Mitä tehdä? Ollaan saaressa mökillä, miehellä alkoi vatsatauti ja minun pitäisi olla töissä aamulla
Olen koeajalla, ja saan potkut, jos ilman syytä (esim. lääkärintodistuksella oma sairaus) jään pois töistä. Miehellä tulee molemmista päistä ja hän on todella kipeä, sanoo että ei pysty lähtemään mökiltä ennen kuin paranee (ei pysy edes kunnolla pystyssä). Mutta minä en osaa ajaa venettä enkä voisi edes ottaa venettä ja jättää miestä yksin saareen ilman venettä, eihän hän edes pääsisi pois sitten. Ja rannasta on tunnin ajo lähimpään kaupunkiin, josta kai jotenkin sitten pääsisi julkisilla kotiin parin tunnin päähän, mutta en minä voi ottaa meidän autoakaan mieheltä. Mitä ihmettä teen?
Kommentit (371)
Vierailija kirjoitti:
No joko soitit järvipelastuksen trossipalveluun? Mitä sanoivat? He hoitavat juurikin tämmöisiä caseja.
Ei tässä nyt ole miehen diagnoosilla väliä. Annettu jo selkeä ohje mitä tehdä ja minne soittaa, mutta ei, ap tahtoo palstailla.
Jos ap olisi oikeasti saarimökin omistaja hän tietäisi mistä soittaa apua esim konerikon sattuessa. Mies ei varmaankaan ole puhekyvytön eli miten hänkään ei osaa kertoa mitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka omistaa mökin saaressa mutta ei osaa edes sen vertaa ajaa veneellä että pääsee sieltä omin avuin pois? Mitä sä ap tekisit jos sun mies vaikka loukkaantuu siellä etkä pysty soittamaan apua? Autat miehen veneeseen ja lähdette yhdessä pois, kyllä se mies pystyy veneessä ja autossa matkustamaan, pahimmillaan tulee sotkua mutta mitään estettä matkustamiselle ei ole. Ja sitten opettelet ajamaan venettä ja huolehtimaan itsestäsi ennen kun seuraavan kerran lähdet saareen.
Jeps. Ja tätä logiikkaa jatkaakseni: kuka menee lentokoneeseen ilman, että osaa lentää sitä itse jos lentäjä estyy? Kuka menee junaan, jos ei kaiken varalta osaa itse sitä kuljettaa?
Eli kortittomat voivat lähteä mökille ja kuski makaa krapulassa, hyvä syy olla pois töistä.
Todellako ajattelet, että ajokortiton ei saa lähteä mökille?
Ei, vaan aina pitäisi olla B suunnitelma.
Elikkä jos perheessä vain toisella vanhemmalla on ajokortti, niin perhe ei voi koskaan lähteä pihapiiristä mihinkään, ihan vaan jos tuleekin jotain ettei ajokortillinen voikaan ajaa?
Todellakin näin, kun ei sillä ajokortittomalla näy olevan aivojakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä ei ole veneissä airoja? Mitä sitten kun moottori hyytyy?
:D
Ootko ikinä ollut isommassa paatissa?
:D Tässä puhuttiin veneistä ei laivoista hölmö!
Et oo tosissasi. Veneitä on muitakin kuin soutuvene. Katsos vaikka nettivene näin alkuun ja ylläty.
Kaikkia veneitä vaan voi soutaa. Joskus siihen tarvii toki kaksi tai useamman ihmistä, mutta soutaa voi. Toki jos haluaa olla tuuliajolla kun moottori hajoaa, niin siitä sitten vaan. Itse olen saaristosta kotoisin ja selviytyjätyyppiä.
Auttaa ap:ta tilanteessa miten?
Auttaa monia muita ketjussa olevia veneilijöitä sitten kun tulee se tilanne että moottori hyytyy. Useinkaan veneilemässä ei olla yksin kuitenkaan. Ap nyt on muutenkin trolli enkä sille tuota kommenttia tarkoittanutkaan.
Jaa. Meillä on tuollainen vene mitä ap kuvaili. Minä en osaa sitä ajaa. Olen yrittänyt, mutta se on liian vaikeaa. Mies ajaa aina. Minä osaan kyllä kakkos"miehenä" osallistua rantautumiseen, mutta en osaisi sitä itse tehdä. Isoa venettä ei oikeasti ole kovin helppo ajaa. Mies usein veneilee yksinkin. Hän inhoaa rantautua yksin laituriin, koska se on todella vaikeaa, jos siinä ei ole kaveria keksin ja köysien kanssa, mutta mahdollista, jos osaa mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joko soitit järvipelastuksen trossipalveluun? Mitä sanoivat? He hoitavat juurikin tämmöisiä caseja.
Ei tässä nyt ole miehen diagnoosilla väliä. Annettu jo selkeä ohje mitä tehdä ja minne soittaa, mutta ei, ap tahtoo palstailla.
Jos ap olisi oikeasti saarimökin omistaja hän tietäisi mistä soittaa apua esim konerikon sattuessa. Mies ei varmaankaan ole puhekyvytön eli miten hänkään ei osaa kertoa mitä tehdä.
"Vatsatauti" = krapula. Makaa ja kuorsaa
Alkoholi vain ollut pilaantunutta joten menee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä ei ole veneissä airoja? Mitä sitten kun moottori hyytyy?
:D
Ootko ikinä ollut isommassa paatissa?
:D Tässä puhuttiin veneistä ei laivoista hölmö!
Et oo tosissasi. Veneitä on muitakin kuin soutuvene. Katsos vaikka nettivene näin alkuun ja ylläty.
Kaikkia veneitä vaan voi soutaa. Joskus siihen tarvii toki kaksi tai useamman ihmistä, mutta soutaa voi. Toki jos haluaa olla tuuliajolla kun moottori hajoaa, niin siitä sitten vaan. Itse olen saaristosta kotoisin ja selviytyjätyyppiä.
Auttaa ap:ta tilanteessa miten?
Auttaa monia muita ketjussa olevia veneilijöitä sitten kun tulee se tilanne että moottori hyytyy. Useinkaan veneilemässä ei olla yksin kuitenkaan. Ap nyt on muutenkin trolli enkä sille tuota kommenttia tarkoittanutkaan.
Jaa. Meillä on tuollainen vene mitä ap kuvaili. Minä en osaa sitä ajaa. Olen yrittänyt, mutta se on liian vaikeaa. Mies ajaa aina. Minä osaan kyllä kakkos"miehenä" osallistua rantautumiseen, mutta en osaisi sitä itse tehdä. Isoa venettä ei oikeasti ole kovin helppo ajaa. Mies usein veneilee yksinkin. Hän inhoaa rantautua yksin laituriin, koska se on todella vaikeaa, jos siinä ei ole kaveria keksin ja köysien kanssa, mutta mahdollista, jos osaa mitä tekee.
Jos kone hyytyy soitetaan meripelastukseen, mistä lähettävät vapaaehtoiset päivystäjät apuun. Jos hätätilanne soitto 112.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit saanut paremman provon siitä että mies on vatsataudissa ja sinä olet siellä vastasyntyneen vauvan kanssa miehen pakottamana.
Meillä on samanlainen tilanne: mökki on saaristossa ja minä en osaa ajaa venettä enkä autoa.
Ap:n tilanne kuulostaa siis minusta ihan mahdolliselta.
Mitäpä aiot tehdä, jos jonain aamuna mies on kadonnut sieltä? Esim. lähtenyt uimaan ja hukkunut. Onko mitään pläniä sen varalle vai vietätkö loppuikäsi autiolla saarella?
Mahtava jatko tälle saagalle on, että ap ei voi soittaa järvipelastukseen, koska ei tiedä missä on. Ei järven nimeä, ei saaren tai paikan nimeä. Ja mies makaa edleen tiedottomana eikä voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit saanut paremman provon siitä että mies on vatsataudissa ja sinä olet siellä vastasyntyneen vauvan kanssa miehen pakottamana.
Meillä on samanlainen tilanne: mökki on saaristossa ja minä en osaa ajaa venettä enkä autoa.
Mitäpä aiot tehdä, jos jonain aamuna mies on kadonnut sieltä? Esim. lähtenyt uimaan ja hukkunut. Onko mitään pläniä sen varalle vai vietätkö loppuikäsi autiolla saarella?
Normaali ihminen soittaisi 112 jos mies hukkunut tai kadonnut uintimatkalla.
Nyt on Itä-Suomessakin oikein kiva mökkeilyviikonloppu. Suuremmilla järvillä tulee 10 - 15 m/sekunnissa, mutta onneksi teillä on iso vene ja siellä saaressa on vielä sähköt. Suuremmilla järvenselillä kuten Joensuun edustalla on puuskissa ollut yli 20 m/sek. Täällä tuulee niin, että meinaa tukka päästä lähteä. Sääennusteet onneksi kertoivat tämän jo pari kolme päivää sitten.
Tosi inhottavaia vastauksia ap saanut. Ei voi tajuta. Todellisuudessa useimmat palstalaiset olisivat yhtä "avuttomia" isolla merenselällä, ison tuntemattoman veneen kanssa. Vesille on vaarallista mennä jos ei hallitse venettä. Ja vaikka mies olisi mukana, entäs jos menettää tajuntansa huonossa kunnossa, eikä voi neuvoa.
JÄRVIPELASTUS! TROSSIPALVELUNUMERO!!!
Ohis mutta Mediheliä saat odottaa melko kauan. Se on lopettanut toimintansa 2012.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on Itä-Suomessakin oikein kiva mökkeilyviikonloppu. Suuremmilla järvillä tulee 10 - 15 m/sekunnissa, mutta onneksi teillä on iso vene ja siellä saaressa on vielä sähköt. Suuremmilla järvenselillä kuten Joensuun edustalla on puuskissa ollut yli 20 m/sek. Täällä tuulee niin, että meinaa tukka päästä lähteä. Sääennusteet onneksi kertoivat tämän jo pari kolme päivää sitten.
Höpsis. Eikä tuule. Esim. Mikkeli tuuli 3 metriä sekunnissa: https://ilmatieteenlaitos.fi/saa/mikkeli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te päästätte itsenne tuohon tilaan että ootte täysin riippuvaisia miehistä? En ikinä pärjäisi elämässä tuolla asenteella.
No, mulla kortti, mutten käytännössä aja autoa. Enkä moottorivenettä. Miehestä en silti ole riippuvainen, eikä kyllä ole edes miestä. Rahalla saa apua jos tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeutetaan vielä sen verran, että olet somettanut kännyköistä akut tyhjiksi eikä saaressa ole sähköjä.
Vierailija kirjoitti:
Tosi inhottavaia vastauksia ap saanut. Ei voi tajuta. Todellisuudessa useimmat palstalaiset olisivat yhtä "avuttomia" isolla merenselällä, ison tuntemattoman veneen kanssa. Vesille on vaarallista mennä jos ei hallitse venettä. Ja vaikka mies olisi mukana, entäs jos menettää tajuntansa huonossa kunnossa, eikä voi neuvoa.
Ensinnäkin tuolta ap:n järveltä on varmaan matkaa sinne merenselälle ja toisekseen hätätilanteissa merellä soitetaan 112 kuten mantereellakin.
Jos saaressa joku kuukahtaa tai veneessä soitetaan 112. Miksi se eroaisi jotenkin mantereesta.
Kiireetön tilanne: soitto meripelastukseen, ei palstailu Av:lla.
Miksi ihmeessä ihmiset hinautuu jonnekin kämäiseen hevonperceeseen jos eivät kerta osaa hommautua sieltä pois? Kysyn vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Eikä tuule. Esim. Mikkeli tuuli 3 metriä sekunnissa: https://ilmatieteenlaitos.fi/saa/mikkeli
https://ilmatieteenlaitos.fi/saa/mikkeli?parameter=wind
Tuo on lentokenttä, eikä se ole järvellä.
Saarimökkeilijä seuraa säätä, ja suunnittelee paluunkin niin, ettei tarvitse ajaa pahimmalla säällä. Tai näin ainakin meillä tehdään.
Semmoista se on kun avuttomaksi ja mitään osaamattomaksi heittäytyy. Jos mies esim. kuolisi sinne saareen, jatkaisitko vain näiden typeryyksiesi kirjoittelua vai mitä tekisit, ap?