Miehillä (ja joillain naisilla) tuntuu olevan harhaluulo, että naisetn pitää käydä gynekologilla sukupuolensa vuoksi
Täältäkin saa usein lukea sen oloisia viestejä, joissa ihmetellään jos keski-ikäisenä ei ole koskaan käynyt gynekologilla.
En ole käynyt silmälääkärilläkään toistaiseksi, vaikka sinne pitäisi kyllä oikeasti jo mennä, koska näköni on huonontunut ja käytän ruokakaupasta ostamia laseja lukemiseen.
Mutta sitä en ymmärrä, miksi minun olisi koskaan pitänyt käydä gynekologilla, ilman että alapääni vaatisi hoitoa. Gynekologi on erikoislääkäri, erikoislääkäreille mennään kun on erikoista vaivaa, jota yleislääkäri ei voi hoitaa. Erikoislääkäreitä on joka ruumiinosalle ja joka vaivaan. Olen käynyt esim iholääkärillä ja ortopedillä.
Kommentit (190)
Olen luullut olevani kummallinen kun en ikinä ole käynyt gynellä ja olen jo 32. Minulle tuli papa-koe kutsu, mutta en mennyt sinne, koska minulle on äärimmäisen vaikeaa maata vieraan ihmisen edessä yksityisalueet paljaana. En mene jos ei ole ihan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Olen luullut olevani kummallinen kun en ikinä ole käynyt gynellä ja olen jo 32. Minulle tuli papa-koe kutsu, mutta en mennyt sinne, koska minulle on äärimmäisen vaikeaa maata vieraan ihmisen edessä yksityisalueet paljaana. En mene jos ei ole ihan pakko.
Usko pois, ei se ole paha kun käyt ottaan sen gynellä! Nuoret hoitajat ovat myös hellävaraisia, mutta vanhemmissa hoitajissa saattaa olla kovakouraisia "ronkkijoita", ja joukkoseulonnoissa tätä ottaja ei tiedä etukäteen. Pienempi paha tuo papa-koe on mitä liian myöhään löydetty syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole mitään oireita, eikä ole mitään ehkäisyyn liittyvää tarvetta, niin eihän ihmisen tarvitse käy gynellä. Toki silti VOI käydä, jos haluaa. Itse toivoisin, että olisin päässyt gynelle teininä, koska se, minkä koululääkäri totesi ”ihan normaaliksi kuukautiskivuksi jota nuorilla naisilla kuuluukin olla” osoittautui sit myöhemmin lapsettomuustutkimuksissa endometrioosiksi.
Tuo on kyllä tyhmä neuvo, jos ei ole mitään oireita. Gynegologiset sairaudet eivät välttämättä oireile laisinkaan ennen leviämistä. Mutta kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin siitä tilanteesta kukaan nauttii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko pois, ei se ole paha kun käyt ottaan sen gynellä! Nuoret hoitajat ovat myös hellävaraisia, mutta vanhemmissa hoitajissa saattaa olla kovakouraisia "ronkkijoita", ja joukkoseulonnoissa tätä ottaja ei tiedä etukäteen. Pienempi paha tuo papa-koe on mitä liian myöhään löydetty syöpä.
Tiedän, mutta en vain pysty. Toistaiseksi olen onneni nojassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä taas lahjakkaasti jätetään huomiotta se, että monet gynekologiset vaivat ovat oireettomia aluksi. Vakavatkin. Ennen ajattelin samoin kuin ap, mutta se johtikin yllättäen suuren munasarjakasvaimen repeämiseen ja sisäiseen verenvuotoon. Ambulanssilla sairaalaan ja leikkaukseen, nyt toista munasarjaa köyhempänä. Tietysti harvinaista mutta näinkin voi käydä. Mitään oireita ei ollut ennakkoon, ei siis mitään. Ja olin tuolloin vain 23-vuotias, elintavat ja ruokavaliot kunnossa enkä käyttänyt pillereitä tms. Ei siellä gynellä tarvitse yhtenään ravata, mutta on se oikeasti viisasta joskus käydä.
Tämä. Monella tuntuu olevan harhaluulo että jos ei ole oireita tai hormoniehkäisyä tai seksielämää, ei voi tulla gynekologisia sairauksia. Valitettavasti kuitenkin voi.
Ja monilla on harhaluulo että naiseus on sairaus, ja että gynellä pitää käydä ihan vain sen vuoksi että sulla on vagina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä taas lahjakkaasti jätetään huomiotta se, että monet gynekologiset vaivat ovat oireettomia aluksi. Vakavatkin. Ennen ajattelin samoin kuin ap, mutta se johtikin yllättäen suuren munasarjakasvaimen repeämiseen ja sisäiseen verenvuotoon. Ambulanssilla sairaalaan ja leikkaukseen, nyt toista munasarjaa köyhempänä. Tietysti harvinaista mutta näinkin voi käydä. Mitään oireita ei ollut ennakkoon, ei siis mitään. Ja olin tuolloin vain 23-vuotias, elintavat ja ruokavaliot kunnossa enkä käyttänyt pillereitä tms. Ei siellä gynellä tarvitse yhtenään ravata, mutta on se oikeasti viisasta joskus käydä.
Tämä. Monella tuntuu olevan harhaluulo että jos ei ole oireita tai hormoniehkäisyä tai seksielämää, ei voi tulla gynekologisia sairauksia. Valitettavasti kuitenkin voi.
Ja monilla on harhaluulo että naiseus on sairaus, ja että gynellä pitää käydä ihan vain sen vuoksi että sulla on vagina.
No ole hyvä ja ole käymättä, oma on ongelmasi.
Vierailija kirjoitti:
No et ole. Minäkään en ole käynyt gynellä tai papa-kokeissa, enkä ole menossakaan ellei ilmene tarvetta.
Enemmänhän tuollaiset ronkinnat altistaa ongelmille, kun ties mitä pöpöjä pääsee kohtuunkin asti. Terve järki sanoo ettei sisälmyksiä kuulu rokkia turhaan, ei leikkauksiakaan tehdä vain "varmuuden vuoksi". Ihan selvää että gynekologilla ramppaavat saavat ongelmia ja sairauksia myös ronkkimisten tuloksena. Pöpöt pääsevät muodostamaan kasvaimia jne.
47v
Vierailija kirjoitti:
En mäkään käy hammaslääkärillä ikinä.
hammaslääkäri ≠ erikoislääkäri
Luulisi ettei suurinta osaa miehistä aihe kiinnosta yhtään, että olisi mitään mielipidettä. Tutut naiset joskus kertovat käyneensä gynellä. Ei aiheuta sen kummempaa reaktiota kuin muutkaan lääkärikäynnit tai kampaajalla käynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et ole. Minäkään en ole käynyt gynellä tai papa-kokeissa, enkä ole menossakaan ellei ilmene tarvetta.
Enemmänhän tuollaiset ronkinnat altistaa ongelmille, kun ties mitä pöpöjä pääsee kohtuunkin asti. Terve järki sanoo ettei sisälmyksiä kuulu rokkia turhaan, ei leikkauksiakaan tehdä vain "varmuuden vuoksi". Ihan selvää että gynekologilla ramppaavat saavat ongelmia ja sairauksia myös ronkkimisten tuloksena. Pöpöt pääsevät muodostamaan kasvaimia jne.
47v
0/5
Oon varmaan tällanen gyveriippuvainen: kävin just papa-kokeessa ja gynekologi kysyi, miksi olen siellä taas, kuulemma kolmen vuoden välein riittää puhtailla näytteillä, mutta palasin jo 1,5 vuoden jälkeen. :D
En erityisemmin pidä gynekäynneistä, mutta mulla on ollut polyyppi kohdussa, joka piti poistaa ja siitä on jäänyt halu käydä tutkimuksissa säännöllisesti. Papa-kokeen otto ei kyllä tällä kertaa sattunut yhtään, mutta niitä ankanpäälevittimiä inhoan syvästi. Tulee paniikki kun ne laitetaan ja ruuvataan auki.
No eihän se mieltä ylentävää hommaa ole, mutta jos sillä voi välttyä isommilta ongelmilta, minulla ei ole mitään ongelmaa käydä välillä vilauttaa ammattilaiselle. Tosin minulla on e pillerit ja ihan niidenkin takia jos käyn 2-3 vuoden välein sen kymmenen minuuttia haarat levällään ei ole paha.
kolme synnytystä läpikäyneenä siihen osaa asennoitua eri tavalla, kun on joutunut olemaan vajaan tunnin haarat levällään ja useampi ihminen tuijottaa.
Enpä ole miehenä ikinä urologilla käynyt, viime kusitulehdus oli joskus 6-vuotiaana.
Minua enemmänkin ihmetyttää, että joku pitää ilmeisesti jonain saavutuksena, ettei ikinä ole käynyt gynellä esim. synnytyksen jälkeisessä jälkitarkastuksessa tarkistamassa, että kaikki on hyvin tai asentamassa kierukkaa tms. Suurinosa naisista on jossain kohtaa käynyt gynellä, kyllähän se on yllättävää, että joku on tämän rastin välttänyt. Muttei missään mielessä kiinnostavaa.
Vierailija kirjoitti:
Oon ennennkin törmännyt tähän, vaikea käsittää mitä tämä gynevastaisuus on.
Jokainen tietty tekee tavallaan, mutta aika hölmöä vastustaa vain periaatteesta.
On siihen sellainen argumentti, että koska gynekologian erikoislääkäreille on kysyntää enemmän kuin todellinen tarve olisi, niin liian moni lääkäri erikoistuu gynekologiksi. Ts. lääkärikunnan olisi mahdollista jakaantua tehokkaammin.
Käyn papa-kokeissa noin 3 vuoden välein, viime papa-kokeissa huomattiin solumuutoksia, jotka saatiin onneksi ajoissa hoidettua pois (poltettiin pois ja nyt seurataan vähän tiheämmin lähteekö uudestaan kasvamaan). Hammaslääkärin tarkastuksessa käyn myös noin parin vuoden välein. Kohdunkaulansyöpä on Suomessa seulontaohjelman ansiosta saatu todella hyvin aisoihin. Se kieltämättä ihmetyttää, että eikö vastaavaa näytettä pysty miesten peniksistä kaivamaan jollain puikolla? Miksi se ainoastaan katsotaan naisilta kun molemmat sukupuolet sitä kantavat. Eii minullakaan ole ennen aviomiestäni ollut kuin yksi seksikumppani, pidempiaikaisempi parisuhde, mutta en tiedä tarkalleen eksäni ja nykyiseni seksikumppaneiden määrää, saatika taas seksikumppaneiden määrää. Käsittääkseni on mahdoton välttää saamasta jonkun niistä useammasta syöpää aiheuttavasta papilloomaviruksesta sen jälkeen kun on sukupuolielämän aloittanut, ellei sitten kaksi neitsyttä lyö hynttyitä yhteen. Papilloomavirushan on se joka sitä syöpää aiheuttaa nuorilla aikuisilla sukupuolielimissä ja myös nielussa, sitä noilla papa-kokeilla seurataan.
Vierailija kirjoitti:
Käyn papa-kokeissa noin 3 vuoden välein, viime papa-kokeissa huomattiin solumuutoksia, jotka saatiin onneksi ajoissa hoidettua pois (poltettiin pois ja nyt seurataan vähän tiheämmin lähteekö uudestaan kasvamaan). Hammaslääkärin tarkastuksessa käyn myös noin parin vuoden välein. Kohdunkaulansyöpä on Suomessa seulontaohjelman ansiosta saatu todella hyvin aisoihin. Se kieltämättä ihmetyttää, että eikö vastaavaa näytettä pysty miesten peniksistä kaivamaan jollain puikolla? Miksi se ainoastaan katsotaan naisilta kun molemmat sukupuolet sitä kantavat. Eii minullakaan ole ennen aviomiestäni ollut kuin yksi seksikumppani, pidempiaikaisempi parisuhde, mutta en tiedä tarkalleen eksäni ja nykyiseni seksikumppaneiden määrää, saatika taas seksikumppaneiden määrää. Käsittääkseni on mahdoton välttää saamasta jonkun niistä useammasta syöpää aiheuttavasta papilloomaviruksesta sen jälkeen kun on sukupuolielämän aloittanut, ellei sitten kaksi neitsyttä lyö hynttyitä yhteen. Papilloomavirushan on se joka sitä syöpää aiheuttaa nuorilla aikuisilla sukupuolielimissä ja myös nielussa, sitä noilla papa-kokeilla seurataan.
Ei kai se mahdotonta ole, kun mullakin papa on aina näyttänyt, ettei virusta ole. Käyn nykyään vain joukkoseulonnoissa. 15v saman miehen kanssa, ei tosiaan oltu neitsyitä tavattaessa, molemmat toisella kierroksellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
47v
Gynellä on steriilit välineet ja käsineet tutkimuksen ajan. Ei se sinne mitään pöpöjä laita. Bakteerit ja virukset pääsevät emättimeen yhdynnässä, papa-kokeilla sitten seurataan onko esim yleinen yhdynnästä tarttuva papilloomavirus päässyt aiheuttamaan kohdunkaulansyöpää. Papilloomaviruksen voi ainoastaan välttää pysymällä neitsyenä koko elämän tai valitsemalla puolison joka myös neitsyt.
Mä käyn vuosittain. Ihan perusjuttu kuten hammaslääkärin tarkastus. Samaten 50v täyttäneiden miesten pitäisi mittauttaa PSA-arvonsa vähintään joka toinen vuosi.