Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla on Helsingissä oudon ahdistunut olo, mutta jossain muussa kaupungissa taas ei. Kohtalotovereita?

Vierailija
28.10.2019 |

En oikein itsekään ymmärrä mistä johtuu, että kun saavun täältä kotipitäjästäni joskus Helsingin päärautatieasemalle, alkaa outo ahdistus, joka on ehkä enemmän kuitenkin jotain määrittelemätöntä pelkoa. Tai ehkä sitten ahdistusta. En osaa sanoa, mutta samaa tunnetta ei tule Viktorian asemalla Lontoossa, eikä monessa muussakaan suurkaupungissa missä olen käynyt. Lontoo nyt esimerkkinä siksi, että olen käynyt siellä eri syistä monta kertaa.

Edes Tokiossa, jossa tietysti ei vain voinut käsittää sitä ihmisten määrää, kaupungin kokoa eikä japanin kieltä, tullut samaa oloa kuin Helsingissä.

Kohtalotovereita? Mistä luulet, että tämä johtuu? Ja ei, ei ole tarkoitus haukkua Helsinkiä miksikään. Se on kaunis kaupunki ja siellä on paljon mukavaa tekemistä. Vaan on tarkoitus miettiä onko Helsingissä ehkä jotenkin kireä tunnelma jonka vaistoaa?

Kommentit (324)

Vierailija
41/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kööpenhaminan rautatieasemalla oli sama tunnelma kuin Helsingissä. Sielläkään ei varmasti ahdistuisi, jos tuntisi paikan kuin omat taskunsa, mutta turistina tietenkin on vaikeampaa.

Ai... minä ajattelin tämän asian ihan toisin päin. Eli Helsinki on ehkä kirjoittajille "liian tuttu" ja he tietävät liiikaa mitä tapahtuu ja missä liikkuu minkäkinlaista porukkaa ja missä ei kannata hengailla jne.

Ulkomailla reissatessa ei tiedä vieraiden kohteiden synkkiä detaljeja, vaan kulkee kevyet ruusunpunaiset lasit silmillä hyvällä fiiliksellä ja näin ollen ne asemilla tai puistoissa notkuvat narkkarit tms. eivät nekään ahdista yhtä paljon kuin kotikulmilla.

Totuus on, että aika monen kaupungin rautatieasemat ja niiden seudut ovat yleispätevästi aika antieroottista ja angstista seutua. Esimerkkeinä vaikka Amsterdam ja Frankfurt.

Voitaisko me tehdä jotain sille, että Helsingistä saataisiin iloisempi, valoisampi ja mukavampi kaikille?

Asiaton oleskelu kielletty.

Vanha keino, joten miksi sitä ei enää käytetä poistamaan häiriötekijöitä julkisista tiloista?

Vierailija
42/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, Tokio! <3 Luulen että syy miksi minun kaltainen asperger + paniikkihäiriöinen ei ahdistu edes Tokion metrossa on se, että ihmiset ovat ystävällisiä ja kulttuuri on hyvin "zen". Työpaikoilla on mm. mietiskelyhuoneita ja toimistorakennusten takana on aidattuja puutarhoita jonne myös voi mennä kesken työpäivän rahoittumaan. Suomen kamaralle kun lentokoneesta astuu niin se negatiivisuus kumpuaa heti päälle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kööpenhaminan rautatieasemalla oli sama tunnelma kuin Helsingissä. Sielläkään ei varmasti ahdistuisi, jos tuntisi paikan kuin omat taskunsa, mutta turistina tietenkin on vaikeampaa.

Sama on Milanon rautatieasemalla. Kamala paikka. 

Vierailija
44/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautis nyt on yksi p%%kaläävä nykyään.

Vaimoni (hyvin pienikokoinen, 158cm) kertoi juuri kun käveli siellä pitkästä aikaa eilen, ja joku teiniporukka siinä "leikkitappeli" keskenään. Joku tönäisi ison teinin häntä päin niin että vaimo lensi sisäänkäynnin seinää päin. Ei mitään anteeksipyyntöjä yms. vain nauroivat. Kolme vartijaa tilassa, ei mitään puuttumista. Ketuttaa koko paikka kun on tuollaisen väen täyttämää.

Rautatieasema on kyllä ironinen juttu siinä mielessä, että sehän on yksi Helsingin merkkipaaluista, ja ensimmäinen asia minkä monet turistit näkee. Sinne kun saapuu tulee Helsingin ensivaikutelma.

Ja se on aivan hirveä paikka mitä tulee tunnelmaan ja kunnossapitoon (siis että siellä hengaa kaiken maailman jengiä). Sen jos minkä pitäisi olla viihtyisä ja hyvin kontrolloitu alue, niin että siellä ei kenelläkään ole turvaton olo.

Mutta joo, sehän on käytännössä samantyylinen paikka nykyään kuin joku Pariisiin Gare du Nord (pienoiskoossa). Tosi harmillista kyllä. Siitä voisi tehdä paljon viihtyisämmän, ja pitäisikin.

Tämä. Ihmettelen myös, miksi lentokenttäjunaa ei voisi sulkea vain lentokenttämatkustajille, ainakin ilta- ja yöaikaan. Hävettää hirveästi kun siisti japanilainen joutuu ensi kokemuksenaan Suomesta samaan vaunuun kännäävän ja äänekkään päihtyneen tai päihteitä vetäneen porukan kanssa. En näe mitään plussia tässä järjestelyssä.

Tuo lentokenttäjuna on kyllä iltaisin todella epämiellyttävä kulkuvälinen. Toki sama voi olla muissakin lähijunissa, mutta kuljen työmatkani tuolla ja se epämääräinen sekä äänekäs huppujensa sisään piiloutunut porukka on ihan kamalaa matkaseuraa. Monesti olen just miettinyt minkä kuvan ulkomaalaiset turistit Suomesta saakaan, kun heti on kuin jollain ghettolinjalla josta on vain unohdettu varoittaa..

Vierailija
45/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tämä yleinenkin kokemus Köpiksen rautatieasemasta? Muut siellä käyneet?

Vierailija
46/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 2 vuotta Helsingissä, se riitti minulle. Viikonloppuna taas kävin siellä, eikä vieläkään ole minun paikkani. Kaikilla on kiire, kerjäläisiä, asunnottomia, narkomaaneja, juoppoja. Surullisia, ilmeettömiä kasvoja, yksinäisyyttä yhteisössä jokaisella. Eikä ketään kunnolla kiinnosta muiden ahdinko, kun oma pää on niin synkän pilven ympäröimänä. Yksi hyvä kohtaaminen jäi, kun joku piti minulle rautatieasemalla ovea auki ja toisen silmät alkoivat ihan loistaa, kun katsoin häneen ja kiitin. Se vilpittömyys puuttuu ja ymmärrän, miksi se puuttuu. Kuka jaksaa olla yksin niin isossa kaupungissa, missä on niin paljon muita ja keskitytään vain pintapuolisiin asioihin.

Muissakin kaupungeissa on tällä hetkellä synkkää, kylmää ja tylsää. Ihan turha syyttää sääolosuhteita, kun syyt ovat ihmisissä itsessään ja ollaan pelkässä selviytymismoodissa.

Vierailija
47/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Victorian asema Lontoossa on aika pieni paikka.

Ehkä iso aukea ja paljon ihmisiä Helsingin rautatieasemalla aiheuttaa ahdistusreaktion.

Ja se, ettei tiedä miyä tekee ja minne menee piiloon jos tahtoo, ja että tietää, ettei vessojakaan ole lähettyvillä.

Victoria on samankokoinen kuin Helsinki, ellei isompi. Ja paljon ruuhkaisempi, mutta myös paljon valoisampi, korkeampi ja siellä on enemmän poliiseja/vartioita paikalla kuin Helsingissä on edes vuorossa. Victorialta myös kun poistuu mistä tahansa suunnasta, vastassa on on ruuhkaa, rakennuksia ja ihmisiä. Silti tunnelma on erilainen. 

Ja esimerkiksi kun Gatwickilta tulee Victorialle, juna ajelee sellaisten ghettojen läpi että ei tosikaan. Mutta ei pysähdy niissä vaan posottaa ohi. Suomessa pitäisi tehdä sama juttu. 

Vierailija
48/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi maailman ahdistavimmista paikoista on Or ivesi.

Sitä on elämän aikana tullut kierrettyä muutakin kuin tahkoa, joten esim. espanjan Colerassa on aivan erilainen tunnelma kuin ori vedellä.

Colerassa on miellyttäviä katukahviloita, yöelämä jatkuu myöhäiseen iltaan saakka ja myös lapset ovat mukana elämässä.

Pienten erikoisliikkeiden kirjo täyttä kadut ja ihmiset kulkevat iloisina ja tervehtivät vastaantulijaa.

Orivedellä keskusta hiljenee iltaisin ja vain muutamia teiniautoja kiertelee autioita katuja.

K apakat täyttyvät alan miehillä, entisillä ku ulapäillä, joiden ma ihinnousutakit pullistuvat enää vatsan kohdalta, mutta samanlaista älämölöä sieltä   haisevasta suusta edelleen kuuluu kuin nuoruuden voimien päivinä.

Vit tu mistää oot, tarjoo kalja perkele vai vedetäänkä käkättimeen, häh?

Päivisin kylänraitin täyttävät katk okävelijät, spu get puistonpenkeillään ja ikäloput, aivonsa nuoruudessa juoneet vanhukset ääsmarketin tuoleilla.

Koulujen päättymisaikaan hirvittävä vi ttujen pe rseiden täyttämä artikulaation ilmapiiri täyttää koko keskustan ja siellä mopojen ja skoottereiden seassa pujotellessaan tuntee vihdoinkin päätyneensä Anus mundiin, maapallon per sereikään, joka aintulaatuisuudessaan vetää vertoja Sixtuksen kappelille ja Kölnin tuomiokirkolle.

Tässä seison enkä muuta voi.

Oriveteliläinen.

Orivesi on näköjään aikalailla ihan saman kokoinen kuin meikäläisen kotikylä Etelä-Karjalassa :) juuri samanlaista oli meno siellä.

Ei sieltä tarvitse kovin kauaksi päästä että on jo parempi elää. Juuri nuo alle 10,000 asukkaan kunnat ovat ihan hirveitä Suomessa.

Vierailija
49/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah, Tokio! <3 Luulen että syy miksi minun kaltainen asperger + paniikkihäiriöinen ei ahdistu edes Tokion metrossa on se, että ihmiset ovat ystävällisiä ja kulttuuri on hyvin "zen". Työpaikoilla on mm. mietiskelyhuoneita ja toimistorakennusten takana on aidattuja puutarhoita jonne myös voi mennä kesken työpäivän rahoittumaan. Suomen kamaralle kun lentokoneesta astuu niin se negatiivisuus kumpuaa heti päälle. 

Niin ja Japanissa julkisissa puhelimeen puhuminen on kiellettyä, samaten ravintoloissa ja kahviloissa katsotaan pahalla jos otat ruokakuvia instaan. 

Vierailija
50/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin Helsinkiin muuttaneelle kaverille kylään. Bussissa hän kertoi, että täällä Helsingissä ei ole tapana jutella bussisa eikä junassa.

Juttelin silti jotain, se taisi olla vaivaannuttavaa.

Totta siis, että jotkut haluavat olla coolin viileitä kun ovat "isossa" kaupungissa.

Helsinki on tosi pieni oikeasti. Hyvä kävelykaupunki. Kaikki on kävelymatkan päässä. Ollenkaan ei ole erilaisia vaarallisempia kaupunkialueita.

Verraten muihin maapallon maihin.

Sittemmin olen itsekin asunut Hkissä ja olen käyttäytynyt ihan niin kuin itse haluan.

Tuohon poikkeuksena yleensä S omalien kuulee puhuvan iloisena puhelimeen bussissakin. 

Vierailija
51/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku aloite noista paremmista katuvaloista pitäisi saada eteenpäin! Oletteko huomanneet että Helsingissä on sellaisia hämäriä oranssin sävyistä valoa antavia lamppuja lähes kaikkialla? Vain joissain paikoissa on kirkkaat valkeat lamput, ihan eri fiilis tulee silloin. Esim. Museokadulla on hyvä valaistus. Viereinen hesperian puistokatu todella hämärä. Verratkaapa joskus!

Ja minne tästä voisi lähettää palautetta niin että siihen uskottavasti reagoitaisiin? Hesarin lukijaviesti voisi olla yksi vaihtoehto. Kansalaisaloite olisi varmaan liikaa ja väärä osoite.

Vierailija
52/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai... minä ajattelin tämän asian ihan toisin päin. Eli Helsinki on ehkä kirjoittajille "liian tuttu" ja he tietävät liiikaa mitä tapahtuu ja missä liikkuu minkäkinlaista porukkaa ja missä ei kannata hengailla jne.

Ulkomailla reissatessa ei tiedä vieraiden kohteiden synkkiä detaljeja, vaan kulkee kevyet ruusunpunaiset lasit silmillä hyvällä fiiliksellä ja näin ollen ne asemilla tai puistoissa notkuvat narkkarit tms. eivät nekään ahdista yhtä paljon kuin kotikulmilla.

Totuus on, että aika monen kaupungin rautatieasemat ja niiden seudut ovat yleispätevästi aika antieroottista ja angstista seutua. Esimerkkeinä vaikka Amsterdam ja Frankfurt.

Voitaisko me tehdä jotain sille, että Helsingistä saataisiin iloisempi, valoisampi ja mukavampi kaikille?

Asiaton oleskelu kielletty.

Vanha keino, joten miksi sitä ei enää käytetä poistamaan häiriötekijöitä julkisista tiloista?

Samaa ihmettelen. Miksi tuo joutilas notkuminen ja häiriköinti olisi nykyisin jotenkin vähemmän haitallista kuin aiemmin? Sama juttu kaikenlaisen kaupustelun kanssa, miksi siihen ei puututa?

Nuo karkottaa normaalit ihmiset ja maksavat asiakkaat todella tehokkaasti esim kauppakeskuksesta. 

Vierailija
53/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama on Milanon rautatieasemalla. Kamala paikka. 

Rautatieasemat tosiaan ovat omaa luokkaansa jopa Euroopassa. Niiden perusteella ei kannata tehdä johtopäätöksiä muusta kaupungista.

Vierailija
54/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin Helsinkiin muuttaneelle kaverille kylään. Bussissa hän kertoi, että täällä Helsingissä ei ole tapana jutella bussisa eikä junassa.

Totta siis, että jotkut haluavat olla coolin viileitä kun ovat "isossa" kaupungissa.

Helsinki on tosi pieni oikeasti. Hyvä kävelykaupunki. Kaikki on kävelymatkan päässä. Ollenkaan ei ole erilaisia vaarallisempia kaupunkialueita.

Sittemmin olen itsekin asunut Hkissä ja olen käyttäytynyt ihan niin kuin itse haluan.

Hei, tuskin sun kaveri pahalla sanoi tuota :) Se oli vain havainto ympäristöstä, että täällä ei rupatella bussissa (ei kyllä pidä ihan paikkansa mielestäni aina). Uudessa paikassa tekee mieli sopeutua joulkoon, ei se mitään ylimielistä cooliuden tavoittelua ole. Kun uhmasi tätä ylestä tapaa, niin ystäväsi joka haluaa vaan sopeutua massaan aiheuttamatta ongelmia saattoi vaivaantua huomiosta jonka puheenne saa.

Vierailija
55/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuisko ihan vaan syksystä? :D Kuka siellä keskustassa muka jaksaa pyöriä muuten kuin kesällä?

Vierailija
56/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on politisoitunut. Kaikki kyttäävät herkkinä toistensa juttuja, ja testaavat mitä uskaltaa sanoa.

Kai siinä ahdistuu. DDR.

Tämä!! Ja se lautassilmä juttu 👀

Tulee olo että on jossain länkkäri elokuvassa pyöreän pöydän ympärillä, kaikki tujottavat toisinsa pyssyt pöydän alla valmiina ampumaan.

Äärimmäisen ahdistava! Varsinkin ratikat ja 58 bussi joka on nykyään 500. Ilmapiiri on vihamielinen ja jäätävä.

Meilahti on varmaan masentavin paikka ikinä!

Vierailija
57/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku aloite noista paremmista katuvaloista pitäisi saada eteenpäin! Oletteko huomanneet että Helsingissä on sellaisia hämäriä oranssin sävyistä valoa antavia lamppuja lähes kaikkialla? Vain joissain paikoissa on kirkkaat valkeat lamput, ihan eri fiilis tulee silloin. Esim. Museokadulla on hyvä valaistus. Viereinen hesperian puistokatu todella hämärä. Verratkaapa joskus!

Ja minne tästä voisi lähettää palautetta niin että siihen uskottavasti reagoitaisiin? Hesarin lukijaviesti voisi olla yksi vaihtoehto. Kansalaisaloite olisi varmaan liikaa ja väärä osoite.

Valot ovat todella tärkeä osa viihtyvyyttä. Tämän huomaan itse aina kun tulen Vantaalta takaisin keskustaan myöhään, ja astun sporaan. Sporassa on tosi kirkkaat valot (ainakin tähän aikaan vuodesta). Tulee ihan sellainen energia-aalto kun istuu sporaan ja on niin kirkasta. Missään muualla ei oikeastaan sellaista fiilistä tule valojen puolesta.

Vierailija
58/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon poikkeuksena yleensä S omalien kuulee puhuvan iloisena puhelimeen bussissakin. 

Juu kuulee, muttei iloisena. Sen kielen popotus kuulostaa kutakuinkin aina äkäiseltä ja töksehtelevältä.

Vierailija
59/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläiset on niin kylmiä. Kaikki arvotetaan ulkonäön perusteella. Siltä musta tuntuu.

Muualla ihmisillä on omat tyylit, mutta Helsingissä on ookoompi kopioida toisia. Kunhan näyttää samalta ja sopii muottiin.

Ja tosiaan se kylmä tuuli tekee tehtävänsä.

Kaupunki muuten on kaunis ja kiva.

Vierailija
60/324 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuisko ihan vaan syksystä? :D Kuka siellä keskustassa muka jaksaa pyöriä muuten kuin kesällä?

Kesä on vielä ankeampi, hohtaa tyhjyttään koko Helsinki!

Syksyllä taas on meininkiä, enemmän elämä ja ihmiset aloittavat taas bilettämisen, käyvät kirjaston tapahtumissa, kaupoissa.