Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehillä (ja joillain naisilla) tuntuu olevan harhaluulo, että naisetn pitää käydä gynekologilla sukupuolensa vuoksi

Vierailija
29.10.2019 |

Täältäkin saa usein lukea sen oloisia viestejä, joissa ihmetellään jos keski-ikäisenä ei ole koskaan käynyt gynekologilla.
En ole käynyt silmälääkärilläkään toistaiseksi, vaikka sinne pitäisi kyllä oikeasti jo mennä, koska näköni on huonontunut ja käytän ruokakaupasta ostamia laseja lukemiseen.
Mutta sitä en ymmärrä, miksi minun olisi koskaan pitänyt käydä gynekologilla, ilman että alapääni vaatisi hoitoa. Gynekologi on erikoislääkäri, erikoislääkäreille mennään kun on erikoista vaivaa, jota yleislääkäri ei voi hoitaa. Erikoislääkäreitä on joka ruumiinosalle ja joka vaivaan. Olen käynyt esim iholääkärillä ja ortopedillä.

Kommentit (190)

Vierailija
21/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se harvinaista jos ei koskaan ole käynyt gynellä

Oon käynyt pitkän elämäni aikana vain muutaman kerran, ja silloin on ollut oireita (vaarattomiksi sittemmin todettuja), ihan neitsyt olen edelleen, joten seksielämään ja sen seurauksiin liittyneitä syitä ei ole koskaan ollut tarvis hoidattaa. Toki papa-kokeessa käyn, vaikka näytteenotto on ymmärrettävistä syistä varsin epämiellyttävä kokemus.

Miksi neitsyt kävisi papa-kokeessa?

Vierailija
22/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä taas lahjakkaasti jätetään huomiotta se, että monet gynekologiset vaivat ovat oireettomia aluksi. Vakavatkin. Ennen ajattelin samoin kuin ap, mutta se johtikin yllättäen suuren munasarjakasvaimen repeämiseen ja sisäiseen verenvuotoon. Ambulanssilla sairaalaan ja leikkaukseen, nyt toista munasarjaa köyhempänä. Tietysti harvinaista mutta näinkin voi käydä. Mitään oireita ei ollut ennakkoon, ei siis mitään. Ja olin tuolloin vain 23-vuotias, elintavat ja ruokavaliot kunnossa enkä käyttänyt pillereitä tms. Ei siellä gynellä tarvitse yhtenään ravata, mutta on se oikeasti viisasta joskus käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan sitä muutenkin kaikenlaista tällaista. Lapsuudesta asti neuvolakäynnit, työterveyskäynnit jne. Toosakin kannattaa käyttää näytillä.

Kai papassa käyt?

Ei papa-koetta varten tarvi mennä gynekologille. Minä olen käynyt kolmessa joukkoseulonnassa ja ne kaikki on otettu neuvolassa.

Vierailija
24/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon käynyt pitkän elämäni aikana vain muutaman kerran, ja silloin on ollut oireita (vaarattomiksi sittemmin todettuja), ihan neitsyt olen edelleen, joten seksielämään ja sen seurauksiin liittyneitä syitä ei ole koskaan ollut tarvis hoidattaa. Toki papa-kokeessa käyn, vaikka näytteenotto on ymmärrettävistä syistä varsin epämiellyttävä kokemus.

Miksi neitsyt kävisi papa-kokeessa?

Ei se mikään pappa koe ole.

Sinccis

Vierailija
25/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tässä taas lahjakkaasti jätetään huomiotta se, että monet gynekologiset vaivat ovat oireettomia aluksi. Vakavatkin. Ennen ajattelin samoin kuin ap, mutta se johtikin yllättäen suuren munasarjakasvaimen repeämiseen ja sisäiseen verenvuotoon. Ambulanssilla sairaalaan ja leikkaukseen, nyt toista munasarjaa köyhempänä. Tietysti harvinaista mutta näinkin voi käydä. Mitään oireita ei ollut ennakkoon, ei siis mitään. Ja olin tuolloin vain 23-vuotias, elintavat ja ruokavaliot kunnossa enkä käyttänyt pillereitä tms. Ei siellä gynellä tarvitse yhtenään ravata, mutta on se oikeasti viisasta joskus käydä.

Tämä. Monella tuntuu olevan harhaluulo että jos ei ole oireita tai hormoniehkäisyä tai seksielämää, ei voi tulla gynekologisia sairauksia. Valitettavasti kuitenkin voi.

Vierailija
26/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisypillerien takia pitää. Kats kun niillä on sivuvaikutuksia myös verenkiertoon ja maksaan. Ja jos ukko jumpsuttaa paljaalla, on myös tartuntariski.

Ala käyttää kumia niin rouvan ei tarvitse hypätä gynellä. Pillereihin palaa lääkärikäynteineen noin 500 €/vuosi. Sillä saa paljon kumia.

Vierailija
27/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan tapaan muissakin kehon paikoissa voi muhia mitä vaan. Miksei sitten käy vaikka erilaisissa tähystyksissä, ultrissa, röntgenissä, magneettikuvissa jne. varmuuden vuoksi?

Vierailija
28/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Monella tuntuu olevan harhaluulo että jos ei ole oireita tai hormoniehkäisyä tai seksielämää, ei voi tulla gynekologisia sairauksia. Valitettavasti kuitenkin voi.

Voi tulla mihin vaan sairauksia, käydäänkö muita kehonosia varmuuden vuoksi näyttämössä?

Vierailija
29/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä niin päättelet? :D

Jos sinä liikut gynekologilla huvikseen juoksevien naisten kanssa, ei se tarkoita että kaikki naiset ovat samaa "rotua".

Monet tuntemistani naisista on esim. synnyttänyt. Yhdellä synnyttämättömällä kaverilla on endometrioosi. Aika lapsellista syyttää gynellä huvikseen juokseviksi, jos itse on sattunut vaivoilta säästymään. Naisen lisääntymiselimistö on paljon herkempi kuin miesten, joilla tulee lähinnä vasta vanhana eturauhasvaivoja.

Minä olen synnyttänyt neljä kertaa, enkä ole koskaan gynekologilla käynyt. Ihan on neuvolan yleislääkäreiden sisätutkimukset riittäneet, ja luotan heidän ammattitaitoonsa. Papakokeissa olen käynyt. Aikoinaan ehkäisynkin sain yleislääkäriltä. Ja siihen liittyvät sisätutkimukset.

Vierailija
30/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

naiseus on vissiin niiden mielestä sairaus.

Aina voi uhriutua, varsinkin, kun tärkeistä mutta valitettavasti syöpäalttiista elimistä yritetään pitää huolta yhteiskunnallisella tasolla.

Ap on oikeassa, sain nuorena jatkuvasti kuulla (naisilta) kuinka aloitan sitten gynekologilla käynnit ja mitä siellä sitten tehdään. Jos on hetero, kyllähän se vähän niin kuin kuuluu asiaan ja siinä tapauksessa varmasti kävisinkin, ellen sitten eläisi koko ikääni selibaatissa. Itselleni tuli yllätyksenä ja helpotuksen, ettei sinne tarvitsekaan mennä, jos ei ole yhdynnässä eikä tarvitse e-pillereitä.

Vierailija
31/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäisypillerien takia pitää. Kats kun niillä on sivuvaikutuksia myös verenkiertoon ja maksaan. Ja jos ukko jumpsuttaa paljaalla, on myös tartuntariski.

Ala käyttää kumia niin rouvan ei tarvitse hypätä gynellä. Pillereihin palaa lääkärikäynteineen noin 500 €/vuosi. Sillä saa paljon kumia.

Pillerit saa myös terveyskeskuslääkäriltä.

Vierailija
32/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on käytössä markkinoiden kalleimmat e-pillerit ja kustannus jää kyllä 200-250 euroon vuodessa.

Vierailija
33/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pillerit saa myös terveyskeskuslääkäriltä.

On ehkä saanut joskus 1980-luvulla. Nykyään ei enää saa, ainakaan useimmilla paikkakunnilla.

Vierailija
34/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tulla mihin vaan sairauksia, käydäänkö muita kehonosia varmuuden vuoksi näyttämössä?

Naisen lisääntymiselimistö nyt valitettavasti on huomattavan altis mm. kasvainten, kystien ja syövän kehittymiselle, siksi sitä suositellaan seurattavaksi. Huom, suositellaan, ei ketään pakoteta. Esim. jos olet muuten terve nuori nainen, on paljon harvinaisempaa saada vaikkapa MS-tauti kuin munasarjakysta, joka kuitenkin voi pahimmillaan viedä hengenkin. Helppohan se on tietysti ajatella että naiset vain tyhmyyttään ramppaavat lääkärissä mutta jo vuodessa voi tapahtua vakavia muutoksia mikäli on tapahtuakseen. Edelleen, kukaan ei pakota mutta se on viisasta.

Vierailija
35/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi minäkään käynyt, jollei olisi tullut sellainen vaiva. Muutama vuosi sitten jouduin poistattamaan rasvapatin alapäästä yksityisellä, kun meidän terveyskeskuksessa ei ole gynekologia. Menin palvelusetelillä..

Ehkäisyn hankkimisen aikaan terveydenhoitaja teki sisätutkimuksen (näin muistelisin) ja multa on otettu Papa ihan terveyskeskuslääkärin tai -hoitajan toimesta.

N30

Vierailija
36/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaisi käydä, kun gynekologiseen syöpä voi tulla vaikka Impi olisikin, ja kun ikää tulee, niin vielä todennäköisemmin

Vierailija
37/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Suuta näytetään siellä hammaslääkärillä "varmuuden vuoksi". Mammografiaseulonnat, miesten PSA-arvojen seuranta jne.

Vierailija
38/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole mitään oireita, eikä ole mitään ehkäisyyn liittyvää tarvetta, niin eihän ihmisen tarvitse käy gynellä. Toki silti VOI käydä, jos haluaa. Itse toivoisin, että olisin päässyt gynelle teininä, koska se, minkä koululääkäri totesi ”ihan normaaliksi kuukautiskivuksi jota nuorilla naisilla kuuluukin olla” osoittautui sit myöhemmin lapsettomuustutkimuksissa endometrioosiksi.

Minä käyn tarkastuksessa kolmen vuoden välein, ehkä pitäisi nyt alkaa käydä useammin iän myötä. Esim. munasarjasyövässä oireet tulee vasta, kun se on jo levinnyt ja on liian myöhäistä. 

Vierailija
39/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ennennkin törmännyt tähän, vaikea käsittää mitä tämä gynevastaisuus on. 

Jokainen tietty tekee tavallaan, mutta aika hölmöä vastustaa vain periaatteesta. 

Vierailija
40/190 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ole käynyt muuta kuin nyt kun täytin 30 ja tuli kutsu papaan. Enkä aio käydäkään niin kauan kun ei ole tarvetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi