Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä? Ollaan saaressa mökillä, miehellä alkoi vatsatauti ja minun pitäisi olla töissä aamulla

Vierailija
26.10.2019 |

Olen koeajalla, ja saan potkut, jos ilman syytä (esim. lääkärintodistuksella oma sairaus) jään pois töistä. Miehellä tulee molemmista päistä ja hän on todella kipeä, sanoo että ei pysty lähtemään mökiltä ennen kuin paranee (ei pysy edes kunnolla pystyssä). Mutta minä en osaa ajaa venettä enkä voisi edes ottaa venettä ja jättää miestä yksin saareen ilman venettä, eihän hän edes pääsisi pois sitten. Ja rannasta on tunnin ajo lähimpään kaupunkiin, josta kai jotenkin sitten pääsisi julkisilla kotiin parin tunnin päähän, mutta en minä voi ottaa meidän autoakaan mieheltä. Mitä ihmettä teen?

Kommentit (371)

Vierailija
101/371 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka omistaa mökin saaressa mutta ei osaa edes sen vertaa ajaa veneellä että pääsee sieltä omin avuin pois? Mitä sä ap tekisit jos sun mies vaikka loukkaantuu siellä etkä pysty soittamaan apua? Autat miehen veneeseen ja lähdette yhdessä pois, kyllä se mies pystyy veneessä ja autossa matkustamaan, pahimmillaan tulee sotkua mutta mitään estettä matkustamiselle ei ole. Ja sitten opettelet ajamaan venettä ja huolehtimaan itsestäsi ennen kun seuraavan kerran lähdet saareen. 

Jeps. Ja tätä logiikkaa jatkaakseni: kuka menee lentokoneeseen ilman, että osaa lentää sitä itse jos lentäjä estyy? Kuka menee junaan, jos ei kaiken varalta osaa itse sitä kuljettaa?

Eli kortittomat voivat lähteä mökille ja kuski makaa krapulassa, hyvä syy olla pois töistä.

Todellako ajattelet, että ajokortiton ei saa lähteä mökille?

Ei, vaan aina pitäisi olla B suunnitelma.

Vierailija
102/371 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauti todnäk tarttuu sinuunkin, niin soittaisin pomolle ja sanoisin olevani sairaana saaressa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/371 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ainakaan vielä näkynyt esimiesten kommentteja, olisiko hyväksyttävä poissaolo?

Vierailija
104/371 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka omistaa mökin saaressa mutta ei osaa edes sen vertaa ajaa veneellä että pääsee sieltä omin avuin pois? Mitä sä ap tekisit jos sun mies vaikka loukkaantuu siellä etkä pysty soittamaan apua? Autat miehen veneeseen ja lähdette yhdessä pois, kyllä se mies pystyy veneessä ja autossa matkustamaan, pahimmillaan tulee sotkua mutta mitään estettä matkustamiselle ei ole. Ja sitten opettelet ajamaan venettä ja huolehtimaan itsestäsi ennen kun seuraavan kerran lähdet saareen. 

Jeps. Ja tätä logiikkaa jatkaakseni: kuka menee lentokoneeseen ilman, että osaa lentää sitä itse jos lentäjä estyy? Kuka menee junaan, jos ei kaiken varalta osaa itse sitä kuljettaa?

Eli kortittomat voivat lähteä mökille ja kuski makaa krapulassa, hyvä syy olla pois töistä.

Elikkä jos perheessä vain toisella vanhemmalla on ajokortti, niin perhe ei voi koskaan lähteä pihapiiristä mihinkään, ihan vaan jos tuleekin jotain ettei ajokortillinen voikaan ajaa?

Vierailija
105/371 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai sitten tein virheen kun lähdin miehen kanssa mökille vaikka en edes MIEHEN venettä ajaa. Ja tosiaan. Ajattelin saavani neuvoja miten välttää potkut koska en oikeasti usko täältä pääseväni pois ennen kuin mies paranee. Ap

Sinulle on annettu jo ohje JÄRVIPELASTUS! Kahteen kertaan ainakin sanottu.

Numeron saat googlaamalla. Niitä on Kuopion seudulla, Savonlinnan jne kun KATSOT GOOGLESTA!

Ja trossi palvelunumero kiireettömistä tapauksia, kun et ole merihädässä. Kokeilepas löytäisitkö valtakunnallisen numeron ihan itse vai jatkatko provoilua.

Vierailija
106/371 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai sitten tein virheen kun lähdin miehen kanssa mökille vaikka en edes MIEHEN venettä ajaa. Ja tosiaan. Ajattelin saavani neuvoja miten välttää potkut koska en oikeasti usko täältä pääseväni pois ennen kuin mies paranee. Ap

Ei me voida tietää miten vältät potkut. Työnantaja sen sitten päättää. Mutta varmaan sille kannattaa nyt sitten soittaa, jos aiot sinne jäädä. Onpahan vaan hieman epäilyttävä kertomus näin lauantai-illan lähestyessä. Saattaapi pomo miettiä, että haluat jatkaa bilettämistä rauhassa. 

Vierailija
107/371 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että on sitten avutonta porukkaa. Ei sitä tavaraa loputtomiin tule miehen sisuksista, joten kohta pääsette matkaan.

Vierailija
108/371 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti tunnette jonkun paikallisen tai toisen mökkiläisen, joka voi auttaa. Missä lähin kauppa? Soita sinne ja kerro ongelmastasi. Saaristokaupat löytävät kyllä kuskin ja apua miehellesi. Yleensä saariston kaupasta saa avun ja neuvon aivan kaikkeen.

Jos väität, että missään ei ole ketään ettekä tunne ketään niin tämä on provo.

Niin, mökkikausihan on nyt kuumimmillaan...

Miten lähikauppa voi ongelmassa auttaa?

Siellä tunnetaan kaikki. Kuka asuu naapurissa ja kuka voisi tulla hakemaan jne. Ihan kaikki!

T. Saaristolainen

Mutta tässä tapauksessa järvipelastuksen kiireetön tehtäväpyyntö on oikea tapa.

Jos ap lopettaisi vain palstailun ja soittaisi sinne.

Vierailija
109/371 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siedätkin saada potkut, jos olet noin avuton. Jos minä olisin pomosi, käyttäisin oikeuttani työsuhteen katkaisuun, jos olet aiheetta poissa.

Vierailija
110/371 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita työnantajalle. Kyllä hän ymmärtää, että tuo on riittävän hyvä syy jäädä pois töistä.

Ohiksena, mutta ei juridisesti pätevä syy.

Eiköhän tämä ole ihan hyvä syy palkattomaan. Nyt tosin on vasta lauantai eli joku ehtisi apteekkiin ja hakemaan teidät pois. Kenelläkään ei ole saaressa mökkiä ilman, että tietäisi mitä tehdä, jos tarvitsee apua. Joten provoksi epäilen.

Vierailija
111/371 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aikuinen pystyy vatsataudissa sen verran liikkumaan ja tekemään. Eihän siellä veneessäkään tarvi käveleskellä edestakaisin. 

Ootko ollut norossa? Minä, aikuinen ihminen en jaksanut muuta kuin paskoa, oksentaa ja nukkua. Kylmä hiki tuli jo kävelystä vessaan, joten nukuin myös kylppärin lattialla.

Vierailija
112/371 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa jo ettei ap halua sieltä mökiltä oikeasti pois. Koittaa vain kehitellä tarpeeksi uskottavaa tekosyytä saada pitää vielä lomapäivän tai pari. Se pelkkä vatsatauti tai muu sairaus kun ei käy syyksi, jos työnantaja vaatii siitä lääkärintodistuksen. Sitä on terveenä hankala saada.  Ap:n on siis ollut pakko keksiä jotain muuta ja mielellään jotain sellaista ettei tarvi lähteä saaresta ollenkaan välillä pois,  siis lääkäriin näyttelemään sairasta ja kokeilemaan meniskö läpi tai muuta vastaavaa.

Vierailija
113/371 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joko soitit järvipelastuksen trossipalveluun? Mitä sanoivat? He hoitavat juurikin tämmöisiä caseja.

Vierailija
114/371 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä ei ole veneissä airoja? Mitä sitten kun moottori hyytyy?

:D 

Ootko ikinä ollut isommassa paatissa?

:D Tässä puhuttiin veneistä ei laivoista hölmö!

Et oo tosissasi. Veneitä on muitakin kuin soutuvene. Katsos vaikka nettivene näin alkuun ja ylläty.

Kaikkia veneitä vaan voi soutaa.  Joskus siihen tarvii toki kaksi tai useamman ihmistä, mutta soutaa voi. Toki jos haluaa olla tuuliajolla kun moottori hajoaa, niin siitä sitten vaan. Itse olen saaristosta kotoisin ja selviytyjätyyppiä.

Auttaa ap:ta tilanteessa miten?

Vierailija
115/371 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elikkä jos perheessä vain toisella vanhemmalla on ajokortti, niin perhe ei voi koskaan lähteä pihapiiristä mihinkään, ihan vaan jos tuleekin jotain ettei ajokortillinen voikaan ajaa?

Ei, vaan sitten käytetään muuta keinoa. Pyörä, juna, jalat, taksi, bussi, lautta,tuttu,naapuri yms.

Ennenkun minulla oli kortti, niin matkalla varasuunnitelmani olisi ollut taksi, bussi ja juna, jos puoliso olisi sairastunut. Työnantaja tuskin olisi hyvällä katsonut, jos en tule lomalta töihin.

Vierailija
116/371 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menet töihin ja tulet sitten hakemaan miehen, kun on matkustuskunnossa.

En kyllä jättäisi noin sairasta yksin saareen.Jos jotain vakavaa ( kokemus! vaikka luulin ensin ns vatsataudiksi) niin sitten voisi saada syytteen.

Ei siitä kyllä mitään syytettä saa, että jättää aikuisen ihmisen omalle mökilleen potemaan vatsatautia. Jos kyseessä onkin sitten joku vakavampi juttu, ei mikään oikeus oleta maallikon sitä huomaavan jos oireet täsmäävät tavalliseen vatsatautiin. Eri asia jos jättäisi sairaan ihmisen ulos luonnon armoille, mutta turvallinen mökki puhelin- ja nettiyhteyksien päässä on sellainen paikka, jossa aikuisen ihmisen voi olettaa pärjäävän yksinkin.

Sikäli tämä nyt on toisarvoinen asia, koska ap ei saaresta ilman miestä pois pääse. Minä neuvoisin odottamaan ensin muutaman tunnin. Miehen olo voi sinä aikana parantua sen verran, että venematka onnistuu. Tai sitten ap saattaa sinä aikana saada sen noron itsekin. Ja jos tilanne ei ole muuttunut muutaman tunnin kuluttua, soitto esimiehelle ja kertoo suoraan mikä on tilanne.

Vierailija
117/371 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aikuinen pystyy vatsataudissa sen verran liikkumaan ja tekemään. Eihän siellä veneessäkään tarvi käveleskellä edestakaisin. 

Ootko ollut norossa? Minä, aikuinen ihminen en jaksanut muuta kuin paskoa, oksentaa ja nukkua. Kylmä hiki tuli jo kävelystä vessaan, joten nukuin myös kylppärin lattialla.

Mies oli viime talvena norossa. Iso mies, joka ei mistään ikinä valita ja välttää sairaslomiakin ihan viimeiseen asti, oli täysin veto pois. Aivan kalpea ja voimaton, jaksoi vain maata sen mitä pystyi tavaran ulostulemisen välillä.

Vierailija
118/371 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä ei ole veneissä airoja? Mitä sitten kun moottori hyytyy?

:D 

Ootko ikinä ollut isommassa paatissa?

:D Tässä puhuttiin veneistä ei laivoista hölmö!

Et oo tosissasi. Veneitä on muitakin kuin soutuvene. Katsos vaikka nettivene näin alkuun ja ylläty.

Kaikkia veneitä vaan voi soutaa.  Joskus siihen tarvii toki kaksi tai useamman ihmistä, mutta soutaa voi. Toki jos haluaa olla tuuliajolla kun moottori hajoaa, niin siitä sitten vaan. Itse olen saaristosta kotoisin ja selviytyjätyyppiä.

Auttaa ap:ta tilanteessa miten?

Auttaa monia muita ketjussa olevia veneilijöitä sitten kun tulee se tilanne että moottori hyytyy. Useinkaan veneilemässä ei olla yksin kuitenkaan. Ap nyt on muutenkin trolli enkä sille tuota kommenttia tarkoittanutkaan.

Vierailija
119/371 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen niin harvoin kipeä, ettei pomo pyytänyt edes todistusta viikon sairaslomasta. Se kyllä on työpaikan pukukaapissa, jos se sitä näin viikkojen jälkeen haluaa nähdä.

Vierailija
120/371 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä potkuja saa vaan se on työntekijästä johtuva koeaikapurku ---> 3 kk karenssi.