Onko muilla ollut samaa ongelmaa sen jälkeen kun lopetitte korvien putsaamisen topspuikolla?
Itsellä siis korvat olleet jatkuvasti tukossa sen jälkeen kun itse lopetin puikkojen käytön ja niihin muodostuu vahatulppa siitä huolimatta että huuhtelen korvia pipetillä ja kuumalla vedellä kolmesti päivässä. Nyt sitten kolme vuotta sen jälkeen sai riittä ja palasin vanhaan lapsuuden tapaan puhdistaa korvia puikoilla vaikka lääkärit ja asiantuntijat ankarasti kieltävät sen. Lääkärin neuvosta terveyden hoitaja voisi toisaalta hoitaa korvien puhdistamisen, mutta ei minulla ole varaa rampata kerta tai kahteen viikossa tyhjentämässä siellä korvia kun tuskin se lysti mitään ilmaistakaan on. Samalla kyselen onko täällä muita ropspuikkoihin palanneita ja oletteko palanneet samoista syistä kuin minä?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koskaan tuollaista ongelmaa. Ronkin topsipuikolla ehkä kerran vuodessa, jos korvaa kutittaa tai on vaikkuinen olo.
Hyi helvetti mikä vaikkukorva. Kerran vuodessa?? Ihanko oikeasti?
Itse kaivelen korvat pari-kolme kertaa viikossa tärykalvoja myöten puhtaaksi. Harvemmin sieltä edes tulee mitään, mutta onpahan puhtaat korvat. Kerran vuodessa, ei stna voi olla totta.
Vierailija kirjoitti:
Miten syvälle te korvapuikon työnnätte kun kuvailette kaiveluksi? Itse pyöräytän tossa korvakäytävän suulla pahimmat vaikut pois hiustenpesun yhteydessä. Yleensä kerran tai kaksi viikossa.
Mitä korvien vahingoittamiseen tulee niin eiköhän jatkuva veden tai puhdistusaineen kanssa läträäminen ja korviin tunkeminen ole huomattavasti vahingollisempaa korville.
Niin syvälle kun mahtuu ja menee ilman kipua. Tiedän, on haitallista..
En tajua miten muutenkaan ne voisi puhdistaa kuin korvapuikoilla. Aikaisemmin kun olin hunningolla hygienia-asioiden suhteen, enkä käyttänyt puikkoja ja putsasin vain paperilla, niin ne vaikut kyllä tulee ulos sieltä korvasta ja takertuu pitkään tukkaan kiinni.
Psyykkisiä ongelmia siis oli.
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten muutenkaan ne voisi puhdistaa kuin korvapuikoilla. Aikaisemmin kun olin hunningolla hygienia-asioiden suhteen, enkä käyttänyt puikkoja ja putsasin vain paperilla, niin ne vaikut kyllä tulee ulos sieltä korvasta ja takertuu pitkään tukkaan kiinni.
Psyykkisiä ongelmia siis oli.
Korvalääkärillä voi siis käydä ottamassa ihan kunnon huuhtelun, mutta kotikäytössä riittää ihan vaikka käsiapteekissa myytävä Audispray ja lapsille on oma Audispray Junior.
Otiborin kuivattaa. Aina hiusten pesun jälkeen. Voi vähän topsilla auttaa sen tipan menemistä perille asti. Jos on ahtaat käytävät. Vähitellen voi harventaa sen käyttöä. Sprii kuivattaa hyvin. Ja tänä vuonna keksin vahingossa kuivattaa hiustenkuivaajalla myös korvakäytäviä samalla kun kuivaan hiuksia, ei liian kuumalla. Niin ei tarvii joka päivä Otiborinia. Jos käyttää kirkasta koskenkorvaa tai vodkaa ( en muista kumpi parempi) niin se pitää laimentaa steriilillä vedellä. Hyvä olisi myös denaturoitu 50 % alkoholi.
Olisiko siis ideaalitilanne ettei sieltä tulisi yhtään ruskeaa? Mulla tulee aina.
Olen ymmärtänyt puikonkäyttökiellon perustuvan siihen, että pumpulituppo saattaa irrota ja jäädä korvaan. Se on kuulemma inhottava tilanne, itse sitä ei pois saa ja erittäin vaikea tehtävä ammattilaisillekin. Sama vaara on myös muovattivien korvatulppien käytössä, jos niitä nuukuuksissaan puolittelee liian pieniksi.
Todella harvoin elämäni aikana olen putsannut korvia. Ei sieltä tule koskaan mitään ulos tai mene hiusten pesussa vettä. Ehkä nämä ovat rakenteellisista asioita ja toisilla on tarve ja toisilla ei. Tai sitten korvia tökkivät ovat saaneet korvansa huonoon kuntoon. Muna vai kana? Sen teidän, että ruskea vaikku ei ole normaalia. Ja korvakäytävän pinta herkkä reagoimaan kaikkiin sinne meneviin asioihin. Pumpulipuikkoihin yms. En tiedä mitä minun vahoilleni tapahtuu, koska ulos ne ei ainakaan valu. Ja sen tiedän, että se vaha on erittäin vaaleaa. Melkein väritöntä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin kaivan topsyllä päivittäin korvat suihkun jälkeen. Muuten korviin jää ällöttävästi vettä / kosteutta ja kyllä sieltä aina kevyt keltainen vivahde tulee vanupuikkoon. Joskus saatan jopa kastaa topsyn desinfiointiaineeseen ja pyöräyttää sillä korvakäytävän ulompaa osaa. Ei ole vielä kuulo lähtenyt.
Siis yhden kymmenestä vanupuikkomerkistä nimi on Topz. Ja sit nää uunot sanoo näitä kaikkia topsipuikko. Se on vanupuikko. Sanotteko kaikkea appelsiinimehuakin Rybb&Deckeriksi?
Kuulostaa siltä, että korvasi vaativat vähän järeämpää putsailua. Itsellä auttoi parin yön remowax liuottelu ja aamulla huolellinen huuhtelu.
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt puikonkäyttökiellon perustuvan siihen, että pumpulituppo saattaa irrota ja jäädä korvaan. Se on kuulemma inhottava tilanne, itse sitä ei pois saa ja erittäin vaikea tehtävä ammattilaisillekin. Sama vaara on myös muovattivien korvatulppien käytössä, jos niitä nuukuuksissaan puolittelee liian pieniksi.
Siis what? Korvatulppien puolituksesta en ole kuullutkaan :O Onhan ne tietty aika hintavia ainakin apteekissa, mutta mielummin pidän vaikka pari yötä putkee samoja tulppia esim. matkoilla kuin alan puolittamaan. Ei ihme, jos puolitetut ja teräväreunaiset nysät jäävät korvakäytävään...
Onkohan tuossa vahan muodostuksessa jotain yksilöllisiä eroja, kun itse en koskaan puhdista korvia kuin ihan vaan vedellä suihkun yhteydessä. Joskus olen kokeillut tops-puikolla, mutta ei sieltä korvasta tule kuin aavistus keltaista.
Anteeksi nyt, mutta terveita korvia ei tarvitse puhdistaa useita kertoja viikossa tai edes viikottain _ saati sitten useita kertoja päivässä. Nyt jotenkin vaikuttaa siltä, että ihmiset ovat ylenmääräisellä korviensa ronkkimisella aiheuttaneet sen, että korvat tuottavat poikkeuksellisen määrän vaikkua puolustautuakseen ja tämä noidankehä sitten ruokkii itseään.
Puhdistan aina hiustenpesun jälkeen (päivittäin), joskus jos kutisee muutenkin niin käyn pyöräyttämässä. Mieluummin hygieeninen vanupuikko kuin sormi, jonka kynsien alle jää vaikka mitä likaa vaikka kuinka pesisi. Enkä tunge sitä syvälle korvaan, vaan pyöräytän vaan suuaukolla tärykalvoa vasten. Minä aloitin tämän lääkärin kehotuksesta (!) 20 vuotta sitten, enkä näe syytä lopettaa. Ikinä ei ole mitään korvavaivoja, vaikka käytän joka yö korvatulppia.
Vierailija kirjoitti:
Vanupuikot on ihan järkyttävän epäekologisia
Millä tavalla ne on niin merkittävästi epäekologisempia kuin kaikki se muu muoviroska, jota ihmiset ostavat joka kerta kun menevät kauppaan?
https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/unohda-vanupuikot-korvalaakari-neuv…
Milloin ja miten korvat pitää sitten puhdistaa?
– Ensinnäkään korvia ei tarvitse puhdistaa. Mutta miten? Tähän on olemassa kaksi vaihtoehtoa: ensinnä kokeilee apteekin korvavahaa liuottavia liuoksia tai korvasuihkeita. Jos se ei auta, käänny terveydenhoitajan tai lääkärin puoleen. Mutta muutoin en mielelläni anna itsehoito-ohjeita siitä, mikä olisi turvallinen tapa puhdistaa korvia, koska kaikki ne ovat potentiaalisesti huonoja. Lapsiperheille sanon, että pyyheliinan kulmalla voi korvakäytävän suun pyyhkäistä, jos pikkulapsilla tulee paljon korvavahaa.
– Tärkein muistutus on se, että terve korva puhdistaa itse itsensä.
– Potilaillekin aina sanon, että korvassa on vahaa, koska siellä sitä kuuluukin olla. Korvassa on vaikkua tuottavia talirauhasia, ja korvavahalla on kaksi tehtävää: suojata pöpöiltä sekä kosteuttaa – eli korvavahan tehtävä on tuoda ohuelle iholle kosteutta ja suojaa.
Korvavaha kulkeutuu normaalisti korvakäytävän pohjalta korvakäytävän suulle, ja poistuu itsekseen.
– Korvassa on sellainen mekanismi, että se puhdistaa itse itsensä. Eli se ikään kuin heittää ylimääräisen, vanhan vahan ja roskat pois.
Näin siis sanoo korvalääkäri. Eli todellakaan, terveitä korvia ei tarvitse puhdistaa - ei kerran päivässä, ei kerran viikossa eikä nyt herran tähden ainakaan useaa kertaa päivässä. Jos tuntuu, että puhdistaa tarvitsee usein, on vika joko siinä, että korvat ovat sairaat tai sitten vaiva on siellä korvien välissä, ei korvissa.
Vierailija kirjoitti:
Puhdistan aina hiustenpesun jälkeen (päivittäin), joskus jos kutisee muutenkin niin käyn pyöräyttämässä. Mieluummin hygieeninen vanupuikko kuin sormi, jonka kynsien alle jää vaikka mitä likaa vaikka kuinka pesisi. Enkä tunge sitä syvälle korvaan, vaan pyöräytän vaan suuaukolla tärykalvoa vasten. Minä aloitin tämän lääkärin kehotuksesta (!) 20 vuotta sitten, enkä näe syytä lopettaa. Ikinä ei ole mitään korvavaivoja, vaikka käytän joka yö korvatulppia.
Jos korva kutisee, on vika siinä, että korvan iho on liian kuiva (koska kaikki vaha on positettu...). Siihen ei auta se, että kuivatat korvaa vielä lisää pumpulilla hinkkaamalla, vaan se korva kaipaa öljyä tai rasvaa kostutukseksi. Ihan vastaava tilanne kuin se, että talvella kuiva (liikaa ja liialla saippualla pesty esim.) iho kutisee kuivuuttaan. Ei siinäkään auta, että pyyhkeellä hinkkaat ihoa vielä kuivemmaksi, vaan kyllä se pitää rasvata.
Vierailija kirjoitti:
Vanupuikot on ihan järkyttävän epäekologisia
Eu kieltää muoviset pillit ja muut. Minulla on pirkka vanupuikkoja. Tässä lukee, että puikko on paperia!
Aquanoil yöksi ja pumpulit korvansuulle