni kuoli rintasyöpään. 

Vierailija
67/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä taas lahjakkaasti jätetään huomiotta se, että monet gynekologiset vaivat ovat oireettomia aluksi. Vakavatkin. Ennen ajattelin samoin kuin ap, mutta se johtikin yllättäen suuren munasarjakasvaimen repeämiseen ja sisäiseen verenvuotoon. Ambulanssilla sairaalaan ja leikkaukseen, nyt toista munasarjaa köyhempänä. Tietysti harvinaista mutta näinkin voi käydä. Mitään oireita ei ollut ennakkoon, ei siis mitään. Ja olin tuolloin vain 23-vuotias, elintavat ja ruokavaliot kunnossa enkä käyttänyt pillereitä tms. Ei siellä gynellä tarvitse yhtenään ravata, mutta on se oikeasti viisasta joskus käydä.

Tämä. Monella tuntuu olevan harhaluulo että jos ei ole oireita tai hormoniehkäisyä tai seksielämää, ei voi tulla gynekologisia sairauksia. Valitettavasti kuitenkin voi.

Voi tulla mihin vaan sairauksia, käydäänkö muita kehonosia varmuuden vuoksi näyttämössä?

Kävisin mielelläni jos pääsisin kohtuulliseen hintaan. Otatan säännöllisesti verikokeita sekä käyn muutamassa muussa tarkastuksessa varmuuden vuoksi (omasta pussista), ja mm. siellä hammaslääkärissä vaikka ei olisi mitään vaivoja. Käyn myös ihotautilääkärillä vähintään joka vuosi, vaikka en näkisi syöpää paljain silmin. On järjenköyhyyttä olla tarkistamatta jotain, minkä voi tarkistaa.

Mutta sinähän olet se sama Gyne-Hullu joka teet tämän aloituksen tasaisin väliajoin tänne. Paras teoriasi on että gynekäynnit aiheuttavat sitä syöpää, kun lääkärit likaisilla välineillään ottavat papa-kokeita turhaan lampailta...siis naisilta. 

Vierailija
68/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen luullut olevani kummallinen kun en ikinä ole käynyt gynellä ja olen jo 32. Minulle tuli papa-koe kutsu, mutta en mennyt sinne, koska minulle on äärimmäisen vaikeaa maata vieraan ihmisen edessä yksityisalueet paljaana. En mene jos ei ole ihan pakko.

No et ole. Minäkään en ole käynyt gynellä tai papa-kokeissa, enkä ole menossakaan ellei ilmene tarvetta.

Enemmänhän tuollaiset ronkinnat altistaa ongelmille, kun ties mitä pöpöjä pääsee kohtuunkin asti. Terve järki sanoo ettei sisälmyksiä kuulu rokkia turhaan, ei leikkauksiakaan tehdä vain "varmuuden vuoksi". Ihan selvää että gynekologilla ramppaavat saavat ongelmia ja sairauksia myös ronkkimisten tuloksena. Pöpöt pääsevät muodostamaan kasvaimia jne.

47v

Olet kyllä uskomaton, kun käyt jankkaamassa tätä törkeää harhaluuloa täällä vuodesta toiseen. Mietipä jos tämä vainoharhaisten valheittesi levittäminen vakuuttaa nuoren naisen olemaan käymättä gynellä, ja sen takia hän vaikkapa kuolee syöpään? Ystävälleni kävi näin, 23-vuotiaana munasarjasyöpä, ei periaatteesta käynyt tarkastuksissa. Kasvain olisi nähty huomattavasti aikaisemmin jos olisi käynyt.

Lääkärin tutkimuksista EI tule syöpää eikä sairauksia. Tiedätkö edes mitä siellä ronkitaan, miten ja millä välineillä?

Vierailija
69/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynellä en ole käynyt ikinä vaan ihan yleislääkäri on tehnyt alapäätutkimukset, laittanut kierukan jne. Papat on myös otettu julkisella puolella. Ei ole ollut tarvetta mennä erityislääkärille kun ei ole ollut mitään erityistä vaivaa. Totta kai mieluummin hoidan näitä juttuja ilmaiseksi julkisella puolella jos ei ilmene tarvetta muuhun.

T: N27

Vierailija
70/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saisi käydä erikoislääkärillä, jos haluaa asiantuntevan mielipiteen? Tai jos haluaa käydä muuten vain? Kyllähän yksityisellä gynekologilla saa käydä vaikka joka kuukauksi, jos rahat riittävät. Ap:lla ei pitäisi olla siihen mitään sanomista. 

Vierailija
71/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetteln näitä aloituksia, joissa sanotaan, miten ihmisten pitäisi toimia. "Minä toimin näin, ja muidenkin pitäisi tehdä samoin." Miksi ap edes vaivaa päätään tällä asialla? 

Vierailija
72/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kohdunkaulan syöpä on maailmanlaajuisesti naisten toiseksi yleisin syöpä. Suomessa kohdunkaulan syöpä on harvinaistunut seulonnan myötä. Kohdunkaulan syöpä kehittyy esiasteiden kautta ja sen vuoksi syöpää voidaan ennaltaehkäistä seulonnan avulla. Esiasteet voidaan havaita kohdunkaulalta otettavan solunäytteen avulla ja hoitaa ennen kuin syöpä pääsee kehittymään.

1960-luvulla alkaneen kansallisen kohdunkaulan syövän seulontaohjelman ansiosta kohdunkaulan syövän ilmaantuvuus on vähentynyt viidennekseen.

Kohdunkaulan syöpä on nykyään yleisin vielä hedelmällisessä iässä olevilla 30 -44 -vuotiailla naisilla ja reilu kolmannes kaikista tapauksista todetaan tässä ikäryhmässä. Alle 25-vuotiailla tauti on harvinainen.

Kohdunkaulan syövältä suojaa myös säännöllinen seulontaan osallistuminen. Seulonnan avulla kohdunkaulan syövän esiasteet voidaan löytää ja hoitaa ajoissa ennen kuin varsinainen syöpä kehittyy.  Seulontatestinä käytetään joko papa-testiä tai HPV-testiä."

https://www.kaikkisyovasta.fi/tietoa-syovasta/syopataudit/kohdunkaulan-…

Vierailija
73/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetteln näitä aloituksia, joissa sanotaan, miten ihmisten pitäisi toimia. "Minä toimin näin, ja muidenkin pitäisi tehdä samoin." Miksi ap edes vaivaa päätään tällä asialla? 

Just näin, ap voi olla osallistumatta seulontoihin ja jos menehtyy ennen aikaisesti kohdunkaulansyöpään niin se on kyllä Darwin awards- palkinnon paikka :D Me muut olemme kiitollisia, että Suomessa pidetään näin hyvää huolta naisten terveydenhuollosta, että on olemassa valtakunnalliset syöpäseulonnat :)

Vierailija
74/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin, ap voi olla osallistumatta seulontoihin ja jos menehtyy ennen aikaisesti kohdunkaulansyöpään niin se on kyllä Darwin awards- palkinnon paikka :D Me muut olemme kiitollisia, että Suomessa pidetään näin hyvää huolta naisten terveydenhuollosta, että on olemassa valtakunnalliset syöpäseulonnat :)

Luin aloituksen uudestaan, ja ap:n pointti taitaakin olla lähinnä siinä, että "perustarkastukset hoidetaan yleislääkärillä ja erikoislääkärille mennään vasta sitten, jos on erityistä vaivaa". Ymmärrän, jos ap haluaa toimia näin. Missään ei kuitenkaan sanota, että kaikkien pitäisi toimia näin. Minusta on ihan täysin ymmärrettävää, että joku haluaa käydä silloin tällöin erikoislääkärin tutkittavana, vaikka mitään erityistä vaivaa ei olisikaan. 

Huomauttaisin, että "erityiset vaivat" voivat olla myös oireettomia. Erikoislääkäri varmaan haivaitsee huolta aiheuttavat löydökset ja oireettomat vaivat yleislääkäriä paremmin. 

Vierailija
75/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset on saatu uskomaan, että alapää voi sairastua itsekseen omia aikojaan ja sitä pitää koko ajan olla tarkistuttamassa gynellä.  Jos ei harrasta epämääräisiä seksisuhteita tai mieskään ei pompi vieraissa, niin turhaa gynelle on mennä jos ei mitään vaivaa ole. Olen ajatellut, että kyllä se alapää siellä mukana kulkee samoin kuin muukin elimistö. Sitten kun tulee vaivaa menen lääkärille, en ennen.

Vierailija
76/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sen määrittelee, minkä vaivan takia voi mennä erikoislääkärille? Miten ihmeessä asiakas/potilas pystyisi itse edes arvioimaan tällaista?

Vierailija
77/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen luullut olevani kummallinen kun en ikinä ole käynyt gynellä ja olen jo 32. Minulle tuli papa-koe kutsu, mutta en mennyt sinne, koska minulle on äärimmäisen vaikeaa maata vieraan ihmisen edessä yksityisalueet paljaana. En mene jos ei ole ihan pakko.

Tämä on ihan niin kuin minun kirjoittama. En myöskään oo koskaan käynyt ja toivottavasti ei tarvi. Papa-koe kutsupaperinkin nakkasin olan yli, enkä menny. Toistaiseksi olen ollut onnekas ettei oo tarvinu mennä minnekkään värkkiä esittelee :D olen liian ujo ja introvertti tämmösissä asioissa :(

T: N 32 myös

Vierailija
78/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset on saatu uskomaan, että alapää voi sairastua itsekseen omia aikojaan ja sitä pitää koko ajan olla tarkistuttamassa gynellä.  Jos ei harrasta epämääräisiä seksisuhteita tai mieskään ei pompi vieraissa, niin turhaa gynelle on mennä jos ei mitään vaivaa ole. Olen ajatellut, että kyllä se alapää siellä mukana kulkee samoin kuin muukin elimistö. Sitten kun tulee vaivaa menen lääkärille, en ennen.

No tämän aloituksen pointtihan oli se, että ap:n mielestä rutiinitutkimukset hoidetaan yleislääkärillä ja erityiset vaivat erikoislääkärillä. Ap on siis käynyt joskus lääkärissä naisten juttujen vuoksi. 

Vierailija
79/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan sitä muutenkin kaikenlaista tällaista. Lapsuudesta asti neuvolakäynnit, työterveyskäynnit jne. Toosakin kannattaa käyttää näytillä.

Kai papassa käyt?

Miksi kannattaa käydä levittämässä jalkojaan jollekin tuntemattomalle jos ei ole mitään vaivaa....? Käykö miehet esittelemässä elintään lääkärille parin vuoden välein..?

Vierailija
80/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se harvinaista jos ei koskaan ole käynyt gynellä

Oon käynyt pitkän elämäni aikana vain muutaman kerran, ja silloin on ollut oireita (vaarattomiksi sittemmin todettuja), ihan neitsyt olen edelleen, joten seksielämään ja sen seurauksiin liittyneitä syitä ei ole koskaan ollut tarvis hoidattaa. Toki papa-kokeessa käyn, vaikka näytteenotto on ymmärrettävistä syistä varsin epämiellyttävä kokemus.

Papa-kokeessa pitää muistaa pyytää pieni tähystin. Ottavat oletuksena vanhemmille jotenkin isomman ja se kyllä sattuu. 

- 45-vuotias, 20 vuotta ilman seksiä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän