Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on Helsingissä oudon ahdistunut olo, mutta jossain muussa kaupungissa taas ei. Kohtalotovereita?

Vierailija
28.10.2019 |

En oikein itsekään ymmärrä mistä johtuu, että kun saavun täältä kotipitäjästäni joskus Helsingin päärautatieasemalle, alkaa outo ahdistus, joka on ehkä enemmän kuitenkin jotain määrittelemätöntä pelkoa. Tai ehkä sitten ahdistusta. En osaa sanoa, mutta samaa tunnetta ei tule Viktorian asemalla Lontoossa, eikä monessa muussakaan suurkaupungissa missä olen käynyt. Lontoo nyt esimerkkinä siksi, että olen käynyt siellä eri syistä monta kertaa.

Edes Tokiossa, jossa tietysti ei vain voinut käsittää sitä ihmisten määrää, kaupungin kokoa eikä japanin kieltä, tullut samaa oloa kuin Helsingissä.

Kohtalotovereita? Mistä luulet, että tämä johtuu? Ja ei, ei ole tarkoitus haukkua Helsinkiä miksikään. Se on kaunis kaupunki ja siellä on paljon mukavaa tekemistä. Vaan on tarkoitus miettiä onko Helsingissä ehkä jotenkin kireä tunnelma jonka vaistoaa?

Kommentit (324)

Vierailija
61/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kööpenhaminan rautatieasemalla oli sama tunnelma kuin Helsingissä. Sielläkään ei varmasti ahdistuisi, jos tuntisi paikan kuin omat taskunsa, mutta turistina tietenkin on vaikeampaa.

Onkohan tämä yleinenkin kokemus Köpiksen rautatieasemasta? Muut siellä käyneet?

Sielläkin ihme kyllä mut sama ilmapiiri! Samoin kuten joku jo kirjoitti Milanon asema. Rooma on myös ällö paikka josta huokuu epätoivo.

Vierailija
62/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kööpenhaminan rautatieasemalla oli sama tunnelma kuin Helsingissä. Sielläkään ei varmasti ahdistuisi, jos tuntisi paikan kuin omat taskunsa, mutta turistina tietenkin on vaikeampaa.

Koen Kööpenhaminan rautatieaseman ihan kotoisaksi, jos nyt niin voi sanoa juna-asemasta, mutta olenkin kotoisin Helsingistä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuisko ihan vaan syksystä? :D Kuka siellä keskustassa muka jaksaa pyöriä muuten kuin kesällä?

Kesä on vielä ankeampi, hohtaa tyhjyttään koko Helsinki!

Syksyllä taas on meininkiä, enemmän elämä ja ihmiset aloittavat taas bilettämisen, käyvät kirjaston tapahtumissa, kaupoissa.

Mun mielestä Helsinki on kesällä ihana. Viileä tuulenvire kuumana kesäpäivänä, lokkien äänet... hyvä fiilis tulee ainakin itselle.

Vierailija
64/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sielläkin ihme kyllä mut sama ilmapiiri! Samoin kuten joku jo kirjoitti Milanon asema. Rooma on myös ällö paikka josta huokuu epätoivo.

Rautatieasemat, ihmisristeys, välitila. Rajamaa.

Vierailija
65/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiläiset on niin kylmiä. Kaikki arvotetaan ulkonäön perusteella. Siltä musta tuntuu.

Muualla ihmisillä on omat tyylit, mutta Helsingissä on ookoompi kopioida toisia. Kunhan näyttää samalta ja sopii muottiin.

Ja tosiaan se kylmä tuuli tekee tehtävänsä.

Kaupunki muuten on kaunis ja kiva.

Jos tässä joku arvottaa ulkonäön perusteella, niin se olet sinä.

Vierailija
66/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoilla rautatieasemilla on epätoivoisia ihmisiä etsimässä suuntaa.

Vierailija
67/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karu ja epäviihtyisä kyllä aseman seutu, luonnollisesti kerää myös epämääräistä jengiä roikkumaan siellä ja kiireisiä ohipainajia tulee joka suunnasta. Aivan täysin sama se on Tampereella, sielläkin asemalla hyvin ahdistavaa ja karua. Jyväskylän ja Kuopion asemat niin paljon pienempiä ettei voi verrata, Turkua en muista.

Vierailija
68/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle Helsinki ja Oulu aiheuttavat ahdistusta. Paskoja kaupunkeja molemmat.

Vierailija
69/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kusen ja paskan hajuinen ahdas betonilabyrintti.

Ahdas betonilabyrintti?? Nyt kyllä alan epäillä, että jotkut eivät ole käyneet edes Helsingin keskustassa tai sitten käynnistä on niin paljon aikaa että muistikuvat ovat hämärtyneet. Rautatieaseman ympäristö ei ole ahdasta nähnytkään, eikä kyllä muutkaan kadut keskustassa. Labyrintti keskusta ei myöskään ole, vaan ihan selkeä.

Vierailija
70/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä teet hki? Pakkoko sitä on asua etelä-Helsingissä jos ei tunne ketään?

Vierailija
71/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkaillessa ulkomailla mulle tulee aina kulttuurishokki Suomeen palatessa. Mut se ei liity Helsinkiin vaan muuten vaan tökeröihin suomalaisiin. Alkaa jo siellä paluulennon lähtöportilla kun kaikki tollot tuijottaa siellä ja jonottaa tuntia ennen jo lentokoneeseen. Sönköttää jotain sääennusteista ja jostain lehtien lööppiuutisista.

Mulle rautatieasema edustaa Helsingissä paikkaa jossa ei ole Helsinkiläisiä. Siellä on vaan niitä kotikulmiltaan poissa olevia eksyneen näköisiä ihmisiä..

läpikulkupaikka.

Vierailija
72/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa 20 vuotta. Olen lopulta tullut siihen johtopäätökseen, että Helsinkiin kasautuu normaalia enemmän narsisteja ja muita persoonallisuushäiriöisiä. Sellaisille ihmisille on luonnollista päätyä paikkaan, jossa voi parhaiten saavuttaa menestystä ja pääsee myös esittelemään sitä menestystä. Tai voi ihan vaan päteä pätemisen vuoksi. Tämä kasaantuminen sitten vaikuttaa melkein koko kaupungin ilmapiiriin. Kaikki helsinkiläiset tai muualta tulleet eivät tietenkään ole narskuja, vaan joukossa on myös ihanan tasapainoisia ja normaaleita ihmisiä, mutta joku 10-20 prossan osuus, joilla on enemmän tai vähemmän narsistista piirteitä, riittää muuttamaan kaupungin ilmapiiriä.

Tai sitten alueen historialliset tapahtumat kummittelevat aiheuttamassa ahdistusta. Helsingin keskustassa on ehtinyt olla mestauspaikkoja ja ties mitä hirveyksiä satojen vuosien aikana.

Vierailija
73/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko kulkea aseman läpi, kun voi mennä ulkokautta!

Jos osaa.

Vierailija
74/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on aikuiällä todettu asperger. jo teininä ahdistuin ku piti käydä helsingissä.. suunnittelin aina reitin tarkasti mihin olin menossa ja miten pääsin äkkiä takas juna-asemalle ja kotiin ns maalle/toiseen kaupunkiin. kotiin päästyä oikein tunsin, ku se hermostuneisuus ja ihme ahditusolotila häipyi pois ja rentouduin.

nykyäänkin vältän vantaa-espoo-helsinki akselia, koska siellä päin mua ahdistaa aina kovasti.

Vierailija
75/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta toi varautunut ja hillitty ilmapiiri on creepyä. Helsinkiläisillä on semmonen pelästynyt peuran ilme. Ulkomaalainen kaveri sanoi että hengittäkö ihmiset edes kun ollaan niin jäisiä.

Kuljen musta/harmaassa läpi vuoden, mulkoilen enkä varmasti hymyile. Syy on kuitenkin omissa traumoissani. Helsingin kaupunki poisti traumaterapeutit ostopalvelulistalta. Hoitoon pääsy on aina ollut lähes mahdotonta, jos ei ole hullu. Minulla on vain traumoja. Kaupungin virastossa on yhä neuvostoaikainen virastokulttuuri. Hallinnossa on vahanukkeja jotka ei kommunikoi keskenään. Pienemmillä paikkakunnilla saa aikoja helpommin. Saksassa luettiin jo 20 vuotta sitten traumahoitokirjoja joita ei ole vieläkään käännetty.

Ja kaupunkisuunnittelu: triplan unisexvessa on kuin katiska, luotu narkkareille ja ullattajille.

AP, lähde toki muille maille. Nuorena on helppo lähteä. Tärkein pääoma on ystävät, verkostot ja heihin voi pitää yhteyttä mistä vain.

Vierailija
76/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin helsinkiläisenä ihmettelen tätä kestoaihetta: "Helsinki p..ka paikka" -tyyliä. En ole koskaan viitsinyt avautua maaseudun elämästä. Nyt tekee mieli kertoa jotakin. Maaseudun huoltoasemien kuppilat notkuu räkä poskella keppanaa kiskovia vätyksiä. Työttömiä sossun elättejä. Akat ovat lihavia persjalkaisia, hiukset hapsottaen kulkevia kummajaisia. Ei minkäänlaista julkista liikennettä. Lähimpään kaupunkiin vähintäin 100 km. Nämäkö nyt haukkuvat Helsinkiä ja helsinkiläisiä. Toivon, että pysytte siellä skutsissa. Niin minäkin pysyn Helsingissä ellen ole lomalla Pariisissa.

Vierailija
77/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin helsinkiläisenä ihmettelen tätä kestoaihetta: "Helsinki p..ka paikka" -tyyliä. En ole koskaan viitsinyt avautua maaseudun elämästä. Nyt tekee mieli kertoa jotakin. Maaseudun huoltoasemien kuppilat notkuu räkä poskella keppanaa kiskovia vätyksiä. Työttömiä sossun elättejä. Akat ovat lihavia persjalkaisia, hiukset hapsottaen kulkevia kummajaisia. Ei minkäänlaista julkista liikennettä. Lähimpään kaupunkiin vähintäin 100 km. Nämäkö nyt haukkuvat Helsinkiä ja helsinkiläisiä. Toivon, että pysytte siellä skutsissa. Niin minäkin pysyn Helsingissä ellen ole lomalla Pariisissa.

Itsekin Helsingissä viihdyn mutta sen verran kommentoisin tasapuolisuuden nimissä, että en ole kyllä oikein missään "viihtyisää" huoltoasemamaisemaa nähnyt. Helsingissä yleensä romanit siellä touhuamassa tai vastaavaa. Melkein missä tahansa huoltoasemalla Suomessa on sellainen tunnelma että nopeasti pois, koska vain tietynlaiset ihmiset niillä haluavat pitempään olla.

Vierailija
78/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa kohtauksia Helsingissä, mutta voisin kuvitella sen tulevan itäblokin-fiiliksestä. Suomessa on joka paikassa sellainen fiilis, paitsi ehkä Lapissa, ja se pääsee aina välillä yllättämään. Lapissa on muuten vain vihamielinen fiilis muualta tuleviin ja vähän omiinkin. Mutta neuvostoliittolaiseksi sitä ei voi kutsua.

Vierailija
79/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä aivan päinvastaisia tunteita Helsinkiin tulessa. Vapaa olla ja hengittää <3

Vierailija
80/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kuulla, koska itselläni on sama fiilis. Inhoan Helsinkiä enkä jotenkin näe sitä hyvää, mitä muut näkevät. Olen silti suurkaupunki-ihminen, rakastan esim. Pariisia ja New Yorkia eli ahdistus ei liity ihmismäärään. Olen esim. asunut Kruununhaassa ja inhosin joka minuuttia siellä. Ja sen pitäisi kuulemma olla joku kiva ja hieno kaupunginosa. Kaikista ahdistavinta oli käydä joka päivä töissä Pasilassa. Ankeampaa paikkaa en ehkä tiedä. Inhoan myös kehiä ja Vantaata ja pk-seudun liikennettä. Ahdistun niistä rumista liittymistä ja kaikesta siitä ympäristön ankeudesta. En millään enää voisi asua pk-seudulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi