Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syömishäiriöisen oikeudesta pyytää apua ystäviltä syömiseen

Vierailija
26.10.2019 |

Äskeiseen ketjuun (joka poistettiin) viitaten haluan sanoa, että en ajattele, etteikö syö ishäiriöinen saa pyytää asiaan apua ystäviltään. Sanoin vain, että itselleni se olisi vaikeaa, siksi en itse tekisi niin. Pettyisin hirveästi, jos ystävä ei jaksaisikaan hoitaa minua ja tarpeitani hyvin. Siksi tukeutuisin mieluummin sellaisiin, joille maksetaan asiasta.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olisi helpompaa vaatia ammattilaisilta ja tai pettyäkin heihin.

Ap

Vierailija
2/55 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä sanoit silloin, että myös ammattilaisilta apua pyytävä on itsekäs koska ei anna mitään takaisin. Voit yrittää pyöritellä sanojasi nyt myöhemmin, jos saat siitä paremman mielen. Minulle riittää se, että tiedän itse miten asia meni, en ala kanssasi enempää väittelemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis päämääriäni elämässä ovat iloisuus, onnellisuus, flow-tilan saavuttaminen aika usein ja siinä toimiminen ja elämästä nauttiminen.

Ap

Vierailija
4/55 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mt-ongelmien hoito on ammattilaisten asia, ei ystävien, perheen tai muiden tuttujen.

Vierailija
5/55 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä sanoit silloin, että myös ammattilaisilta apua pyytävä on itsekäs koska ei anna mitään takaisin.

Ihmeellinen ajatuksenjuoksu, ammattilaiset tekee työtä josta ne saa palkan. Ei ole autettavien hommaa koittaa korvata niille jotenkin jotakin/antaa takaisin.

Vierailija
6/55 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä sanoit silloin, että myös ammattilaisilta apua pyytävä on itsekäs koska ei anna mitään takaisin. Voit yrittää pyöritellä sanojasi nyt myöhemmin, jos saat siitä paremman mielen. Minulle riittää se, että tiedän itse miten asia meni, en ala kanssasi enempää väittelemään.

En sanonut niin, jos sanotaan, että ”pyytää muilta apua” en ajattele ammattilaisia, vaan ystäviä. Varsinkin jos ketjussa oli jotenkin puhe ystävistä. En mielestäni pyytänyt muilta apua, kun menin terapiaan, vaan menin terapiaan tai ammattiauttajalle. Jos sanoit muilta viitaten ammatti-ihmisiin, niin olisit voinut tarkentaa asian siinä ketjussa. Itse viittasin ”muilla” VAIN ystäviin.

Ap

Vierailija
7/55 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä sanoit silloin, että myös ammattilaisilta apua pyytävä on itsekäs koska ei anna mitään takaisin.

Ihmeellinen ajatuksenjuoksu, ammattilaiset tekee työtä josta ne saa palkan. Ei ole autettavien hommaa koittaa korvata niille jotenkin jotakin/antaa takaisin.

Nimenomaan. Mutta kun äitihullu ajattelee että koskaan ei saa antaa mitään jos ei itse saa vastavuoroisesti takaisin enemmän.

Vierailija
8/55 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin on, jos on puhuttu avun korvaamisesta se liittyy vain ystävyyssuhteisiin, ei palkallisiin ammattilaisiin. Jos puhujalla on jokin ammattilaisten avunkin korvaamistrauma, niin se ei selvinnytkyseisessä ketjussa minulle.

Ap

Vierailija
9/55 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sanonut niin, jos sanotaan, että ”pyytää muilta apua” en ajattele ammattilaisia, vaan ystäviä. Varsinkin jos ketjussa oli jotenkin puhe ystävistä. En mielestäni pyytänyt muilta apua, kun menin terapiaan, vaan menin terapiaan tai ammattiauttajalle. Jos sanoit muilta viitaten ammatti-ihmisiin, niin olisit voinut tarkentaa asian siinä ketjussa. Itse viittasin ”muilla” VAIN ystäviin.

Ap

Eipä ole ihme että sinusta ei kukaan pidä, kun kerran hyökkäät tuolla tavalla sairaankin ihmisen kimppuun. Anna hänen olla, hän todennnäköisesti on kirjoittanut ihan tarpeeksi selvästi mutta sulla on tapana ymmärtää asiat väärin.

Vierailija
10/55 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Mutta kun äitihullu ajattelee että koskaan ei saa antaa mitään jos ei itse saa vastavuoroisesti takaisin enemmän.

Tuo kommentti komppaa kylläkin enemmän minua, koska minä olin sitä mieltä, ettei ammattilaisille tarvitse korvata heiltä saatua apua (maksun tai verojen maksun lisäksi).

Ap

Vierailija
11/55 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eipä ole ihme että sinusta ei kukaan pidä, kun kerran hyökkäät tuolla tavalla sairaankin ihmisen kimppuun. Anna hänen olla, hän todennnäköisesti on kirjoittanut ihan tarpeeksi selvästi mutta sulla on tapana ymmärtää asiat väärin.

Hän itse ei korjannut milläänlailla, ettei hänen tarvitse korvata saamaansa apua, joten miten olisi voinut käsittää kyseessä olevan ammattiauttajia?

Ap

Vierailija
12/55 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mt-ongelmien hoito on ammattilaisten asia, ei ystävien, perheen tai muiden tuttujen.

Olen samaa mieltä, siksi ihmettelenkin termiä pyytää apua ”muilta”, että viittaa ammattiapuun. Minusta ei viittaa.

Ap

Vierailija
13/55 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaan tähän asiaan vielä sen verran, että on aika ihme että ymmärrät lauseesta "osastolle mennessäni pyysin tukea nimenomaan ruokien annosteluun, joka on ollut minulle vaikeaa kotona". Ajattelitko siis että siellä osastolla on ystäviä eikä sairaanhoitajia?

Minun puolestani case closed, usko mitä haluat.

Vierailija
14/55 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis päämääriäni elämässä ovat iloisuus, onnellisuus, flow-tilan saavuttaminen aika usein ja siinä toimiminen ja elämästä nauttiminen.

Ap

Käytöksesi on kyllä suuressa ristiriidassa tuon tavoitteen kanssa. Tekeekö äidstäsi valittaminen täällä sinusta onnellisemman? Nautitko sellaisesta elämästä? Oletko silloin flow-tilassa?

Vierailija
15/55 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palaan tähän asiaan vielä sen verran, että on aika ihme että ymmärrät lauseesta "osastolle mennessäni pyysin tukea nimenomaan ruokien annosteluun, joka on ollut minulle vaikeaa kotona". Ajattelitko siis että siellä osastolla on ystäviä eikä sairaanhoitajia?

Olen voinut lukea huolimattomasti tekstisi, enkä lukenut siitä sanaa osastolle. Vaan että olet pyytänyt tukea ruokien annosteluun. Tuntuu oudolta, että osastolle mennessä potilas kertoo, millaista hoitoa pitää olla, eikä hoitotaho. Mutta olen pahoillani, että olen lukenut tekstisi väärin, josta sitten seurasi eri seikoista puhuminen, kuin mistä kirjoitit. Jos ketjujani ei poistettaisi, ehtisin lukea kommentteja paneutuneemmin. Nyt voi ketju lähteä alta koska tahansa ja on usein kiire. Anteeksi sen tuomasta väärinkäsityksestäni, ilmeisesti se oli sitä nyt näin.

Ap

Vierailija
16/55 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Käytöksesi on kyllä suuressa ristiriidassa tuon tavoitteen kanssa. Tekeekö äidstäsi valittaminen täällä sinusta onnellisemman? Nautitko sellaisesta elämästä? Oletko silloin flow-tilassa?

Tekee onnellisemman. En nauti sellaisesta elämästä, mutta niin kauan kun äitini aiheuttamat esteet ovat elämässäni, en varmasti nauti elämästäni. En ole flow-tilassa.

Ap

Vierailija
17/55 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-ongelmissa osastolle vapaaehtoisesti menevältä saatetaan kysyä, missä hän itse kokee eniten tarvitsevansa tukea. Henkilökunta sitten joko ottaa tai ei ota huomioon, riippuen siitä miten hoito etenee.

Vierailija
18/55 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen voinut lukea huolimattomasti tekstisi, enkä lukenut siitä sanaa osastolle. Vaan että olet pyytänyt tukea ruokien annosteluun. Tuntuu oudolta, että osastolle mennessä potilas kertoo, millaista hoitoa pitää olla, eikä hoitotaho. Mutta olen pahoillani, että olen lukenut tekstisi väärin, josta sitten seurasi eri seikoista puhuminen, kuin mistä kirjoitit. Jos ketjujani ei poistettaisi, ehtisin lukea kommentteja paneutuneemmin. Nyt voi ketju lähteä alta koska tahansa ja on usein kiire. Anteeksi sen tuomasta väärinkäsityksestäni, ilmeisesti se oli sitä nyt näin.

Ap

Totta kai potilas voi pyytää apua itselleen vaikeissa asioissa. Annostelu on aika tärkeä asia sekä liikaa että liian vähän syövillä, ihan perushoitoa minusta. En tiedä miten Suomessa, mutta joissakin maissa voi pyytää ravitsemusterapeutin tms mukaansa jo kauppaan auttamaan ruokien valinnassa. -eri

Vierailija
19/55 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mt-ongelmissa osastolle vapaaehtoisesti menevältä saatetaan kysyä, missä hän itse kokee eniten tarvitsevansa tukea. Henkilökunta sitten joko ottaa tai ei ota huomioon, riippuen siitä miten hoito etenee.

Niin no hyvähän se on, että tietää, mikä olisi avuksi!

Mä en silti tiedä, mihin tällä kommentilla silloin alunperin viitattiin omassa tilnteessani, vai viitattiinko mihinkään.

Ap

Vierailija
20/55 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Totta kai potilas voi pyytää apua itselleen vaikeissa asioissa. Annostelu on aika tärkeä asia sekä liikaa että liian vähän syövillä, ihan perushoitoa minusta. En tiedä miten Suomessa, mutta joissakin maissa voi pyytää ravitsemusterapeutin tms mukaansa jo kauppaan auttamaan ruokien valinnassa. -eri

Tämä on hyvä, muistan itsekin tuon vaiheen (mulla on ollut lyhyehkön aikaa syömishäiriö, josta paranin tosin kotioloissa), kun piti palata syömään ja oli ihan että mistä tietää, mikä ei ole ainakaan liikaa! Itseä auttoi se, että siirryin fyysistä ”toimintaa” vaativaan elämäntapaan siinä vaiheessa (epäfyysisestä).

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi